فیلبند کجاست؟ راهنمای سفر + آدرس + تصاویر
زهرا نیرومند 1399/03/28 35466 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر به دنبال یک مقصد مناسب برای طبیعت‌گردی و سفر یک‌روزه آخرهفته هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به روستای ییلاقی فیلبند بزنید. فیلبند منطقه بسیار زیبایی است که در ارتفاعات استان مازندران قرار دارد و از توابع شهرستان بابل محسوب می‌گردد. این روستا به دلیل چشم‌اندازهای خاص و دیدنی که دارد و همچنین نزدیکی به شهر تهران، موردتوجه بسیاری از گردشگران و طبیعت‌دوستان قرار گرفته و در چند سال اخیر به یکی از محبوب‌ترین مناطق توریستی، خصوصا در میان پایتخت‌نشینان تبدیل شده است. بسیاری از آژانس‌های گردشگری نیز فیلبند را برای برگزاری تورهای یک‌روزه و طبیعت‌گردی خود انتخاب می‌کنند تا علاقه‌مندان را در بازدید از این منطقه زیبا همراهی نمایند. در ادامه این بخش قصد داریم در مورد روستای ییلاقی فیلبند صحبت کنیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های این روستا و راه‌های دسترسی به آن در اختیارتان قرار دهیم. اگر قصد سفر به فیلبند زیبا را دارید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای فیلبند وارد صفحه "تور فیلبند" شوید.


فیلبند کجاست؟


فیبلند، که عنوان بام شرقی مازندران را به خود اختصاص داده است، روستایی ییلاقی است که در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا، یکی از روستاهای دهستان خوشرود از منطقه بندپی بابل محسوب می‌شود. فیلبند، ییلاق روستاییان دیواملکشاه و دیواکاقع است که در فصل تابستان دام‌های خود را به این منطقه برده و ضمن استفاده از چراگاه‌ها و مراتع، از آب‌وهوای مطبوع آن نیز بهره‌مند می‌شوند.
شاید نام فیلبند، آن‌هم برای یک روستا، برایتان کمی عجیب باشد و معنی آن را ندانید. فیلبند، که در گویش محلی فِلبَند گفته می‌شود، از دو بخش تشکیل شده‌ است. فل به معنای خستگی می‌باشد و بند هم معنای بند آمدن نفس و عدم توانایی در طی کردن ادامه مسیر را می‌دهد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، این نام به دلیل ارتفاع بالای روستا و مسیر پرپیچ‌وخم آن بر روی فیبلند گذاشته شده است. پیچ‌های تندی که طی کردن آن‌ها با خودرو نیز تبحر بالایی می‌خواهد و کمی خطرناک است.
چیزی که روستای فیلبند را از دیگر روستاهای ییلاقی منطقه مازندران متفاوت کرده است، تصاویر زیبا و چشم‌نواز آن از ابرهاست. در فیلبند پدیده‌ای با نام اقیانوس ابرها را خواهید دید که مناظری بسیار جذاب و دیدنی در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. مناظری که تاکنون تنها در رویاهای خود دیده‌اید و شاید در دنیای واقعی دیگر مانند آن را نیابید.


فیلبند کجاست؟


جاذبه‌های دیدنی روستای فیلبند


مهم‌ترین ویژگی روستای فیلبند که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود می‌کشاند، اقیانوس ابرهای آن است. زمانی که به فیلبند سفر می‌کنید، حتی در بین راه نیز باید از میان ابرهایی بگذرید که شما را احاطه‌ کرده‌اند. این ابرها تصویری مانند مه دارند که در کنار مناطق سرسبز اطراف و جنگل‌های زیبای سنگ‌چال مناظری بسیار زیبا و رویایی ایجاد می‌کنند. وقتی به روستای فیلبند می‌رسید، این ابرها را در زیرپای خود دارید. دیدن این تصاویر زمانی زیباتر می‌شود که بر روی یکی از تپه‌های این روستای زیبا می‌ایستید و فرشی گسترده از ابر را در مقابل چشمان خود می‌بینید. کافیست یک دوربین به همراه داشته باشید تا بتوانید تصاویری زیبا و باورنکردنی را در قالب یک عکس به ثبت برسانید.
گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا زمانی که به مناظر سرسبز اطراف و کلبه‌های چوبی می‌نگرید، و به صدای زنگوله گاو و گوسفندان گوش می‌دهید، آرامشی وصف‌ناپذیر را برایتان به همراه می‌آورد که بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است. تا جایی که اگر روزها در این منطقه بمانید از تماشای آن سیر نخواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم اگر زمان دارید از جاذبه‌های دیدنی روستا و اطراف فیلبند نیز بازدید نمایید.

چشمه لار:
فیلبند دارای چشمه‌های کوچک و بزرگ بسیاری است که آب این روستای زیبا را تامین می‌کنند. برخی از چشمه‌های این روستا دارای مواد معدنی و خواص درمانی هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها چشمه لار است. گفته می‌شود املاح موجود در آب چشمه لار برای استخوان‌بندی و کلیه‌ها بسیار مفید است.
امام‌زاده‌ قاسم:
در ارتفاعات جنوبی روستا امام‌زاده‌ای با بقعه سفید رنگ دیده می‎شود. اگر اهل کوهنوردی باشید می‌توانید بازدید از این امام‌زاده‌ را نیز در برنامه خود بگنجانید. دقت داشته باشید که برای رسیدن به امام‌زاده‌ قاسم باید از لحاظ بدنی آماده بوده و توانایی بالایی داشته باشید. در کنار امام‌زاده‌ میهمانپذیری برای استراحت وجود دارد که امکان تازه کردن نفس را به شما می‌دهد.
امام‌زاده‌ یحیی:
امام‌زاده‌ یحیی زیارتگاه کوچکی است که در ورودی روستای فیلبند واقع شده است. این امام‌زاده‌ دارای یک گنبد سبزرنگ است که در کنار آن کلبه‌های چوبی کوچکی دیده می‌شود. گردشگران می‌توانند از این کلبه‌ها برای اقامت شبانه خود استفاده نمایند.
جنگل‌ سنگ‌چال:
بخشی از زیبایی سفر به فیلبند، مسیر آن است که از میان روستای سنگ‌چال و جنگل زیبای آن عبور می‌کند. جنگل‌ سنگ‌چال یکی از زیباترین جنگل‌های استان مازندران است که با توجه به قرار گرفتن آن در ارتفاعات، آب‌وهوایی بسیار خنک و مطبوع دارد. سنگ‌چال تنها 7 کیلومتر با فیلبند فاصله دارد و یک مکان مناسب برای جنگل‌نوردی محسوب می‌شود.


جاذبه‌های دیدنی روستای فیلبند


بهترین فصل برای سفر به فیلبند


همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، فیلبند در ارتفاعات استان مازندران واقع شده است و حدود 2300 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. از این رو، آب‌وهوای این روستا از اواسط بهار تا اوایل پاییز خنک و مطبوع بوده و برای سفر بسیار مناسب است. حتی اگر در نیمه تابستان به فیلبند سفر کنید، شب‌های سردی خواهید داشت که باید در کنار بخاری یا زیر پتو به صبح برسانید.
از اوایل پاییز هوای فیلبند کم‌کم رو به سردی می‌رود و برفی می‌شود. در این زمان محلی‌های این منطقه نیز بار و بنه خود را جمع کرده و به سمت روستای محل زندگی خود حرکت می‌کنند. پاییز فیلبند به اندازه بهار و تابستان این روستا زیباست، اما سردی آن کمی غیرقابل تحمل است. اگر قصد سفر در پاییز را دارید، روزهای اول پاییز را انتخاب کنید. زیرا با برفی شدن هوا دیگر امکان عبور از جاده‌های فیلبند وجود نخواهد داشت.
فیلبند روستایی چهارفصل است. اگر در فصل بهار به فیلبند سفر کنید، در یک روز آب‌وهوای متفاوتی خواهید دید. تابش آفتاب، وزش باد، باران، تگرگ و پس از آن رنگین زیبا را در یک نیم‌روز خواهید داشت. از این رو، هیچ‌گاه نباید به پیش‌بینی آب‌وهوایی اعتماد کنید و همیشه لباس گرم و البته کفش مناسب برای راه رفتن در مسیرهای گلی و بارانی را به همراه داشته باشید.


بهترین فصل برای سفر به فیلبند


مسیر دسترسی به روستای فیلبند


فیلبند یکی از روستاهای دهستان خوشرود از توابع شهرستان بابل است. اگر از سمت تهران به روستای فیلبند سفر می‌کنید، باید وارد جاده هراز شوید و به سمت آمل حرکت کنید. قبل از رسیدن به آمل، یک جاده فرعی در سمت راست شما دیده می‌شود که به سه‌راهی چلاو معروف است. این جاده را در پیش بگیرید و مسیر پرپیچ‌وخم فیلبند را از میان روستای سنگ‌چال طی کنید.
روستای فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو است که در بالاترین ارتفاع قرار دارد. از ورودی جاده فرعی تا روستای فیلبند تنها 30 کیلومتر راه است، اما به دلیل نامناسب بودن جاده و خطرناک بودن آن عبور از آن کمی طول می‌کشد. دقت داشته باشید که در طول مسیر هیچ تابلویی مشاهده نمی‌کنید که شما را به سمت مقصد هدایت کند. برای این‌که مسیر را اشتباه نروید، بهتر است از محلی‌ها سوال کنید.


مسیر دسترسی به روستای فیلبند


امکانات روستا و اقامت در فیلبند


روستای فیلبند دارای آب لوله‌کشی است که البته آب آن از چشمه‌های روستا تامین می‌گردد. سیم‌کشی برق نیز در تمامی خانه‌های روستا وجود دارد و از این نظر مشکلی نیست. با توجه به این‌که روستای فیلبند یک روستای توریستی است، تابستان‌ها مسافر زیادی به این منطقه می‌آید که در این زمان روستا با کم‌آبی مواجه شده و ساعاتی از روز برق نیز قطع می‌گردد. توجه داشته باشید که در سفر به فیلبند به اندازه کافی آب و برق مصرف کنید و تا جایی که می‌توانید صرفه‌جویی کنید تا با قطعی مواجه نشوید.
برای اقامت در فیلبند، هیچ هتل یا اقامتگاهی وجود ندارد. شما باید یکی از خانه‌های روستاییان و اهالی منطقه را اجاره کرده و شب را در این خانه سپری کنید. البته ممکن است در فصل‌های پرگردشگر با کمبود اقامتگاه مواجه شوید که جای نگرانی نیست. اگر کمی بگردید، اتاق کوچکی را برای یک شب ماندن پیدا خواهید کرد. به این نکته توجه داشته باشید که هزینه اتاق‌ها با توجه به امکاناتی که دارند، کمی بالاست که در فصل‌های پرگردشگر به خصوص تعطیلات آخر هفته، بیشتر نیز می‌شود.
اگر اهل چادر زدن در طبیعت باشید، می‎توانید مکانی را پیدا کنید و در میان طبیعت زیبای فیلبند اتراق نمایید. البته اگر قصد خوابیدن در چادر را دارید حتما لباس گرم و پتو به همراه داشته باشید، چون شب‌های فیلبند حتی در تابستان نیز سرد است.
علاوه بر این، یک تکیه با عنوان " تکیه غرب" در فیلبند وجود دارد که می‌توانید یک اتاق از متصدی آن اجاره کنید و شب را به صبح برسانید. اتاق‌های تکیه امکانات محدودی مانند خانه‌های قدیمی روستایی دارند و با یک چراغ علاءالدین و گردسوز گرم می‌شوند. همچنین سرویس بهداشتی اتاق‌ها نیز مشترک است که در حیاط تکیه قرار دارد.


امکانات روستا و اقامت در فیلبند


راهنمای سفر به فیلبند


فیلبند شب‌های سردی دارد و آب‌وهوای آن نیز غیرقابل پیش‌بینی است. حتی اگر در تابستان به این منطقه سفر می‌کنید حتما یک بارانی و لباس گرم به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایید.
برای پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های این روستای زیبا که اغلب مسیرهای آن نیز شیب‌دار است، نیاز به کفش مناسب دارید. خصوصا اگر در روز بارانی به فیلبند سفر می‌کنید باید کفشی داشته باشید که خیس نشود و از سر خوردن شما بر روی گل‌ولای نیز پیشگیری کند.
فیلبند یک روستای توریستی است که در فصل‌های بهار و تابستان، خصوصا در روزهای آخر هفته، حدود 3 تا 4 برابر ظرفیت خود مسافر می‌پذیرد. در این زمان‌ها هزینه اقامت در این روستا با توجه به خانه‌ها و امکاناتشان بسیار بالاست. اگر قصد اقامت ارزان‌تر دارید، بهتر است روزهای وسط هفته را برای سفر به فیلبند انتخاب کنید.
فیلبند پر از مناظر جذاب و دیدنی است که می‌توانید تصاویر بسیار زیبایی را از آن‌ها به ثبت برسانید. بهتر است یک پاوربانک به همراه داشته باشید تا با کمبود شارژ مواجه نشوید و با خیال راحت به عکاسی بپردازید.
اپراتورهای تلفن همراه در روستا با مشکل مواجه می‌شوند و آنتن‌دهی ضعیفی دارند. در صورتی که تماس ضروری دارید، قبل از ورود به روستا این کار را انجام دهید.
کرم ضدآفتاب، کلاه آفتابی، عینک دودی و تجهیزات کوه‌نوردی را فراموش نکنید.


راهنمای سفر به فیلبند


در این مقاله روستای زیبا و رویایی فیلبند را به شما دوستان معرفی کردیم و اطلاعاتی در مورد سفر به فیلبند، راه‌های دسترسی و اقامت در این روستا، در اختیارتان قرار دادیم. بهترین زمان برای سفر به فیلبند روزهای گرم تابستان است که هوای خنک و مطبوع این ناحیه جانی دوباره به انسان می‌دهد. اگر قصد دارید همراه با تورهای گردشگری به فیلبند سفر کنید، صفحات دیگر سایت را مورد بررسی قرار دهید و با تورهای آژانس گردشگری کایت و شرایط آن‌ آشنا شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید