بزرگ ترین کویرهای ایران و جهان کدام کویرها هستند؟
حامد مقتدایی 1399/03/20 24120 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر اهل کویر و کویرگردی هستید و علاقه دارید تا در ارتباط با بزرگ ترین کویرهای ایران و جهان اطلاعاتی جامع و کامل داشته باشید و با نکات جذاب و خواندنی درموردشان آشنایی پیدا کنید، در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با زیباترین، شگفت‌انگیزترین و بی‌نظیرترین کویرهای دنیا آشنا کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای کویرگردی وارد صفحه "تور کویرگردی" شوید.


صحرای قطب جنوب


قاره قطب جنوب را می‌توان با واژگانی همچون زمستان تاریک، سرد و سوزان توصیف کرد. اما آیا می‌دانستید که وجود یک کویر را هم می‌شود به این قاره پهناور نسبت داد؟ درست است، در قطب جنوب آنقدر بارش برف وجود ندارد که نشود به آن کویر اطلاق نکرد. بارش برف اندک در این قاره که هرگز ذوب نمی‌شود هم به یخ اضافه می‌شود. در صحرای قطب جنوب، از بزرگ ترین کویرهای جهان، هیچ گیاهی جز خزه و جلبک پیدا نمی‌کند. حیواناتی هم که در قطب جنوب زندگی می‌کنند به وال‌ها، فک‌های دریایی و پنگوئن‌های بامزه ختم می‌شود.


کویر قطب از بزرگ ترین کویرهای جهان


صحرای بزرگ آفریقا


صحرای بزرگ آفریقا، به عنوان یکی از بزرگ ترین کویرهای جهان که بیش از 3.6 میلیون مایل مکعب از شمال آفریقا را پوشش می‌دهد، سومین صحرای بزرگ جهان روی کره زمین و داغ‌ترین آن است. اگرچه اغلب تصور بر این است که تپه‌های شنی بسیار زیبایی در صحرای بزرگ آفریقا یافت می‌شود، باید گفت که تعدادشان خیلی زیاد نیست. این چشم‌انداز اساساً از دشت‌های ریگی سنگی یا بیابان‌های برهوت با فلات‌های صخره‌ای تشکیل شده است. در این صحرا به عنوان یکی از بزرگ ترین کویرهای جهان، علفزارهای کوتاه، بوته‌زارهای صحرایی، کوه‌ها و زمین‌های نمکی دیده می‌شود. صحرای بزرگ آفریقا میزبان دسته‌ای از انواع پوشش گیاهی و جانوری، همچون گونه‌هایی از روباه است.


کویر بزرگ آفریقا از بزرگ ترین کویرهای جهان


صحرای گابی


صحرای گابی، یکی از پهناورترین صحراهای جنوب مغولستان و شمال غرب چین در فهرست یکی از بزرگ ترین کویرهای جهان جای دارد. این صحرا به خاطر نقشش در امپراطوری مغول و توقفگاه‌هایش در جاده ابریشم، معروف شده است. دمای هوا در صحرای گابی بسیار شدید است و به 50 درجه سانتی‌گراد در تابستان و به چندین درجه زیرصفر در زمستان می‌رسد. در این صحرا فسیل‌های بسیاری همچون تخم‌‌های دایناسور و حیواناتی همچون شترهای دوکوهانه، بز کوهی سیبری و خرس‌های قهوه‌ای گابی یافت می‌شود.


کویر گابی از بزرگ ترین کویرهای جهان


صحرای ربع‌الخالی


ربع‌الخالی به زبان فارسی به معنای یک‌چهارم خالی و از بزرگ ترین کویرهای جهان در جهان با مساحت 225 هزار مایل مربع با داشتن بخش‌هایی همچون عربستان سعودی، عمان، یمن و امارات متحده عربی است. با توجه به محیط ناخوشایند و زمختی که دارد، چیز زیادی در آن رشد نمی‌کند. بااین‌حال، این مسئله چیزی از زیبایی‌اش نمی‌کاهد.


کویر ربع‌الخالی از بزرگ ترین کویرهای جهان


صحرای سونوران


صحرای سونوران واقع در آریزونای کالیفرنیا و بخشی از مکزیک، یکی از زیباترین چشم‌اندازهای بزرگ ترین کویرهای جهان را با پوشش گیاهی و جانوری فوق‌العاده‌اش تشکیل می‌دهد. به لحاظ فرهنگی نیز این صحرا وطن قبایل بسیاری از بومیان آمریکایی است و شهرهایی همچون فونیکس و توکسان در آن قرار دارند. جاذبه‌های گردشگری همچون پارک‌های ملی جاشوآ تری و پناهگاه‌هایی همچون پناهگاه حیات وحش ملی کوفا در این صحرای زیبا و تماشایی قرار دارند.


کویر سونوران از بزرگ ترین کویرهای جهان


برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره نکات خواندنی درباره کویرگردی، می‌توانید نگاهی به مقاله «نکاتی که برای سفر به کویر باید رعایت کرد» بیندازید.


دشت لوت


دشت لوت، دشتی بیابانی با وسعتی حدوداً 175 هزار کیلومتر مربع به عنوان یکی از بزرگ ترین کویرهای ایران در جنوب شرقی آن واقع شده و 10 درصد از وسعت کشورمان را پوشش می‌دهد. دشت لوت بخش‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را دربردارد.
دشت لوت از جمله مناطق بیابانی فراگرم و خشک جهان ‌می‌دانند و در سال‌های 2004 تا 2007 و 2009، گرم‌ترین نقطه روی کره زمین بود و دانشمندان و پژوهشگران رنگ تیره و خشکی سطحش را علت چنین دمای بالایی تشخیص داده‌اند.


کویر لوت از بزرگ ترین کویرهای ایران


از جاذبه‌های گردشگری دشت لوت می‌توان به بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا با ارتفاع حداکثری 480 متر، ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه، دشت‌هایی از گدازه‌های بازالتی چاله‌چاله، پهنه‌های شنی مواج، بزرگ‌ترین تپه‌های شنی پوشیده از گیاه جهان، پهنه هایی به شکل چندضلعی‌های متعدد و...


کویر کاراکال یزد


کویر کاراکال یزد از بزرگ ترین کویرهای ایران در نزدیکی شهر بافق و روستای صادق آباد یزد، یکی از شناخته‌‌‌شده‌ترین زیستگاه‌های کاراکال –از گربه‌سانان ایران- واقع شده است. از جاذبه‌های گردشگری تفریحی کویر کاراکال یزد می‌توان به تماشای آسمان شب، تفریحاتی همچون شترسواری، آفرودسواری، موتورچهار‌چرخ‌سواری و نیز اقامت در اقامتگاه‌های سنتی و زیبا در کمپینگ تفریحی توریستی شهید برزگری در روستای صادق آباد اشاره کرد.


کویر کاراکال از بزرگ ترین کویرهای ایران


کویر ریگ جن


کویر ریگ جن از شگفت‌انگیزترین، اسرارآمیزترین، ترسناک‌ترین و بزرگ ترین کویرهای ایران با وسعتی حدوداً 4526 کیلومتر مربع محسوب شده و وسعتش را می‌توان با بیش از چند ده شهر بزرگ برابر دانست. سفر به کویر ریگ جن شما را با تجربه‌ای هیجان‌انگیز در قلمروی مثلث برمودای ایران با خاص‌ترین نوع کویرنوردی و تماشای تپه‌ها و رمل‌‎های شنی و آسمان پرستاره شب همراه خواهد کرد.


کویر ریگ جن از بزرگ ترین کویرهای ایران


کویر کلوت شهداد


کویر کلوت شهداد کرمان در وسعتی 11 هزار کیلومتری که به شهر افسانه‌ها مشهور است، از بزرگ ترین کویرهای ایران و یکی از قطب‌های گرمایی زمین کلوت‌هایش به 145 کیلومتر و عرضی 70 کیلومتری، سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند. جالب است که در سال 2005، دمای این بخش از کویر به 71 درجه‌ سانتی‌گراد رسیده است.


کویر کلوت شهداد از بزرگ ترین کویرهای ایران


کویر ورزنه


کویر ورزنه از زیباترین و بزرگ ترین کویرهای ایران در شرق اصفهان و در بخش مرکزی ایران در فاصله 117 کیلومتری از شهر اصفهان و در 10 کیلومتری شهر ورزنه در جنوب غربی تالاب بین‌المللی گاوخونی با مساحتی حدوداً 17 هزار هکتاری واقع شده است. تپه‌های شنی بزرگ کویر ورزنه به زیبایی توسط باد به اشکال مختلفی همچون تپه‌های طولی، هلالی و هرم‌های ماسه‌ای در می‌آید. پوشش جانوری این منطقه حیواناتی همچون روباه شنی، پامسواکی و سارگپه و پوشش گیاهی آن گیاهانی همچون تق تقو، اسکبیل و... را شامل می‌شود.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره کویرگردی در ایران، می‌توانید نگاهی به مقاله «کویرگردی در بهترین کویرهای ایران» بیندازید.


کویر ورزنه از بزرگ ترین کویرهای ایران


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از بزرگ ترین کویرهای ایران و جهان از کویر قطب، کویر ساهارا، کویر گابی، کویر ربع‌الخالی، کویر سونوران، کویر لوت، کویر کاراکال، کویر ریگ جن، کویر کلوت شهداد و کویر ورزنه آشنا کردیم. اگر قصد کویرگردی دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تورهای کویرگردی راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید