فرق بلیط اکونومی با سیستمی چیست؟  کلاس اکونومی بلیط هواپیما
زهرا نیرومند 1399/04/27 89137 بازدید 7 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



زمانی که تصمیم به خرید بلیط هواپیما می‌گیرید، با واژه‌هایی روبرو می‌شود که گاهی اوقات معنی و مفهومشان را نمی‌دانید و نمی‌توانید تفاوت آن‌ها را از هم تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر از شما پرسیده شود فرق بلیط اکونومی با سیستمی چیست، چه جوابی می‌دهید؟ آیا کلاس اکونومی هواپیما را می‌شناسید و تفاوت آن را با کلاس بیزنس می‌دانید؟ اگر با اصطلاحات بلیط هواپیما آشنا باشید، قطعا راحت‌تر تصمیم می‌گیرید و انتخاب بهتری انجام می‌دهید. در این بخش قصد داریم شما را با اصطلاحات اکونومی و سیستمی آشنا کرده و در ادامه کلاس‌های مختلف هواپیما را معرفی نماییم.


انواع بلیط هواپیما


برای خرید بلیط هواپیما، دو انتخاب دارید. می‌توانید بلیط‌های خود را به صورت سیستمی تهیه نمایید یا بلیط‌های چارتری را خریداری کنید. حتما نام چارتر را زیاد شنیده‌اید و در بسیاری از مواقع با تخفیف‌های ویژه و شگفت‌انگیزی روبرو بوده‌اید. شاید پیش خودتان فکر کنید قطعا خرید بلیط چارتری بسیار مقرون بصرفه است و اگر روزی بخواهید بلیط هواپیما تهیه کنید، بلیط چارتری می‌خرید. بلیط چارتری در برخی مواقع بسیار ارزان و مناسب است، اما قوانین خاص خود را دارد که ممکن است حتی برای شما گران‌تر از بلیط‌های سیستمی نیز تمام شود. پس، قبل از این‌که بخواهید تصمیم بگیرید چه بلیطی تهیه کنید باید اطلاعات کاملی در مورد هریک از آن‌ها داشته باشید و شرایط خود را نیز در نظر بگیرد.


پرواز چارتری


چارتر، واژه‌ای بسیار پرکاربرد در پرواز است که به معنای اجاره کامل هواپیما یا بخشی از صندلی‌های آن می‌باشد. این واژه در مورد هتل نیز بکار می‌رود که در آن‌جا به معنای اجازه کامل هتل یا تعدادی از اتاق‌های آن می‌باشد. زمانی که آژانس‌های هواپیمایی تعدادی از صندلی‌های هواپیما یا کل صندلی‌های آن را اجاره می‌کنند، به آن پرواز چارتری گفته می‌شود.
آژانس‌هایی هواپیمایی معمولا بلیط‌های مسیرهای پر رفت‌آمد، خصوصا در زمان‌های بسیار شلوغ مانند تعطیلات نوروز را از شرکت‌های هواپیمایی خریداری می‌کنند. با توجه به این‌که تمامی بلیط‌ها یک‌جا خریداری می‌شود، خرید عمده حساب شده و برای آژانس بسیار مقرون‌ بصرفه است. آژانس‌های هواپیمایی این اختیار را دارند که بلیط‌های خریداری شده را به هر قیمتی که دوست دارند، بفروشند. در نتیجه بلیط‌های چارتری قیمت مشخصی ندارند و ممکن است بسیار ارزان‌تر از قیمت اصلی یا حتی گران‌تر از آن باشند. قیمت بلیط‌های چارتری با توجه به زمان پرواز و البته زمان خرید شما تعیین می‌گردد.
آژانس‌های هواپیمایی که بلیط‌های چارتری را خریداری کرده‌اند، در صورتی که موفق به فروش بلیط‌های خود تا زمان پرواز نشوند، قطعا ضرر خواهند کرد. از این رو، چند رو مانده به پرواز قیمت بلیط‌ها را کاهش می‌دهند تا مسافران را ترغیب به خرید کنند. گاهی اوقات این کاهش قیمت به نصف قیمت اصلی بلیط نیز می‌رسد که بسیار مقرون بصرفه است. با توجه به این مسئله، اگر در فصل‌های کم‌گردشگر یا روزهای وسط هفته سفر کنید، می‌توانید بلیط خود را با قیمت بسیار مناسب‌تری تهیه نمایید. این مسئله در روزهای پرگردشگر درست برعکس است. یعنی، اگر به قصد رزرو کردن بلیط چارتری، خرید خود را عقب انداخته و به لحظه آخری موکول کنید، ممکن است مجبور شوید بلیط هواپیما را بسیار گران‌تر از قیمت واقعی آن بخرید و چون چاره دیگری ندارید، هزینه گزافی را بابت آن پرداخت خواهید کرد.
نکته دیگری که در مورد پروازهای چارتری باید بدانید، قوانین آن است. بلیط‌های چارتری در اغلب موارد غیرقابل استرداد هستند و امکان کنسلی یا تغییر در ساعت و روز را ندارند. هم‌چنین، در این نوع پروازها اگر با مسائلی چون تاخیر در پرواز، گم شدن چمدان، حوادث غیر مترقبه و ... روبرو شوید، چارتر کننده پاسخگو نیست و تمام مسئولیت بر عهده شرکت هواپیمایی است.


پرواز چارتری


پرواز سیستمی


پروازهای سیستمی نوع دیگری از پروازها هستند که از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده و به مسافران اعلام می‌گردند. این پروازها نرخ ثابتی دارند. فرقی نمی‌کند که شما در چه تاریخی بلیط خود را تهیه نمایید، حتی اگر دو روز مانده به پرواز نیز بلیط سیستمی بخرید با همان قیمتی خواهید خرید که دو ماه پیش فروخته شده است. بلیط‌های سیستمی را می‌توانید از طریق آژانس‌های گردشگری یا مستقیما از شرکت‌های هواپیمایی خریداری کنید.
کنسلی، استرداد بلیط و حتی تغییر روز و ساعت در بلیط‌های سیستمی مطابق با قوانین سازمان هواپیمایی کشوری بوده و امکان‌پذیر است. در این صورت، تنها مبلغی به عنوان جریمه از قیمت بلیط کسر می‌شود و باقی هزینه به مسافر برگردانده خواهد شد. میزان جریمه نیز بستگی به شرکت‌ هواپیمایی موردنظر، کلاس پروازی و زمان اعلام کنسلی دارد. هرچه زمان کنسلی بلیط هواپیما فاصله بیشتری از زمان پرواز داشته باشد، میزان جریمه کمتر خواهد بود. علاوه بر این، قیمت‌ بلیط‌های سیستمی برای کودکان 2 الی 12 سال، 50 درصد تخفیف دارد.


پرواز سیستمی


انواع کلاس‌های پروازی


تا این‌جا در مورد انواع بلیط هواپیما صحبت کردیم و از تفاوت‌های دو بلیط سیستمی و چارتری گفتیم. در ادامه قصد داریم سه کلاس اکونومی، تجاری و فرست‌کلاس را معرفی کرده و ویژ‌گی‌ها و امکانات هریک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.


پرواز کلاس اکونومی


پرواز کلاس اکونومی (Economy) با علامت اختصاری Y، پرفروش‌ترین و متداول‌ترین کلاس‌ پروازی است. این نوع پرواز مقرون بصرفه‌تر بوده و تعداد بیشتری از صندلی‌های هواپیما را به خود اختصاص می‌دهد. در پرواز کلاس اکونومی صندلی‌ها در کنار هم چیده می‌شوند و مسافران نیز تنها به امکاناتی چون روزنامه و مجلات‌ تبلیغاتی یا در برخی هواپیماها به مانیتور و هدفون برای سرگرمی دسترسی دارند. یک مانیتور بزرگ در جلوی کابین قرار دارد که تصاویری از جاذبه‌های گردشگری و ... را پخش می‌کند. اگر مسافر بخواهد استراحت کند پتو و بالش نیز در اختیارش قرار خواهد گرفت که البته تعداد آن‌ها محدود است.
در این پروازها اغلب دو نوع غذا سرو می‌شود که مسافر می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند. سرو نوشیدنی تنها یک بار صورت می‌گیرد و اگر پرواز طولانی باشد تعداد آن به 3 تا 4 بار نیز افزایش می‌یابد.


پرواز کلاس اکونومی


پرواز کلاس بیزنس


پرواز کلاس بیزنس (business class) با علامت اختصاری C، در فاصله بین کلاس اکونومی و فرست کلاس قرار دارد. صندلی‌های پرواز تجاری در جلوی یکدیگر و با کمی فاصله از هم چیده شده‌اند. این صندلی‌ها درجه پایین‌تری از صندلی‌های فرست‌کلاس دارند اما راحت و جادار هستند و قابلیت تنظیم اتوماتیک دارند. برخی از ایرلاین‌های نیز صندلی‌های تخت‌خواب‌شو را برای پروازهای تجاری در نظر می‌گیرند. غذای مسافران تجاری باکیفیت‌تر از پروازهای کلاس اکونومی است و امکان انتخاب را نیز به مسافران می‌دهد. در این پرواز انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد برای مسافران سرو می‌شود که هر زمان میل داشتند می‌توانند سفارش دهند.
مسافران پرواز تجاری، در فرودگاه کانتر مجزا دارند و انتقال آن‌ها به هواپیما نیز جدای از سایر مسافران انجام می‌شود. این مسافران به یک کابین جدا از مسافران معمولی هواپیما منتقل می‌شوند و توجه مهمانداران به آن‌ها نیز بیشتر از مسافران اکونومی است.


پرواز کلاس بیزنس


پرواز فرست کلاس


پرواز فرست کلاس (First Class) با علامت اختصاری F، گران‌ترین کلاس پروازی است. در پرواز فرست کلاس، یک اتاقک خصوصی به مسافر داده می‌شود که مبله بوده و دارای امکانات فوق‌العاده‌ای چون تلویزیون، سرویس اینترنت ماهواره‌ای، لپ تاپ، صندلی‌های بسیار راحت قابل تنظیم و سرویس بهداشتی جداگانه می‎‌باشد. در پرواز درجه یک، مسافر می‌تواند نوع غذای خود را از منویی که در اختیارش قرار می‌گیرد انتخاب نماید و غذای خود را به صورت گرم میل کند. کیفیت غذای پرواز فرست کلاس از دیگر پروازها بالاتر است. مهمانداران این بخش نیز باتجربه‌تر بوده و توجه بیشتری به مسافران دارند.
مسافران بخش فرست کلاس، در فرودگاه کانتر جداگانه‌ای دارند و انتقال آن‌ها به هواپیما نیز جدای از سایر مسافران انجام می‌شود. این افراد دیرتر از سایر مسافران سوار هواپیما شده و زودتر از آن‌ها خارج می‌شوند. با توجه به این‌که کابین فرست کلاس جدای از کابین مسافران معمولی در نظر گرفته می‌شود، معمولا برای این پروازها از هواپیماهای دو طبقه بزرگ مانند بوئینگ یا ایرباس استفاده می شود تا شرکت هواپیمای فضای لازم را در اختیار داشته باشد.


پرواز فرست کلاس


در این مقاله در مورد انواع بلیط‌های چارتری و سیستمی صحبت کرده و تفاوت‌های سه کلاس اکونومی، تجاری و فرست کلاس را بیان کردیم. آگاهی در مورد این واژگان و شناخت تفاوت‌های هریک از آن‌ها به ما کمک می‌کند تا با توجه به شرایط خود انتخاب بهتری داشته و تصمیم درست‌تری بگیریم. امیدواریم با خواندن این مطلب اطلاعات کافی در مورد انواع بلیط هواپیما و کلاس‌های پرواز به دست آورده باشید و بتوانید در فرصت مناسب از آن استفاده کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/10/17

    سلام ممنون از توضیحاتتون

  • 1400/11/27

    بسیار عالی بود همیشه برام سوال بوده .ممنونم

  • 1400/12/17

    ممنون از توضیحات پربار و صبر و تحملتون

  • 1401/03/03

    ممنونم از توضیحات و آگاهی دادنتان

  • 1401/10/15

    بسیار عالی، سپاس 🌹

  • 1402/03/22

    سلام تشکر بابت توضیحات ساده و روان شما

  • 1402/11/23

    خیلی ممنون از توضیحات عالیتون

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید