کاملترین راهنمای سفر به رامسر | آپدیت تابستان 99
علیرضا مشرقی 1399/04/19 8039 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سفر به شمال یکی از محبوب‌ترین سفرها بین تمامی اقشار جامعه و شهروندان شهرهای مختلف ایران به حساب می‌آید. همه ما حداقل یک بار از خطه سرسبز شمال کشور دیدن کرده‌ایم، اما مساله اینجاست که آیا می‌دانید شمال کشور چند استان، چند شهر و چند روستا دارد؟ شمال کشور به سه استان گیلان، گلستان و مازندران تقسیم می‌شود و البته که مازندران مهم‌ترین استان توریستی ایران به شمار می‌آید. اما بد نیست بدانید که مازندران دارای 22 شهرستان مختلف هست که کمتر کسی در مورد زیبایی‌های تک به تک این شهرستان‌ها اطلاعات دارد. اکثر مسافران، شهرهایی همچون بابل، بابلسر، ساری و فریدون‌کنار را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. اما غافل از اینکه زیبایی‌های غرب استان مازندران، اصلا قابل مقایسه با شهرستان‌های شرقی نیست. شهرهایی همچون نمک‌آبرود، سلمان شهر یا همان متل قو سابق و در نهایت رامسر، شهرهایی هستند که در غرب استان مازندران قرار دارند و جزء بهترین شهرهای ساحلی و توریستی ایران به حساب می‌آیند. در حقیقت باید گفت که از دوران پهلوی اول، یعنی چیزی حدود یک قرن پیش، برنامه‌ای طولانی مدت برای تبدیل شدن رامسر به یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران، برای جلب گردشگر خارجی، طراحی شده بود که متاسفانه به دلایل مختلف، بسیاری از این برنامه‌ها نیمه کاره ماندند. امروز قصد داریم تا شما را با یک سفرنامه کامل در مورد سفر به رامسر آشنا کنیم تا بتوانید سفری بسیار عالی به این شهر زیبا را تجربه کنید.

رامسر کجاست؟

رامسر شهری زیبا واقع در غرب استان مازندران و شرق استان گیلان است که جزء مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران، با شهرتی جهانی به حساب می‌آید. بر خلاف بسیاری از شهرهای استان مازندران که دارای آب و هوایی گرم و مرطوب هستند، رامسر دارای هوایی ییلاقی و خنک است و این هوای خنک را مدیون جنگل‌های کوهستانی وسیعی، همانند جنگل دالخانی است. در نتیجه اگر در فصل تابستان به دنبال مکانی عالی برای تفریحات آبی هستید و از شرجی بودن هوا بیزارید، بهتر است رامسر را برای سفر خود انتخاب کنید.

به علاوه باید در جریان باشید که بر اساس اسناد تاریخی، از دوران صفویه، تمدنی غنی در این خطه سرسبز و زیبا حضور داشته است. همچنین باید گفت که از بیش از 100 سال قبل، رامسر شهری توریستی بوده است و به همین خاطر مردمان این شهر، با فرهنگ و آداب جذب توریست غریبه نیستند. از این رو رامسر را می‌توان شهری مملوء از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و همچنین تاریخی دانست.

رامسر کجاست؟

جاهای دیدنی رامسر شامل چه مواردی می‌شوند؟

پیش از سفر به هر شهری، قطعا اولین سوالی که برای ما به وجود می‌آید این است که در آن شهر چه جاذبه‌هایی وجود دارد؟ این سوال در مورد رامسر نیز صدق می‌کند اما شاید بسیاری از ما به اشتباه، پاسخ این سوال را در ذهن خود بارها و بارها داده باشیم و تصور کنیم که جاهای دیدنی رامسر تنها به دریا و جنگل خلاصه می‌شود! اما اصلا اینطور نیست، در این قسمت قصد داریم تا به شما نشان دهیم در سفر به رامسر چه جاذبه‌هایی انتظار شما را می‌کشند. پس با ما همراه باشید.

جاذبه‌های تاریخی رامسر

کاخ مرمر

بی شک باید کاخ مرمر را زیباترین جاذبه تاریخی در رامسر دانست. این کاخ در دوران پهلوی اول و سال 1316 هجری شمسی، در باغی بسیار زیبا بنا شده است. در دوران پهلوی، این کاخ را با نام کاخ سلطنتی رامسر می‌شناختند و بسیاری از جلسات مهم کشوری در این کاخ برگزار می‌شد. در این مقاله قصد نداریم تا با شما در مورد تاریخ این کاخ صحبت کنیم، زیرا قطعا در مراجع مختلف به کرات در مورد تاریخچه این کاخ صحبت شده است. امروز قصد داریم تا تجربه سفری زیبا به عروس شهرهای ایران، یعنی رامسر را برای شما بازگو کنیم.

کاخ مرمر یک مجموعه موزه متشکل از بخش‌های مختلف است که می‌توانید نیمی از روز را در آن سپری کنید و لذت ببرید. پیش از هرچیز باید بدانید که پارکینگ مجموعه کمی جلوتر از ورودی کاخ قرار دارد و باید یک مسیر سراشیبی تا موزه را پیاده روی کنید. سپس وارد گیت شده و هزینه‌ای برابر با 10 هزار تومان به ازای هر نفر را پرداخت می‌کنید. در همان ابتدا، مسئولین موزه شما را به صورت کامل راهنمایی می‌کنند و می‌توانید مسیر حرکت را از سمت راست خود، یعنی موزه کاشی و سرامیک آغاز کنید. در این موزه، کاشی و سرامیک‌هایی از دوران اشکانی تا دوران قاجار به چشم می‌خورند که دیدن آنها اصلا خالی از لطف نیست.

پس از خروج، وارد موزه اصلی، یعنی کاخ مرمر خواهید شد. برای ورود حتما باید یک پا پوش پلاستیکی روی کفش خود بکشید تا به محیط آسیب نزنید. این کاخ دارای اتاق‌های مختلفی همانند اتاق جلسات، اتاق استراحت، اتاق کار و نشیمن است و کارکنان موزه به ترتیب شما را راهنمایی می‌کنند تا از بخش‌های مختلف دیدن کنید. همچنین باید اضافه کنیم که کارکنان موزه کاخ مرمر رامسر، از بهترین کارمندان موزه‌های تمام ایران هستند و در هر بخش با اطلاعاتی کامل شما را راهنمایی می‌کنند. در این کاخ می‌توانید از تابلوهای نفیس، میزهای زیبا، آثار هنری و جلال و جبروت سلطنتی لذت ببرید. البته به یاد داشته باشید که تنها برخی از اسباب و اثاثیه به کاخ مرمر تعلق دارند و ما بقی آنها را از اموال ضبط شده خاندان پهلوی جمع آوری کرده‌اند.

کاخ مرمر

بعد از اتمام بازدید از کاخ مرمر، می‌توانید به موزه مردم شناسی، حمام سنتی رضا خان و در نهایت موزه عاج سر بزنید. البته پیش از آن به شما توصیه می‌کنیم که به باغ بامبو و چشمه آب شیرین کاخ نیز مراجعه کنید. باغ بامبو از درختان بامبوی بلند ساخته شده و شما را به یاد کشورهای جنوب شرق آسیا، همانند تایلند و چین می‌اندازد. حتی در اوج گرمای تابستان نیز داخل این باغ بسیار خنک و سایه است و لوکیشن بسیار خوبی برای عکاسی به حساب می‌آید. همچنین یک چشمه قدیمی در نزدیکی باغ بامبو قرار دارد که می‌توانید از آب خنک و گوارای آن بنوشید. البته به خاطر شیوع بیماری کرونا حتما مراقب رعایت نکات بهداشتی باشید.  

در نهایت به عنوان حسن ختام، می‌توانید از موزه عاج بازدید کنید که در ساختمان اقامتگاه اختصاصی همسر دوم رضاخان، یعنی ملکه دوران پهلوی اول واقع شده است. بد نیست بدانید که عاج فیل از نظر ارزش مادی، ارزشمند‌تر از طلا هست و بسیاری از دول خارجی به عنوان هدایای سیاسی، عاج‌های تراشیده شده بسیار خاصی را به ایران و دولت پهلوی اهدا می‌کردند. رضاخان نیز تمامی این هدایا را برای نسل‌های بعدی به یادگار گذاشته و امروز می‌توانیم شاهد عاج‌هایی باشیم که از نظر هنری و ارزش مادی غیر قابل وصف هستند.

هتل قدیم رامسر

در نزدیکی کاخ مرمر، هتلی به نام هتل رامسر که اکثرا آن را به نام هتل قدیم رامسر می‌شناسند، وجود دارد. این هتل به هتل پارسیان تغییر نام پیدا کرده است و حتی امکان اقامت در آن نیز وجود دارد و جزء بهترین هتل‌های این شهر به حساب می‌آید. هتل رامسر که در سال 1316 بنا شده است، دارای معماری بسیار منحصر به فرد و مجللی است و در نگاه اول شما را مات و مبهوت طراحی بی نظیر خود می‌کند. از نظر طراحی باید گفت که این هتل برگرفته از معماری آرت دکو اروپا است و به خاطر جذب گردشگر خارجی بدین شکل طراحی شده است. متاسفانه آسیب زیادی در طول تاریخ به این بنا وارد شده و مالکین هتل در حال بازسازی هتل قدیم رامسر هستند. البته خوشبختانه ساختمان هتل جدید رامسر نیز بنا شده و در طول بازسازی می‌توانید داخل ساختمان جدید اقامت داشته باشید و از ویوی بی نظیر آن به  دریا و جنگل لذت ببرید.

هتل قدیم رامسر

قلعه مارکوه رامسر

همانطور که اشاره کردیم، در دوران صفویه، تمدنی بسیار غنی در محدوده رامسر زندگی می‌کردند. پس دور از ذهن نیست که قلعه‌ها و دژ‌های قدیمی و باستانی را در آن مشاهده کنید. مارکوه یکی از قله‌های بزرگ رامسر به حساب می‌آید که در دورانی بین قرن سوم تا هشتم هجری، از آن به عنوان یک دژ بزرگ نظامی استفاده می‌کردند. گفتنی است که این دژ از ساروج، گچ و سنگ ساخته شده و هنوز هم به خوبی پا برجا باقی مانده است. شاید دسترسی به این قلعه کمی برای افراد کم توان دشوار باشد، اما قطعا زمانی که خودتان را به قلعه برسانید، می‌توانید ساعت‌ها از مناظر اطراف لذت ببرید.

قلعه مارکوه رامسر

تفریحات طبیعی رامسر

دریا

در سفر رامسر ، حتما باید از ساحل شنی و زیبای آن دیدن فرمایید. ساحل رامسر یکی از زیباترین سواحل شمال کشور به شمار می‌آید و شما می‌توانید از بخش صخره‌ای یا ماسه‌ای آن لذت ببرید. خوشبختانه مردم شهر و همچنین گردشگران محترم این بخش از استان مازندران، تلاش زیادی را برای پاکیزگی ساحل دریای رامسر انجام می‌دهند. از این رو باید گفت که ساحل رامسر حتی در دوران پیک گردشگر، همانند سواحل کیش، زیبا، پاکیزه و جذاب است. شما می‌توانید برای لذت بردن از ساحل دریای رامسر، به پلاژ‌های مختلف سری بزنید یا اینکه یکی از خیابان‌های منتهی به دریا را پیش گرفته و دل به دریا بزنید!

جنگل دالخانی

در جنوب شرقی شهر زیبای رامسر و در مسیری که شما را به سمت تنکابن می‌رساند، جنگلی با نام جنگل دالخانی وجود دارد. برای دسترسی به این جنگل، شما باید یک مسیر نسبتا طولانی و پر پیچ و خم روستایی را پشت سر بگذارید. پیش از هر چیز بهتر است باک بنزین خودروی خود را پر کنید زیرا در مسیر خبری از پمپ بنزین نیست! حتی مردم محلی منطقه، به صورت آزاد بنزین را در سوپرمارکت‌ها و موتورسازی‌ها می‌فروشند! مسیر را از بخش روستایی ادامه می‌دهید و به تدریج وارد جنگل می‌شوید. یک جاده پر پیچ و خم بسیار بکر و زیبا انتظار شما را می‌کشد.

در بسیاری از سفرنامه‌ها، از روستاهایی همانند گرسماسر یا جنت رودبار، به صورت جداگانه صحبت می‌کنند. اما مسیر دسترسی به همه آنها از جنگل دالخانی است و از نظر ما نیازی نیست به صورت جداگانه در مورد آنها صحبتی کنیم. در طول مسیر قسمت‌های مختلفی برای اتراق وجود دارند که با کمک  هر کدام از آنها می‌توانید به دل جنگل بزنید و در زیر سایه درختان صد ساله کمی استراحت کنید. بهتر است مسیر را یکسره ادامه ندهید، زیرا امکان دارد از رانندگی خسته شوید.

جنگل دالخانی

در چله تابستان و اوج گرما، این جنگل خنک است و نسیمی مطبوع صورت شما را نوازش می‌دهد. شاید در جاده تنکابن به رامسر، دست چپ خود را بارها نگاه کرده و با خودتان گفته باشید که چه جنگل زیبا و انبوهی در این منطقه وجود دارد! اما همانطور که جاده‌های پر پیچ و خم جنگل دالخانی را پشت سر می‌گذارید، به نوک همان ارتفاعات می‌رسید که پیش از آن در جاده از دور می‌دیدید! بعد از حدود یک ساعت رانندگی مداوم، به روستای گرسماسر می‌رسید که یکی از مناطق ییلاقی منطقه به حساب می‌آید و در شش ماه دوم سال سرمای شدیدی را تجربه می‌کند. اگر به طبیعت گردی علاقه مند باشید، می‌توانید مسیر را ادامه دهید و خودتان را به روستای جنت رودبار نیز برسانید، بر فراز یک دره بایستید و از مناظر خیره کننده‌ای که مثال آن را ندیده‌اید، لذت ببرید. در طول مسیر چندین و چند آبشار و رودخانه مختلف حضور دارند که شیرینی مسیر را برای شما دو چندان می‌کنند.

اما اگر باز هم می‌خواهید پای خود را فراتر از این بگذارید، می‌توانید از مسیر ارتباطی جنت رودبار، خودتان را به آبشار سیاسرت برسانید. بد نیست بدانید قدمت این آبشار به دوران کواترنری می‌رسد و زیبایی بسیار خیره کننده‌ای دارد. آب این آبشار در حوضچه‌ای کوچک می‌ریزد و می‌توانید در کنار آن اتراق کرده و از خنکای آب لذت ببرید.

تفریحاتی که در سفر به رامسر تجربه می‌کنید

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر بی شک یکی از هیجان انگیزترین تفریحاتی است که می‌توانید در رامسر تجربه کنید. تله کابین رامسر در سال 1383 در یک مجموعه تفریحی با همین نام بنا شد. هدف از ساخت و تاسیس این تله کابین، جذب گردشگر خارجی و داخلی بود و البته که در این مورد کاملا موفق نیز شدند. این تله کابین از کنار ساحل شما را تا حدود ارتفاع 700 متری از سطح دریا بالا می‌برد و شما را به مکانی با نام بام سبز رامسر می‌رساند. در این مجموعه شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی تله‌کابین، از تفریحات دیگری همچون کارتینگ، پینت بال و شهربازی نیز استفاده نمایید. هزینه تله کابین در تابستان سال 99، به ازای هر نفر 50 هزار تومان بوده است. همچنین لازم به ذکر است که پس از خروج هر مسافر از تله کابین، به سرعت کابین با مواد ضد عفونی کننده، پاکسازی می‌شود. پس لازم نیست که نگران سلامت خود و خانوادتان باشید.

تله کابین رامسر

تفریحات آبی رامسر

در تمام طول ساحل رامسر، پلاژ‌های خصوصی مختلفی وجود دارند که انواع تفریحات آبی همانند جت اسکی، قایق موتوری، بنانا و پاراسل را به شما ارائه می‌دهند. این تفریحات کاملا ایمن و هیجان انگیز هستند و باید حتما در طول سفر خود آنها را حداقل یک بار امتحان کنید.

اقامت در رامسر

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که برای سفر باید در نظر داشته باشید، یافتن مکانی مناسب برای اقامت است. اما یافتن اقامتگاه مناسب در شهرهای شمالی، با سایر شهرهای توریستی دیگر ایران بسیار متفاوت است. معمولا بر اساس روال همیشگی، مردمی که به شمال کشور سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند که در خانه‌ و ویلاهای شخصی اقامت داشته باشند. همین مساله باعث می‌شود تا زوج‌های جوان یا کسانی که به فکر بهداشت، پاکیزگی و امنیت محل اقامت خود هستند، در انتخاب اقامتگاه خود دچار مشکل شوند. خوشبختانه در رامسر، بر خلاف سایر شهرهای شمالی، هتل‌های زیادی وجود دارند. این هتل‌ها دارای کیفیت خدمات متفاوتی هستند و بر همین اساس قیمت گذاری می‌شوند. از نظر ایمنی و پاکیزگی، این نوع اقامت توصیه می‌شود، اما همانطور که انتظار می‌رود، باید هزینه بیشتری را بابت آن بپردازید. همچنین باید اشاره کنیم که می‌توانید در روستاهای معروفی همچون جواهرده، داخل اقامتگاه‌های بومگردی ساکن شوید.

شکم‌گردی در رامسر

هنگام سفر باید همواره مراقب رژیم غذایی خودتان باشید. زیرا عدم رعایت بهداشت غذایی در سفر، می‌تواند خاطره بسیار ناخوشایندی را در ذهن شما باقی بگذارد. اما در سفر به رامسر در مورد تغذیه اصلا لازم به نگرانی نیست. خوشبختانه برندهای معروف زنجیره‌ای همانند عطاویچ در این شهر شعبه دارند و می‌توانید با خیال آسوده در این رستوران‌ها غذایی خوشمزه میل کنید. البته لازم به ذکر است که اصلا نباید تجربه چشیدن طعم غذای محلی خاور خانوم، در منطقه سرولات را از دست دهید. این رستوران سنتی در منطقه‌ای بسیار دیدنی بنا شده و ویویی ابدی و بی‌نظیر را به شما ارائه می‌دهد.

شکم‌گردی در رامسر

خرید در رامسر

رامسر یکی از شهرهای لوکس استان مازندران به حساب می‌آید و می‌توانید خرید بسیار عالی را در پاساژهای لوکسی همانند پاساژ آرامش تجربه کنید. البته اصلا نباید انتظار خریدی ارزان را در این شهر داشته باشید. اکثر اقلام داخل پاساژهای لوکس رامسر گران قیمت و باکیفیت هستند. به همین خاطر است که می‌توان گفت پاساژ گردی نیز یکی از تفریحات بسیار هیجان انگیز در سفر به رامسر محسوب می‌شود. همچنین بهتر است سری به مجتمع بین المللی مروارید، اولین مرکز خرید بزرگ رامسر نیز بزنید و با چندین و چند کیسه خرید پر از سوغاتی برگردید!

بهترین زمان سفر به رامسر

بهترین زمان سفر به رامسر بیشتر به علاقه، شرایط کاری، تفریحات مورد نظر و هدفتان از سفر بستگی دارد. رامسر نسبت به سایر شهرهای شمالی کشور، آب و هوایی خنک‌تر و بهتر در تابستان دارد. جنگل‌های وسیع و کوهستانی باعث شده‌اند تا رامسر تبدیل به یک شهر ساحلی بسیار عالی برای تفریحات تابستانی یا حتی زمستانی شود. اما با این وجود، آفتاب در تابستان بسیار سوزاننده است و می‌تواند حسابی پوست شما را برنزه کند! به هر صورت در همه جای دنیا، تعطیلات تابستانی بسیار لذت بخش است و همه ما حاضر هستیم تا این گرمای شدید را به جان بخریم! اگر بخواهیم از نظر آب و هوایی در تابستان بین شهرهای مختلف شمالی یک مقایسه کامل انجام دهیم، قطعا باید بگوییم که آب و هوای رامسر نسبت به سایر شهرهای استان مازندران، بسیار خنک‌تر و بهتر است و برای فرار از آفتاب هم می‌توانید به ارتفاعات آن پناه ببرید.

در فصل زمستان به دلیل سرمای شدید هوا، امکان بازدید از روستاهای ییلاقی همانند جنت رودبار و ارتفاعات جنگل دالخانی وجود ندارد. همچنین به دلیل سردی آب، از تفریحات آبی نیز محروم خواهید ماند. اما باید گفت که در این فصل هزینه سفر رامسر بسیار کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید سفری ارزان قیمت را تجربه کنید. به صورت کلی در فصل بهار، مخصوصا اردیبهشت ماه، جنگل‌های دالخانی بسیار سرسبز و زیبا هستند و همچنین می‌توانید از پدیده اقیانوس ابر نیز لذت ببرید. پس می‌توان گفت که بهترین زمان سفر به رامسر ، بی شک اردیبهشت ماه است. اما در اردیبهشت ماه باید حتما یک چتر در چمدان خود قرار دهید، زیرا سطح بارش به شدت افزایش پیدا می‌کند.

دسترسی به رامسر

شهر رامسر از نظر گردشگری بسیار حائز اهمیت است، به همین خاطر جزء معدود شهرهای شمالی به حساب می‌آید که با وجود آنکه مرکز استان نیست، اما فرودگاهی بزرگ را به خود اختصاص داده است. به همین خاطر شما می‌توانید از طریق هواپیما یا وسیله نقلیه شخصی، خودتان را به رامسر برسانید. البته بیشتر مسافران، سفر با وسیله نقلیه شخصی را ترجیح می‌دهند. برای دسترسی به عروس شهرها، باید از عروس جاده‌ها یعنی چالوس عبور کنید. مسیر را تا خود شهر چالوس ادامه می‌دهید و از آنجا به بعد، با کمک تابلوهای راهنمایی، به سمت غرب رفته و خودتان را به شهرهای نمک آبرود، متل قو، عباس آباد، تنکابن و نهایتا رامسر می‌رسانید.

خب همراهان عزیز کایت، نظر شما در مورد سفر به رامسر چیست؟ شما در تابستان امسال قصد سفر به کدام شهر را دارید؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان کایت به اشتراک بگذارید! فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید