دریاچه‌ی چورت کجاست؟ راهنمای سفر+ آدرس+ تصاویر
ضحا اکبری 1399/04/09 2219 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



دریاچه‌ی چورت


بودن در طبیعت و دیدن مناظر زیبا همیشه حال انسان را خوب می‌کند و باعث می‌شود که کمی از آلودگی و سروصدای محیط شهر فاصله بگیریم، مخصوصا اگر محیطی که در آن قرار می‌گیریم ساکت و آرام باشد. از میان جاذبه‌های طبیعت یکی ارتفاعات و دیگری دریاچه‌ها هستند که این ویژگی را دارند که در کنار زیبایی ساکت و دنج هم باشند. در ایران دریاچه‌های بسیاری وجود دارد ولی یکی از زیباترین و بکرترین آن‌ها دریاچه‌ی چورت یا میانشه است که در استان مازندران قرار دارد. ما می‌خواهیم در این مقاله در مورد دریاچه‌ی چورت یا میانشه و موضوعات مربوط به آن نظیر موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی چورت، زیبایی‌ها و ویژگی‌های دریاچه‌ی چورت، بهترین زمان برای سفر به دریاچه‌ی چورت، مسیر دسترسی به دریاچه‌ی چورت، وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی چورت، و چگونگی اقامت در دریاچه‌ی چورت توضیحاتی ارائه کنیم، پس با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.


دریاچه‌ی چورت کجاست؟

موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی چورت

دریاچه‌ی میانشه یا چورت مابین شهرهای ساری و کیاسر در استان مازندران قرار دارد. این دریاچه در دل جنگل‌های زیبای روستای چورت که در بخش چهاردانگه و در 50 کیلومتری جنوب ساری قرار گرفته واقع شده است. دریاچه‌ی چورت در ارتفاع 1034 متری از سطح دریا قرار گرفته و وسعت آن حدود 2.5 هکتار می‌باشد. بر اثر زمین لرزه‌ای که در سال 1318 در این منطقه اتفاق افتاد مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه‌ی چورت قرار دارد مسدود شد و از آن زمان این دریاچه پدید آمد. دریاچه‌ی چورت در شکاف یک دره که شیب زیادی دارد قرار گرفته، فرم آن به شکل بیضی کشیده است و عمق آن با توجه به کم یا زیاد بودن بارش باران در هر فصل تغییر می‌کند. دریاچه‌ی چورت به برخی از جاذبه‌های دیگر این منطقه نزدیک است مثلا با سد سلیمان تنگه 50 کیلومتر، با دریاچه‌ی عباس آباد 120 کیلومتر و با چشمه‌ی پله‌ای باداب سورت 80 کیلومتر فاصله دارد.

موقعیت جغرافیایی دریاچه‌ی چورت

زیبایی‌ها و ویژگی‌های دریاچه‌ی چورت

یکی از ویژگی‌های خاص دریاچه‌ی چورت این است که بر اثر عوامل طبیعی و به دست خود طبیعت به وجود آمده، درختانی که دور تا دور این دریاچه را احاطه کرده‌اند، درختانی کهنسال هستند و یک جاده‌ی خاکی در بین آن‌ها وجود دارد که سراسر زیبایی و سکوت است. ماهی‌های بسیاری در داخل دریاچه‌ی چورت زندگی می‌کنند که تعداد زیادی از آن‌ها را محلی‌ها به داخل دریاچه انداخته‌اند ولی بعضی از آن‌ها هم به‌وسیله‌ی پرندگان به این دریاچه ممتقل شده‌اند به این صورت که تخم ماهی‌ها در جای دیگر در بین پرهای پرندگان گیر کرده و پرندگان این تخم‌ها را با خود به این دریاچه آورده‌اند. ته این دریاچه پر از گیاه و بوته است پس نمی‌توان در آن شنا کرد اما لذت ماهیگیری از آب دریاچه و قایق سواری روی آن کمتر از شنا کردن نیست، البته هیچ قایقی در این دریاچه وجود ندارد و گردشگرانی که می‌خواهند روی آب دریاچه‌ی چورت قایق سواری کنند به همراه خود قایق‌های بادی می‌آورند. با وجود زیبایی‌های بی‌مانند دریاچه‌ی چورت واستفاده‌هایی که می‌توان از آن به عنوان منطقه‌ای برای جذب گردشگر کرد در محل دریاچه هیچ امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی یا مغازه‌ای برای عرضه‌ی مایحتاج گردشگران فراهم نشده است.

زیبایی‌ها و ویژگی‌های دریاچه‌ی چورت

بهترین زمان برای سفر به دریاچه‌ی چورت

بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی چورت از ابتدای بهار تا اواسط پاییز است. در بهار می‌توانید نم‌نم باران بهاری را تجربه کنید، در تابستان درختان به‌قدری سرسبز و باطراوت هستند که گویی نقاشی شده‌اند و در پاییز با دیدن این‌همه رنگ در اطراف دریاچه شگفت‌زده می‌شوید. البته اگر تحمل سختی و هوای سرد را دارید و می‌توانید از پس خرابی جاده برآیید، حتما در زمستان به دریاچه‌ی چورت سر بزنید، زیرا همزمان شدن برف و سکوت دریاچه تجربه‌ی رازآلودی به شما هدیه می‌دهد.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه‌ی چورت

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی چورت

برای رسیدن به دریاچه‌ی چورت از سمت شهر ساری به این صورت عمل کنید که حدود 23 کیلومتر بعد از ساری به روستایی به نام تاکام می‌رسید، در این‌جا اگر از مسیر سمت چپ که به طرف مشرق می‌رود به اندازه‌ی 19 کیلومتر جلو بروید به رودخانه‌ای می‌رسید که جاده‌ی قبل از پل روی این رودخانه جاده‌ی روستای چورت است، از این نقطه 15 کیلومتر تا روستای چورت فاصله دارید و فاصله‌ی روستا تا دریاچه حدودا 10 کیلوکتر است. اما اگر قصد دارید از سمنان به سمت دریاچه‌ی چورت بروید ابتدا از سمنان به شهمیرزاد آمده سپس در حدفاصل 150 کیلومتری جاده‌ی شهمیرزاد به ساری بعد از منطقه‌ی کیاسر به رودخانه‌ای می‌رسید، ابتدای جاده‌ی روستای چورت بعد از پلی روی این رودخانه است، وارد جاده شده بعد از 15 کیلومتر به روستا می‌رسید و دریاچه‌ی چورت حدودا 10 کیلومتر بعد از روستا است.

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی چورت

وسایل مورد نیاز برای سفر به روستای چورت

از آن‌جا که در محل دریاچه‌ی چورت هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد اگر تصمیم به سفر به آن‌جا گرفتید، باید همه‌ی وسایل مورد نیاز در سفر از قبیل کفش مناسب برای پیاده روی، کلاه و عینک آفتابی، غذای کنسرو شده، آب آشامیدنی، تلفن همراه، پاور بانک، دوربین عکاسی، دارو، لباس گرم، کیسه زباله و... با خود داشته باشید، در صورتی‌که قصد دارید شب را در کنار دریاچه‌ی چورت بمانید حتما با خود چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و لباس اضافی بردارید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به روستای چورت

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی چورت

اگر تصمیم دارید که شب در محل دریاچه بمانید باید این ‌را بدانید که در این مکان هیچ اقامتگاه یا مهمانخانه‌ای برای اسکان مسافران وجود ندارد اما در کنار دریاچه فضاهای مناسبی برای کمپینگ هست که شما با داشتن تجهیزات کامل می‌توانید شبی زیبا و خاطره‌انگیز در کنار دریاچه داشته باشید و صبح هنگام بازتاب طلوع خورشید را در آب دریاچه ببینید.

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی چورت

ما در این مقاله دریاچه‌ی چورت یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های ایران را به شما معرفی کرده و همه‌ی آن چیزی را که باید در مورد این دریاچه بدانید از قبیل موقعیت جغرافیایی، ویژگی‌ها، بهترین زمان سفر، مسیر دسترسی، وسایل مورد نیاز برای سفر و چگونگی اقامت در این دریاچه با شما در میان گذاشتیم. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به تورهای طبیعت گردی علاقه دارید، صفحه "تور طبیعت گردی کایت" را از دست ندهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید