راه های حمل و نقل اسان در تور استانبول
2154 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

راهنمای سیستم حمل و نقل در استانبول


طی چند سال گذشته، سیستم حمل و نقل عمومی استانبول پیشرفت زیادی داشته است. بسیاری از توریست‌ها هم‌چنان از تاکسی استفاده می‌کنند، ولی معمولا به خاطر ترافیک سنگین جاده‌ها نمی‌توان آن را بهترین گزینه در نظر گرفت. تنگه بسفر یکی از مناطق پرطرفدار در استانبول است که شهر را به دو بخش تقسیم می‌کند و همین موضوع سبب شده است تا در این منطقه، کشتی‌ها و اتوبوس های دریایی بیشترین استفاده را داشته باشند.  
مسجد سلطان احمد، منطقه تاریخی گالاتا و میدان تقسیم، از دیگر مکان‌هایی هستند که بازدید کردن از آنها با پای پیاده بسیار آسان خواهد بود. در سوی دیگر، برای ولخرجی کردن در هریک از مراکز خرید نیسانتاسی (Nisantasi)، اتیلر (Etiler) و لونت (Levent)، بهترین انتخاب خط مترویی است که از میدان تقسیم می‌گذرد.
از آنجایی که چگونگی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی استانبول یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افرادی است که تور استانبول را رزرو می‌کنند، در این مقاله قصد داریم به تفصیل در مورد آن صحبت کنیم.


وسایل نقلیه عمومی استانبول


خوشبختانه، برای استفاده از تمام سیستم حمل و نقل عمومی استانبول، کارتی واحد به نام «استانبول کارت» وجود دارد که حسابی می‌تواند کار شما را راحت کند. با این کارت که می‌توان آن را از طریق کیوسک‌های کوچک نزدیک ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و اسکله‌ها تهیه کرد، قادر به پرداخت کرایه کشتی‌ها، مترو، اتوبوس، تراموا و قطار کابلی خواهید بود. استانبول کارت 7 لیر ترکیه قیمت دارد و بعد از خرید، باید آن را شارژ کنید. کرایه اغلب مسیرها 1.95 لیر است و هنگام خروج نیز می‌توانید با تحویل کارت، 7 لیر خود را دریافت کنید. این در حالیست که با خرید بلیط جداگانه برای مترو یا سایر وسایل عمومی، تقریبا باید 2 برابر پول بیشتری را پرداخت کنید.
تصویر زیر، نمونه‌ای از استانبول کارت است:


در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به انواع سیستم حمل و نقل عمومی استانبول و مزایا و معایب آنها خواهیم داشت.


اتوبوس و متروبوس


اتوبوس‌ها ارزان‌ترین وسایل نقلیه عمومی در ترکیه محسوب می‌شوند و این یعنی معمولا شلوغ هستند و شانس زیادی برای پیدا کردن صندلی‌های خالی نخواهید داشت. متروبوس (Metrobus)، نام اتوبوس‌های تندرو یا BRT استانبول است که روزانه صدها هزار نفر از مردم را بین بخش آسیایی و اروپایی شهر جابجا می‌کند.
برای پرداخت کرایه اتوبوس در استانبول، علاوه بر کارت‌های هوشمند مخصوص، می‌توانید بلیط را به صورت جداگانه از طریق باجه‌های نزدیک ایستگاه خریداری کنید که البته این کار هزینه بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. با این حال اگر می‌خواهید در اوج ترافیک از شلوغی خیابان‌ها در امان باشید و زود به مقصد برسید، متروبوس انتخابی مناسب خواهد بود.


مترو و تراموا


سیستم‌های مترو و تراموا استانبول، شبکه‌ای عظیم را شامل می‌شوند که با استفاده از آنها می‌توانید به اکثر مناطق مهم هر دو بخش اروپایی و آسیایی دسترسی داشته باشید. هم‌اکنون 89 ایستگاه مترو در شش خط مختلف در حال خدمت‌رسانی هستند و سازمان‌های رسمی از ساخت و توسعه 64 ایستگاه دیگر خبر داده‌اند.
علاوه بر خطوط مترو، چهار خط برای تراموا و سه خط برای قطارهای کابلی در نظر گرفته شده است تا از هر نقطه‌ای بتوانید بدون دردسر به سراسر استانبول سفر کنید. جالب است بدانید سیستم کابلی خط F1 از کاباتش به تقسیم، یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌ها در دنیاست و سابقه آن به قرن نوزدهم بر می‌گردد.


مارمارای (Marmaray)


مارمارای تونلی زیرزمینی در تنگه بسفر استانبول است که بخش اروپایی و آسیایی این شهر را به هم وصل می‌کند. در حقیقت، این تونل 76 کیلومتری به مسافران اجازه می‌دهد تا ظرف تنها چند دقیقه، از دریای مرمره عبور کنند.



کشتی‌ها و اتوبوس‌های دریایی


کشتی‌ها ارزان‌ترین، آسان‌ترین و جذاب‌ترین گزینه برای عبور از تنگه بسفر یا گردش در آن هستند. شما با سوار شدن بر کشتی‌ها می‌توانید از آسیا به اروپا بروید و بالعکس! در مجموع، 10 اسکله برای سوار شدن مسافران وجود دارد که 8 اسکله در سمت اروپا و 2 اسکله در سمت آسیایی استانبول قرار گرفته است:
•    پنج اسکله در امینونو (Eminonu) و یک اسکله در هرکدام از بخش‌های بشیکتاش، کاباتاش و کاراکوی
•    یک اسکله در اسکدار و یک اسکله در قاضی کوی
فاصله بین حرکت کشتی‌ها معمولا 15 تا 20 دقیقه است و گردشگران می‌توانند از ساعت 7 صبح تا 11 شب از آنها استفاده کنند.


مطالب مرتبط:

بلیط هواپیما استانبول



تاکسی


تاکسی‌ها در استانبول زرد هستند و تقریبا در تمام خیابان‌ها می‌توان آنها را پیدا کرد. کرایه‌ای که پیش‌تر برای استفاده از تاکسی ‌های استانبول اعلام شده بود، 4 لیر هزینه ثابت و 2.5 لیر به ازای هر کیلومتر بود که البته ممکن است این ارقام حالا کمی تغییر کرده باشند. با این حال، اگر نمی‌خواهید خیلی ولخرجی کنید، می‌توانید از سایر وسایل نقلیه استفاده کنید.
در استانبول می‌توانید نوع دیگری از تاکسی‌ها به نام Dolmus را نیز پیدا کنید. این‌ها در واقع خودروهایی با مسیر مشخص و کرایه ثابت هستند که شما را به‌سرعت بین نقاط مختلف جابجا می‌کنند. برای پرداخت کرایه این خودروها فقط باید پول نقد پرداخت کنید.
تاکسی گرفتن در استانبول نیز مشکلات خاص خود را دارد. معمولا ساعت 7 تا 10 صبح و ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 شب، زمان اوج ترافیک در استانبول است؛ این یعنی هنگام استفاده از تاکسی یا اتوبوس، به احتمال زیاد با ترافیک مواجه خواهید شد.
بسیاری از بخش‌های سیستم حمل و نقل استانبول، از 06:00 تا 24:00 در دسترس هستند؛ با این تفاسیر، استفاده از تاکسی در نیمه شب بهترین گزینه برای گردش در شهر است.
آیا سیستم حمل و نقل عمومی استانبول امنیت دارد؟
بله. خطوط مترو، تراموا و قطارهای کابلی در مرکز شهر همواره تحت نظارت پرسنل امنیتی بوده و با خیال راحت می‌توانید از آنها استفاده کنید. تنها چیزی که مثل هر جای دیگری باید مراقب آن باشید، جیب‌برها هستند!


آیا وسایل نقلیه عمومی در استانبول راحت هستند؟


اگر اتوبوس را کنار بگذاریم، پاسخ ما مثبت است. وسایل مورد استفاده در خطوط تراموا و متروی استانبول، اغلب جدید بوده و به سیستم تهویه مطبوع مجهز شده‌اند. به علاوه، بخشی برای افراد ویلچری و والدینی که کالسکه دارند در نظر گرفته شده است تا گردش کردن راحت‌تر باشد. مسئولان همچنین در حال فراهم کردن بستری برای دسترسی راحت‌تر افراد معلول به پلتفرم‌ها و وسایل حمل و نقل هستند؛ در همین راستا، در تعداد زیادی از ایستگاه‌ها آسانسور نصب شده که گامی مهم محسوب می‌شود.
اگر می‌خواهید به استانبول سفر کنید اما قیمت مناسبی سراغ ندارید، قطعا تور شش روزه استانبول شما را هیجان‌زده خواهد کرد.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید