بهترین زمان سفر به کربلا از دیدهای مختلف
علیرضا مشرقی 1399/02/26 11984 بازدید 2 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



بی شک می‌توان کربلا را اولین قطب زیارتی برای شیعیان جهان دانست و از نظر جمعیتی، شاید پس از مکه و مدینه، دومین مقصد زیارتی مهم در تمام دنیا باشد. این شهر، تاریخی بسیار غم انگیز را در دل خود نگه می‌دارد و همه ساله از اشک چشم زائران و شیفتگان امام حسین (ع) آبیاری می‌شود. خون پاک امام حسین (ع) و 72 تن از یاران وفادارشان در این خاک ریخته شده و همه ساله میلیون‌ها زائر برای عزاداری این حضرت، عازم کربلا می‌شوند. سفر به کربلا آرزوی خیلی از شیعیان هست و همه تلاش می‌کنند تا حداقل یک بار از حرم این حضرت دیدن کنند. اما باید این مساله را در نظر داشته باشید که سفر به کربلا می‌تواند برای افراد کم توان، تجربه بسیار سختی باشد. کربلا در کشور عراق واقع شده و در دل کویر قرار دارد. آب و هوای شهر کربلا بسیار گرم و خشک است و دمای هوا در تابستان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. همچنین در برخی مواقع کربلا بسیار شلوغ است و همین موضوع زیارت را دشوار می‌کند. به همین خاطر قصد داریم تا در این مقاله شما را با بهترین زمان سفر به کربلا آشنا کنیم. البته به یاد داشته باشید که بهترین زمان سفر به کربلا شاید برای افراد مختلف، بر اساس شرایط متفاوت، متغیر باشد. در نتیجه با کایت همراه باشید تا با شرایط مختلف سفر به کربلا بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای کربلا وارد صفحه "تور کربلا" شوید.


بهترین زمان سفر به کربلا چه وقتی است؟


سفر به کربلا بر خلاف شهرهای دیگر، ابعاد مختلفی دارد و نمی‌توانیم آن را به صورت تک بعدی مورد بررسی قرار دهیم. به همین خاطر ما قصد داریم تا شما را با ابعاد مختلف سفر به کربلا آشنا کنیم و شما طبق شرایط خودتان، بهترین زمان سفر به کربلا را انتخاب نمایید.


بهترین زمان سفر به کربلا از نظر آب و هوا


کربلا یک شهر کاملا کویری است و آب و هوای بسیار گرم و خشکی دارد. از این رو باید انتظار داشته باشید که هوا در شش ماه اول سال و مخصوصا فصل تابستان که در آن آفتاب به صورت مستقیم می‌تابد، بسیار گرم و طاقت‌فرسا باشد. در اواسط تابستان، گرمای هوای کربلا بین 40 تا 50 درجه سانتی گراد متغیر است و تابش آفتاب می‌تواند شما را به شدت آزار دهد. حتی قدم زدن بر روی زمین نیز بسیار سخت خواهد بود و گرما تمام وجود شما را در بر خواهد گرفت. البته عزیزانی که در تهران، شهرهای کویری و بخش‌های جنوبی کشورمان ساکن هستند، به این گرما نسبتا عادت دارند و برای آنها تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند. در فصل تابستان معمولا کربلا خلوت‌تر است و بهترین زمان سفر برای کسانی محسوب می‌شود که قصد دارند در خلوتی و با آرامش کامل زیارت خود را انجام دهند. همچنین لازم به ذکر است که در تابستان شاهد کاهش قیمت هزینه سفر به کربلا نیز هستیم و این موضوع دقیقا به خاطر گرمای هوا هست.
در عین حال در شش ماه دوم سال، و مخصوصا در اواخر پاییز، میانگین دمای کربلا تا حدود 19 درجه سانتی گراد کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از مسافران، این فصل را برای سفر خود انتخاب کنند. اگر به سرعت دچار گرمازدگی می‌شوید یا قصد دارید همراه افراد کم توان سفر کنید، فصل پاییز برای شما مناسب خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشید که در زمستان و پاییز قیمت سفر به کربلا نیز افزایش پیدا می‌کند.

بهترین-زمان-سفر-به-کربلا-از-نظر-آب-و-هوا


بهترین زمان سفر به کربلا از نظر رویداد‌های مذهبی


اصلا جای تعجب نیست که در رویداد‌های مذهبی همانند شهادت یا ولادت ائمه اطهار، کربلا بسیار شلوغ می‌شود و البته هزینه سفر به آن نیز افزایش پیدا می‌کند. این مساله حتی در گرمای تابستان هم صادق است و اگر به عنوان مثال روز عاشورا مصادف با تابستان باشد، باز هم کربلا بسیار شلوغ خواهد بود و باید هزینه بیشتری را برای سفر خود کنار بگذارید. سفر به کربلا در رویداد‌های مذهبی، کاملا به شما بستگی دارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که به دلایل شخصی و مذهبی، حتما در رویداد‌های خاص و مخصوصا در ایام محرم، عاشورا، تاسوعا و همچنین اربعین، از حرم سید الشهدا زیارت کنند و حاضرند هر بهایی را برای آن پرداخت کنند. در ایام مذهبی معمولا کربلا بسیار شلوغ است و هزینه بیشتری را باید برای سفر خود پرداخت کنید. همچنین زیارت بسیار دشوار خواهد بود و برای افراد کم توان حتی امکان آسیب دیدگی در حین زیارت نیز وجود خواهد داشت.
در ضمن فراموش نکنید که تامین امنیت در این ایام برای ارتش عراق بسیار دشوار هست و معمولا بسیاری از گروهک‌های تروریستی، در این ایام دست به اقدامات شرورانه می‌زنند. اما با تمامی این تفاسیر و مخاطرات ذکر شده، بسیاری ترجیح می‌دهند در ایام خاصی همانند محرم، حتما در حرم سید الشهدا حاضر باشند.

بهترین-زمان-سفر-به-کربلا-از-نظر-رویداد‌های-مذهبی


بهترین زمان سفر به کربلا از نظر شلوغی و خلوتی


از نظر شلوغی و خلوتی باید گفت که به نوعی ترکیب رویدادهای مذهبی و آب و هوا بر این موضوع موثر هستند. این یعنی معمولا در فصل زمستان کربلا شلوغ‌تر از تابستان است اما مهم‌ترین عاملی که بر شلوغی یا خلوتی کربلا تاثیر می‌گذارد، ایام مذهبی و مخصوصا عاشورا و تاسوعا هست. بر اساس آمار سازمان جهانگردی، کربلا در ایام عاشورا، تاسوعا و همچنین اربعین حسینی، بیشترین میزان گردشگر را در خود جای می‌دهد. پس از این ایام، ولادت امام حسین (ع) و همچنین حضرت عباس، در جایگاه دوم جزء شلوغ‌ترین ایام کربلا به حساب می‌آیند. در نتیجه اگر به دنبال تجربه زیارتی خلوت، آرام و بی دردسر هستید، اصلا نباید در این ایام قصد سفر به کربلا را پیدا کنید. البته معمولا در تمامی روزهای سال، کربلا شاهد حضور زائران مختلف هست و اصلا نمی‌توانید فصل یا حتی روزی را بیابید که کربلا کاملا خلوت و آرام باشد.

بهترین-زمان-سفر-به-کربلا-از-نظر-شلوغی-و-خلوتی


خب همراهان عزیز، از نظر شما بهترین زمان سفر به کربلا چه وقتی است؟ آیا تا به حال تجربه سفر به کربلا را داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، لطفا در مورد زمان سفر خود با ما و سایر همراهان کایت صحبت کنید. فراموش نکنید که ما مشتاق دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید! در ضمن، حتما در زیارت خود از ما هم یاد کنید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/06/20

    سلام. مطالب شمارو مطالعه کردم ممنون از اطلاعات مفیدتون. متاسفانه این سفر قیمت نشده. ولی از همین الان یه نیت سفر کربلا میکنم. یا سلام بر امام حسین سید الشهدا و مظلومین✋💌🕌 سلام از طرف فردین شکوه دین شما...

  • 1401/11/01

    سلام من اربعین کربلا رفتم واقعا با تمام سختی ها و گرمایی که داشت واقعا دلچسب بود انشاالله هر کسی آرزوی کربلا داره به حق مادر ارباب هر چه زود تر راهی بشه...

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید