راهنمای استفاده از متروی استانبول
4232 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

روش استفاده از مترو استانبول + راهنمای تمام خطوط


مترو استانبول یکی از قدیمی‌ترین سیستم های مترو غرب آسیاست که در سال 1989 افتتاح شده و حالا نزدیک به 90 ایستگاه دارد. در راهنمای امروز می‌خواهیم به صورت کامل، روش استفاده از مترو استانبول و پرداخت کرایه در آن را بررسی کنیم.
هرساله افراد زیادی برای دیدن جاذبه های گردشگری استانبول و گذراندن تعطیلات به ترکیه سفر می‌کنند. از آنجایی که استانبول بزرگترین شهر ترکیه و انتخاب اول گردشگران این کشور است، مسئولان سیستم حمل و نقل پیشرفته‌ای را برای استانبول در نظر گرفته‌اند تا بتوان بدون هیچ دغدغه‌ای از نقاط مختلف شهر بازدید کرد. شاید برخی افراد، تاکسی‌ها، اتوبوس، متروبوس یا کشتی را برای گردش انتخاب کنند؛ اما بد نیست بدانید مترو استانبول یکی از ارزان‌ترین وسیله نقلیه عمومی این شهر بوده و طول خطوط آن به 230 کیلومتر می‌رسد. به علاوه، ایستگاه های مترو استانبول از ساعت 6 صبح تا 12 شب باز هستند. گردشگران با استفاده از این خطوط و همچنین مسیرهایی که برای تراموا در نظر گرفته شده است، به تمام مناطق مهم و دیدنی شهر دسترس خواهند داشت. سفر به استانبول همیشه جذاب خواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم برای باخبر شدن از قیمت تور استانبول وارد صفحه مرتبط شوید.


خرید بلیط در مترو استانبول و ساعات شلوغی قطارها


اگر تصمیم گرفته‌اید با وسایل نقلیه عمومی از شهر دیدن کنید، خرید «استانبول کارت» را به شما توصیه می‌کنیم. قیمت این کارت هوشمند، 7 لیر است و بعد از خرید نیز باید آن را حداقل 4 لیر شارژ کنید. با استانبول کارت که می‌توان آن را از کیوسک‌های نزدیک ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، فروشگاه‌های سطح شهر و دستگاه‌های فروش خودکار تهیه کرد، قادر به پرداخت کرایه با کمترین مبلغ ممکن خواهید بود؛ در غیر این صورت می‌توانید بلیط‌های تک‌سفره با قیمت حداقل 4 لیر را برای استفاده در مترو استانبول خریداری کنید.
همانند سایر شهرهای بزرگ دنیا، خیابان‌های استانبول نیز در ساعت‌های 7 تا 9 صبح و 5 تا 7 بعد از ظهر به خاطر رفت و آمد مردم به محل کار، ترافیک سنگینی دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید در این ساعت‌ها در شهر گشت بزنید، بهتر است همانند سایر افراد از خطوط مترو استفاده کنید.


نقشه مترو استانبول


سیستم مترو استانبول شامل شش خط اصلی می‌شود که پنج خط در بخش اروپایی و یک خط در بخش آسیایی کار می‌کند. کاربران با مراجعه به وب‌سایت رسمی مترو استانبول می‌توانند جدول زمانی حرکت قطارها را مشاهده کرده یا از مسیریاب آنلاین استفاده کنند. البته، این قابلیت بیشتر برای افرادی کارآمد است که می‌دانند کجا می‌خواهند بروند یا با تلفظ اسامی ترکی آشنا هستند زیرا چیزی به صورت خودکار و هوشمند نمایش داده نمی‌شود. در برخی از ایستگاه‌ها که خطوط مترو به تراموا و قطارهای کابلی متصل می‌شود نیز افرادی حضور دارند که می‌توانند به شما در تعیین مسیر کمک کنند. پیش از بررسی و معرفی خطوط اصلی، بهتر است ابتدا نگاهی به نقشه مترو استانبول 2019 داشته باشیم:



جزئیات خطوط مترو استانبول و نام ایستگاه‌های مبدا و مقصد هر خط در ادامه ذکر شده است:
•    خط M1: آق سرای (Aksaray) و فرودگاه آتاترک (Ataturk Airport) به کرازلی (Kirazli)
•    خط M2: حاجی عثمان (Haciosman) به ینی کاپی (Yenikapi)
•    خط M3: کرازلی (Kirazli) به المپیات (Olimpiyat) و باشاک شهیر (Basaksehir)
•    خط M4: قاضی کوی (Kadikoy) به تاوشان تپه (Tavsantepe)
•    خط M5: اسکدار (Uskudar) به Yamanevler
•    خط M6: لونت (Levent) به دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi)
برای استفاده از تراموا چهار خط اصلی در دسترس مسافران است تا بتوانند به آسانی، به محبوب‌ترین مناطق استانبول سفر کنند.
•    خط T1: باغجی لار (Bagcilar) به کاباتاش (Kabatas)
•    خط T2: تقسیم (Taksim) به تونل استانبول (Tunel)
•    خط T3: قاضی کوی به مدا (Moda)
•    خط T4: توپ قاپی (Topkapi) به مسجد السلام (Mescid-i Selam)
در صورتی که بخواهید گشت و گذار با قطارهای کابلی را هم تجربه کنید، می‌توانید از سه خط F1 (از کاباتاش به تقسیم)، F2 (از قاضی کوی به تونل) و F3 (از وادی استانبول به سیران تپه) استفاده کنید. البته، سازمان‌های رسمی در حال توسعه خطوط جدیدتر بوده و اعلام کرده‌اند تا سال 2023، خطوط ریلی استانبول به حدود 518 کیلومتر خواهد رسید.


مطالب  مرتبط:

بلیط هواپیما استانبول


چگونه از فرودگاه آتاترک به «سلطان احمد» یا «تقسیم» برویم؟


برای رفتن از فرودگاه آتاترک به منطقه سلطان احمد، راه‌های زیادی وجود دارد؛ ولی اگر می‌خواهید از قطار درون‌شهری استفاده کنید، کافیست نشانه‌های داخل سالن را دنبال کنید تا به مترو برسید. در اینجا فقط یک خط (M1a) وجود دارد که پس از سوار شدن باید در ایستگاه زیتین‌بورو (Zeytinburu) از قطار پیاده شوید؛ سپس از خط T1 به سمت پایانه کاباتاش حرکت کرده و در ایستگاه شانزدهم یعنی مسجد سلطان احمد (Sultanahmet) از قطار پیاده شوید.
افرادی که می‌خواهند به میدان تقسیم یا تکسیم بروند، کافیست تا انتهای خط T1 صبر کرده و بعد از پیاده شدن در ایستگاه کاباتاش، از خط F1 خود را به میدان تقسیم برسانند. البته، همیشه راه‌های دیگری مثل تاکسی گرفتن نیز هست که طبعا هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهند داشت.


آیا خطی از «سلطان احمد» به «تقسیم» وجود دارد؟


میدان سلطان احمد و میدان تکسیم از مناطقی هستند که گردشگران توجه ویژه‌ای به آنها دارند. در مسجد سلطان احمد مجموعه‌ای جذاب از آثار تاریخی وجود دارد؛ در حالی که میدان تقسیم میزبان مراکز خرید بزرگ بوده و مکان‌های دیدنی زیادی دارد که حتما باید به آنها سر بزنید. به علاوه، شب‌های میدان تقسیم واقعا دیدنی است. هرچند، علی‌رغم محبوبیت بالای این مناطق، متاسفانه هیچ خط مستقیمی در مترو استانبول برای رفتن به این دو منطقه وجود ندارد و با استفاده از نقشه راهنما باید برای رسیدن به مقصد، حداقل دو قطار مختلف را سوار شوید.


آیا استفاده از مترو برای افراد ویلچری امکان‌پذیر است؟


بر خلاف برخی از سیستم‌های مترو، در ترکیه و به‌خصوص استانبول چندان نمی‌توانید روی استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای افراد ویلچری حساب باز کنید. اگرچه مسئولان برای حل این مشکل و تسهیل در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای افراد کم‌توان تلاش بسیاری دارند، اما هم‌چنان کار زیادی باید در این زمینه انجام شود. اگر از ویلچر استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم با کرایه یک تاکسی، با خیالی آسوده به تفریح و گشت‌وگذار در شهر بپردازید.




تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید