روستای گیلده و آبشار حویق کجاست؟ راه‌های دسترسی + تصاویر
زهرا نیرومند 1399/03/23 29029 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


گیلده یا گیلاده، روستای توریستی بسیار زیبایی است که در استان گیلان واقع شده و از توابع شهرستان آستارا محسوب می‌شود. این روستا تنها 5 کیلومتر از گردنه‌ی زیبا و شگفت‌انگیز حیران فاصله دارد. چشم‌اندازهای زیبا به کوه‌های جنگلی اطراف، قرار گرفتن روستا در مسیر آب‌گرم علی داشی و مشه سویی و نزدیکی به منطقه فندق‌لو از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد این روستاست که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. تورهای گردشگری متعددی به روستاهای استان گیلان انجام می‌شود که هرکدام از آن‌ها برنامه‌هایی را تنظیم کرده و گردشگران را برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف روستا نیز می‎‌برند. از آن‌جایی که تور روستای گیلده اغلب به همراه بازدید از آبشار حویق برگزار می‌شود، در این مطلب قصد داریم این دو جاذبه ‌گردشگری زیبا را به شما عزیزان معرفی کرده و اطلاعاتی را در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید تا با روستای گیلده، آبشار حویق و راه‌های دسترسی به آن‌ها آشنا شوید.


روستای گیلده


روستای گیلده یا همان گله ده، یک روستای زیبای مرزی است که در 25 کیلومتری آستارا قرار دارد و تنها 5 کیلومتر با کشور آذربایجان فاصله دارد. این روستا یکی از مهم‌ترین روستاهای گردشگری استان گیلان محسوب می‌شود که به دلیل چشم‌اندازهای بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی که دارد معروف شده و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.
قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا، زمانی که از کنار درختان بلوط، آلوچه جنگلی و ولیک عبور می‌کنید و به صدای دلنشین جریان آب گوش می‌دهید، یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر شما به این روستای زیبا خواهد بود. درختان بلند و سربفلک کشیده راش و ممرز سرسبزی خاصی به این روستا داده و عبور رودخانه از میان آن نیز باعث شادابی و طراوت گیلده شده است. مناظر و چشم‌اندازهای این روستا و آرامشی که درون آن نهفته است به حدی زیباست که دوست دارید ساعت‌ها در آن قدم بزنید و خستگی ماه‌ها کار و تلاش را در همین چند ساعت از تن خود به در کنید.
گردشگرانی که به گیلده سفر می‌کنند معمولا شب را در این روستا سپری می‌کنند تا بتوانند از جاذبه‌های دیدنی و بی‌نظیری که در اطراف روستای گیلده وجود دارد نیز بازدید کرده و خاطرات بیشتری را از این روزهای زیبا و به یادماندی داشته باشند. اگر قصد اقامت دارید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از کلبه‌های چوبی روستا را از اهالی آن کرایه کنید و شب را در محیطی روستایی با حداقل امکانات سپری کنید. خانه‌های روستا دارای لوله‌کشی آب می‌باشند که آب آن‌ها از چشمه‌های اطراف روستا تامین می‌گردد.


روستای گیلده


جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای گیلده


از جمله جاذبه‌های طبیعی نزدیک روستا می‌توان به جنگل‌های فندقلو، گردنه حیران، آبشار لاتون، چشمه مشه‌سویی و آب‌گرم علی داشی اشاره کرد.


آب‌گرم علی داشی: یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های روستای زیبای گیلده، آب‌گرم علی داشی است. در واقع می‌توان گفت بسیاری از افراد تنها برای استفاده از خواص درمانی این آب‌گرم به روستای گیلده سفر می‌کنند تا از فواید و خواص آن برای درمان بیماری‌ها استفاده نمایند. برای رسیدن به آب‌گرم علی داشی باید از میان درخت‌ها و درختچه‌های بلند و کوتاه عبور کنید تا به این آب‌گرم طبیعی برسید. حدود یک ساعت و نیم در راه خواهید بود و پس از آن استخر کوچک علی داشی را خواهید دید. آب چشمه علی داشی خاصیت درمانی داشته و برای بیماری‌هایی چون کمر درد، چشم درد، درد مفاصل، بیماری‌های اعصاب و ... مفید می‌باشد.
جنگل فندقلو: جنگل فندقلو، با 85 هکتار وسعت یکی از زیباترین مناظر طبیعی استان اردبیل است که در محدوده شهر نمین قرار دارد. سرسبزی جنگل در کنار آب‌و‌هوای مطبوع و فوق‌العاده آن، فندقلو را به یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین نقاط گردشگری این منطقه تبدیل کرده است. در این جنگل گونه‌های گیاهی مختلفی چون راش، ممرز، سیب وحشی، به، توت فرنگی وحشی، گوجه سبز، ازگیل، تمشک و گل‌هایی چون نسترن، پامچال، خاس، بابونه، سرخس، بنفشه وحشی و گل گاو زبان دیده می‌شود. علاوه بر این، بخش عمده‌ای از این جنگل پوشیده از درختان فندق می‌باشد که حدود یک چهارم مساحت آن را پر کرده‌اند. در واقع نام فندقلو به دلیل فراوانی درختان فندق وحشی به آن‌ داده شده است. در کنار همه این‌ها، دشت‌های زیبایی از گل سوسن چلچراغ نیز در جنگل فندقلو دیده می‌شود که جزو نادرترین گل‌های جهان می‌باشد. جنگل فندقلو امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی برای گردشگران داشته و علاوه بر این، از تفریحات و سرگرمی‌هایی چون پیست اسکی، پیست چمن و تله‌کابین نیز برخوردار است.
آب‌گرم مشه‌سویی: مشه‌سویی در وسط جنگل فندق‌لو و بین دو روستای گیلده و آلادیزگه قرار دارد. آب‌گرم مشه‌سویی دمایی حدود 25 درجه سلسیوس دارد و دارای خواص درمانی نیز می‌باشد. از این رو، سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. بسیاری از افرادی که به جنگل فندقلو می‌آیند، بازدید از این آب‌گرم را نیز در برنامه خود قرار می‌دهند تا ضمن استفاده از فواید آب مشه‌سویی از طبیعت اطراف آن نیز لذت ببرند. فاصله روستای گیلده از آب‌گرم مشه‌سویی حدود یک ساعت و نیم پیاده‌ است که مسیر آن شیبی ملایم دارد. درکنار این آب‌گرم حوضچه‌ای با مساحت حدود 6 در 4 متر دیده می‌شود که گردشگران می‌توانند در آن آب‌تنی کرده و از خواص درمانی این آب‌گرم استفاده نمایند.
گردنه حیران: حیران، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که در مسیر آستارا به نمین قرار دارد. گردنه حیران از یک سمت با کوه‌های جنگلی با درختان سرسبز و انبوه پوشیده شده و در طرف دیگر خود چشم‌اندازهای بسیار زیبایی به دره‌ای مه‌گرفته دارد. دره‌ای که از مراتع سرسبز و دشت‌هایی پرگل و زیبا پوشیده شده است. این گردنه مه‌گرفته، تصاویری رویایی و دیدنی مقابل چشمان شما قرار خواهد داد که در کنار آب‌و‌هوای مطبوع آن، حس و حالی خوب در شما ایجاد خواهد کرد. گردنه دیدنی حیران در 5 کیلومتری روستای گیلده واقع شده و به راحتی قابل دسترسی است.


جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای گیلده


آبشار حویق


حویق، شهری تازه تاسیس است که در 40 کیلومتری شمال شهرستان تالش واقع شده و حدود 30 کیلومتر با شهر آستارا فاصله دارد. اگر به روستای گیلده سفر کردید، بازدید از این شهر زیبا و جاذبه‌های دیدنی آن را از دست ندهید.
مهم‌ترین جاذبه دیدنی حویق، آبشار دوقلوی زمرد است که در میان جنگل سرسبز و زیبای حویق قرار گرفته است. این آبشار را می‌توان یکی از برترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان معرفی کرد که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. زمرد از دو آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که یکی از آن‌ها 12 متر و دیگری 15 متر ارتفاع دارد. آبشار کوچک حویق به صورت پلکانی بوده و شامل دو بخش 8 متری و 4 متری می‌باشد.
اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید، ابتدا باید خود را به شهر حویق برسانید و از آن‌جا مسیر روستای زمرد را در پیش بگیرید. زمانی که به فتح‌الله‌محله رسیدید، تنها 10 تا 15 دقیقه با جنگل حویق فاصله دارید که باید یک مسیر سراشیبی را طی کنید. طی کردن مسیر با ماشین‌هایی مانند پاترول، لندور، جیپ و مانند آن کار آسانی است، اما اگر ماشین‌های معمولی دارید، بهتر است در همین بخش پارک کرده و با پای پیاده به سمت آبشار حویق بروید. اگر پیاده‌روی کنید این فرصت را دارید که زندگی روستایی مردم این بخش، معماری خانه‌ها، زنان تالشی در لباس‌های محلی و ... را ببینید و از تماشای زیبایی‌های اطراف لذت ببرید.
آبشار در میان جنگل حویق واقع شده است که به دلیل کوهستانی بودن منطقه، آب‌و‌هوایی خوب و مطبوع دارد. برای رسیدن به آبشار حویق باید از میان درختان سرسبزی چون بلوط، گردو، آکاسیایی، گلابی، آلوچه، انار و ... عبور کنید. علاوه بر این، گونه‌های مختلف گیاهی را نیز در مسیر خود خواهید دید که در کنار صدای پرندگان حس فوق‌العاده‌ای را در شما ایجاد خواهد کرد. پس از عبور از جنگل به آبشار دوقلوی زمرد خواهید رسید. اگر دوست داشته باشید، می‎‌توانید در حوضچه زیر آبشار حویق آب‌تنی کنید یا در کنار آن بنشینید و از شنیدن صدای آب در کنار طبیعت سرسبز اطراف لذت ببرید.


آبشار حویق


در این مقاله به معرفی روستای گیلده پرداختیم و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، از جمله آبشار حویق، را معرفی کردیم. آبشار زمرد حویق یکی از برترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان است که در 30 کیلومتری آستارا قرار دارد. اغلب تورهای گردشگری روستای گیلده، آبشار حویق را برنامه طبیعت‌گردی خود داشته و پس از یک شب اقامت در روستای گیلده، گردشگران را به سمت این آبشار هدایت می‌کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/12/27

    بزرگوار این جایی که معرفی می کنید مال اردبیله، از اسمشم حساب کنی هم مشه سویی هم علی داشی و گیلده اسم ترکی هستند، حالا شما حیران و فندقلو رو به اسم خودتون میزنید، و وقتی موقعیت جغرافیایی رو میگید از همسایه ها حتی به اسم اردبیل اشاره نمیکنید که چقدر فاصله داره و کجای این منطقه است که نشون دهنده قصد و غرض گیلانی هاست.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید