جنگل الیمستان کجاست ؟ راهنمای سفر به جنگل الیمستان
شراره رحیمی 1399/05/15 11638 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



در تمامی‌ شهرهای شمال ایران جاذبه‌های بسیار زیادی نظیر غارها، آبشارها، کوه‌ها، جنگل‌ها، دریا و... وجود دارد که باعث می‌شوند سالانه گردشگران زیادی از این مکان‌ها بازدید به عمل آورند. از جمله این شهرها، شهر آمل است که بیشترین تعداد جاذبه‌های گردشگری را در بین شهرستان‌های مازندران در دل خود جای داده است. از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر آمل می‌توان به جنگل الیمستان اشاره کرد که در نزدیکی روستای توریستی با همین نام واقع شده است. جنگل الیمستان برای کسانی که به طبیعت‌گردی علاقمند هستند، مقصد بسیار جذاب و مناسبی می‌باشد که امروزه نیز به یکی از پرطرفدارترین مناطق طبیعت‌گردی ایران تبدیل شده است. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به جنگل زیبای الیمستان راهنمایی کنیم.


معرفی جنگل الیمستان


همان‌طور که گفته شد جنگل الیمستان از جاذبه‌های محبوب و پربازدید شهرستان آمل می‌باشد که به آن عنوان رویایی‌ترین جنگل ایران نیز داده شده است. این جنگل به شما فرصت می‌دهد تا درختان سر به فلک کشیده را تماشا کنید و از دیدن سرسبزی جنگل‌ها به آرامش ذهنی دست یابید و برای مدت کوتاهی از دغدغه‌های روزمره زندگی دور بمانید. این جنگل قسمتی از جنگل‌های هیرکانی ایران به شمار می‌رود که طی تلاش‌های بسیار زیاد در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از همان ابتدای ورود به جنگل منظره زیبای قله دماوند و انبوهی از درختان توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند که البته با وارد شدن به جنگل از چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز دیگری نیز حیرت‌زده خواهید شد. در اردیبهشت ماه گیاهی به نام "الیما" در این جنگل می‌روید که نام جنگل نیز از این گیاه برداشته شده است. این گیاه به پیازچه شباهت زیادی دارد که محلی‌ها برای پخت خورشت، گیاه الیما را مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر شانس با شما یار باشد در بازدید از این جنگل زیبا می‌توانید گله‌ای از اسب‌ها را نیز ببینید. توجه داشته باشید که این اسب‌ها وحشی هستند و هنوز رام نشده‌اند، بنابراین لازم است فاصله خود را با اسب‌ها حفظ کنید تا در معرض آسیب قرار نگیرید.

معرفی جنگل الیمستان


جاذبه‌های گردشگری جنگل الیمستان


جالب است بدانید که به دلیل درختان انبوه و سر به فلک کشیده، این جنگل به طلای سبز نیز شهرت یافته است. ارتفاع این جنگل به طور قابل توجهی از سطح دریا زیادتر است که به همین خاطر دمای آن همیشه پایین می‌باشد و در اکثر مواقع آب و هوایی مه‌آلود در این جنگل حاکم است و قطرات شبنم بر روی صورت‌تان می‌نشیند که یکی دیگر از زیبایی‌های جنگل به شمار می‌رود. جنگل الیمستان علاوه بر درختان انبوه، طبیعت بکر و زیبا دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز می‌باشد که در این بخش در مورد هر کدام از آن‌ها توضیح مختصری را شرح خواهیم داد تا هنگام بازدید از این جنگل نهایت استفاده را بکنید و لحظه‌های خاطره‌انگیزی را برای خود به ارمغان آورید.

معرفی جاذبه‌های گردشگری جنگل الیمستان


عکاسی از اسب‌های زیبا


هنگام بازدید از جنگل الیمستان اگر خوش شانس باشید، در اطراف جنگل و دشت روستای الیمستان گله اسب‌های زیادی را مشاهده خواهید کرد که سوژه بسیار خوب و هیجانی برای عکاسی خواهند بود. این گله اسب‌ها در کنار درختان انبوه جنگل چنان چشم‌اندازی را به وجود می‌آورند که شما را برای چند لحظه به فضایی کاملا رویایی منتقل می‌کنند. توجه داشته باشید که به هیچ وجه آرامش اسب‌ها را برهم نزنید زیرا اسب‌ها وحشی هستند و ممکن است به شما صدمه بزنند. بنابراین با اسب‌ها کاری نداشته باشید و فقط از عکاسی این منظره شگفت‌انگیز لذت ببرید.


جنگل نوردی


منطقه الیمستان مناسب‌ترین و بهترین فضا برای قدم زدن و لذت بردن از طبیعت بکر می‌باشد. شما نیز با رفتن به این جنگل می‌توانید به پیاده‌روی بپردازید و از زیبایی‌های طبیعی تمام نشدنی جنگل نهایت لذت را ببرید و به آرامش حقیقی دست یابید.


بازدید از نقش پای رستم


مسیر رسیدن به قله از زیبایی‌های بسیار زیادی برخوردار است. جالب است بدانید که در مسیر کوهنوردی قله شما حفره‌های 10 متری را مشاهده خواهید کرد که گفته می‌شود دو شهاب سنگ بزرگ به این منطقه برخورد کرده است. البته افسانه‌های بومی نیز مدعی آن است که این دو حفره رد زانوهای رستم می‌باشد که در این مکان برای نوشیدن آب زانو زده است و رد زانوهایش همانند دو حفره به جای مانده است. به دلیل روایت این افسانه‌ها جذابیت این حفره چندین برابر شده است و به همین دلیل گردشگران بسیار زیادی به این قسمت از جنگل کشیده می‌شوند.


دوچرخه سواری


کسانی که به دوچرخه سواری علاقمند هستند، منطقه الیمستان را مسیر متفاوتی برای فعالیت خود مورد استفاده قرار می‌دهند. دوچرخه سواران با دوچرخه از دل جنگل به سمت مسیر کوهستانی حرکت می‌کنند و از این فضا نهایت استفاده را می‌کنند و لذت می‌برند. البته لازم است بدانید که در این منطقه امکاناتی برای کرایه کردن دوچرخه وجود ندارد.

دوچرخه سواری در جنگل الیمستان


بازدید از مقبره امام زاده قاسم


توجه داشته باشید که مسیر کوهنوردی در این منطقه از روستای الیمستان شروع می‌شود و بعد از عبور از بین درختان و دشت‌ها به مقبره امامزاده قاسم می‌رسید که برای محلی‌ها از قداست ویژه‌ای برخوردار است و از آن به عنوان یک مکان مقدس و مذهبی یاد می‌کنند. کوهنوردان برای این‌که بتوانند در این منطقه اقامت شبانه داشته باشند در اطراف مقبره امامزاده قاسم چادر می‌زنند تا شب را به صبح برسانند.


فتح قله الیمستان


در فصل بهار و زمستان کوهنوردان بسیار زیادی به الیمستان سفر می‌کنند تا قله معروف 2510 متری این جنگل را فتح کنند. در طول این مسیر با چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای روبرو خواهید شد که لذت و هیجان فتح قله را چندین برابر می‌کنند. به علاوه در تمام این مسیر کوهنوردی دور نمای قله هر لحظه مقابل چشمتان قرار می‌گیرد و از دیدتان خارج نمی‌شود که همین سبب می‌شود تا احساس خستگی به شما دست ندهد. پس از فتح قله نیز می‌توانید ساعت‌ها چشم‌انداز هیجان‌انگیز روبرویتان را تماشا کنید و لذت ببرید.


بازدید از منطقه بکر قلاردن


در اردیبهشت ماه محلی‌ها برای چیدن گیاهی به نام زی زا و گل گاوزبان به طرف دشت گل گاوزبان منطقه قلاردن راهی می‌شوند. مسیر این منطقه تقریبا بدون شیب می‌باشد و از روستای الیمستان تا منطقه قلاردن تقریبا 1 ساعت و نیم تا 2 فاصله است. در این منطقه یک گاوسرا و بقایایی از یک قطعه قدیمی مشاهده خواهید کرد که اقامتگاهی برای چوپانان محلی به حساب می‌آید. در فاصله یک کیلومتری گاوسرا نیز مرتعی به نام سمجون گسترده شده است که گله‌دارها گله‌های خود را با آب چشمه‌های آن‌جا سیراب می‌کنند.


رفتن به روستای الیمستان


گردشگران می‌توانند در حوالی جنگل الیمستان از روستای الیمستان و مناظر بسیار زیبای این روستا نیز دیدن کنند و لذت ببرند. البته توصیه می‌کنیم که پس از گشت و گذار دست خالی از روستا خارج نشوید و حتما به منظور کمک به اقتصاد این روستا از محصولات محلی آن نظیر غلات، عسل و لبنیات خریداری کنید.


بهترین زمان سفر به جنگل الیمستان


جنگل الیمستان در هر زمان از سال زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارا می‌باشد و در نظر هر گردشگری بی‌نهایت دیدنی و دلربا است اما این جذابیت‌ها و زیبایی‌ها در فصل پاییز و اردیبهشت‌ ماه به اوج خود می‌رسد. زیرا در فصل بهار طبیعت این منطقه عمری دوباره می‌گیرند و گیاهان الیما نیز در اردیبهشت ماه مجدد رشد خود را آغاز می‌کنند.

بهترین زمان سفر به جنگل الیمستان


مسیر دسترسی به جنگل الیمستان


آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، 52 کیلومتری شهرستان آمل و روستای الیمستان
از آمل کیلومتر 20 و از تهران، کیلومتر 140 جاده هراز، در جاده فرعی سمت راست تابلوی امام زاده قاسم را مشاهده خواهید کرد که باید وارد آن شوید. در ابتدای مسیر به یک دو راهی می‌رسید که باید وارد جاده سمت چپ شوید، این جاده باریک و پر پیچ و خم تقریبا حدود 7 کیلومتر است که ابتدا شما را به روستای لهاش می‌رساند و پس از آن نیز با طی کردن مسیر خاکی 5 کیلومتری به روستای الیمستان می‌رسید. از آن‌جا نیز با پشت سر گذاشتن آبادی، دورنمای جنگل الیمستان را مشاهده خواهید کرد.


توصیه‌های لازم برای سفر به جنگل الیمستان


از آن‌جایی که در منطقه الیمستان هیچ خبری از رستوران و مراکز پخش غذا نیست، توجه داشته باشید که حتما غذای کافی و مغذی با خود به همراه داشته باشید.
برای حفاظت از محیط زیست سعی کنید به هیچ وجه آتش روشن نکنید و یا در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش شدید حتما قبل از ترک کردن محل از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید.
اگر قصد دارید ک در فصل تابستان به این جنگل سفر کنید حتما زیرانداز، کلاه نقاب‌دار، عینک دودی، لباس خنک و بطری آب با خود به همراه داشته باشید و برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز نیز حتما دوربین عکاسی ببرید.
جی پی اس، چراغ قوه و جعبه کمک‌های اولیه از جمله ابزارهای ضروری هستند که حتما باید در سفر به جنگل با خود به همراه داشته باشید و در صورتی که این لوازم در دسترس شما نیست حتما از بومیان این منطقه برای گشت و گذار در جنگل یا جنگل نوردی کمک بگیرید. زیرا از آن‌جایی که آب و هوای جنگل مه آلود است، احتمال گم شدن وجود دارد.
هم‌چنین اگر تجهیزات لازم را به همراه دارید، پیشنهاد می‌کنیم کمپ برگزار کنید و چند روزی را در جنگل اقامت داشته باشید. اما اگر تجهیزات مورد نیاز را ندارید، می‌توانید خانه‌های محلی اطراف جنگل را برای اقامت کرایه کنید.

توصیه‌های لازم برای سفر به جنگل الیمستان


سخن پایانی


در این مقاله از کایت ما به معرفی جنگل الیمستان و راهنمای سفر به این جنگل پرداختیم. جنگل الیمستان دارای جاذبه‌های گردشگری متفاوت و طبیعت بکر و زیبا می‌باشد که روحیه هر گردشگری را جلا می‌بخشد و نشاط و هیجان را برای هر فرد دوباره به ارمغان می‌آورد. اگر شما نیز قصد سفر به جنگل زیبای الیمستان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را برای سفر به این جنگل سرسبز به طور کامل راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید