بهترین شهرهای ترکیه برای مهاجرت و اقامت ایرانیان کجاست؟
ضحا اکبری 1399/04/07 17306 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



همه ساله مردم زیادی در سراسر دنیا به دلایل مختلفی از جمله تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و... تصمیم می‌گیرند که کشور خود را ترک کنند، به کشور دیگری مهاجرت کرده و در آن‌جا اقامت کنند. این کار یک امر بسیار مهم است که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و انجام حتی یک کار نسنجیده ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری برای فرد داشته باشد. پس هر کس قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارد، باید همه‌ی جوانب از جمله شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... را در کشور مقصد مورد بررسی قرار داده و با بینش و آگاهی خوبی در این راه قدم بگذارد. از جمله کشورهایی که امروزه مقصد مهاجرت انسان‌های بسیاری از سراسر دنیا قرار گرفته کشور ترکیه است که به دلیل نزدیک بودن فرهنگ آن به فرهنگ کشور ما بسیار مورد توجه ایرانیان واقع شده و مردم کشور ما ترکیه را یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت و اقامت می‌دانند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با شرایط مهاجرت به ترکیه و اقامت در آن و همچنین بهترین شهرهای ترکیه برای اقامت آشنا کنیم. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.


آشنایی با کشور ترکیه

کشور ترکیه کشوری است که بخشی از آن در قاره‌ی آسیا و بخش دیگر آن در قاره‌ی اروپا قرار دارد. به همین دلیل آن‌را کشوری اوراسیایی می‌دانند. ترکیه کشوری است که 783562 کیلومترمربع وسعت دارد، آب و هوای آن کوهستانی و نسبتا پرباران است که از مشرق با کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ایران و گرجستان و از جنوب شرقی با کشورهای سوریه و عراق هم مرز است و از شمال به دریای سیاه، از غرب به دریای مرمره و اژه و از جنوب غربی به دریای مدیترانه می‌رسد. این کشور به دلیل قرار گرفتن بین آسیا و اروپا، داشتن موقعیت جغرافیایی راهبردی و دارا بودن دو تنگه به نام‌های داردانل و بسفر برای ترانزیت کالا بسیار مناسب بوده و لقب گذرگاه جنوب غربی را به خود گرفته است. در سال‌های خیلی دور در این مکان امپراطوری عثمانی حکومت می‌کرده که بسیار پهناور و قدرتمند بوده ولی پس از جنگ جهانی اول که فروپاشی این امپراطوری را در پی داشت به رهبری فردی به نام مصطفی کمال پاشا آتاتورک به جمهوری ترکیه تبدیل شد. کشور ترکیه حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارد که 80 درصد آن‌ها مسلمان سنی، 15 درصد شیعه و بقیه از سایر ادیان می‌باشند در حالی‌که حکومت لائیک است. از میان مردم ترکیه حدود 75 درصد ترک، 18 درصد کرد و حدود 7 درصد هم اقوام دیگر می‎‌باشند. زبان رسمی مردم ترکیه ترکی استانبولی و خط آن‌ها خط لاتین می‌باشد، همچنین واحد پول ترکیه لیر است که هر لیر معادل 100 قروش می‌باشد. ترکیه از 81 استان تشکیل شده و از نظر مساحت رتبه‌ی 37 را در جهان دارد، از شهرهای مهم آن می‌توان آنکارا، استانبول، ازمیر، بورسا، آدانا و آنتالیا را نام برد. به دلیل اینکه ترکیه در نقطه‌ی برخورد اروپا و آسیا قرار گرفته و مکان مناسبی برای کشورهایی است  که در حوزه‌ی دریای سیاه با یکدیگر ارتباط دارند بسیار حائز اهمیت است و شاید همین موقعیت مکانی سبب شده که بتواند به راحتی با کشورهای دیگر داد و ستد کند، از جمله اقلامی که از ترکیه به کشورهای دیگر صادر می‌شود می‌توان به منسوجات، مواد غذایی، تجهیزات حمل و نقل و پوشاک اشاره کرد. ترکیه بخاطر داشتن ویژگی‌هایی نظیر آب و هوای عالی، آثار تاریخی فراوان، جاذبه‌های طبیعی زیبا و بیشمار و هتل‌های لوکس و رویایی همه ساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر خارجی است، اما در سال‌های گذشته علاوه بر مردم زیادی که از عراق و سوریه به دلیل جنگ به ترکیه پناهنده شدند، هزاران نفر هم از کشورهایی مثل افغانستان، ایران، پاکستان، بنگلادش و... به قصد مهاجرت به اروپا به ترکیه آمده‌اند. مخصوصا برای ایرانی‌ها که بر اساس قراردادی که بین رضاخان و آتاتورک منعقد شده و به موجب آن تا 100 سال اتباع این دو کشور می‌توانند بدون ویزا به کشور یکدیگر سفر کنند ترکیه همیشه یک مقصد ایده‌آل برای تفریح و مهاجرت بوده است. درست است که شرایط ترکیه برای مهاجرت بسیار مساعد است و این کشور قوانین خیلی سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه وضع نکرده اما اگر فردی تصمیم بگیرد که از ایران به ترکیه مهاجرت کند باید نکات زیادی از جمله قوانین کشور ترکیه، شرایط و هزینه‌ی زندگی در ترکیه، وضعیت کار و درآمد در ترکیه، و از همه مهم‌تر بهترین شهرهای ترکیه برای اقامت را مد نظر قرار دهد.

آشنایی با کشور ترکیه

قوانین کشور ترکیه

کشور ترکیه همانند همه‌ی کشورهای جهان قوانینی دارد که هرکس می‌خواهد وارد این کشور شود باید از آن‌ها آگاه باشد تا با مشکلی مواجه نشود، بعضی از این قوانین عبارتند از:

  1. زمان حضور در مرز ترکیه حتما دقت کنید که در گذرنامه‌اتان مهر ورود بزنند وگرنه ورد شما غیر قانونی است و حتما برایتان عواقب بدی دارد، ضمن اینکه حضور ایرانیان در ترکیه بدون ویزا تا 90 روز قانونی است و اگر بخواهید بیشتر از این مدت در ترکیه بمانید باید مدت اقامت خود را تمدید کنید. در صورتی‌که بیشتر از حد مجاز در ترکیه بمانید با جریمه و حتی اخراج مواجه می‌شوید.
  2. اگر از مدت اعتبار گذرنامه‌ی شما کمتر از 6 ماه باقی مانده، حتما قبل از سفر برای تمدید مدت اعتبار پاسپورت خود اقدام کنید در غیر این صورت اگر شما وارد فرودگاه ترکیه شوید با جریمه‌ای معادل 325 لیر مواجه می‌شوید.
  3. اگر قصد ماندن و کار کردن در ترکیه را دارید ویزا بگیرید وگرنه علاوه بر اینکه حضور شما غیر قانونی تلقی می‌شود، کارفرمای شما ممکن است بسیاری از حقوقتان را پایمال کند.
  4. اگر گواهینامه‌ی بین‌المللی داشته باشید می‌توانید با همراه داشتن مدارک و در حضور مالک خودرو رانندگی کنید.
  5. مصرف مشروبات الکلی در خیابان‌های ترکیه ممنوع است.
  6. اگر در ترکیه بازداشت شوید، به این دلیل که قراردادی جهت انتقال زندانیان بین دو کشور وجود ندارد باید مدت محکومیت خود را در زندان‌های محلی ترکیه بگذرانید.
  7. حمل داروهای ترک اعتیاد نظیر متادون ممنوع است.
  8. استعمال دخانیات در مکان‌های سربسته مثل سینما، کافه‌ها و... ممنوع است.
  9. انجام فحشا یا آسیب‌های اجتماعی خلاف حساب می‌شود و ممکن است به اخراج شما بیانجامد.
  10. سرویس‌های بهداشتی ترکیه پولی هستند چون صاحبان آن‌ها باید به ازای درآمد خود مالیات بدهند.
  11. اگر اتباع ایرانی بخواهند در ترکیه ازدواج کنند باید به کنسولگری رفته، از آن‌جا برگه‌ی تجرد بگیرند و پس از تائید وزارت خارجه ایران می‌توانند برای ازدواج اقدام کنند.

قوانین کشور ترکیه

شرایط و هزینه‌های زندگی در ترکیه

ترکیه از بسیاری جهات شباهت زیادی به ایران دارد و همین عامل، باعث علاقه‌ی ایرانیان به ترکیه برای سفر و مهاجرت شده است، در مورد هزینه‌های زندگی مثلا در مورد مسکن، خوراک، پوشاک و... این امر صادق است. برای مثال مسکن را به عنوان یکی از اولیه‌ترین نیازها برای زندگی در ترکیه در نظر بگیرید، در ایران با پرداخت مبلغی به عنوان رهن ( دیپوزیت) و پرداخت کرایه‌ی ماهانه می‌توانید منزلی اجاره کنید ولی در ترکیه این‌گونه نیست بلکه می‌توان با پرداخت دوماه کرایه‌ی بیشتر یک آپارتمان اجاره کرد. در مورد پوشاک نیز همین‌طور است یعنی پوشاک در ترکیه از ایران ارزانتر است. اما خوراک، سوخت و انرژی در ترکیه گران است. در اکثر شهرهای ترکیه بیشتر مردم برای رفت و آمد از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می‌کنند چون هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است هم به آسانی به تمام نقاط شهر دسترسی دارند، پرداخت هزینه‌ی وسایل نقلیه نظیر اتوبوس، مترو و... به دو صورت نقدی یا با کارت الکترونیک امکان‌پذیر است. هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه رایگان، در دانشگاه‌های نیمه خصوصی سالانه حدود 5000 تا 10000لیر و در دانشگاه‌های خصوصی سالانه حدود 10000 تا 30000 لیر می‌باشد، البته هزینه‌ی نهایی تحصیل به نوع دانشگاه، نوع رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. به طور کلی طبق مقایسه‌هایی که انجام شده هزینه‌های زندگی در آنکارا پایتخت ترکیه تقریبا با تهران برابر بوده ودراستانبول که پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است حدودا 9 درصد از تهران بیشتر است.

وضعیت کار و درآمد در ترکیه

کشور ترکیه کشوری است که همزمان سنتی و پیشرفته است، به این معنی که با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که در سال‌های اخیر داشته اما هنوز به آئین‌های قدیمی و سنن خود پایبند است. اقتصاد این کشور بر پایه‌ی 3 عامل توریسم، کشاورزی و دامپروری استوار است اما بیشترین درآمد این کشور از راه صنعت گردشگری کسب می‌شود. ترکیه با ایجاد مکان‌های تفریحی بی نظیر، هتل‌های لوکس و جذاب و نگهداری از آثار تاریخی و جاذبه‌های طیبعی خود زمینه را برای ورود سالانه‌ی میلیون‌ها گردشگر از کشورهایی همچون آلمان، انگلیس، روسیه و کشورهای آسیایی از جمله ایران به کشور خود فراهم کرده است. 35 درصد نیروی کار ترکیه در بخش کشاورزی فعالند، از جمله محصولات مهم کشاورزی این کشور می‌توان به زیتون، کتان، تنباکو و... اشاره کرد. با وجود همه‌ی این تلاش‌ها بحران ارزی و بدهی سبب شده که ترکیه با رکود شدیدی مواجه شود اما همچنان سعی می‌کند جایگاه خود را به عنوان یک کشور پیشرفته و و در حال توسعه حفظ کند. به 3 شکل می‌توانید در ترکیه کار کنید:

  1. به صورت قانونی: یعنی قبل از رقتن به ترکیه رزومه‌ی کاری خود را برای کارفرمای مورد‌نظرتان بفرستید، او پس از تائید با شما مصاحبه‌ای انجام می‌دهد و در صورت قبولی شما را استخدام کرده با شما قرارداد می‌بندد، سپس کارفرما مدارک شما را به اداره‌ی مهاجرت ترکیه می‌فرستد تا برای شما مجوز کار از داخل ترکیه صادر شود و همزمان نامه‌ای برای شما ارسال می‌کند که از طریق آن می‌توانید برای گرفتن ویزا و اقامت کاری ترکیه از ایران اقدام کنید.
  2. به صورت غیر قانونی: یعنی هیچ مجوز کاری برای شما در ترکیه صادر نشده و شما اقامت کاری ندارید، اگر به این صورت در ترکیه کار کنید شما هیچ حقی در مقابل کارفرما نداشته و او می‌تواند بسیاری از حقوق شما را پایمال کند.
  3. با سرمایه گذاری یا ثبت شرکت: شما می‌توانید در هر کشوری با سرمایه گذاری کردن، شغل ایجاد کنید، در ترکیه هم به همین شکل است.

 همان‌طور که گفته شد زبان اصلی مردم ترکیه ترکی استانبولی است که هر فردی قصد مهاجرت به ترکیه را دارد باید تا حدودی به این زبان مسلط باشد، اما در صورت تسلط به زبان انگلیسی می‌توان از میان مشاغل زیر یکی را انتخاب کرد،

  • آموزش زبان انگلیسی: دارنده‌ی این شغل درآمد چندان بالایی ندارد (درآمد تدریس خصوصی ساعتی حدودا 30 لیر) ولی می‌تواند هزینه‌های زندگی خود را در ترکیه بپردازد.
  • ویراستاری زبان انگلیسی: در صورتی‌که فرد به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشد، می‌تواند متون انگلیسی را برای روزنامه‌ها و مجلات ویرایش کند.
  • اشتغال در صنعت گردشگری یا هتل‌داری: از آن‌جا که ترکیه کشوری توریست پذیر است و سالانه حدود 35 میلیون گردشگر به این کشور سفر می‌کنند، فردی که به زبان انگلیسی مسلط باشد می‌تواند در یکی از حوزه‌های توریسم یا هتل‌داری مشغول به کار شود.
  • پرستاری بچه: خانواده‌های پول‌دار ترکیه علاقه‌ی زیادی دارند که برای فرزندان خود پرستارانی که به زبان‌های خارجه از جمله انگلیسی و آلمانی مسلط باشند استخدام کنند.
  • ایجاد اشتغال از طریق وب: هر فردی در هر جای دنیا می‌تواند با یک لپ تاپ، اینترنت و کمی خلاقیت برای خود و افراد دیگر شغل ایجاد کند.

به این نکات در مورد کار کردن در ترکیه دقت کنید:

  • اگر پس از گذراندن مراحل گرفتن ویزای کاری توانستید در ترکیه مشغول به کار شوید، مدت زمات اعتبار این اقامت کاری یک سال است و پس از آن باید برای تمدید این اجازه‌نامه اقدام کنید.
  • اگر بخواهید در ترکیه به صورت مستقل کار کنید باید حداقل 5 سال بی‌وقفه در ترکیه کار کرده باشید.
  • برای زندگی در ترکیه یادگیری زبان ترکی استانبولی ضروری است و تسلط به زبان انگلیسی تنها یک امتیاز محسوب می‌شود.
  • متوسط حقوق ماهیانه در ترکیه حدود 2350 لیر ترکیه می‌باشد.
  • اگر مایل به افتتاح حساب بانکی در ترکیه هستید باید این را بدانید که اولین شرط برای افتتاح حساب داشتن شماره‌ی مالیاتی است که این شماره را در صورتی به شما می‌دهند که پاسپورت، مجوز کار و اجازه‌ی اقامت در ترکیه را داشته باشید.
  • به هر حال زندگی کردن در کشوری بیگانه ممکن است سخت باشد، ضمن اینکه هزینه‌های زندگی در ترکیه تقریبا بالاست، پس حتما پیش از اقدام برای مهاجرت از کسب حداقل درآمد در ترکیه مطمئن شوید.

مطالب مرتبط:

15 حقیقت عجیب استانبول

بلیط هواپیما استانبول

بهترین شهرهای ترکیه برای اقامت

بعد از اینکه همه‌ی جوانب را برای مهاجرت در نظر گرفتیم پاسخ به این سوال که کدام شهر ترکیه برای زندگی مناسب‌تر است بسیار مهم می‌باشد، به همین دلیل ما در این‌جا به معرفی 5 شهر ترکیه که برای زندگی کردن مناسب است می‌پردازیم.

1.شهر استانبول: استانبول از نظر جمعیت در بین شهرهای ترکیه رتبه‌ی اول را دارد، به این دلیل که در نقطه‌ای بین آسیا و اروپا قرار گرفته و مهاجران بیشتری به این شهر می‌آیند، همین عامل سبب شده که امکانات رفاهی فراوان، مراکز خرید بسیار شیک و مکان‌های تفریحی زیادی داشته باشد اما هزینه‌های زندگی در آن بالاست. از آثار تاریخی استانبول می‌توان به کلیسای چوپرا، قصر توپکاپی، موزه‌ی ایاصوفیه و... اشاره کرد.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای استانبول وارد صفحه "تور استانبول" شوید.

شهر استانبول:

2.شهر آنکارا: آنکارا به عنوان پایتخت کشور ترکیه در جایگاه دوم از نظر جمعیت قرار دارد، بسیار پیشرفته است و ساختمان‌های مدرن در گوشه و کنار آن خودنمایی می‌کنند. سرمایه گذاری در این شهر بسیار مطمئن و پر سود است و می‌توان گفت که هزینه‌ی زندگی در آنکارا به مراتب از استانبول کمتر است. این شهر آثار تاریخی زیادی همچون عبادتگاه آگوستوس، دریاچه‌ی موگان، قلعه‌ی آنکارا و... دارد.

شهر آنکارا:

3.شهر ازمیر: شهر ازمیر در غرب ترکیه قرار گرفته و از نظر بزرگی و جمعیت در جایگاه سوم شهرهای ترکیه است. این شهر که بسیار کهن و قدیمی است در سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و عواملی از جمله آب و هوای گرم مدیترانه‌ای، سواحل شنی کنار دریای اژه، تابستان‌های گرم و شرجی در کنار زمستان‌های معتدل، موقعیت اقتصادی مناسب و جاذبه‌های تاریخی گوناگون نظیر معبد آرتمیس و برج ساعت که از نمادهای ترکیه محسوب می‌شود همگی می‌توانند دلیلی برای انتخاب این شهر به عنوان محل زندگی باشند.

شهر ازمیر

4.شهر دیدیم: دیدیم یکی دیگر از شهرهای ساحلی و زیبای ترکیه است که قدمتی طولانی دارد و علاوه بر اینکه از مزایایی نظیر سواحل ماسه‌ای، حیاط وحش شگفت انگیز، کرانه های دریای اژه و...  برخوردار است به این دلیل که هزینه‌های زندگی در آن کمتر است برای زندگی بسیار مناسب می‌باشد، مثلا قیمت مسکن و اقلام موردنیاز برای زندگی در دیدیم خیلی ارزانتر از شهرهای دیگری چون آنکارا و استانبول است. از آثار تاریخی این شهر می‌توان جاده‌ی پادشاهان که بنای آرتمیس را به بنای آپولو متصل می‌کند، شهر باستانی میلتوس و محوطه‌ی تئاتر معروفش و بنای آپولو که خدای اسطوره‌ای است و به قدرت درمانگری معروف می‌باشد را نام برد.

شهر دیدیم

5.شهر کوش آداسی: این شهر یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که در کنار خلیج قرار گرفته و به دلیل داشتن هتل‌های لوکس و جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده بسیار مورد توجه گردشگران است. به دلیل ویژگی‌های عالی و البته داشتن خانه‌های ارزان و هزینه‌های پایینتر زندگی کوش آداسی یکی از شهرهای بسیار مناسب برای انتخاب به عنوان شهر محل زندگی می‌باشد.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای کوش‌آداسی وارد صفحه "تور کوش‌آداسی" شوید.

شهر کوش آداسی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با کشور ترکیه، بهترین شهرهای آن برای مهاجرت و اقامت و شرایط زندگی در آن‌ها آشنا کنیم. اگر قصد سفر به ترکیه یا مهاجرت به این کشور را دارید و به دنبال اطلاعات ویزای ترکیه هستید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه "ویزای ترکیه" مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید