دریاچه اوان کجاست؟ راه‌های دسترسی + تصاویر
زهرا نیرومند 1399/03/14 2182 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



قزوین یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که در نزدیکی استان تهران قرار دارد. بسیاری از گردشگران این شهر زیبا و تاریخی را به عنوان گردش یک روزه خود انتخاب می‌کنند و سعی می‌کنند با یک برنامه‌ریزی درست از بخش‌های مختلف این شهر بازدید نمایند. دریاچه اوان یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر قزوین است که به دلیل چشم‌اندازهای جذاب و بی‌نظیری که دارد، موردتوجه گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت قرار گرفته است. اگر ساکن تهران یا شهرهای اطراف قزوین هستید، همین الان می‌توانید برای آخر هفته خود برنامه‌ریزی کرده و یک روز را به بازدید از دریاچه اوان اختصاص دهید. ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با جاذبه‌ها، ویژگی‌ها و راه‌های دسترسی به این دریاچه بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای تهران گردی وارد صفحه "تهران" شوید.


دریاچه اوان (Ovan)


قزوین روزگاری پایتخت کشور بزرگ ایران بوده است. از این رو، مکان‌های تاریخی و بناهای کهن بسیاری را در خود جای داده است که هرکدام از آن‌ها یادآور بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان می‌باشد. این جاذبه‌های تاریخی در کنار طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز این استان، سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت قزوین جذب می‌کند. باغ‌ها، بستان‌ها، مناطق ییلاقی و آبشارهای متعدد از جمله جاذبه‌های طبیعی این شهر هستند که در بخش‌های مختلف آن دیده می‌شوند. دریاچه اوان، یکی از معروف‌ترین مقاصد گردشگری شهر قزوین است که به دلیل مناظر زیبا و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی که دارد، مورد استقبال محلی‌ها و گردشگران این شهر واقع شده است.
شاید نام این دریاچه کمی برای شما غریب باشد و معنا و مفهوم خاصی را نرساند، اما باید بدانید که اُوان معنی محل گرد آمدن آب است. اگر از بالا به این دریاچه بنگرید می‌بینید که اوان هیچ راهی به رودخانه‍، آبشار یا ... ندارد و آب آن تنها از طریق باران و چشمه‌های جوشان کف آن تامین می‌شود. این نکته برای دریاچه‌ای با عمق 6 متر و مساحت بیش از ۷۰ هزار متر مربع، بسیار جذاب است.
دریاچه اوان در محیطی سرسبز و باطراوت قرار گرفته و اطراف آن را پوشش‌های گیاهی متنوعی احاطه کرده‌اند. انواع درخت میوه شامل آلبالو، گیلاس، سیب، فندق، گردو، سنجد و درختان زیبایی چون بید، چنار و تبریزی از جمله مواردی هستند که پوشش گیاهی اطراف دریاچه را تشکیل داده‌اند. علاوه بر آن، می‌توان گیاهان دارویی چون گون، کنگر و شیرین‌بیان را نیز در این منطقه مشاهده نمود. گیاهانی که آب شفاف و فیروزه‌ای دریاچه را همچون نگینی در برگرفته و تا پای کوه‌های اطراف کشیده‌ شده‌اند. در کنار پوشش گیاهی متنوع و سرسبزی که در این منطقه دیده‌ می‌شود، پرندگان و حیوانات مختلفی نیز زندگی می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توان به عقاب، شاهین، دارکوب، فاخته، جغد، کبک، زاغ، خرس قهوه‌ای، سیاه گوش، روباه، بز کوهی، پلنگ، گراز، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ اشاره کرد. اگر به آب‌های زلال دریاچه بنگرید ماهی‌های کپور، قزل‌آلای رنگین‌کمان، قزل‌آلای خال‌دار و اردک ماهی را خواهید دید که در آب‌های دریاچه اوان به زندگی خود ادامه می‌دهند.


دریاچه اوان (Ovan)


تفریحات و سرگرمی‌های دریاچه اوان


دریاچه اوان به دلیل قرار گرفتن در یک ناحیه کوهستانی، دارای آب و هوایی مطبوع و خنک در دو فصل بهار و تابستان است. از این رو، در این دو فصل گردشگران زیادی برای بازدید از دریاچه و گذراندن یک روز خوب در طبیعت، به این منطقه می‌آیند. دریاچه اوان یک مکان عالی برای تفریحات خانوادگی است که در اطراف آن امکانات رفاهی خوبی برای مسافران فراهم شده است. اگر اهل کمپینگ باشید می‌توانید یک چادر به همراه خود بیاورید و شب را در کنار دریاچه اتراق کنید. در این‌جا علاوه بر تماشای طبیعت زیبا و استفاده از آب‌و‌هوای خوب، می‌توانید از تفریحات و سرگرمی‌هایی نیز برخوردار باشید که عبارتند از:
قایق‌سواری: یکی از سرگرمی‌هایی که معمولا در کنار دریاها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و ... دیده می‌شود، قایق‌سواری است. دریاچه اوان و طبیعت اطراف آن مناظر شگفت‌انگیز و جذابی را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. در صورتی که دوست دارید این مناظر را از زاویه‌ای متفاوت تماشا کنید، می‌توانید یک قایق کرایه کنید و به قایق‌سواری در میان دریاچه بپردازید. معلق بودن بر روی آب‌های آرام اوان زمانی که به طبیعت اطراف خود می‌نگرید، تجربه زیبا و جالبی است که توصیه می‌کنیم آن را از دست ندهید.
کوهنوردی: همان‌طور که گفتیم، اوان در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. اگر اهل کوهنوردی باشید می‌توانید یکی از کوه‌های اطراف دریاچه را برای صعود انتخاب کرده و آب‌های زلال و آبی اوان و طبیعت بی‌نظیر اطراف آن را از بالا به تماشا بنشینید.
پرنده‌نگری: اگر در فصل پاییز و زمستان به اوان سفر کنید، در اطراف دریاچه پرندگانی چون قو، غاز و مرغابی را خواهید دید که این منطقه مهاجرت کرده و دریاچه اوان را به عنوان زیستگاه خود انتخاب نموده‌اند. حضور این پرندگان در کنار دریاچه اوان، زیبایی منطقه را چندبرابر کرده و جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد.
اسکیت روی یخ: برخلاف بهار و تابستان که آب و هوای این منطقه خنک و مطبوع است، زمستان‌های اوان بسیار سرد است. تا جایی که گاهی اوقات سرما به حدی می‌رسد که آب دریاچه اوان کاملا یخ می‌زند و فضایی دلپذیر و دوست‌داشتنی را برای علاقه‌مندان به اسکیت فراهم می‌کند. در صورتی که به این ورزش علاقه داشته باشید، می‌توانید در فصل زمستان به این دریاچه سفر کنید و ضمن انجام اسکیت روی یخ، از مناظر برفی اطراف نیز لذت ببرید.
آب تنی در آب‌های شفاف و ماهی‌گیری، از جمله سرگرمی‌های دیگری است که می‌توانید در بهار و تابستان از آن برخوردار باشید و یک روز لذت‌بخش را برای خود و خانواده‌تان بسازید. اگر اهل عکاسی هستید، دوربینتان را فراموش نکنید. بهار و تابستان سرسبز، پاییز رنگارنگ و زمستان سفیدپوش اوان، هرکدام زیبایی‌های خاص خود را داشته و قاب‌هایی بی‌نظیر را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد.


تفریحات و سرگرمی‌های دریاچه اوان


راه‎‌های دسترسی به دریاچه اوان


دریاچه اوان در ۸۸ کیلومتری شمال‌شرقی استان قزوین و در منطقه الموت قرار دارد که با چهار روستا با نام‌های اوان، ورین، زواردشت و زرآباد، محاصره شده است. اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود به دریاچه اوان بروید، باید بزرگ‌راه تهران- قزوین را در پیش بگیرید. زمانی که به ورودی قزوین رسیدید، در سمت راست خود تابلوی الموت را خواهید دید. این مسیر را ادامه دهید تا به رجایی‌دشت برسید. پس از آن یک دوراهی را مشاهده می‌کنید که یکی از آن‌ها شما را به سمت دریاچه اوان هدایت می‌کند. با انتخاب مسیر دریاچه و گذر از روستای سرسبز زرآباد، دریاچه اوان را در مقابل خود خواهید داشت. مسیر الموت یک مسیر سخت و کوهستانی با پیچ‌های زیاد و گردنه‌های نسبتا خطرناک است که ممکن است رانندگی در آن شما را کمی خسته کند. شما حداکثر می‌توانید با سرعت 40 کیلومتر در این جاده حرکت کنید. به همین دلیل مسیر کمی طولانی شده و حدود 3 تا 4 ساعت طول خواهد کشید. البته باید بدانید که مسیر اوان یکی از زیباترین بخش‌های سفر به این دریاچه است. تماشای دشت‌های سرسبز و پر از گل در اطراف جاده زمانی که با سرعت پایین مشغول به رانندگی هستید، حس و حالی جذاب در شما ایجاد کرده و مسیری تماشایی و دیدنی را پیش روی شما قرار می‌دهد.


راه‎‌های دسترسی به دریاچه اوان


بسیاری از افرادی که به اوان سفر کرده‌اند، از مسیر دریاچه گله‌مند بوده و آن را مسیری سخت و طولانی معرفی کرده‌اند. شاید رانندگی در این مسیر شما را کمی خسته کند و انرژی‌تان را برای ادامه سفر و لذت بردن از زیبایی‌های اطراف دریاچه بگیرد. برای این‌که بتوانید حس و حال بهتری از سفر خود داشته باشید و از تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر این دریاچه نهایت لذت را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم با تورهای یک‌روزه دریاچه اوان همراه شوید. برای آشنایی با این تورها، ویژگی‌ها و هزینه آن‌ها می‌توانید از صفحات دیگر سایت بازدید نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید