راهنمای سفر به نپال (کاتماندو) + هیمالیا  + هزینه‌های سفر + ویزا
زهرا نیرومند 1399/04/10 2254 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



همه ما رشته‌کوه‎‌های هیمالیا را می‌شناسیم و بارها نام بلندترین قله‌ی آن، اورست را شنیده‌ایم. این قله در کشوری آسیایی با نام نپال قرار دارد. نپال، یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیاست که در بین دو کشور هند و چین واقع شده  و در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران جهان قرار گرفته است. مهم‌ترین ویژگی‌ نپال که باعث رونق صنعت گردشگری این کشور شده،  تاریخ، فرهنگ و آداب‌ورسوم خاص مردمان آن است. علاوه بر این، نپال دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و منحصربفردی است که عاشقان طبیعت و ماجراجویان را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند. در این مطلب در مورد سفر به نپال صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد کاتماندو، پایتخت این کشور، جاذبه‌های دیدنی و هزینه‌های سفر به آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

سفر به نپال

نپال، کشوری کوهستانی در بخش جنوبی آسیاست که در همسایگی دو کشور هند و چین قرار دارد. کاتماندو، بزرگ‌ترین شهر نپال و پایتخت آن است که حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارد. شاید نام این کشور را کمتر از دیگر کشورهای آسیایی شنیده باشید و هیچ‌وقت برای سفر به نپال برنامه‌ریزی نکرده باشید، اما باید بدانید که نپال به اندازه دیگر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا جذاب است.

بخش گسترده‌ای از کشور نپال بر روی رشته‌کوه‌های هیمالیا واقع شده و 8  قله بلند دنیا نیز در این کشور قرار دارد. نپال بهشت طبیعت‌دوستان و افرادی است که برای ماجراجویی سفر می‌کنند. این کشور تفریحات هیجان‌انگیز و سرگرمی‌های جذاب بسیاری دارد که از میان آن می‌توان به طبیعت‌گردی، کوه‌نوردی، رودخانه‌نوردی، دره‌نوردی، بانجی‌جامپینگ و ... اشاره کرد. علاوه بر این، نپال با قدمت 2000 ساله‌ی‌ خود یک کشور کهن محسوب می‌شود که سالیانی پرفرازونشیب را پشت سر گذاشته و جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بسیاری را در خود جای داده است. مردم نپال به خوبی از معماری‌ها و آثار باستانی کشورشان مراقبت می‌کنند و بناهای متعددی چون صومعه‌ها و معابد را برای آیندگان خود نگه می‌دارند. برخی از این بناها به قدری ارزشمند هستند که نام آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در کنار این‌ها، فرهنگ و آداب‌و‌رسوم متفاوت نپالی‌ها نیز جلب توجه می‌کند. فرهنگ مردم نپال  تلفیقی از فرهنگ‌های قومی مختلف است که سال‌ها با اتحاد در کنار هم زندگی کرده‌اند.

سفر به نپال

جاذبه‌های گردشگری نپال

شهر کاتماندو، مهم‌ترین مقصد گردشگری نپال است که جاذبه‌های گوناگون و متنوعی را در خود جای داده است. با هر سلیقه‌ای که به این شهر سفر  کنید، جاذبه‌ گردشگری مناسب خود را پیدا خواهید کرد. در این بخش به معرفی جاذبه‌های گردشگری نپال و شهر کاتماندو پرداخته و تنها بخش کوچکی از آن را به شما معرفی می‌کنیم.

میدان دوربار (Durbar Square): دوربار، در زبان مردم نپال به معنای کاخ سلطنتی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاتماندو است که در مقابل کاخ سلطنتی سابق این شهر واقع شده است. این میدان مکانی برای تجمع‌های اجتماعی و مذهبی مردمان کاتماندو بوده که مراسم‌هایی چون تاج‌گذاری پادشاهان را  در آن انجام می‌دادند. در این میدان بناهایی چون برج‌ها، عبادتگاه‌ها، معابد، کاخ‌ها و  همچنین تندیس‌هایی دیده می‌شود که با معماری سنتی نواری (Newari) طراحی و ساخته شده‌اند. یکی از ویژگی‌های این میدان، ساختار سنتی آن است که در کنار زندگی مدرن شهری امروز برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است. میدان دوربار از اهمیت تاریخی بسیار بالایی برخودار بوده و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

استوپای بودانات (Boudhanath Stupa): استوپا، بنایی مذهبی مربوط به بودایی‌هاست که به شکل نیم‌کره و با خشت و گل ساخته می‌شود. بودایی‌ها از این مکان برای مراقبه استفاده کرده و آثار مقدس خود را در آن قرار می‌دهند. استوپای بودانات، یکی از بزرگ‌ترین عبادتگاه‌های بودایی جهان است که قدمت آن به قرن چهاردهم میلادی برمی‌گردد. در اطراف این بنا، تندیس‌هایی از بودا با رنگ‌های جذاب دیده می‌شود و صدها پرچم که مخصوص مراسم‌های مذهبی هستند، خودنمایی می‌کنند.  استوپای بودانات، تنها 11 کیلومتر با شهر کوتماندا فاصله دارد و مکانی برای جشنواره‌ها، مراسم‌ها و آیین‌های مذهبی بوداییان است. نام این بنا نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

معبد پاشوپاتینات (Pashupatinath Temple): از دیگر بناهایی که نام آن در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است­، می‌توان به معبد مقدس پاشوپاتینات اشاره کرد که در شهر کاتماندو قرار دارد. این معبد یکی از مقدس‌ترین معابد هندوهاست که در ساحل رودخانه باگماتی ساخته شده است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازدید از این معبد برای گردشگران را می‌توان تماشای مراسم‌های مذهبی و آیین‌های مربوط به سوزاندن اجساد مردگان معرفی کرد. البته باید توجه داشته باشید که به مردگان و مراسم‌های آن‌ها احترام بگذارید تا دچار دردسر نشوید!

جاذبه‌های گردشگری نپال

شهر تاریخی باکتاپور (Bhaktapur): چند کیلومتر آن طرف‌تر از کاتماندو، شهری با نام باکتاپور قرار دارد که همچنان ساختار قدیمی خود را حفظ کرده و از مدرنیته دور مانده است. در این شهر معابد، محراب‌ها و بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد. اگر علاقه‌مند به تماشای فرهنگ و زندگی سنتی مردم نپال هستید، به باکتاپور بروید و از صنایع دستی متنوع و رنگارنگ این شهر مانند بافندگی، سفالگری، حکاکی و ... بازدید نمایید. همان‌طور که در کوچه ‌پس کوچه‌های این شهر قدم می‌زنید، کوزه‌هایی را در میدان‌ها می‌بینید که برای خشک شدن در آفتاب گذاشته شده‌اند و نخ‌های رنگی که از دیوارهای خانه‌های آویزان هستند که بسیار جذاب و دیدنی است.

موزه‌ی ملی نپال (National Museum Nepal): اگر به تاریخ و آثار باستانی نپال علاقه‌مندید، بازدید از موزه ملی این کشور را از دست ندهید. این موزه تالارهای متعددی دارد که هرکدام از آن‌ها به موضوعی خاص اختصاص داده شده است. اشیای فلزی، سفالی، سنگی و ... هرکدام به صورت جداگانه در گالری‌های موزه به نمایش گذاشته شده که در میان آن‌ها تندیس‌هایی از خدایان نپالی نیز دیده می‌شود.

پارک ملی چیتوان (Chitwan National Park): نپال در کنار جاذبه‌های تاریخی و آثار باستانی، طبیعت زیبا و منحصربفردی نیز دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اگر دوست دارید حیات‌وحش کشور نپال را به تماشا بنشینید، پیشنهاد می‌کنیم سری به پارک ملی چیتوان در ۱۵۸ کیلومتری کاتماندو بزنید. این پارک امکان سافاری را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده و فرصت تماشای انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان و حیوانات آبی  را به علاقه‌مندان می‌دهد. در این پارک می‌توانید ببر بنگال و حتی کرگدن‌ تک شاخ آسیایی را از نزدیک ببینید.

جاذبه‌های گردشگری نپال

باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی کاتماندو (Royal Botanical Gardens Kathmandu): اگر به گل و گیاه علاقه‌مندید، حتما باید بازدید از باغ‌های گیاه شناسی سلطنتی را در برنامه سفر خود قرار دهید. خانه‌‌ی گیاهان استوایی، خانه‌ی کاکتوس و خانه‌ی ارکیده بخش‌هایی از این مجموعه گسترده هستند که بازدید از آن‌ها برای گردشکران بسیار جذاب و دیدنی است.

پارک ملی شیواپوری (Shivapuri National Park): پارک جنگلی شیواپوری از جمله جاذبه‌های طبیعی شهر کاتماندو محسوب می‌شود که حدود 14 کیلومتر با آن فاصله دارد. پوشش گیاهی خاص این منطقه، رودخانه‌های خروشان، صومعه‌های قدیمی و کوه‌های بلند، بخشی از جذابیت‌های این پارک است که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

روستای ناگارکوت (Nagarkot): اگر برای تماشای چشم‌اندازهای زیبای هیمالیا  و قله اورست به نپال سفر کرده‌اید، باید به روستای ناگارکوت بروید. این روستا بهترین مناظر از کوهستان‌های نپال را به نمایش گذاشته و قاب‌های بسیار جذابی از طلوع  و غروب خورشید بر فرار اورست را برای بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد. روستای ناگارکوت در  28 کیلومتری کاتماندو قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری نپال محسوب می‌شود. از این رو، دارای تعداد زیادی هتل و اقامت‌گاه است.

جاذبه‌های گردشگری نپال

دریاچه تاوداها (Taudaha Lake):  از جمله دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی نپال می‌توان به دریاچه تاوداها اشاره کرد که در اطراف شهر کاتماندو واقع شده و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از گیاهان سرسبز و گل‌های رنگارنگ را به نمایش گذاشته است. این منطقه در زمستان زیستگاه گونه‌های  مختلفی از پرندگان مهاجر می‌باشد که تماشای آن‌ها در کنار ماهی‌های بومی دریاچه، بسیار جذاب و دیدنی است.

بازار آسان (Asan Market): شهر کاتماندو بازارها و مراکز خرید مدرن و متعددی دارد که برای خرید سوغاتی می‌توانید به آن مراجعه نمایید. بازار آسان، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر است که قدمت آن به سالیان دور برمی‌گردد. علاوه بر تاریخ، معماری این بازار نیز بخشی از جذابیت آن محسوب می‌شود که باعث استقبال گردشگران و شلوغی بازار آسان شده است. لباس‌های محلی، ادویه‌جات، صنایع دستی، محصولات کشاورزی و هر‌آن‌چه خاص کشور نپال و شهر کاتماندو است، می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

کشور نپال و شهر زیبای کاتماندو جاذبه‌های متنوع و متعددی دارد که در این‌جا تنها بخش کوچکی از آن را معرفی  کردیم. اگر فرصت دارید می‌توانید از منطقه‌ کوهستانی هلامبو، تپه‌ی پولچوکی، پارک ملی لانگ‌تانگ، موزه پاتان، پارک صلح لومبینی، گنبد بودهاناث، گنبد بزرگ ساوایامبهوناس، گورخا دوربار، کاخ رانیقات، کاخ نارایانهی، دریاچه فوا و ده‌ها جاذبه‌ تاریخی و طبیعی دیگر نیز بازدید کرده و از تفریحاتی چون رفتینگ، تله کابین ماناکامانا و بالن‌سواری بر فراز کاتماندو، لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری نپال

هزینه‌های سفر به نپال

سفر به نپال، مانند سفر به دیگر شهرها و کشورها دارای هزینه‌هایی است که عمده‌ترین آن‌ها شامل بلیط هواپیما، هتل، غذا، حمل‌ونقل و تفریحات می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت متوسط هزینه زندگی در کاتماندو حدود 27 درصد پایین‌تر از هزینه‌های زندگی در تهران است، اما سفر هزینه‌های خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

مدارک و هزینه‌های پیش از سفر: به هر کشور خارجی که بخواهید سفر کنید، ابتدا باید گذرنامه خود را دریافت نمایید. هزینه دریافت گذرنامه در سال 99 چیزی حدود 141.730 تومان می‌باشد. از دیگر ملزومات سفرهای خارجی، ویزاست که از طرف کشور مقصد برای مسافر صادر می‌گردد. شما برای سفر به کشور نپال نیاز به ویزا ندارید و می‌توانید با ارائه گذرنامه در فرودگاه مقصد، اجازه ورود به نپال را دریافت نمایید. از این رو، هزینه‌ای بابت ویزا نخواهید داشت.

هزینه بلیط هواپیما: هزینه پرواز از فرودگاه امام خمینی تهران تا فرودگاه بین‌المللی تریبهوان کاتماندو، در حال حاضر چیزی حدود 8 تا 25  میلیون تومان می‌باشد که بسته به نوع هواپیما، کلاس پرواز و زمان سفر، متفاوت است.

هزینه اقامت: برای اقامت گزینه‌های متعددی پیش رو دارید که می‌توانید بر اساس بودجه خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. اگر قصد دارید هزینه کمتری بپردازید، بهتر است هاستل‌ها و مسافرخانه‌ها را برای اقامت انتخاب نمایید که هزینه آن به ازای هرشب چیزی حدود 200 هزار تومان می‌باشد.

هزینه هتل‌های کاتماندو با توجه به فاصله هتل از مرکز شهر،  درجه و امکانات آن متفاوت است. میانگین هزینه یک شب اقامت در هتل‌های این شهر با توجه به تعداد ستاره و خدماتی که به مهمانان خود ارائه می‌کند، برابر است با:

  • هزینه اقامت در هتل 2 ستاره: 300 هزار تومان به بالا
  • هزینه اقامت در هتل 3 ستاره: 400 هزار تومان به بالا
  • هزینه اقامت در هتل 4 ستاره: 3  میلیون تومان به بالا
  • هزینه اقامت در هتل 5 ستاره: 10 میلیون تومان به بالا

هزینه غذا: هزینه خوردوخوراک در نپال، بستگی به نوع انتخاب شما دارد. می‌توانید رستوران‌های لوکس و گران شهر را برای خوردن غذا انتخاب کنید یا از غذاخوری‌های محلی و ارزان استفاده نمایید. هزینه غذا در رستوران‌های  کاتماندو عبارت است از:

  • هزینه غذا در رستوران ارزان‌قیمت: 300 روپیه نپال (حدود 10.500 تومان)
  • هزینه غذا در رستوران متوسط: 1000 روپیه نپال (حدود 34.800 تومان)
  • هزینه غذا در شعبه‌های مک‌دونالد: 750 روپیه نپال (حدود 34.800 تومان)
  • هزینه یک بطری آب: 24 روپیه نپال (حدود 850 تومان)
  • هزینه یک فنجان کاپوچینو: 190 روپیه نپال (حدود 6.500 تومان )

حمل‌ونقل داخل‌شهری: برای مقابله با ازدحام و شلوغی شهر کاتماندو، بهتر است از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی داخل شهری استفاده نمایید. هزینه خرید بلیط یک‌طرفه اتوبوس‌های محلی حدود 700 تومان می‌باشد که بسیار مقرون‌به‌صرفه است.  هزینه سوار شدن در تاکسی  حدود 8700 تومان و برای هر یک کیلومتر 3500 تومان می‌باشد. هزینه یک لیتر بنزین در شهر   کاتماندو نیز چیزی حدود 3700 تومان است.

هزینه‌های سفر به نپال

بهترین زمان برای سفر به نپال

تابستان‌های نپال بسیار پربارش است. باران‌های موسمی این کشور از خردادماه شروع شده و تا شهریورماه ادامه دارد. در این فصل ابرها چشم‌اندازهای زیبای کوهستان‌ها را پوشانده و زیبایی‌های طبیعی این کشور را کم‌رنگ‌تر می‌کنند. علاوه بر این­، بسیاری از افراد برای استفاده از جاذبه‌های طبیعی و تفریحاتی چون کوه‌نوردی، رفتینگ، دره‌نوردی و ... به نپال سفر می‌کنند، اما باران و گل‌ولای اجازه استفاده درست از این‌ همه جذابیت را به آن‌ها نمی‌دهد. از این رو، تابستان کم‌گردشگرترین فصل نپال بوده و هتل‌ها و مراکز گردشگری این کشور تخفیفات چشم‌گیری را برای گردشگران در نظر می‌گیرند. 

پاییز، پرگردشگرترین فصل نپال است که از اواسط مهر آغاز شده و تا قبل از سرمای زمستان ادامه دارد. در این بازه‌ی زمانی گردشگران بهترین استفاده را از آب‌وهوای فوق‌العاده نپال داشته و برای کوه‌نوردی و پیاده‌روی در مسیرهای اورست به این کشور سفر می‌کنند. در این ماه‌ها اغلب زمان‌ها هوا صاف است و مناظر به زیبایی و با کیفیت بسیار بالایی در مقابل چشمان شما خودنمایی می‌کنند. حال‌وهوای بهاری نیز از اواسط اسفندماه آغاز شده و تا اواسط اردیبشت ادامه دارد.

بهترین زمان برای سفر به نپال

در این مقاله در مورد سفر به نپال صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد شهر کاتماندو، جاذبه‌های دیدنی و هزینه‌های سفر به آن، در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، این کشور جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و تفریحات و سرگرمی‌های متنوع و هیجان‌انگیزی دارد که می‌توانید برای بازدید از آن برنامه‌ریزی نمایید و سفری جذاب و به‌یادماندنی را تجربه کنید. در صورتی که تصمیم به سفر با تورهای گردشگری نپال را دارید، تورهای  کایت را مورد بررسی قرار داده و با در نظر گرفتن شرایط و هزینه هریک از آن‌ها، تور موردنظر خود را انتخاب نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید