جاذبه های گردشگری فیلبند | 5 جاذبه برتر فیلبند و سنگچال
ضحا اکبری 1399/04/10 25247 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کشور ایران از جمله کشورهایی است که از نظر داشتن جاذبه‌های طبیعی که مورد علاقه و توجه گردشگران باشد، بسیار غنی بوده و علاقمندان به طبیعت در همه‌ی فصول سال موارد زیادی برای انتخاب دارند. در این میان شهرهای شمالی کشور به سبب نزدیک بودن به دریای خزر، داشتن زمین‌های حاصلخیز و آب و هوای عالی جایگاه ویژه‌ای در نظر گردشگران دارند. همه‌ی مناطق شمالی کشور از شهرهای بزرگ و پیشرفته تا روستاهای کوچک و دورافتاده مناظری دارند که تماشای آن‌ها هر فردی را به سمتشان جذب می‌کند. از میان همه‌ی این شهرها و روستاها، روستایی به نام فیلبند در شهرستان بابل استان مازندران قرار دارد که هم محیط خود روستا زیباست، هم جاذبه‌های طبیعی زیادی در اطراف آن وجود دارد و هم بخاطر زمان‌هایی که غرق در ابر می‌شود بسیار معروف است. ما در این مقاله سعی داریم در مورد روستای فیلبند و موضوعات مربوط به آن نظیر موقعیت جغرافیایی روستای فیلبند، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای فیلبند، مسیر دسترسی به روستای فیلبند، بهترین زمان سفر به روستای فیلبند و چگونگی اقامت در آن صحبت کنیم، اگر شما طرفدار محیط‌های روستایی و جاذبه‌های شگفت‌انگیز هستید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده اطلاعات کامل فیلبند به صفحه "فیلبند" مراجعه کنید و برای دیدن تورهای فیلبند وارد صفحه "تور فیلبند" شوید.

موقعیت جغرافیایی روستای فیلبند

روستای فیلبند در دهستان خوشرود از توابع بابل در استان مازندران قرار دارد، این روستا از جنوب به ییلاق ونه‌بن و از شمال به روستای سنگچال آمل می‌رسد. روستای فیلبند از سطح دریا 2300 متر ارتفاع دارد و در قدیم رفتن به این روستا خیلی سخت بوده به همین دلیل مردم محلی به آن فلبند (فل به معنای خستگی و بند به معنای نتوانستن) می‌گویند، نام دیگر این روستا بام شرقی مازندران می‌باشد که بخاطر ارتفاع زیاد آن برای روستای فیلبند در نظر گرفته شده است. در روستای فیلبند بخاطر سرمای زیاد هوا گونه‌های گیاهی زیادی نمی‌توانند رشد کنند، مثلا قبلا در این منطقه درختان فندق، آلبالو، گردو و سیب کاشته شده که رشد نداشته‌اند، فقط درخت ون و درختانی که سیاه ریشه هستند مانند انگور کوهی، آلوچه‌ی ترش و زرشک کوهی که در این منطقه رشد دارند در آن کشت می‌شود. جمعیت روستای فیلبند طبق سرشماری سال 95، 148 نفر بوده و گویش محلی آن‌ها گویشی از زبان طبری می‌باشد.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای فیلبند

روستای فیلبند از روستاهای بسیار زیبا و قدیمی ایران است که دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی می‌باشد، ما در این قسمت به معرفی 5 جاذبه‌ی برتر فیلبند می‌پردازیم که عبارتند از: فضای روستای فیلبند، چشمه‌ی لار فیلبند، امامزاده یحیی در فیلبند، امامزاده قاسم فیلبند و جنگل سنگچال و چلاو.

 فضای روستای فیلبند

روستای فیلبند به سبب ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد، در بعضی روزها در دل ابرها غرق می‌شود که به این پدیده اقیانوس ابر می‌گویند، تماشای این صحنه‌ی زیبا و گشت و گذار در بافت قدیمی روستا که برخی قدمت آن‌را در حدود 700 سال می‌دانند تجربه‌ی بی‌نظیری می‌باشد. ضمن این‌که خرید کردن از محلی‌هایی که در گوشه و کنار روستا رب و ترشی می‌فروشند بسیار لذتبخش است.

 فضای روستای فیلبند

چشمه‌ی لار فیلبند

در روستای فیلبند چشمه‌های زیادی وجود دارد که همگی بسیار زیبا هستند، یکی از بهترین و معروفترین آن‌ها چشمه‌ی لار است، آب این چشمه معدنی وبرای دردهای کلیوی مفید است، یکی از مواد معدنی موجود در آن فلوئور است که به تقویت استخوان‌های بدن کمک می‌کند. به دلیل استفاده‌ی روستاییان از آب این چشمه، مردم روستا بسیار تنومند و قوی هستند.

چشمه‌ی لار فیلبند

امامزاده یحیی در فیلبند

امامزاده یحیی در محل ورودی روستای فیلبند قرار دارد، این امامزاده که مردم روستا به آن اعتقاد عجیبی دارند، یک گنبد نقره‌ای رنگ دارد و در اطراف آن تعدادی کلبه‌ی چوبی برای اجاره دادن به مسافران وجود دارد.

امامزاده یحیی در فیلبند

امامزاده قاسم فیلبند

یکی دیگر از جاذبه‌های روستای فیلبند کوه‌پیمایی در ارتفاعات آن است، بعد از گذشتن از روستا اگر به سمت ارتفاعات الیمستان رفته و از کوه‌ها بالا برویم، هم می‌توانیم ازهوای پاک این قسمت لذت ببریم هم با صعود به نقاط بالاتر می‌توانیم امامزاده‌ قاسم را که در آن ناحیه قرار دارد زیارت کنیم، ساختمان امامزاده سفید است و در جلوی آن یک راهرو که از آهن و شیشه درست شده قرار دارد. البته رسیدن به محل امامزاده کمی دشوار است و معمولا کوهنوردان حرفه ای به انتهای مسیر می‌رسند. ضمن این‌که در مسیر حرکت به سمت امامزاده منطقه ای وجود دارد که جای برخورد دو شهاب‌سنگ روی سطح زمین کاملا مشخص است و از دیدنی‌های این منطقه می‌باشد.

مطالب مرتبط:

فیلبند کجاست؟

فاصله تهران تا فیلبند چقدر است؟

بهترین زمان سفر به فیلبند

امامزاده قاسم فیلبند

جنگل سنگچال و چلاو

بعد از گذشتن از روستای فیلبند به جنگل‌های زیبای سنگچال و چلاو می‌رسیم، درختانی که این جنگل را به‌وجود آورده‌اند بسیار قوی هستند که در سرمای این روستا رشد کرده‌اند. این جنگل‌ها با داشتن درختان کهنسال و زیبا، چشمه‌های متعدد با آب معدنی و هوای پاک و سالم از دیگر جاذبه‌های منطقه‌ی فیلبند به شمار می‌رود.

جنگل سنگچال و چلاو

مسیر دسترسی به روستای فیلبند

برای رفتن به روستای فیلبند هم می‌توانید از شهر بابل به سمت این روستا بروید و هم از شهر آمل و جاده‌ی هراز، مسیر آمل بهتر و راحت‌تر است زیرا هم آسفالت است و هم پیچ‌های زیادی ندارد. برای رسیدن به روستا از آمل در جاده‌ی هراز و پس از اولین تونل در سمت چپ جاده، تابلوی روستای چلاو را می‌بینید، وقتی به روستای چلاو رسیدید وارد فرعی چلاو به منگل که پس از اولین تونل بعد از پلیس راه آمل قرار دارد شوید، در انتهای این جاده که کلا آسفالت است به روستای فیلبند می‌رسید.

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند و چگونگی اقامت در آن

روستای فیلبند به دلیل داشتن هوای سرد در زمستان‌ها خالی ازسکنه است و در پائیز به ندرت می‌توان کسی را در آن یافت، پس بهترین زمان برای سفربه این روستای زیبا از ابتدای بهار تا انتهای تابستان است. در فصل بهار علاوه بر آب و هوای عالی می‌توانید از تابش آفتاب، برف، باران، تگرگ، رنگین کمان و وزش باد هم لذت ببرید اما در تابستان هوا کمی از بهار گرم‌تر است و دیدن منظره‌ی ابرها، استشمام هوای تازه‌ی روستا و تماشای کرانه‌های دریای خزر بسیار دلنشین است. اگر کسی قصد داشته باشد شب را در روستای فیلبند بماند باید بداند در این روستا هیچ هتل یا مهمانخانه‌ای وجود ندارد، ولی کسانی‌که به آن‌جا سفر می‌کنند می‌توانند یکی از خانه‌های محلی که در این روستا اجاره داده می‌شود را برای گذراندن شب تا صبح کرایه کنند، همین‌طور در روستای فیلبند مکانی به نام تکیه‌ی غرب وجود دارد که می‌توان در آن اتاق اجاره کرد یا برای خدمات اولیه از آن استفاده نمود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید