راهنمای سفر به تفلیس | سفر به تفلیس از رفت تا برگشت
ضحا اکبری 1401/06/22 4645 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


شهر تفلیس یکی از زیباترین و توریست پذیرترین شهرهای دنیاست که سالانه میلیون‌ها گردشگر را از نقاط مختلف جهان به سمت خود فرامی‌خواند، از دلایل محبوبیت این شهر در بین گردشگران می‌توان به آب و هوای عالی، جاذبه‌های گردشگری زیبا، طبیعت فوق العاده و مردمان مهربانش اشاره کرد. فرهنگ بسیار نزدیکِ مردم گرجستان به ایرانی‌ها و عدم نیاز به اخذ ویزا برای سفر به این کشور، باعث شده شهروندان ایرانی به شهرهای مختلف گرجستان از جمله تفلیس علاقه‌ی زیادی داشته باشند و این شهر همیشه یکی از گزینه‌ها برای سفر ایرانیان باشد. در این مقاله قصد داریم شهر تفلیس را به شما معرفی کرده و راهنمای جامعی از سفر به آن در اختیارتان قرار دهیم، اگر تصمیم دارید در آینده‌ی نزدیک به تفلیس سفر کنید یا علاقه دارید با شهرهای مختلف جهان آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با شهر تفلیس

شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان و بزرگ‌ترین شهرِ آن است، این شهر در شرق گرجستان و جنوب شرقی اروپا واقع شده، قرار گرفتن در حاشیه‌ی رودخانه‌ی متکواری، نزدیک بودن به راه ابریشم و حضور در محل اتصال کشورهای مهم، سبب شده تا تفلیس از دیرباز در تجارت و بازرگانی شهر مهمی محسوب شود. تفلیس قدمت بسیار زیادی دارد و همین امر دلیل وجود آثار تاریخی فراوان در آن است، این شهر 725 کیلومتر مربع مساحت و حدود 1 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. دین مردم تفلیس مسیحی ارتدکس است، زبان رسمی آن‌ها گرجی و واحد پولشان لاری می‌باشد.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر تفلیس

آب و هوای شهر تفلیس مرطوب و نیمه گرمسیری است، این شهر دارای بهار کوتاه مدت و گرم و تابستان‌های گرم و مرطوب است، پاییز تفلیس معتدل و زمستان‌های این شهر بسیار سرد می‌باشد. بهترین زمان سفر به تفلیس از نظر آب و هوا، فصل تابستان است ولی در این فصل تعداد گردشگرانی که به تفلیس می‌آیند بسیار زیاد است و این باعث بالا رفتن قیمت‌ها در این شهر می‌شود.

روش‌های سفر به تفلیس

از طریق روش‌های مختلفی می‌توان به تفلیس سفر کرد:

سفر هوایی: چه بخواهید با تور به تفلیس بروید چه به صورت فردی، راحت‌ترین روش سفر هوایی است، پروازهای زیادی هستند که می‌توانند مسافران را از ایران به تفلیس برسانند.

سفر زمینی با اتوبوس از طریق تور: روش کم هزینه‌تر، سفر زمینی به تفلیس از طریق تور است، هنگامی که بخواهید با تور به صورت زمینی به تفلیس سفر کنید، اتوبوس‌هایی در تهران یا تبریز هستند که شما را به تفلیس می‌رسانند.

سفر زمینی با خودروی شخصی: در صورتی که علاقه دارید با خودروی شخصی خودتان به تفلیس بروید می‌توانید این کار را انجام دهید، شما باید ابتدا به ترکیه، ارمنستان یا آذربایجان رفته و از آنجا به گرجستان و تفلیس بروید، البته حتما می‌دانید که سفر با خودروی شخصی به یک کشور خارجی نیازمند انجام اقداماتی مانند کاپوتاژ کردن پلاک، اخذ گواهینامه‌ی بین المللی و... می‌باشد.

سفر با قطار: در این روش نیز ابتدا باید به یکی از کشورهای ترکیه، ارمنستان یا اذربایجان رفته و از آنجا خود را با قطار به تفلیس برسانید.

جاذبه‌های گردشگری شهر تفلیس

همان طور که گفتیم شهر تفلیس از تاریخ غنی و طبیعت زیبا برخوردار است، به همین دلیل تعداد جاذبه‌های گردشگری این شهر بسیار زیاد می‌باشد، در مطلب 10 تا از جاذبه‌های گردشگری گرجستان که ایرانی‌ها طرفدارش هستن می‌توانید با جاذبه‌های این شهر به طور کامل آشنا شوید، از میان این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلعه‌ی ناریکالا:

قلعه‌ی ناریکالا یک اثر ایرانی در شهر تفلیس است، در گذشته گرجستان بخشی از خاک ایران بود و این قلعه در زمان ساسانیان برای امور نظامی ساخته شد. زمان ساخت آن به حدود 1600 سال پیش برمی‌گردد، اما ناریکالا هنوز هم اقتدار و زیبایی خود را حفظ نموده است. در داخل حیاط قلعه، کلیسای کوچک سنت نیکولاس وجود دارد که در سال 1996 بنا شده، این کلیسا دارای حکاکی‌های زیبا روی دیوارها و بخش‌های جذاب دیگری است که لذت بازدید از قلعه‌ی ناریکالا را چندین برابر می‌کند.

  • دریاچه‌ی لیسی:

یکی دیگر از جاذبه‌های شهر تفلیس، دریاچه‌ی لیسیِ این شهر است که طرفداران بسیاری دارد، این دریاچه 16 کیلومتر مربع مساحت و 4 متر عمق دارد و از آن برای پرورش ماهی استفاده می‌شود. افرادی که به این دریاچه‌ی زیبا سفر می‌کنند می‌توانند در اطراف دریاچه دوچرخه سواری کنند، از ورزش‌های آبی مانند شنا و قایق سواری لذت ببرند یا در سکوت و آرامش دریاچه استراحت نمایند.

  • پل صلح:

پل صلح یکی از بناهای مدرن شهر تفلیس و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است، این پل در سال 2010 به دستور شهردار وقت تفلیس بر روی رودخانه‌ی کورا ساخته شد، به واسطه‌ی این پل شهر قدیمی تفلیس به پارک رایک متصل می‌شود. از این پلِ کمانی برای پیاده روی و تفریح استفاده می‌شود و هنگامی که بر روی آن قدم می‌زنید، نمای بسیار زیبایی از شهر تفلیس در برابرتان قرار می‌گیرد.

  • کلیسای جامع تثلیث:

کلیسای تثلیث یا سامبا، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی تفلیس و گرجستان است که کار ساخت آن در سال 1995 آغاز شد و در سال 2004 به پایان رسید، ساخت این کلیسا به مناسبت 1500‌امین سالگرد به رسمیت شناخته شدنِ مسیحیت ارتدکس گرجی بود. این کلیسا عنوان بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس جهان و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع جهان را دارد و معماریِ آن تلفیقی از معماری دوره‌های تاریخی مختلف گرجستان و معماری بیزانسی است. کلیسای سامبا گنبدی مخروطی شکل از جنس طلا دارد که روی 8 ستون قرار گرفته و از بخش‌های متنوعِ آن می‌توان صومعه، استراحت‌گاه، محل اقامت اسقف اعظم، برج ناقوس، بنای اصلی و... را نام برد.

فستیوال‌های شهر تفلیس

در شهر تفلیس همه ساله جشنواره‌های متعددی در روزهای مختلف سال برگزار می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به فستیوال بین المللی فیلم تفلیس، فستیوال پنیر تفلیس، فستیوال آرت جن (ویژه‌ی موسیقی سنتی گرجستان)، فستیوال جاز دریای سیاه، فستیوال موسیقی اوپن اِیر و بسیاری جشنواره‌های دیگر اشاره کرد.

  • جابجایی و حمل و نقل در شهر تفلیس

در شهر تفلیس برای جابجایی موارد متعددی پیش روی مسافران است:

تاکسی: کرایه‌ی تاکسی در تفلیس نسبت به سایر شهرهای اروپایی کمتر است، اما برخی از تاکسی‌های تفلیس تاکسی متر ندارند، به همین دلیل باید قبل از سوار شدن، بر سر میزان کرایه با راننده به توافق برسید.

مترو: متروی شهر تفلیس تقریبا پیشرفته است و در نقاط مهم شهر ایستگاه دارد، مترو از ساعت 6 صبح تا نیمه‌های شب فعال است و برای استفاده از آن حتما باید کارت مترومانی (مترومانی بلیط الکترونیک تفلیس است که برای جابجایی با وسایل نقلیه‌ی عمومی از آن استفاده می‌شود) داشته باشید.

اتوبوس: سامانه‌ی اتوبوسرانی تفلیس هم پیشرفته است و تعداد زیادی اتوبوس زرد رنگ دارد که به مسافران خدمات می‌دهند، اتوبوس‌ها به صرفه‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی هستند.

مارشروتکا: مارشروتکا نوعی مینی بوس است که در تفلیس برای جابجایی مسافرانِ درون شهری از آن استفاده می‌شود، این وسایل نیز مقرون به صرفه بوده و ایستگاه خاصی ندارند.

تاکسی‌های آنلاین: در تفلیس می‌توان از تاکسی‌های آنلاین مانند گو تِریپ، اوبِر، تاکسیفای و یاندِکس برای جابجایی در نقاط مختلف شهر اسنفاده کرد.

رستوران‌های شهر تفلیس

در تفلیس غذاهای بسیار خوش طعمی طبخ و ارائه می‌شود که بعضی از آن‌ها شباهت بسیاری به غذاهای ایرانی دارند، شیشلیک، لوبیو (گونه‌ای از خوراک لوبیا)، اوستری، خینکالی و... غذاهای معروف تفلیس هستند. از جمله رستوران‌های مهم این شهر نیز می‌توان رستوران ساخاچاپور، رستوران لولیتا، رستوران آذر پاشا، رستوران سیسکویلی، رستوران اِزو و... را نام برد.

مراکز خرید شهر تفلیس

در تفلیس هم بازارهای سنتی برای خرید وجود دارد و هم مراکز خرید پیشرفته، مرکز خرید لیلو، بازار بِرجومی، تفلیس سنترال، خیابان پِکینی، مرکز خرید مِرانی، بازار دِرای بریج مارکت، مرکز خرید است پوینت و... از جمله‌ی این مراکز خرید هستند.

بهترین هتل‌های شهر تفلیس

از آنجا که تفلیس شهری توریست پذیر است و سالانه مسافران زیادی به آن سفر می‌کنند، هتل‌های بسیار زیاد و متنوعی در این شهر وجود دارند، هتل‌هایی مانند هتل رادیسون بلو ایوِریا، بوتیک هتل اولد تفلیس، هتل بِتسیز، هتل ریوِر ساید، هتل رومز تفلیس، هتل هالیدِی این و... هتل‌‌های معروف و پرطرفدار تفلیس هستند.

به چند نکته در مورد سفر به تفلیس توجه کنید:

  • مردم تفلیس از فرهنگ بالایی برخوردارند و برای مسافران احترام ویژه‌ای قائلند
  • مردم گرجستان به سبک اروپای شرقی آشپزی می‌کنند، غذای ملی گرجستان خاچاپوری است
  • گرجی‌ها برای میهمانان خود میزی مفصل از غذاهای رنگارنگ و خوشمزه می‌چینند که به آن سوپرا می‌گویند
  • سیم کارت‌هایی که در گرجستان معتبر هستند عبارتند از بی لاین، جِئو سل و مَگتی کام، استفاده از این سیم کارت‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است
  • امنیت در تفلیس وضعیت مناسبی دارد، البته با رعایت نکاتِ ایمنیِ لازم
  • فرودگاه تفلیس به بیشتر کشورهای دنیا پرواز دارد

در این مقاله در مورد شهر زیبا و تاریخی تفلیس صحبت کردیم و راهنمای سفر به آن را برایتان بازگو نمودیم، اگر تصمیم دارید به تفلیس این شهر خوش آب و هوا سفر کنید، می‌توانید وارد قسمت تفلیس در سایت ما شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید