8 نکته ضروری کمپ زدن در کویر که حتما باید بدانید!
علیرضا مشرقی 1399/03/02 3516 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



قطعا سفر برای هرکس معنا و مفهوم به خصوصی دارد. برخی افراد سفر را به منظور استراحتی کوتاه مدت پس از کار طولانی می‌دانند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند در سفر خود به دنبال شناخت یک فرهنگ جدید باشند. هر کس به نوعی از سفر لذت می‌برد، اما قطعا ماجراجویی در سفر طعم دیگری دارد. معمولا کسانی که به دنبال ماجراجویی بی‌حد و مرز می‌گردند، به سراغ سفرهای طبیعت‌گردی می‌روند. اما میان سفرهای طبیعت‌گردی، کویرگردی و همچنین کمپ‌های کویری، یکی از بهترین و جذاب‌ترین انواع سفر به شمار می‌آیند. در کویر هیچ حد و مرزی وجود ندارد و فاصله کمی را تا آسمان و ستارگان احساس خواهید کرد. در شب‌های کویری می‌توانید به معنای واقعی کلمه، سکوت و آرامش را احساس کنید و از آن لذت ببرید. حتی قدم زدن با پای پیاده بر روی شن‌های کویری، لذتی خارق العاده است که در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید آن را تجربه کنید. با وجود تمامی این تجربه‌های شیرین، باید بدانید که کویر می‌تواند بسیار بی رحم و خطرناک باشد. با این حال اگر نکات ایمنی خاصی را حین کمپ زدن در کویر رعایت کنید، هیچ رخداد تلخی برای شما به وجود نمی‌آید. به همین خاطر کایت تصمیم گرفته تا شما را با هشت نکته مهم و کلیدی برای کمپ زدن در کویر آشنا کند که با رعایت کردن آنها می‌توانید سفری بسیار شیرین و کمپی خاطره‌انگیز را در خاطر خود به یادگار بسپارید.


هشت نکته مهم برای کمپ زدن در کویر


همانطور که اشاره کردیم، کمپ زدن در کویر می‌تواند بسیار لذت بخش باشد و یک خاطره به یاد ماندنی را برای شما به یادگار بگذارد. اما برای کاهش خطرات احتمالی، باید نکات ایمنی خاصی را رعایت فرمایید. پس با ما همراه شوید تا همه چیز را درباره کمپ زدن در کویر بدانید.


کمپ با تعداد کم ممنوع


برای کمپ زدن باید حداقل در گروه‌های 4 الی 5 نفری حضور داشته باشید و همراه دو وسیله نقلیه سفر کنید. کویر می‌تواند بسیار بی رحم و خطرناک باشد، به همین خاطر اگر با یک وسیله نقلیه عازم کویر شوید و ماشین شما دچار آسیب دیدگی شود، قطعا خاطره تلخی در ذهن شما نقش می‌بندد. به همین خاطر حتما با دو ماشین مختلف و در گروه‌های 4 تا 5 نفری به کویر سفر کنید.

کمپ با تعداد کم ممنوع


وسایل مورد نیاز را فراموش نکنید


به صورت کلی باید این موارد را در کمپ کویری حتما همراه داشته باشید:

  • جعبه کمک‌های اولیه
  • داروهای خاص
  • لباس نخی رنگ روشن راحت
  • کلاه آفتاب گیر
  • عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • مقادیر زیادی آب
  • مواد شیرین و همچنین شور همانند قند و نمک
  • مواد غذایی با ماندگاری بالا همانند کنسرو لوبیا
  • بنزین زاپاس
  • لاستیک زاپاس
  • لوازم تعمیر خودرو
  • تبدیل برق باتری به برق شهری
  • روشنایی
  • پتو یا کیسه خواب
  • نوع پوشش در کمپ


نوع پوشش در کمپ کویری بسیار حائز اهمیت است. در کویر ترجیحا باید از کفش‌های مخصوص پیاده روی استفاده کنید که ساق بلندی دارند. زیرا امکان وجود حیواناتی همچون مار و عقرب در کویر بسیار زیاد است و با پوشیدن این کفش‌ها، پای خود را از گزند نیش آنها در امان نگه می‌دارید. حتما کلاه‌های آفتاب‌گیر به سر کنید تا جلوی تابش مستقیم نور خورشید به کاسه سر خود را بگیرید. همچنین بهتر است لباس‌های آستین بلند نخی بپوشید که کاملا آزاد باشند و به تن شما نچسبند. شاید تصور کنید که لباس‌های آستین کوتاه برای کویرگردی مناسب باشند، اما اصلا اینطور نیست. پوشیدن لباس آستین کوتاه باعث سوختگی پوست دست شما می‌شود. حتما یک دستمال بزرگ و عینک همراه داشته باشید تا در صورت بروز طوفان، بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید و با عینک از چشم خود در مقابل شن‌های کویری محافظت کنید.

وسایل مورد نیاز را فراموش نکنید


وسایل آتش‌زا


در کمپ‌های کویری حتما باید انواع وسایل آتش‌زا همراه داشته باشید. شب ‌های کویری حتی در فصل تابستان‌ هم بسیار سرد خواهند بود. به همین خاطر بهتر است حتما چندین فندک، آتش زنه و هیزم همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید آتش درست کنید. به علاوه اینکه در کویر حیوانات شب شکار زیادی همانند روباه شنی وجود دارند. البته این حیوانات به ندرت به انسان حمله می‌کنند، اما با روشن کردن آتش، محال است حیوانات به شما نزدیک شوند.

وسایل آتش‌زا


آب زیاد ممنوع


در کویرگردی قطعا به کرات احساس تشنگی می‌کنید، اما اصلا نباید آب زیادی بنوشید. با نوشیدن آب زیاد، تعریق‌تان نیز افزایش پیدا می‌کند و املاح بدن شما کاهش خواهند یافت و در نتیجه دچار ضعف و بی هوشی می‌شوید. پس بهتر است به جای مصرف آب زیاد، کمی آبلیمو درون آب بریزید تا جلوی عطش شما گرفته شود. همچنین بهتر است کمی نوشابه قندی همراه خود ببرید و اگر احساس بی‌حسی کردید، کمی نمک درون آن ریخته و خنک بنوشید تا احساس گرما زدگی‌تان از بین برود. پس به هیچ وجه آب زیادی ننوشید.

آب زیاد ممنوع


وسایل ارتباطی


بسیاری از کسانی که به کویرگردی علاقه‌مند هستند، موبایل‌های ماهواره‌ای همراه خود دارند. اما اگر شما به این نوع تجهیزات دسترسی ندارید، بهتر است در اماکنی کمپ بزنید که تلفن همراه آنتن دهی مناسبی داشته باشد. فراموش نکنید که حادثه و خطر همیشه در کمین هستند و امکان دارد به کمک کسی نیاز پیدا کنید.

وسایل-ارتباطی


اطلاع به دیگران


به هیچ وجه بدون اطلاع به دوستان یا آشنایان خود، عازم کمپ کویری نشوید. بهتر است حتما موقعیت خود را به صورت مختصات جغرافیایی، با کمک gps تلفن همراه، به دوستان خود اطلاع دهید تا در صورت بروز مشکل بتوانید روی کمک آنها حساب کنید.


کرم دافع حشرات


پیش از کمپ زدن در کویر باید بدانید که امکان دارد تا خود صبح بسیاری از حشرات شما را آزار دهند و تا چند روز جای نیش آنها روی تن شما بماند. به همین خاطر بهتر است حتما از داروخانه‌ها، کرم یا اسپری دافع حشرات تهیه کنید و پیش از خواب به تمامی نواحی بدن خود که بیرون از کیسه خواب هستند بزنید. به این طریق از گزند حشرات نیز در امان خواهید بود.

کرم دافع حشرات


خب همراهان عزیز، نظر شما در مورد کمپ زدن در کویر چیست؟ آیا نکات یا موارد دیگری به ذهن شما می‌رسند که در این مقاله قید نشده باشند؟ اگر اینطور است، حتما این نکات را با ما و سایر همراهان کایت به اشتراک بگذارید تا همه بتوانند کمپ کویری شاد و زیبایی را تجربه کنند. فراموش نکنید که ما بی صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید