کویر کال جنی کجاست؟ راه‌های دسترسی + تصاویر
حامد مقتدایی 1399/03/22 4837 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کویر کال جنی، دره‌ای در منطقه‌ای کویری مملو از شگفتی و جاذبه‌های طبیعی و تماشایی در فاصله 35 کیلومتری از طبس با جاذبه‌های دیدنی فراوان واقع شده است. امروز در این مقاله شما را به ماجراجویی خیال‌انگیز و بی‌نظیر در دل کویر ایران می‌بریم، جایی‌که گردشگران بسیاری را سالانه به سوی خود می‌کشاند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبس وارد صفحه "تور طبس" شوید.


کویر کال جنی کجاست؟


در فاصله 30 تا 35 کیلومتری از طبس، در دل بیابان‌ها، شاهکاری از طبیعت به نام کویر کال جنی در نزدیکی چشمه و نخلستان و نیزاری زیبا خودنمایی می‌کند. در اعماق این دره، مینیاتوری رمزآلود از گراند کانیون ایالات متحده آمریکا را شاهد خواهیم بود، که گویند ارواح سرگردان، اجنه و موجودات شب همواره در این محل پرسه می‌زنند.


کویر کال جنی کجاست؟


کویر کال جنی، دره‌اش 16 کیلومتری دیواره‌های بلند و پرشیب داشته و همه‌جایش نقش و نگارهای جالب و تماشایی، توجه شما را به خود جلب می‌کند. این پدیده طبیعی منحصربه‌فرد از سال 1396 با شماره 350 در لیست آثار طبیعی ایران قرار دارد.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره گراند کانیون‌های ایران‌، می‌توانید نگاهی به مقاله «گرند کانیون ایران کجاست؟ آشنایی با گرند کانیون ایران» بیندازید.


چرا به این منطقه کال جنی می‌گویند؟


کال به معنای دره یا مسیر ایجاد‌شده از سوی سیلاب‌ها و جریان آب گفته می‌شود. و در ارتباط با بخش دوم می‌توان گفت، چون کویر کال جنی، دره‌اش ساختار خاصی دارد و در آن باد می‌وزد، صداهای عجیب و غریبی از آن به گوش می‌رسد، به همین خاطر است که در گذشته مردم باور داشتند، موجودات از ما بهتران یا همان اجنه در آن زندگی می‌کنند؛ به همین خاطر نامش شده کال جنی.


در کویر کال جنی چه خبر است؟


در کویر کال جنی، با دنیایی از شگفتی به صورت زیر روبرو هستید:


نقش‌ونگاره‌های دیوارهای بلند هزاران ساله
2. دودکش‌ها و تنورهای خیالی ایجادشده از سوی فرسایش آبی و بادی دیواره‌های رودخانه
3. آبشارهای کوچکی به نام شُلَن و حوضچه‌هایی با عمق 1.5 متر
4. حفره‌های شگفت‌انگیز در تالاری دودالانه


جاذبه‌های تفریحی کویر کال جنی


از جاذبه‌های تفریحی کویر کال جنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


1. دره‌نوردی


دره‌نوردی در کویر کال جنی در با تماشای رشته‌کوه‌های شتری و سازندهای آهکی ژوراسیک و آشنایی با فسیل‌های دوکفه‌ای، گسل‌ها و لایه‌های چین‌خورده در دره‌ای عمیق در بستر حفرشده توسط رودخانه، تجربه‌ای بسیار جالب‌توجه و بی‌بدیل برایتان خواهد بود.


کویر کال جنی


2. آب‌بازی


در کویر کال جنی، آب زیادی جریان دارد و به شما این فرصت را می‌دهد تا با دوستان‌تان بتوانید کمی شیطنت و آب‌بازی کنید و دسته‌جمعی در کنار عزیزان‌تان به دوران شاد کودکی‌تان بازگردید.


3. عکاسی


عکس‌برداری از جاذبه‌های گردشگری در سفر یکی از بهترین فعالیت‌های تفریحی است که می‌توانید در جاذبه گرشگری کویر کال جنی به دنبالش باشید.


4. تماشای طبیعت اطراف


خارج از کویر کال جنی، نخلستانی زیبا و تماشایی روییده که می‌توانید پس از بازدید از کویر کال جنی به آن هم سری بزنید.


بهترین زمان سفر به کویر کال جنی


آب‌وهوای کویر کال جنی گرم، خشک و کویری است و بیشینه دمای آن در تابستان 49 درجه سانتی‌گراد و در زمستان 5- درجه سانتی‌گراد خواهد بود. در بیشتر ماه‌های سال، کویر کال جنی خشک و کم‌باران است و در فصل زمستان و ابتدای فصل بهار، کم‌باران است. ناهمسانی دمای زیاد تابستان و زمستان در روز و شب از ویژگی‌های این منطقه کویری به شمار می‌رود.
بهترین زمان سفر به کویر کال جنی، فصل پاییز است.


لوازم سفر و امکانات کویر کال جنی


از تجهیزاتی که در سفر به کویر کال جنی بهتر است به همراه داشته باشید، می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:
آب آشامیدنی، میان وعده، داروهای عمومی، دفترچه بیمه، پاور بانک، کیسه زباله، کوله پشتی، کفش پیاده‌روی، کرم ضد آفتاب و کارت شناسایی.


کویر کال جنی


کویر کال جنی، چون ماهیتاً در قلب طبیعت قرار داشته، خیلی انتظار امکانات آن‌چنانی نباید از آن داشته باشید و باید روی امکانات روستاهای اطراف همچون ازمیغان و فشاه و... حساب باز کنید.


اقامت در سفر به کویر کال جنی


امکانات اقامتی چندانی در کویر کال جنی وجود ندارد، اما تجربه کمپینگ در این محوطه اسرارآمیز برایتان خاطره‌انگیز خواهد شد، پس اگر از امکانات و تجهیزات لازم برخوردارید می‌توانید زیر سقف آسمان هزارستاره مهمان خداوند شوید.
در روستای ازمیغان، اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارند که می‌توانید شب را در آن به صبح برسانید و اگر خیلی مشتاق حضور در چنین فضایی نیستید می‌توانید به سوی هتل‌های شهر طبس بروید.


راه دسترسی به کویر کال جنی


از سه راه می‌توانید خودتان را به کویر کال جنی برسانید:


1. راه آسفالته طبس به عشق‌آباد به سمت شمال را پیش گرفته تا پس از 20 کیلومتر به یک آبراهه برسید؛ دراینجا رودخانه ازمیغان پس از خارج شدن از کویر کال جنی، رسوباتش بر بستر دشت برجای مانده است. مسیر آبراهه را 5 کیلومتر به سمت شمال رفته تا با گذر از چند پیچ به بخش‌های عمیق و تنگ دره برسید.
2. در فاصله 26 کیلومتری از شمال طبس، از جاده اصلی جداشده و مسیر روستای ازمیغان را پیش بگیرید. پس از گذشت 9 کیلومتر به مدخل دره رودخانه ازمیغان می‌رسیده و ازاینجا پس از گذر از 3 کیلومتر، بخش‌های تنگ کویر کال جنی را شاهد خواهید بود.
3. به سوی شهرستان طبس رفته و از جاده طبس-بشرویه خارج شده تا بعد از جاده آسفالته در دوراهی استخرِ شاعر وارد جاده‌ای خاکی، صاف و بدون پیچ‌وخمی شوید که به روستای زیبای فشاه ختم می‌شود. از اینجا در نزدیکی ابتدای دره و نزدیکی اتصالش به کوه هستید و کمی که جلوتر بروید، کویر کال جنی را می‌بینید.


کویر کال جنی


آدرس: استان خراسان جنوبی، جاده طبس-بشرویه، دوراهی استخرِ شاعر، روستای فشاه


جاذبه‌های دیدنی‌های اطراف کویر کال جنی


از جاذبه‌های دیدنی اطراف کویر کال جنی که در سفر به این منطقه می‌توانید به آن‌ها نیز سری بزنید، می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:


فاصله برحسب کیلومترجاذبه گردشگریردیف
13.2روستای ازمیغان1
27باغ گلشن طبس2
57.3چشمه آبگرم مرتضی علی3
70روستای اصفهک4
86.7سد تاریخی کریت5


برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره سایر جاهای دیدنی طبس، می‌توانید نگاهی به مقاله «جاهای دیدنی طبس که قبل از هرجا باید دید» بیندازید.
در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از کویر کال جنی، دنیای شگفت‌انگیز داخل دره، جاذبه‌های تفریحی، بهترین زمان سفر، راه دسترسی و جاذبه‌های تماشایی اطراف آن آشنا کردیم. اگر قصد سفر به کویر کال جنی را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور کویر کال جنی راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید