کویر بشرویه کجاست ؟ راهنمای سفر +  تصاویر + آدرس
شراره رحیمی 1399/05/15 11211 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کویر بشرویه از کویرهای بسیار زیبای ایران است که به آن ریگزار بشرویه نیز گفته می‌شود. این کویر شگفت‌انگیز در قسمت شرقی شهرستانی به نام بشرویه واقع شده است که از جاذبه‌های طبیعی استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود. گفته می‌شود که این کویر اسرار بسیار زیادی دارد که رازهای خود را فقط به انسان‌های خوب و نیک‌اندیش می‌گوید. از این رو سالانه گردشگران بسیار زیادی به منظور کشف زیبایی‌های آن راهی بشرویه می‌شوند و لحظه‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند و لذت می‌برند. بدون شک شما نیز هنگام بازدید از کویر بشرویه با داشتن جاذبه‌های بکر دست نخورده و طبیعی به وجد خواهید آمد و لحظه‌های به یادماندنی برای خودتان به ارمغان خواهید آورید. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به این کویر حیرت‌انگیز راهنمایی کنیم.


آشنایی با کویر بشرویه

کویر بشرویه یکی از عریض‌ترین کویرهای کشور ایران است که با کویر نمک بشرویه، رود کال شور و هم‌چنین شهرستان کاشمر هم مرز می‌باشد. در قسمت شرقی این کویر، نمک‌زارهای بسیار زیادی وجود دارد که این منطقه‌های نمک‌زار در بین تپه‌های مختلف قابل مشاهده هستند. برای علاقمندان به کویرنوردی، کویر بشرویه گزینه بسیار مناسبی برای سفر می‌باشد، زیرا این کویر با زیبایی محسور کننده خود تمامی گردشگران را شگفت‌زده خواهد کرد. به منظور گشت و گذار در تمام مناطق کویر، دو روز کافی می‌باشد اما در صورتی که محدودیت زمان دارید، در یک روز هم می‌توانید از منطقه‌های بسیار زیبای آن بازدید به عمل آورید. توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان تنهایی به کویر بشرویه سفر نکنید زیرا از آن‌جایی که با منطقه آشنایی ندارید، احتمال گم شدن شما وجود دارد. از همان ابتدای ورود به کویر بشرویه تپه‌هایی با ارتفاع مختلف خودنمایی می‌کنند که ارتفاع بلندترین تپه تقریبا حدود 70 متر می‌باشد.

آشنایی با کویر بشرویه


کویر بشرویه کجاست؟


همان‌طور که گفته شد کویر بشرویه در استان خراسان جنوبی در قسمت شرقی شهرستان بشرویه قرار دارد. ساکنان خراسان جنوبی به راحتی با چند ساعت رانندگی می‌توانند به این کویر حیرت‌انگیز سفر کنند و در مسیر علاوه بر زیبایی کویر از جاذبه‌های اطراف کویر نیز دیدن کنند. از آن‌جایی که این کویر با شهرستان کاشمر هم‌مرز است، ساکنان کاشمر دسترسی راحت‌تری به این کویر زیبا دارند. شهرستان بشرویه نیز از شهرهای تاریخی استان خراسان جنوبی با قدمتی مربوط به پیش از اسلام است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی می‌باشد که کویر بشرویه نیز از جاذبه‌های پرطرفدار این شهرستان به شمار می‌رود که سالانه گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج کشور از این منطقه بازدید می‌کنند. از این رو هنگام بازدید از کویر بشرویه می‌توانید از سایر جاذبه‌های این شهرستان نظیر خانه مستوفی، عمارت خانه کیانی زاده و... نیز دیدن کنید و سفر بی‌نظیری را تجربه کنید.


مسیر دسترسی به کویر بشرویه

به منظور دسترسی به کویر بشرویه لازم است ابتدا به شهرستان کاشمر یا بشرویه بروید. این کویر تا مرکز شهرستان بشرویه تقریبا حدود 20 کیلومتر فاصله دارد. به طور کلی مسیرهای متفاوتی برای رسیدن به این کویر وجود دارد که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را که مایل بودید، ادامه دهید. شما می‌توانید بعد از رسیدن به شهرستان بشرویه به سمت شرق حرکت کنید تا به روستای نینگان و غنی آباد برسید. پس از آن دوباره مسیر را به سمت شرق ادامه دهید تا به نمکزار و کویر بشرویه برسید.

مسیر دسترسی به کویر بشرویه


پوشش گیاهی کویر بشرویه


جالب است بدانید که از مهم‌ترین دلایل زیبایی منحصر به فرد کویر بشرویه نسبت به سایر کویرها وجود نمک‌زارهای پراکنده در فاصله بین تپه‌های قسمت شرقی آن می‌باشد. شما می‌توانید برای دیدن تپه‌های ماسه‌ای به سمت جنوب و مرکز کویر حرکت کنید. متنوع بودن شکل ظاهری این کویر سبب شده است تا پوشش گیاهی و جانوری متنوعی نیز در کویر بشرویه مشاهده کنید. به طور کلی بخش شمالی کویر دارای آب و هوای خنک می‌باشد که بارش‌های بیشتری نیز در این منطقه اتفاق می‌افتد و همین امر سبب تفاوت بسیار زیاد پوشش گیاهی این منطقه با سایر مناطق کویر شده است. پوشش گیاهی این منطقه نسبت به منطقه جنوب کویر، متراکم‌تر و بیشتر است و گیاهانی نظیر اسکنبیل و تاغ در ماسه‌ها رشد می‌کنند. به علاوه گیاهان بوته‌ای متفاوتی نیز در کویر بشرویه رشد می‌کنند که زیبایی کویر را چندین برابر کرده‌اند. در این کویر گیاهان دارویی نظیر بارهنگ، زیره سیاه، انقوزه و کتیرا نیز رشد می‌کنند که خواص بسیار زیادی دارند. جالب است بدانید که تقریبا در مرکز این کویر هیچ‌گونه پوشش گیاهی یافت نمی‌شود.


پوشش جانوری کویر بشرویه


پوشش جانوری کویر بشرویه نیز تقریبا همانند سایر کویرهای ایران است که در قسمت‌های مختلف آن پراکنده شده‌اند. انواع مار نظیر مار شتری، افعی شاخ‌دار، تیر مار، مار جعفری، انواع پرنده‌های شکاری همچون شاهین و جانورانی همانند پامسواکی، جکو، آگاما، سارگپه بیایانی، شغال، گرگ، گربه شنی و روباه از جمله ‌مهم‌ترین پوشش جانوری این کویر به شمار می‌روند. کویر بشرویه مکان فوق‌العاده‌ای برای مستندسازان و عکاسان حرفه‌ای می‌باشد. پوشش گیاهی و جانوری همراه با شکل ظاهری کویر بشرویه باعث شده‌اند تا صحنه‌های شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای در این کویر به وجود آید. توصیه می‌کنیم به منظور بازدید از حیات وحش و گونه‌های جانوری این کویر، حتما از یک راهنما‌ی محلی درخواست کنید تا شما را همراهی کند. به علاوه به هیچ وجه سعی نکنید که از محیط زیست این جانوران به تنهایی دیدن کنید زیرا ممکن است در معرض خطر قرار گیرید.

پوشش جانوری کویر بشرویه


آب و هوای کویر بشرویه


به طور کلی آب و هوای کویر بشرویه نیز همانند سایر کویرها، کویری و خشک است. در مناطق مرتفع کویر، آب و هوا کاملا سرد و خشک و در مناطق پست آب و هوا، گرم و خشک می‌شود. تاکنون حداکثر دمای این کویر، 49 درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای آن، 27 درجه زیر صفر گزارش شده است. توجه داشته باشید که آب و هوای کویر در طول شبانه روز کاملا متغیر است و معمولا در بخش مرکزی کویر گرما و حرارت بیشتری را حس خواهید کرد. هوای کویر بشرویه در طول روز بسیار گرم می‌باشد اما هر چقدر به سمت شمال این منطقه حرکت کنید، متوجه خواهید شد که از گرمای هوا کاسته می‌شود. به طور کلی در ظهر گرمای کویر به اوج خود می‌رسد که به نزدیک شدن به شب، هوا رو به سردی می‌رود. در برخی مواقع نیز آب و هوای کویر بسیار سرد می‌شود که ممکن است به پتو و گرمای آتش نیاز پیدا ‌کنید.


بهترین زمان سفر به کویر بشرویه


بهترین زمان سفر به کویر بشرویه نیز همانند سایر کویرها، فصل‌های سرد سال می‌باشد. در اوایل آذر ماه گرمای کم‌تری در کویر حاکم است و زاویه تابش خورشید به ملایم‌ترین حالت خود می‌رسد. اوایل بهار نیز زمان مناسبی برای سفر به کویر بشرویه و کویرنوردی است. اما توصیه می‌کنیم که در سایر فصل‌ها بیخیال سفر به این کویر شوید زیرا گرمای کویر بشرویه غیرقابل تحمل است.

بهترین زمان سفر به کویر بشرویه


رودخانه‌های اطراف کویر بشرویه


میانگین بارش سالانه باران در مناطق اطراف کویر و ریگزارهای بشرویه تقریبا حدود 150 میلی‌متر می‌باشد. رودهایی که در این منطقه وجود دارند از جمله رودخانه‌های فصلی ایران به شمار می‌روند. این به معنای آن است که رودخانه‌ها این منطقه فقط در زمان بارش باران شکل‌ می‌گیرند. 5 رود در اطراف کویر بشرویه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • رودخانه کال شور: این رودخانه از شهرستان فردوس ابتدا به سمت دشت بشرویه حرکت می‌کند و سپس به کویر نمک بشرویه می‌ریزد.
  • رودخانه قلعه: این رودخانه از ارتفاعات جنوب شرقی حرکت می‌کند و در نهایت به کویر بشرویه می‌رسد.
  • رودخانه فتح آباد: این رودخانه از ارتفاعات کوه جمال حرکت می‌کند و به دشت بشرویه می‌رسد.
  • رود ریسو: این رود از ارتفاعات جنوبی کویر بشرویه آغاز می‌شود و در تلاقی با رودخانه واقی باعث به وجود آمدن رود کال نمک می‌شود.
  • رود کال اصفاک: این رود نیز از ارتفاعات قرانجیری حرکت می‌کند و با رود کال نمک برخورد می‌کند.


منابع طبیعی و روستاهای اطراف کویر بشرویه

همان‌طور که گفته شد کویر بشرویه جزو کویرهای بسیار بزرگ ایران می‌باشد که از منطقه‌های مرتفع و پست بسیاری تشکیل شده است. در بخش غربی کویر بشرویه روستاهای نینگان و غنی آباد واقع شده است که شما می‌توانید از این روستاها نیز دیدن کنید و در باغ‌های میوه آن‌ها قدم بزنید و از سرسبزی زمین‌های کشاورزی لذت ببرید. راه درآمد مردم این روستا از طریق کشاورزی می‌باشد که زمین‌های کشاورزی خود را نیز با منابع زیرزمینی و آب چاه، آبیاری می‌کنند. از محصولات مهم این روستاها می‌توان به پسته، پنبه، جو و گندم اشاره کرد که از زمان‌های خیلی دور در این زمین‌ها کشت می‌شوند.
جالب است بدانید که جنس خاک کویر بشرویه، رسی قلیایی می‌باشد که تقریبا شکل ظاهری آن پف کرده و برجسته است که دلیل پف کردن خاک نیز وجود رس‌های انبساط پذیر در کویر می‌باشد. قسمت مرکزی کویر نیز از خاک رسی خیس پوشش داده شده است که نمک کویر را سولفات سدیم و منیزیم تشکیل می‌دهد. از آن‌جایی که این عناصر در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، استخراج می‌شوند که با عرض تاسف اگر استخراج به همین منوال ادامه پیدا کند، پوشش کویر به نابودی کشیده می‌شود و به یکی از معضلات زیست محیطی تبدیل خواهد شد.

منابع طبیعی و روستاهای اطراف کویر بشرویه


توصیه‌های لازم برای سفر به کویر بشرویه


برای سفر به کویر بشرویه حتما برای شب‌های سرد، پتوی مسافرتی و برای روزهای سوزان و گرم کویر، آب به همراه داشته باشید. حتما از کفش سبک، راحت و پوشیده استفاده کنید. برای مراقبت از پوست و چشم خود حتما کلاه نقاب‌دار، کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی را مورد استفاده قرار دهید. برای گشت و گذار در کویر حتما جی پی اس با خود به همراه داشته باشید و یا در صورت نبود جی پی اس از یک راهنمای محلی کمک بگیرید زیرا گم‌شدن در کویر ممکن است برای همه اتفاق بیفتد و گردشگران را در معرض خطر قرار دهد.


سخن پایانی


در این مقاله از کایت ما به معرفی کویر بشرویه و راهنمای سفر به این کویر زیبا پرداختیم. کویر بشرویه دارای چنان عظمت و شگفتی است که بدون شک تجربه‌ای متفاوت برای هر گردشگر به ارمغان خواهد آورد. در صورتی که قصد سفر به کویر شگفت‌انگیز بشرویه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت اطلاعات جامع‌تری از این کویر حیرت‌انگیز را در اختیارتان قرار دهند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید