طبیعت گردی استان لرستان | معرفی 13 مقصد طبیعت‌گردی در لرستان
شراره رحیمی 1399/04/31 13601 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



استان لرستان یکی از استان‌های پرجمعیت غربی کشور ایران است که در سلسله کوه‌های زاگرس میانی واقع شده است. این شهر در بین گردشگران با جنگل‌های سرسبز، دریاچه‌ها، آبشارها و کوه‌های بلند مرتبه شناخته شده است، به گونه‌ای که طی سال‌های اخیر این استان به عنوان یکی از زیباترین استان‌ها برای طبیعت‌گردی توجه گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. همین امر سبب شده است تا تعداد اقامتگاه‌ها و هتل‌های این استان نیز به طور قابل توجهی افزایش یابد تا مسافران و گردشگران هنگام سفر به لرستان از دغدغه رزرو هتل آسوده خاطر باشند. لرستان از نظر آب و هوا یک استان چهار فصل می‌باشد، به گونه‌ای که در هر جای استان آب و هوای بسیار متنوعی حاکم است. این تنوع آب و هوا از شرق به غرب و از شمال به جنوب استان کاملا محسوس می‌باشد. بنابراین در هر فصلی که مایل باشید می‌توانید به طبیعت‌گردی در استان لرستان بپردازید و لحظه‌های آرامش‌بخشی را تجربه کنید. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا مقاصد طبیعت‌گردی استان لرستان را به شما معرفی کنیم.

معرفی 13 مقصد طبیعت‌گردی در استان لرستان

همان‌طور که گفته شد استان لرستان علاوه بر ظرفیت‌های گوناگون گردشگری از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد و بسیار زیادی برخوردار است که صحنه‌های شگفت‌انگیزی را در ذهن هر گردشگری به ثبت می‌رساند. هر کدام از این جاذبه‌ها نظیر تالاب‌ها، جنگل‌ها، مراتع، رودخانه‌ها، کوه‌های سر به فلک کشیده، چشمه‌ها و آبشارهای خروشان، غارهای طبیعی و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، دنیایی شگفت‌انگیز از جاذبه‌های طبیعت‌گردی در استان گردشگری لرستان به نمایش گذاشته است. از این رو آب و هوای چهار فصل این استان باعث شده است تا سالانه گردشگران بسیار زیادی از طبیعت منحصر به فرد این استان بازدید به عمل آورند و نهایت لذت را ببرند. ما نیز در این بخش به معرفی 13 مقصد طبیعت‌گردی در استان لرستان خواهیم پرداخت تا شما نیز با زیبایی‌های این استان بیشتر آشنا شوید.

معرفی 13 مقصد طبیعت‌گردی در استان لرستان

  • دریاچه گهر

بدون شک دریاچه گهر بهشتی در زاگرس و یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران می‌باشد، به گونه‌ای که سالانه هزاران گردشگر برای بازدید این دریاچه شگفت‌انگیز راهی استان لرستان می‌شوند. برای رفتن به دریاچه گهر ابتدا باید به شهر دورود بروید. این دریاچه تقریبا حدود 35 کیلومتر با شهر دورود فاصله دارد. مساحت این دریاچه 85 هکتار است که جزو بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین کشور نیز به شمار می‌رود. گهر جزو شگفت‌انگیزترین مقصدهای طبیعت‌گردی استان لرستان می‌باشد که علاوه بر چشم‌انداز زیبای دریاچه از تنوع بی‌نظیر گونه‌های جانوری و گیاهی نیز برخوردار است. از درختان پسته، زالزالک، انجیر، گلابی، بید، بلوط، انواع گل‌ها تا حیوانات حفاظت شده بز، خرگوش، پلنگ، آهو و... در این منطقه زندگی می‌کنند. به علاوه این دریاچه در کنار کوه اشترانکوه یعنی آلپ ایران قرار دارد و برای عاشقان طبیعت آب زلال و شفاف، هوای پاک و دل‌انگیز، ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای و بهترین فضای کمپینگ را فراهم کرده است تا شما بتوانید طبیعت لرستان را در یک پکیج کامل نظاره‌گر باشید.

  • دره خزینه

دره خزینه یکی از بهترین مقصدهای طبیعت‌گردی استان لرستان برای علاقمندان به کوهنوردی و صخره‌ نوردی می‌باشد. اگر از ارتفاع نمی‌ترسید، ‌می‌توانید پل معلق واقع در دره خزینه را نیز امتحان کنید. این پل قدیمی تقریبا حدود 112 متر طول و 85 متر ارتفاع دارد که بدون شک امتحان کردن آن جزو هیجان‌انگیزترین لحظه زندگیتان خواهد بود. این دره بسیار زیبا در اواسط جاده شهرستان پلدختر به اندیشمک، در روستای خزینه واقع شده است. دره خزینه از یک تراشکاری تمام عیار برخوردار است که تمامی فرم این دره را فرسایش آب ایجاد کرده است. جالب است بدانید که اخیرا نیز در شبکه‌های مجازی عکسی از مقایسه دره گرندکانیون آمریکا و دره خزینه لرستان ترند شده است.

  • آبشار بیشه

آبشار بیشه از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی استان لرستان می‌باشد که در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است. به منظور اطلاع از عظمت آبشار لازم است بدانید که بیشه 20 متر عرض و 48 متر ارتفاع دارد. این آبشار بسیار زیبا در 60 کیلومتری خرم آباد واقع شده است که از مسیر دسترسی آسفالته مناسبی نیز برخوردار می‌باشد که البته در صورت تمایل می‌توانید در ایستگاه دورود از دسترسی ریلی هم استفاده کنید. تماشای آبشار بی‌نظیر بیشه دقیقا همانند فیلم‌ها می‌ماند! تصور کنید در نزدیکی ریل آهن به کوه‌های زاگرس و درخت‌های بلوط می‌رسید که آبشاری مرتفع و زلال از دل کوه بیرون زده و در مقابلتان ظاهر می‌شود. بدون شک هر گردشگری با دیدن این چشم‌انداز و صدای آب و طبیعت سرمست خواهد شد.

آبشار بیشه

  • دریاچه کیو

تاکنون بسیار کم دیده شده است که یک دریاچه طبیعی دقیقا در مرکز شهر باشد. اما در مرکز استان لرستان یعنی خرم آباد دریاچه بسیار زیبایی در مرکز شهر واقع شده است که به خاطر وجود گونه‌های گیاهی خاص و کمیاب در کف آب، رنگ دریاچه به کبودی می‌زند. از این رو نام دریاچه را کیو گذاشته‌اند که در لری به معنی تیره و کبود می‌باشد. موقعیت قرارگیری دریاچه و نزدیکی به امکانات شهر سبب شده تا گردشگران زیادی از این دریاچه بازدید به عمل آورند. در این دریاچه شما می‌توانید از انواع تفریحات آبی نظیر جت اسکی، اسکی در آب، قایق سواری و... نیز بهره ببرید. هم‌چنین اگر شانس با شما یار باشد به احتمال زیاد می‌توانید از تماشای پرنده‌های مهاجر نیز نهایت لذت را ببرید.

  • تنگه شیرز

تنگه شیرز یکی دیگر از مقصدهای طبیعت‌گردی در استان لرستان است که همانند یک سرزمین خیالی می‌ماند و در نقطه تلاقی استان لرستان، کرمانشاه و ایلام قرار گرفته است. مسیر دره از درختان گلابی وحشی، انجیر، چنار، بلوط، انگور و گل‌های رنگارنگ پوشیده شده است. اگر شما در فصل میوه دادن درخت‌ها از تنگه بازدید کنید، می‌توانید طعم طبیعی آن‌ها را نیز بچشید. در وسط دره رودخانه‌ای زلال و کریستالی قرار دارد که ماهی‌های آن نیز نمایان است. در انتهای تنگه شیرز، غاری وجود دارد که مربوط به دوران غارنشینی تاریخ می‌باشد و در طول مسیر نیز صخره‌های محکم و تنومند با پوشش پیچک‌ها و گیاهان قرار دارند. به طور کلی در تنگه شیرز دنیایی از ماجراجویی و شگفتی حاکم است که با رفتن به آن‌جا طبیعت لرستان را در فوق‌العاده‌ترین حالتش مشاهده خواهید کرد.

  • دشت لاله‌های واژگون

شاید باورتان نشود، اما بزرگ‌ترین دشت لاله‌های واژگون دنیا در ایران در استان لرستان می‌باشد. این دشت هیجان‌انگیز در شهرستان الیگودرز واقع شده است و جزو محبوب‌ترین مقصدهای طبیعت‌گردی استان لرستان می‌باشد. دو نوع لاله بسیار کمیاب با نام اشک مریم و سوسن چلچراغ در این دشت گل می‌دهند. چشم‌انداز رویایی گل‌های لاله از جنوب شرقی الیگودرز شروع می‌شود و تا دامنه‌های زاگرس ادامه پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که برای تماشای دشت لاله‌های واژگون در زیباترین و شگفت‌انگیزترین حالت، حتما در فصل بهار به این منطقه سفر کنید.

دشت لاله‌های واژگون

  • مخمل کوه

مخمل کوه یکی از زیباترین و سرسبزترین مقصد طبیعت‌گردی لرستان می‌باشد که یک پیشنهاد فوق‌العاده برای کسانی است که پیاده‌روی در طبیعت را دوست دارند. مخمل کوه هم طبیعت بی‌نظیر و هم دسترسی مناسبی دارد. برای رسیدن به این کوه سرسبز کافیست خودتان را به میدان 22 بهمن خرم آباد برسانید و پس از پیاده شدن در انتهای خیابان ولیعصر پیاده‌روی هیجان‌انگیزتان را شروع کنید. جالب است بدانید به دلیل اینکه کوه‌های منطقه بافت رسوبی دارند و گل سنگ‌های بسیار زیادی نیز در این منطقه وجود دارد، نام آن را مخمل کوه گذاشته‌اند. با پوشش این مخمل بسیار زیبا تمامی منطقه تا جایی که چشم کار می‌کند، سر سبز است. به علاوه جدیدا در قسمت شمالی مخمل کوه یک پارک جنگلی نیز احداث شده است که بازدید از آن در فصل بهار بسیار هیجان‌انگیز می‌باشد.

  • تنگه هلت

تنگه هلت نیز یکی دیگر از زیباترین منطقه لرستان در شهرستان پلدختر می‌باشد که سالانه گردشگران زیادی از این تنگه بازدید می‌کنند. این تنگه فرم و زیبایی منحصر به فردی دارد که بازدید از آن را اول از همه به عکاسان پیشنهاد می‌کنیم، زیرا می‌توان هزاران عکس جذاب و ژورنالی گرفت. این تنگه همانند دره خزینه توسط خود طبیعت به وجود آمده است، به این صورت که عبور رود زال در گذشت زمان باعث فرسایش صخره‌ها شده و در نهایت تنگه هلت را به وجود آورده است. درون این تنگه هیچ گونه گیاهی یافت نمی‌شود و هر آن‌چه را که تماشا می‌کنید، هم‌زیستی هیجان‌انگیز آب و صخره است.

  • آبشار نوژیان

از دیگر جاهای بسیار مرتفع و زیبای استان لرستان، آبشار نوژیان است که در 40 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد واقع شده است. پس از آن با یک پیاده‌روی نه چندان طولانی در طبیعت بکر و سرسبز به آبشار نوژیان می‌رسید. بدون شک تماشای این آبشار 95 متری در فصل بهار تجربه‌ای بسیار هیجان‌انگیز و دلچسب خواهد بود. درختان انبوه، گیاهان دارویی در کنار آب طبیعی و زلال و پوشش گیاهی سبز چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای در این آبشار ایجاد کرده‌اند.

  • دره نی‌گاه

دره نی‌گاه یکی دیگر از مقصدهای طبیعت‌گردی استان لرستان است که در بین سایر شگفتی‌های طبیعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دره در نزدیکی دریاچه گهر قرار دارد که تقریبا حدود 20 کیلومتر طول دارد و انتهای آن به روستای تی می‌رسد. توجه داشته باشید که گشت و گذار در این دره به دلیل نقاط صعب‌العبور به مهارت کوهنوردی و طبیعت‌گردی نیاز دارد. مخصوصا در فصل‌های پرآب نظیر اردیبهشت که آب رود کاملا بالا می‌آید، عبور از آن نیاز به ابزار مخصوص دارد. در هر صورت زیبایی دره نی‌گاه با وجود گیاهان خوراکی نظیر درختان گلابی و بادام، ریواس، هم‌زیستی صخره و رود و... به سختی‌های مسیر دره می‌ارزد.

دره نی‌گاه

  • آبشار سفید

آبشار سفید از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان لرستان می‌باشد که شما می‌توانید با طی کردن مسافت کمی در جاده الیگودرز به آن برسید. در این منطقه آب از دل صخره جریان پیدا می‌کند و در دامنه زاگرس جاری می‌شود. ارتفاع 70 متری آبشار سفید باعث شده است تا آب و هوا با هم ترکیب شوند و با فشار بسیار زیاد به سنگ‌ها برخورد کنند. در نتیجه این عمل حالت سفیدی و حبابی ایجاد می‌شود که آب آبشار کاملا سفید به نظر می‌رسد و همین امر سبب شده است تا در میان مردم این جاذبه به آبشار سفید معروف شود. زیبایی کوه‌ها و صخره‌های اطراف، آب گوارا و معدنی، پوشش گیاهی و جنگلی منطقه هر ساله گردشگران بسیار زیادی را برای تماشای آبشار سفید به جاذبه‌های طبیعی استان لرستان می‌کشاند.

  • غار کلما کره

غار کَلما کَره از مقصدهای طبیعت‌گردی لرستان است که در شهرستان پلدختر واقع شده است. در این غار آثار بسیار زیادی از تمدن ایران مربوط به دوره ساسانیان و هخامنشیان نظیر انواع نقاب‌های باستانی، کاسه‌های ماهی بادامی و... کشف کرده‌اند که در حال حاضر تعدادی از این گنجینه‌ها در موزه بریتانیا و نیویورک و موزه لوور نگهداری می‌شود. برای بازدید از این غار باید از پلدختر به روستای دره باغ بروید و سپس از آن‌جا تا غار مسیر کوهستانی را طی کنید.

  • تونل برفی ازنا

هنگام سفر به لرستان توصیه می‌کنیم در شهرستان ازنا حتما سری به تونل برفی و مهیج بزنید زیرا قدم زدن در یک تونل برفی منحصر به فرد با صدای گوش‌نواز چکه آب را در هرجایی نمی‌توانید تجربه کنید. این جاذبه طبیعی در طی گذشت زمان به صورت کاملا طبیعی به وجود آمده است که 800 متر طول و بین 2 و نیم تا 3 متر ارتفاع سقفی دارد. توجه داشته باشید که از تونل برفی فقط در فصل تابستان و بهار می‌توانید، بازدید کنید. برای رفتن به تونل برفی باید از شهرستان ازنا حدود 25 کیلومتر به سمت کوه اشترانکوه بروید و پس از آن با یک پیاده‌روی یک ساعته در کنار رودهای شفاف و زلال و گیاهان دارویی اشترانکوه به تونل برفی می‌رسید. توجه داشته باشید که به دلیل خطر ریزش و سرمای شدید حتما بازدید را با گروه متخصص و آمادگی مورد نیاز انجام دهید.

معرفی تونل برفی ازنا

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما 13 مقصد طبیعت‌گردی استان لرستان را با هم بررسی کردیم. ما سعی کردیم که جاذبه‌های معروف‌تر را به شما معرفی کنیم اما در حقیقت جاذبه‌های گردشگری استان لرستان فراتر از یک مقاله هستند. لرستان جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد که با سفر به آن‌جا می‌توانید با کشف این استان خوش آب و هوا، آن را به سایر دوستانتان نیز معرفی کنید. در صورتی که قصد سفر به استان لرستان داشتید، پیشنهاد می‌کنیم با شماره 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را برای یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر در لرستان به طور کامل راهنمایی کنند و شما نیز حتما تجربه و حس سفرتان به این استان خوش آب و رنگ را برایمان بنویسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید