اقدامات ایرلاین‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا در سرتاسر جهان
زهرا نیرومند 1399/03/28 1630 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



از دسامبر سال 2019 که ویروس کرونا وارد کشور چین شد، بسیاری از ایرلاین‌ها سفر خود به این کشور را لغو کرده و از مسافران نیز درخواست کردند تا سفرهای غیرضروری خود را به تعویق بیندازند. ایرلاین‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا اقدامات دیگری نیز انجام دادند و برای حفظ سلامت و جان مشتریان خود، هزینه بلیط‌های رزروشده را به طور کامل به آن‌ها برگرداندند. علاوه بر این، شرکت‌های هواپیمایی شرق آسیا نیز در صورت پرواز به چین تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک‌های مخصوص برای خدمه و کارکنان پرواز استفاده نمودند. در این مقاله قصد داریم در مورد اقدامات ایرلاین‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا در سرتاسر جهان صحبت کرده و اطلاعاتی را در این راستا در اختیارتان قرار دهیم.


انتقال ویروس در هواپیما


هواپیماها منبع انواع ویروس‌ها هستند و اغلب مسافران را دچار بیماری می‌کنند. وقتی وارد فرودگاه می‌شوید، خواسته یا ناخواسته مجبورید اشیای زیادی را لمس کنید. میله‌های فرودگاه، کناره‌های پله‌برقی، نرده‌ها و حتی صندلی‌های هواپیما که قبل از شما دست‌های زیادی به آن خورده است. علاوه بر این، شما در محیط فرودگاه و داخل هواپیما با افراد بسیاری در ارتباط هستید و مجبورید در کنار مسافران دیگر بنشینید تا به مقصد برسید. از این رو می‌توان گفت، سفر کردن با هواپیما یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به ویروس است که حتی می‌تواند بیماری را به شهرهای و کشورهای دیگر نیز انتقال دهد.
از این رو، تقریبا تمامی هواپیمایی‎‌هایی جهان از همان ابتدای ورود ویروس، برای مقابله با شیوع کرونا سفرهای خود به ووهان چین را لغو کرده و حتی برای راضی کردن مسافران تمامی هزینه‌های کنسلی سفر را به آنان برگرداندند. با فراگیر شدن ویروس، شرکت‌های هواپیمایی به طور کامل تعطیل شدند و کشورها خود را قرنطینه نمودند تا جایی که اغلب سفرهای داخلی نیز لغو شده و پرواز تنها در صورت ضرورت انجام میشد.
پس از گذشت سه ماه از قرنطینه و از سرگیری پروازها، ایرلاین‌ها به فکر راهکارهایی هستند تا بتوانند احتمال انتقال ویروس در فرودگاه و هواپیما را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به حداقل برسانند. از این رو، سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل‌هایی را در این راستا صادر کرده و به فرودگاه‌ها و خطوط هوایی کشورهای مختلف جهان نیز اعلام کرده است.


انتقال ویروس در هواپیما


ضدعفونی کردن سطوح مختلف فرودگاه و هواپیما


همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا، دست زدن به سطوح آلوده است. از این رو، ضدعفونی کردن سطوح مختلف فرودگاه و هواپیما که امکان لمس آن‌ها توسط مسافر وجود دارد، بیش از پیش انجام می‌شوند. از جمله این سطوح می‌توان به نرده‌ها، دستگیره‌ها، دکمه‌های آسانسور و ... اشاره کرد. حتی میله‌های اتوبوس انتقال مسافران تا هواپیما و اتوبوس حمل‌ونقل کارکنان نیز موردتوجه قرار داشته و چندین بار در روز به طور کامل ضدعفونی می‌شود.


ایجاد تغییرات در سیستم‌های ورودی فرودگاه


ورود به هواپیما مراحلی دارد که ممکن است باعث انتقال ویروس به مسافران گردد. به عنوان مثال کیوسک‌های سلف‌سرویس برای دریافت اطلاعات موردنیاز، روزانه توسط مسافران بسیاری لمس می‌شوند که این مورد خطر ابتلا به شیوع بیماری را افزایش می‌دهد. شرکت‌های هواپیمایی باید سیستمی را طراحی کنند که اطلاعات را از طریق تلفن همراه در اختیار مسافر قرار دهد تا نیاز به لمس این دستگاه‌ها نباشد.
همچنین در قسمت بررسی مدارک، متصدی می‌تواند مدارک را در دست مسافر ببیند و نیازی نیست حتما آن را گرفته و لمس نماید. هرچه میزان لمس کردن اشیای مختلف در داخل فرودگاه یا هواپیما کمتر باشد، احتمال انتقال بیماری کرونا پایین‌تر خواهد بود.


ضدعفونی کردن سطوح مختلف فرودگاه و هواپیما


در دسترسی بودن محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست در فرودگاه

مسافران برای ضدعفونی کردن دستان خود نیاز به محلول‌های ضدعفونی‌کننده دارند که باید همیشه در دسترس باشد. از این رو، در بخش‌های مختلف فرودگاه و قسمت‌های مهم مانند پیشخوان بلیط، ورودی‌های فرودگاه، بخش چمدان، سالن فرودگاه، میزهای خدمات مشتریان، صف‌های انتظار، ایستگاه‌های تاکسی و حتی پارگینگ فرودگاه، باید محلول‌های ضدعفونی‌کننده تعبیه شود تا مسافر بتواند از آن استفاده نماید.

لغو اسکن اثر انگشت در فرودگاه

یکی از بخش‌های تشخیص هویت مسافر در فرودگاه، اسکن اثر انگشت اوست. این بخش می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های انتقال ویروس کرونا باشد. از این رو، در برخی از فرودگاه‌ها اسکن اثر انگشت برای احراز هویت برداشته شده و به جای آن مامور فرودگاه تنها اقدام به بررسی گذرنامه و مدارک مسافر می‌کند.

توزیع ضدعفونی کننده دست بین مسافران

در ورودی‌های مختلف فرودگاه محلول ضدعفونی‌کننده دست در بین مسافران توزیع می‌شود تا در صورت لزوم بتوانند بدون هیچ محدودیتی از آن، حتی در داخل هواپیما نیز استفاده نمایند. توزیع پک دستکش و ماسک نیز از دیگر اقدامات ایرلاین‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا می‌باشد.


در دسترسی بودن محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست در فرودگاه


تدابیر پیشگیرانه دیگر برای مبارزه با شیوع کرونا


علاوه بر موارد عنوان شده در بالا، نکات دیگری نیز وجود دارد که در برخی از ایرلاین‌ها مورد توجه قرار گرفته و به زودی در سایر خطوط هوایی نیز اعمال می‌شود. این موارد عبارتند از:
مسافر باید دسته کلید، کیف پول، تلفن همراه و دیگر وسایل شخصی خود را در داخل چمدان قرار دهد. قبل از این، هریک از این موارد باید به صورت جداگانه بر روی نقاله قرار داده میشد.
برخی از خطوط هوایی استفاده از دستکش را برای مسافران خود الزامی کرده‌اند و اجازه ورود بدون دستکش را نمی‌دهند.
بسیاری از ایرلاین‌ها خدمه پرواز و کارکنان خود را به ماسک و شیلد صورت مجهز کرده‌اند.
هواپیما پس از هر پرواز و قبل از مسافرگیری به طور کامل ضدعفونی می‌شود. برای این کار از مواد ضدعفونی‌کننده سطوح بیمارستانی برای مکان‌های پررفت‌وآمد و سطوحی که امکان لمس بیشتر آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌کنند.
بررسی سلامت مسافران با تست‌هایی چون تب‌سنجی از دیگر اقدامات ایرلاین‌ها برای مبارزه با شیوع کروناست که برای هر پرواز انجام می‌شود.
یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده برای مبارزه با شیوع کرونا، در بخش سرویس غذا و نوشیدنی می‌باشد. برخی از ایرلاین‌ها، مانند خطوط هوایی آلاسکا، از مسافران درخواست می‌کنند تا یک بطری آب به همراه داشته باشند. زیرا هیچ لیوانی در هواپیما به آن‌ها داده نخواهد شد. برخی از خطوط نیز قوانین سفت و سختی در توزیع غذا و نوشیدنی در بین مسافران در نظر گرفته‌اند. یکی از این قوانین الزام پوشیدن دستکش در هنگام سرو غذاست.


تدابیر پیشگیرانه دیگر برای مبارزه با شیوع کرونا


نکاتی که مسافران باید برای مبارزه با شیوع کرونا رعایت نمایند:

  • تا جایی که می‌توانید از پروازهای غیرضروری دوری کنید. در صورتی که مجبور به پرواز هستید، حتما پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت نمایید.
  • ماسک و دستکش را فراموش نکنید.
  • در محیط‌های بسیار شلوغ حضور پیدا نکنید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید از جمع دور بمانید.
  • از تماس با افرادی که دارای علائمی بیماری مانند تب و سرفه هستند یا مشکل تنفسی دارند، خودداری کنید.
  • همیشه در هنگام سفر به همراه خود مقداری مواد ضدعفونی کننده داشته باشید تا در صورت عدم دسترسی به آب و صابون بتوانید از آن استفاده نمایید.
  • تمامی بخش‌های هواپیما قبل از ورود شما به طول کامل ضدعفونی می‌شود، اما بهتر است قبل از نشستن، صندلی، سینی جلویی، صفحه نمایش، دریچه تهویه هوا و کمربند ایمنی خود را تمیز کنید. می‌توانید این کار ا با استفاده از دستمال مرطوب انجام دهید.
  • تا جایی که می‌توانید از دست زدن به سطوح مختلف پرهیز کنید. در صورتی که این سطوح را لمس کردید، حتما بعد از آن دست خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید یا با اسپری الکلی ضدعفونی کنید.
  • قبل از سوار شدن در هواپیما، از سرویس بهداشتی فرودگاه استفاده نمایید تا مجبور به استفاده از سرویس داخل هواپیما نشوید. سرویس بهداشتی فرودگاه بزرگ‌تر و مطمئن‌تر است.
  • اگر برایتان مقدور است صندلی کنار پنجره را انتخاب نمایید تا با افرادی که از راهروی هواپیما عبور می‌کنند کمتر برخورد داشته باشید.
  • اگر مسافر کناری شما دچار علائمی چون عطسه یا سرفه بود، حتما به کادر پرواز اطلاع دهید تا جای شما را عوض کند.


نکاتی که مسافران باید برای مبارزه با شیوع کرونا رعایت نمایند


در این مقاله اقدامات ایرلاین‌ها برای مبارزه با شیوع کرونا در سرتاسر جهان را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت به خطوط هواپیمایی را عنوان نمودیم. این تدابیر برای ایرلاین‌های داخل ایران نیز در نظر گرفته شده و برای پروازهای مختلف انجام می‌شود. با این وجود، توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید تا از ابتلا به بیماری در امان بمانید. در صورتی که مجبور به پرواز هستید، حتما پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت نمایید و خطرات کرونا ویروس را جدی بگیرید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید