تنگه شیرز کجاست؟ آدرس + تصاویر + راهنمای سفر
زهرا نیرومند 1399/03/25 3856 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



به هرکجای ایران عزیزمان که سفر کنیم، جاذبه‌های طبیعی زیبا و بی‌نظیری را خواهیم دید که هرکدام از آن‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارند. یکی از زیباترین و چشم‌نوازهای استان‌های ایران، استان لرستان است که در بخش غربی کشور قرار دارد. سرزمینی کوهستانی با آب و هوایی مطبوع و مناظری زیبا و دوست‌داشتنی که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. این استان زیباترین آبشارهای کشور را دارد و جنگل‌های بلوط آن نیز بسیار معروف است. اگر قصد ایران‌گردی دارید و به طبیعت‌گردی نیز علاقه‌مندید، حتما لرستان را در ابتدای لیست خود قرار دهید تا ضمن تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر آن، از جاذبه‌های تاریخی فوق‌العاده این استان نیز دیدن کنید. ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با یکی از خاص‌ترین و تماشایی‌ترین جاذبه طبیعی استان لرستان با نام تنگه شیرز بیشتر آشنا شوید.


تنگه شیرز


استان لرستان جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد، اما در این میان تنگه شیرز چیز دیگری‌ است. این تنگه در 50 کیلومتری شهر کوه‌دشت واقع شده است، جایی که سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان به هم پیوند می‌خورند. تنگه شیرز بخشی از شگفتی زمین است که در طی سالیان دراز در اثر فرسایش سنگ‌ها و صخره‌ها به این شکل درآمده و تصویری زیبا و دیدنی ایجاد کرده است.
این تنگه حدود 5 کیلومتر طول دارد و با دیواره‌هایی بسیار بلند با ارتفاع 150 تا 200 متر احاطه شده است. کم ارتفاع‌ترین بخش صخره، 10 متر می‌باشد که از نزدیکی روستای گُدارگَه شروع شده و در پرتگاه هفت‌رَک به مرتفع‌ترین حالت خود می‌رسد. در میان تنگه، رودخانه‌ای وجود دارد که در انتها به رود سیمره می‌پیوندد. زمانی که از میان تنگه عبور می‌کنید، در دو طرف خود صخره‌های بلندی را خواهید دید که در بخش‌هایی از آن دیواره‌های آهکی چین خورده با رگه‌هایی سیاه‌رنگ خودنمایی می‌کند و تصویری زیباتر به آن می‌دهد. این دیواره‌های آهکی در اثر بارندگی دچار فرسایش شده و اشکالی خاص و منحصربفرد ایجاد کرده‌اند.
شاید فکر کنید تمام مسیر با صخره‌ها و دیوارهای آهکی مواجه خواهید بود و اثری از طراوت و شادابی وجود ندارد، اما اشتباه می‌کنید. یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های این منطقه، رشد درختان و گونه‌های گیاهی مختلف بر روی صخره‌های سخت است. در اطراف رودخانه درختان بلند چنار و بلوط دیده می‌شوند که سرسبزی خاصی به فضا داده و در کنار دیواره‌های سنگی تنگه، ترکیبی جذاب و دیدنی ایجاد کرده‌اند. اگر کمی پیش‌تر بروید در طول مسیر درختانی چون مو، انجیر و گلابی وحشی را نیز خواهید دید. این درختان، نه تنها در اطراف رودخانه، بلکه در لا‌به‌لای صخره‌های سنگی نیز رشد کرده و چشم‌اندازهای بی‌نظیر خلق کرده‌اند.


 تنگه شیرز


نحوه شکل‌گیری و ارزش تاریخی تنگه شیرز


شیرز، یکی از زیباترین پدیده‌های ساختاری زمین است که به دلیل اشکال هندسی جذاب و منحصربفردی که دارد، موردتوجه قرار گرفته است. بر اساس تحقیقات زمین‌شناسان، صخره‌های تنگه شیرز در دوران سوم زمین‌شناسی و در یک محیط دریایی به این شکل درآمده‌اند که به آن سازندهای آسماری گفته می‌شود. سازندهای آسماری ترکیبی از آهک‌های ماسه‌ای با فسیل نرم‌تنان است. این سازندها بسیار سخت هستند، اما در برخورد با باران و نزولات جوی دیگر، تغییرشکل داده و اشکالی زیبا و جذاب خلق می‌کنند. در واقع تنگه شیرز یک جاذبه ژئوتوریستی خاص محسوب می‌شود که در لیست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.
تنگه شیرز در کنار جذابیت‌های طبیعی، ارزش تاریخی بسیار بالایی نیز دارد. در بخش از این تنگه آثاری از زندگی غارنشینی دیده می‌شود که مربوط به عهد حجر است.


نحوه شکل‌گیری و ارزش تاریخی تنگه شیرز


جاذبه‌های دیدنی تنگه شیرز


طبیعت زیبای شیرز: قدم زدن در میان تنگه، زمانی که به صخره‌های زیبا و شگفت‌انگیز اطراف می‌نگرید و به صدای رودخانه گوش می‌سپارید، بسیار جذاب و دلنشین است. هرچه که جلوتر می‌روید چشم‌اندازهای دره زیباتر شده و مناظر جذاب‌تری را در مقابل چشمان شما قرار می‌‍‌دهد. در بخش‌هایی از مسیر، صخره‌های اطراف از دو طرف به هم پیوسته و مانند سقفی بر روی سر شما قرار می‌گیرند، به طوری که دیگر رنگ آبی آسمان را نخواهید دید. رودخانه‌ی شیرز در قسمت‌هایی از تنگه به دلیل ریزش صخره‌ها، مسدود شده و مسیر را به سمت دیگر تغییر داده است که این تغییر مسیر بخشی از زیبایی تنگه محسوب می‌شود. چشمه‌ها و آبشارهای کوچک و بزرگ این دره را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. اگر کمی دقت کنید در آب شفاف رودخانه، ماهی‌هایی را می‌بینید. اگر اهل ماهیگیری هستید، تجهیزات موردنیاز را به همراه داشته باشید تا بتوانید ماهیگیری را در این فضای زیبا تجربه کرده و چند ماهی قزل‌آلا نیز شکار کنید.
غار پل خدا:‌ اگر تا انتهای مسیر پیش بروید، با یک غار ۱۵۰ متری روبرو خواهید شد که رودخانه شیرز از میان آن عبور می‌کند. آب داخل غار از محلی با نام نیزه وارد می‌شود و تا زانوی انسان بالا می‌آید. این غار، که محلی‌ها آن را پل خدا می‌نامند، از دوران غارنشینی انسان‌ها به جا مانده و نشانه‌هایی از زندگی در آن دیده می‌شود. اگر بخواهید از داخل غار بازدید نمایید باید از میان آب‌ها عبورکنید و کمی خیس شوید. البته بازدید از این غار با توجه به زیبایی‌های شگفت‌انگیز و تصاویر دیدنی که قندیل‌های سنگی آویزان از سقف ایجاد کرده‌اند، کاملا ارزش این خیس شدن را دارد.
مناره سنگی: صخره‌ای زیبا و دیدنی در میان تنگه شیرز دیده می‌شود که طی میلیون‌ها سال بر اثر شرایط جوی و حوادث طبیعی چون زلزله، شکل گرفته است. این صخره ستونی شکل، که با عنوان مناره سنگی شناخته می‌شود، دارای 80 متر ارتفاع و 10 متر قطر است.
آشیانه پرندگان:‌ بر روی صخره‌های بلند این تنگه، که هرکدام از آن شکل خاص و منحصر بفرد خود را دارند، سوارخ‌هایی کوچک و مشبک وجود دارد. اگر دقت کنید در این سوراخ‌ها آشیانه پرندگانی را خواهید دید که این مکان را به عنوان مامن و پناهگاه خود انتخاب کرده‍‌‌اند. ترکیب سختی و تیزی صخره‌ها در کنار آرامشی که در آن وجود دارد، بسیار جذاب و قابل تامل است!


جاذبه‌های دیدنی تنگه شیرز


مسیر دسترسی به تنگه شیرز


تنگه شیرز، در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولاد قباد واقع شده است و حدود 50 کیلومتر با کوه‌دشت فاصله دارد. اگر در خرم‌آباد، مرکز استان لرستان اقامت دارید، ابتدا باید خودتان را به کوه‌دشت برسانید و از آن‌جا به سمت تنگه حرکت کنید. فاصله کوه‌دشت تا خرم‌آباد، 86 کیلومتر است. اگر از تهران حرکت می‌کنید، وارد اتوبان قم – اراک شده و مسیر بروجرد و خرم‌آباد را در پیش بگیرید. از آن‌جا به سمت روستای اولاد قباد حرکت کنید. در انتها باید حدود 2 کیلومتر در یک مسیر خاکی رانندگی کنید تا به مجتمع شیلات برسید. در کنار این مجتمع یک پارکینگ وجود دارد که باید ماشین خود را همین‌جا پارک کرده و ادامه مسیر را پیاده طی کنید. ‌
گفتیم که تنگه شیرز در محل تلاقی سه استان لرستان، کرمانشاه و ایلام قرار دارد. اگر بخواهید از سمت کرمانشاه به شیرز بروید، باید ابتدا خود را به کرمانشاه رسانده و مسیر روستای جیران‌بلاغ و هلشی را در پیش بگیرید تا به ابتدای تنگه برسید.


مسیر  دسترسی به تنگه شیرز


نکات سفر به تنگه شیرز

  • بهترین زمان برای بازدید از تنگه شیرز، بهار و تابستان است. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، آب و هوا در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار سرد شده و سفر به تنگه شیرز را سخت می‌کند.
  • یکی از تفریحاتی که می‌توانید در این تنگه از آن برخوردار باشید، شنا در آب‌های شفاف رودخانه شیرز است. اگر قصد چنین کاری را دارید یا می‌خواهید از غار پل خدا بازدید کنید، حتما یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید.
  • پس از عبور از تنگه هیچ فروشگاه یا مکانی برای تهیه غذا وجود ندارد. بهتر است غذا، آب آشامیدنی و کمی تنقلات به همراه داشته باشید تا بتوانید از آن استفاده نمایید.
  • نور خورشید تنها تا 20 متر ابتدایی غار پل خدا نفوذ می‌کند و بقیه راه کاملا تاریک است. اگر قصد غارنوردی دارید حتما یک هدلامپ یا چراغ قوه به همراه داشته باشید.
  • در برخی از قسمت‌های مسیر مجبور به عبور از رودخانه خواهید بود. به این نکته توجه داشته باشید که آب رودخانه بسیار سرد است و برای عبور از آن باید توان بدنی کافی داشته باشید.
  • پوشیدن کفش مناسب، آن‌هم زمانی که باید مسیری را پیاده طی کنید، یکی از مهم‌ترین ضروریات سفر است. دقت داشته باشید که کفش شما برای عبور از آب رودخانه مناسب باشد. علاوه بر این، در کف رودخانه سنگ‌های تیزی وجود دارد که ممکن است به پای شما آسیب برساند. بنابراین، کفشی را انتخاب نمایید که از پای شما در مقابل آب و تیزی سنگ‌ها محافظت نماید.
  • اگر قصد اقامت در این تنگه را دارید می‌توانید وسایل کمپینگ را به همراه داشته باشید و در گوشه‌ای از این تنگه اتراق کنید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که با ورود به تنگه، آنتن گوشی همراه شما ضعیف می‌شود و هرچه پیش‌تر می‌روید ارتباط خود را با دنیای بیرون کاملا از دست خواهید داد. پس آمادگی لازم برای این قطع ارتباط را داشته باشید.


نکات سفر به تنگه شیرز


در این مقاله به معرفی تنگه شیرز پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های دیدنی و راه‌های دسترسی به این تنگه را در اختیارتان قرار دادیم. این تنگه یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی لرستان است که شاید کمی دور باشد، اما تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر و منحصر بفرد آن ارزش این دوری را دارد. برای بازدید از تنگه شگفت‌انگیز شیرز می‌توانید به تنهایی سفر کنید یا با تورهای گردشگری همراه شوید. به دلیل دور بودن راه، این تورها معمولا به صورت دوروزه برگزار می‌شوند و برنامه‌های خوب و به‌یادماندنی را برای مسافران خود تدارک می‌بینند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید