بهترین کویر‌ها برای تماشای آسمان و رصد ستارگان در ایران
علیرضا مشرقی 1399/04/07 3440 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



تا به حال چند بار سر خود را بالا گرفته‌اید و به آسمان زیبا و پر ستاره شب نگاه کرده‌اید؟ قطعا زمانی که این کار را انجام می‌دهید، احساس می‌کنید که در یک دنیای دیگر هستید و از تماشای سوسو ستارگان لذت می‌برید. کسانی که به علم نجوم علاقه دارند، اصلا به زیبایی‌های زمینی نگاه نمی‌کنند و زیبایی را تنها در آسمان شب می‌بینند. اما برای لذت بردن از ستارگان و آرامش و سکوت شب، اصلا لازم نیست که منجم باشید! اگر پای صحبت افرادی که به کویر سفر کرده‌اند بنشینید، قطعا زیباترین تجربه خود را تماشای ستارگان در آسمان شب کویر می‌دانند. در کویر هیچ گونه منبع نوری وجود ندارد و آلودگی اصلا دیده نمی‌شود. به همین خاطر مرز بین آسمان و زمین به اندازه تار مویی باریک می‌شود و آنقدر ستاره‌ها را نزدیک خود می‌بینید که گویی می‌خواهید دست دراز کنید و یکی از آنها را از آسمان بی‌کران بچینید و در کیف خود بگذارید! تقریبا در تمامی قسمت‌های کویر ایران، این تجربه را می‌توانید داشته باشید، اما قطعا در برخی کویر‌ها، آسمان پرستاره شب، چیدنی‌تر و تماشایی‌تر است. پس اگر به تماشای ستارگان علاقه‌ دارید، با کایت همراه شوید تا بهترین کویرهای ایران برای رصد ستارگان را بشناسید.

بهترین کویرهای ایران برای رصد ستارگان کدام کویرها هستند

کویرهای زیادی در ایران وجود دارند و همه ساله مهمان گردشگران مختلف از سراسر دنیا هستند. اما در این مقاله قصد داریم تا کویرهایی را به شما نشان دهیم که آسمانی آبی‌تر و پر ستاره‌تری نسبت به سایر کویرهای ایران دارند. پس با ما همراه شوید و بهترین کویرهای ایران برای رصد ستارگان را بهتر بشناسید.

کویر مصر

کویر مصر جزء کویرهای به حساب می‌آید که چند سالی است که میان گردگشران داخلی و خارجی شهرت پیدا کرده است. این کویر در مرکز ایران و نزدیکی روستای خور قرار دارد. از نظر جغرافیایی باید گفت که کویر مصر در همسایگی کاشان، اصفهان، خراسان جنوبی و یزد قرار گرفته و بهترین مکان برای کسانی که به دنبال مناطق بکر برای درک عظمت کویر می‌گردند، به حساب می‌آید. کویر مصر فاصله زیادی تا مناطق شهری بزرگ دارد و به همین خاطر خبری از نور خانه‌ها در شب نیست و می‌توانید در دل سکوت و تاریکی شب، به آسمانی پر ستاره خیره شوید و از دیدن آنها لذت ببرید. کویر مصر را بی شک باید یکی از بهترین کویرهای ایران برای رصد ستارگان دانست و بسیاری از منجمان برای مطالعات خود به این کویر سفر می‌کنند. برای اقامت در این کویر، باید به اقامتگاه‌های بوم گردی که در مناطق روستایی واقع شده‌اند سری بزنید.

کویر مصر

روستای خوسف خراسان جنوبی

برای تماشای ستارگان و آسمانی پر ستاره، حتما لازم نیست که به دل کویر بزنید. بلکه در برخی مواقع می‌توانید خودتان را به روستاهای حاشیه کویر برسانید و به تماشای ستارگان بنشینید. روستای خوسف یا همان روستای خور، یکی از توابع خراسان جنوبی به حساب می‌آید که هنوز زندگی سنتی در آن جریان دارد. با مراجعه به این روستا، از دیدن بادگیرها و خانه‌های خشتی قطعا شگفت زده خواهید شد. مردم روستای خوسف، مردمانی مهمان نواز هستند و درب خانه‌های خود را به روی گردشگران با گشاده رویی باز می‌کنند. شما می‌توانید در این روستای زیبا و سنتی اقامت داشته باشید و از تماشای ستارگان در دل سکوت و تاریکی شب لذت ببرید. این روستا در مسیر جاده طبس به بیرجند واقع شده است و در 126 کیلومتری روستای عرب آباد قرار دارد.

روستای خوسف

کویر مزینان داورزن

معمولا کسانی که به دنبال کویرگردی هستند، دور افتاده‌ترین و ناشناخته‌ترین کویرهای ایران را می‌شناسند. اما این در مورد مسافران معمولی که به دنبال هیجانی گذرا می‌گردند صدق نمی‌کند. کویر مزینان داورزن یکی از کویرهای کمتر شناخته شده در ایران محسوب می‌شود که برای گردشگرانی که به دنبال سکوت و آرامش کویر می‌گردند، بهترین گزینه به حساب می‌آید. کویر مزینان در مسیر جاده سمنان – مشهد و در نزدیکی شهر مزینان واقع شده است. همانطور که اشاره کردیم، کمتر کسی در مورد این کویر اطلاعات دارد و به همین خاطر می‌توانید از سکوت آرامش آن نهایت لذت را ببرید. آسمان مزینان بسیار پاک و پرستاره است و در دل شب، ستارگان همچون چراغی در آسمان می‌درخشند. پس کویر مزینان داورزن را نیز باید جزء بهترین کویرهای ایران برای رصد ستارگان دانست.

کویر مزینان

کویر زمان آباد خارتوران

هدف اصلی ما در این مقاله، معرفی کویرهای بسیار بکری است که شاید نام آنها را کمتر شنیده باشید. پس از شنیدن نام کویر زمان آباد و خارتوران، تعجب نکنید! خارتوران یکی از توابع استان سمنان است و برای دسترسی به این روستا، باید از جاده سمنان – مشهد، وارد جاده بیارجمند شوید. شاید دسترسی به این روستا برای افرادی که به دنبال بوم گردی نستند، کمی سخت باشد. اما روستای خارتوران، همان جایی است که هر انسانی می‌خواهید تا آخر عمر در آرامش آن زندگی کند. خانه‌های کاهگلی با ستون‌های چوبی، مردمانی که با زنیبل‌های حصیری به خرید می‌روند و نان خود را در تنوع داخل حیاط‌شان درست می‌کنند. روستای خارتوران مکانی مناسب برای رصد ستارگان و همچنین تجربه واقعی بوم‌گردی به حساب می‌آید. پس اگر به دنبال یک تجربه منحصر به فرد هستید، کویر زمان آباد را به هیچ وجه از دست ندهید.

کویر زمان آباد خارتوران

کویر متین آباد

اگر در مورد بهترین کویرها برای آفرود یا حتی بهترین کویرهای ایران تحقیق کنید، قطعا تحقیق شما به کویرهایی همانند مرنجاب و مصر محدود خواهد شد. اما کویر متین آباد همان کویر بکر و دست نخورده‌ای است که شلوغی گردشگران آن شما را آزار نمی‌دهد. کویری بکر و وسیع در مسیر کاشان – اصفهان که با روی باز میزبان گردشگران مختلف از تمامی ایران و جهان است. کویر متین آباد در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده و یکی از بکرترین کویرهای ایران و بهترین مکان برای رصد ستارگان به حساب می‌آید. شاید این کویر از شهرهای بزرگ همانند کاشان فاصله زیادی داشته باشد، اما فراموش نکنید که فاصله از شهرهای اصلی باعث می‌شود تا آسمانی پر ستاره پیشکش شما شود!

کویر متین آباد

کویر مرنجاب

در این مقاله ما قصد داریم تا بهترین گزینه‌ها را برای افراد مختلف با شرایط متفاوت معرفی کنیم. شاید شما نیز جزء دسته افرادی باشید که به دلایل مختلف، علاقه‌ای به حضور در مکان‌های بکر و خالی از سکنه نداشته باشید. اما این دلیل نمی‌شود که از کویرگردی و رصد ستارگان محروم بمانید. کویر مرنجاب در نزدیکی استان تهران و در حد فاصل قم و کاشان واقع شده و به همین خاطر گزینه مناسبی برای افرادی محسوب می‌شود که ترجیح می‌دهند زمان کمی در سفر باشند. شما می‌توانید در کاروانسرای تاریخی مرنجاب یک شب را مهمان کویر باشید و از آسمان پر ستاره آن لذت ببرید. همچنین برای کسب اطلاعات یشتر در مورد کویر مرنجاب، می‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید!

کویر مرنجاب

خب همراهان عزیز، نظر شما در مورد کویرگردی چیست؟ آیا حاضرید شب کویر را در سکوت و آرامش تجربه کنید یا حضور در اماکن امن نزدیک به شهرهای بزرگ را ترجیح می‌دهید؟ به نظر شما بهترین کویرهای ایران برای رصد ستارگان، کدام کویرها هستند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم! پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید