راهنمای سفر به قلعه رودخان | راهنمای سفر شخصی و گروهی به فومن
شراره رحیمی 1399/04/22 3473 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



فومن مرکز شهرستان فومن و از شهرهای استان گیلان می‌باشد که در ناحیه جلگه‌ای گیلان در میان باغ‌ها و شالیزارها واقع شده است. به علاوه به دلیل مجسمه‌های بسیار زیادی که در شهر فومن وجود دارد، به شهر مجسمه‌ها نیز شهرت یافته است. از دیگر زیبایی‌های دل‌انگیز شهر فومن می‌توان به وجود درختان چنار بسیار زیاد در خیابان‌های این شهر اشاره کرد. فومن همانند سایر شهرهای گیلان دارای طبیعتی سرسبز می‌باشد اما علاوه بر طبیعت خاص و بسیار زیبا جاهای تاریخی و باستانی همانند قلعه رودخان را دارا می‌باشد. قلعه تاریخی رودخان در ارتفاعات فومن واقع شده است که علاوه بر ارزش‌های تاریخی طبیعتی بسیار سرسبز را شامل می‌شود. برای این‌که با این قلعه بیشتر آشنا شوید در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به قلعه رودخان فومن به طور کامل راهنمایی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای قلعه رودخان وارد صفحه "تور قلعه رودخان" شوید.

معرفی قلعه تاریخی رودخان

قلعه زیبای رودخان فومن از جاذبه‌های طبیعی ایران است که حاصل همکاری بشر و طبیعت می‌باشد و امروزه نیز به یکی از نقاط بسیار زیبا و دیدنی توریستی این شهر تبدیل شده است. این قلعه در واقع دژی مستحکم است که در 30 کیلومتری شهر فومن در استان گیلان واقع شده است. عده‌ای می‌گویند که قدمت قلعه رودخان به دوره ساسانیان برمی‌گردد و برخی دیگر نیز تاریخ ساخت آن را منصوب به سلجوقیان می‌دانند. اما فرضیه درست‌تر آن است که قلعه رودخان از قبل وجود داشته و در دوره‌ی سلجوقیان مجدد بازسازی شده است و سپس مورد استفاده مبارزان این منطقه که اسماعیلیان الموت معروف بوده‌اند، قرار گرفته بوده است. این قلعه به دلیل زیبایی‌های معماری، موقعیت قرارگیری بسیار زیبایش و به خاطر ارزش تاریخی در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مساحت این قلعه تقریبا برابر با 6/2 هکتار می‌باشد و به دلیل این‌که در بالای روستای رودخان قرار دارد به آن قلعه رودخان گفته می‌شود.

قلعه بی‌نظیر رودخان فومن دارای دیوارهای بلندی است که طول این دیوارها تقریبا 1500 متر می‌باشد و 65 برج و بارو بر روی آن قرار گرفته است. ارتفاع این قلعه از سطح دریا نیز تقریبا بین 665 تا 715 متر می‌باشد. جالب است بدانید که نام محلی قلعه رودخان، رخون یا رخان بوده است و نام‌های دیگر آن نیز سگسال یا سگسار می‌باشد. در ورودی این قلعه یک کتیبه وجود داشته است که امروزه در موزه‌ی گنجینه شهر رشت از آن نگهداری می‌شود. بر روی این کتیبه نوشته شده است که قلعه رودخان متعلق به سلطان حسام الدین بوده و در بین سال‌های 918 تا 921 هجری قمری مورد بازسازی قرار گرفته است. البته ناگفته نماند که به جز این تجدید بنا، شخص دیگری به نام مظفر سلطان نیز قلعه رودخان را هنگامی که تصمیم به مقاومت در برابر صفویان گرفت نیز مورد بازسازی قرار داده است.

قلعه رودخان

ویژگی‌های قلعه رودخان فومن

این منطقه شامل دو بخش به نام ارگ و قوزخانه در قسمت غربی می‌باشد. در قسمت شرقی این قلعه آبریزگاه، حمام، ورودی‌های دوازده گانه و زندان‌ها وجود داشته است و در قسمت غربی نیز ارگ، شاه نشین، اتاق‌های 8 ضلعی، 40 برج دیده‌بانی، چندین قسمت مسکونی، چشمه، سردخانه و آب انبار قرار گرفته است. از ویژگی‌های بسیار جالب دیوارهای قلعه رودخان فومن این است که دور تا دور این برج و باروها حفره‌هایی شیب‌دار وجود دارد. کاربرد این حفره‌های شیب‌دار برای مواقع جنگی بوده است که برای ریختن مواد مذاب بر روی سر دشمنان و تیراندازی از آن‌ها استفاده می‌شده است. درباره‌ی زمینی که قلعه رودخان فومن در آن واقع شده است جالب است بدانید که طبق نظریه‌های زمین شناسی در این منطقه، ذخایر بسیار زیادی از آهن وجود دارد.

از نکته‌های جالبی که در رابطه با این منطقه وجود دارد این است که تا به حال هیچ کسی موفق به فتح قلعه رودخان نشده است و این قلعه به هیچ مهاجمی اجازه ورود نداده است. تعداد پله‌های این قلعه بسیار زیاد می‌باشد به گونه‌ای که به آن قلعه هزار پله نیز گفته می‌شود که البته تعداد دقیق پله‌های این قلعه 935 عدد می‌باشد. از این رو توصیه می‌شود که برای رفتن به این قلعه حتما وسایلی نظیر خوراکی، لباس گرم، بطری آب معدنی، وسایل مورد نیاز برای گشت و گذار جنگلی و کفش مناسب پیاده‌روی به همراه داشته باشید. هنگامی که از پله‌های این قلعه بالا بروید به یک ورودی با ارتفاع 3 و نیم متر همراه با یک قوس جناغی خواهید رسید. پس از آن هم یک راهرو و یک دروازه قرار دارد که در هر دو طرف آن سکو تعبیه شده است و همانند یک بارانداز عمل می‌کند. بعد از آن نیز چند پله‌ی سنگی تعبیه شده است که شما را به سمت بالای دروازه و سقف آن هدایت خواهد کرد.

قلعه رودخان

راهنمای سفر شخصی یا گروهی به قلعه رودخان

قلعه رویایی رودخان فومن قلعه‌ای تاریخی در دل طبیعت است که فرصت تجربه همزمان طبیعت‌گردی و تاریخ‌گردی را به گردشگران می‌دهد. از آن‌جایی که برای رسیدن به این قلعه باید پیاده‌روی کنید و از 1000 پله بالا بروید، بازدید از آن برای ناتوانان جسمی و حرکتی، سالمندان و افراد دارای مشکلات زانو مناسب نمی‌باشد. در ابتدای مسیر پیاده‌روی به سمت قلعه با کافه‌ها و رستوران‌های محلی بسیار زیادی روبرو می‌شوید که می‌توانید با خوردن این غذاهای محلی دلی از عزا درآورید و سپس ادامه دهید. به علاوه فروشگاه‌های صنایع دستی، غرفه‌ها و عکاسی با لباس‌های محلی حال و هوای خاصی به این منطقه بخشیده‌اند. به طور کلی در تمام مسیر رسیدن به قلعه برای خرید محصولات و تعامل با محلی‌ها فرصت کافی را دارید.

از آن‌جایی که قرار است مسیر طولانی‌ای را طی کنید تا به قلعه برسید، پیشنهاد می‌کنیم به صورت گروهی به این مکان سفر کنید تا هم در طول مسیر تنها نباشید و هم اگر خواستید آن‌جا اقامت داشته باشید، هزینه اقامتتان را تقسیم کنید. به این منظور شما می‌توانید سوئیت یا ویلا اجاره کنید که در این صورت با تقسیم هزینه اجاره سوئیت یا ویلا هزینه سفرتان نیز به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به علاوه پیشنهاد می‌کنیم اگر وسایل مورد نیاز برای برپایی چادر یا کمپینگ را به همراه دارید از عملی کردن این پیشنهاد هیجان‌انگیز درنگ نکنید. شما می‌توانید همه روزه از ساعت 7 و نیم صبح تا 5 عصر از این قلعه بازدید به عمل آورید. هزینه بازدید از قلعه رودخان برای اتباع ایرانی 2500 تومان، برای اتباع خارجی 15000 تومان و هزینه ورود به محوطه نیز به ازای هر ماشین 10000 تومان می‌باشد.

قلعه رودخان

بهترین زمان سفر به قلعه رویایی رودخان

قلعه رودخان در قله کوهی بین جنگلی انبوه در منطقه‌ای با آب و هوای بارانی واقع شده است. بنابراین اگر قصد دارید که از این منطقه سرسبز و قلعه تاریخی رودخان در بهترین حال و هوا بازدید به عمل آورید، پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به فومن سفر کنید. زیرا این فصل‌ها اوج زیبایی جنگل هستند و بدون شک بهترین تصویر از طبیعت رودخان و قلعه بلند قامت تاریخ در ذهن شما باقی خواهد ماند. البته ناگفته نماند که در فصل پاییز نیز درختان جنگل با تن نارنجی همانند قابی فراموش نشدنی هستند اما در این فصل به دلیل بارندگی بسیار زیاد مسیر قلعه لغزنده و خطرناک است. زمستان‌های این قلعه زیبا نیز بسیار آرام و ساکت است که به شما توصیه می‌کنیم اجازه بدهید قلعه سکوت و آرامش خود را حفظ کند زیرا بدون شک مسیر برفی و سرمای منطقه اجازه رسیدن به قلعه را به شما نخواهند داد و خاطرات بدی برایتان به ارمغان خواهد آمد.

قلعه رودخان

مسیر دسترسی به قلعه رودخان

قلعه شگفت‌انگیز رودخان که آن را با نام قلعه حسامی نیز می‌شناسند در 30 کیلومتری ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای رودخان واقع شده است. به منظور دسترسی به قلعه رودخان باید از شهر فومن حرکت کنید که بعد از گذشتن از روستاهای گشت، کرد محله، سیاه کش، گشت رودخان، ملسکام، گوراب پس و سعید آباد وارد روستای قلعه رودخان می‌شوید. سپس با گذر از حیدرآلات و طی کردن 3 کیلومتر جاده خاکی وارد زمین‌های پارک جنگلی قلعه رودخان می‌شوید.

پس از آن مسیر باقیمانده تا صعود به قلعه را باید به صورت پیاده از پله‌های قلعه که تعداد آن به 1000 می‌رسد، طی کنید. طی کردن این مسیر ممکن است شما را خسته کند اما حضور مردم محلی روستا که محصولات خود را برای فروش ارائه می‌دهند و طبیعت بکر و زیبای قلعه رودخان این مسیر را برای شما و همسفرانتان به هیجان و لذت تبدیل می‌کند. در نهایت نیز با دیدن قلعه باشکوه رودخان آن‌چنان شگفت‌زده می‌شوید که تمام خستگی از وجود شما خارج خواهد شد و بازدید از این قلعه به هیجان‌انگیزترین سفر عمرتان تبدیل خواهد شد.

قلعه رودخان

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد قلعه رودخان فقط یک بنای تاریخی نیست و قرارگیری این قلعه در قلب جنگل باعث شده است که گشت و گذار شما فقط به بازدید از یک مکان تاریخی محدود نشود. از این رو چشم‌انداز زیبای قلعه، دژی نظامی و تلاقی طبیعت جزو بهترین سوژه‌های عکاسی است که هر زاویه از آن چشم‌اندازی فراتر از تصور آدمی می‌باشد که قطعا بهترین و زیباترین عکس‌ها را می‌توانید از این مکان رویایی به یادگار ببرید. در این مقاله از کایت ما به معرفی قلعه فوق‌العاده زیبای رودخان پرداختیم. بدون شک با بازدید از این قلعه تاریخی و طبیعت بکر این منطقه لحظه‌های به یادماندنی‌ای را برای خودتان به ارمغان خواهید آورد. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد بازدید از این قلعه را دارید با شماره 0217509700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را برای سفر به قلعه بی‌نظیر رودخان راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید