ترمسوس آنتالیا - آشنایی با ترمسوس در 34 کیلومتری آنتالیا
زهرا نیرومند 1399/02/24 1783 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آنتالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کشور ترکیه است که به عنوان یک شهر تفریحی موردتوجه قرار دارد. این شهر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تفریحات ساحلی متنوع و هیجان‌انگیز، شهرهای تاریخی بی‌نظیری دارد که بازدید از آن‌ها شما را به هزاران سال پیش می‌برد. ستون‌های بلند با نقش‌های برجسته، ساختمان‎‌های باشکوه تزئین شده با سنگ مرمر، دروازه‌ها و برج‌های سربه‌فلک کشیده و مراکزی چون استادیوم و آمفی‌تئاتر که بیانگر فرهنگ و هنر مردم آن دوران هستند. ترمسوس (Termessos) یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی به‌جای مانده از دوران باستان است که به خوبی محافظت شده و مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی قرار دارد. این شهر در نزدیکی آنتالیا واقع شده و تنها 34 کیلومتر با آن فاصله دارد. اگر دوست دارید با شهر باستانی ترمسوس آنتالیا و ویژگی‌های منحصربفرد آن بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای آنتالیا وارد صفحه "تور آنتالیا" شوید.


شهر باستانی ترمسوس آنتالیا


ترمسوس، یکی از محبوب‌ترین شهرهای تاریخی آنتالیاست که در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا و بر روی رشته کوه توروس (Taurus Mountains) ساخته شده است. اولین ساکنان این شهر سولیم‌ها (Solym) بودند که به این منطقه آمده و شهری را در میان دو قله بنا کردند. با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر و فراز و نشیب‌هایی که در دسترسی به آن وجود دارد، ترمسوس از حمله رومی‌ها و یونانی‌ها محفوظ ماند و حتی اسکندر مقدونی نیز نتوانست آن را فتح کند. آخرین ساکنان این شهر در قرن پنجم میلادی به دلیل فرسایش و نابودی شهر در اثر زلزله و از بین رفتن قنات‌ها، ترمسوس را ترک کرده و به جای دیگری مهاجرت کردند.
نکته جالبی که شهر ترمسوس آنتالیا را از دیگر شهرهای باستانی این منطقه متفاوت کرده است، قرار گرفتن آن در دل طبیعت و در میان جنگل‌های وسیع است. اطراف این شهر با درختان سرو و کاج پوشیده شده و منطقه‌ای سرسبز و بسیار دیدنی ایجاد کرده است. این جنگل در منطقه حفاظت‌شده‌ای با نام پارک ملی گولوک قرار دارد که علاوه بر مناظر جذاب، گونه‌های گیاهی و حیوانی متنوعی را نیز در خود جای داده است. برخی از این گونه‌ها جزو گونه‌های بومی کمیاب هستند. گردشگرانی که برای بازدید از شهر ترمسوس به این منطقه می‌آیند، علاوه بر دیدن بناهای تاریخی، می‌توانند از سرسبزی منطقه نیز لذت ببرند و ساعاتی خوبی را در پارک ملی گولوک بگذرانند.


شهر باستانی ترمسوس آنتالیا


جاذبه‌های دیدنی شهر باستانی ترمسوس آنتالیا


شهر باستانی ترمسوس در طبیعتی بکر و در فضایی آرام ساخته شده و چشم‌اندازهایی خیره‌کننده از مناظر دیدنی اطراف را در مقابل نگاه گردشگران قرار می‌دهد. افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند علاوه بر تماشای زیبایی‌های طبیعی، قصد بازدید از بناهای تاریخی را نیز دارند. بناهای موجود در این شهر باستانی شامل معابد، آمفی تئاتر، استادیوم، پارک ملی و ... هستند که در این‌جا هریک از آن‌ها را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.


میدان اصلی: میدان اصلی جایی است که ساختمان‌های مهم ترمسوس در آن واقع شده‌اند. وقتی وارد این میدان می‌شوید، منطقه‌ای مسطح را خواهید دید که از لحاظ معماری ویژگی‌های خاصی دارد. یک بازار روباز در این منطقه دیده می‌شود که بر روی بلوک‌های سنگی بلند بنا شده و در بخش شمال غربی آن نیز 5 انبار بزرگ آب قرار گرفته است. این باز از سه طرف با ایوان‌های سرپوشیده‌ای محاصره شده است که مربوط به 130 تا 150 سال قبل از میلاد مسیح هستند. ویرانه‌هایی در بخش شمال شرقی بازار دیده می‌شود که به نظر می‌رسد مربوط به سالن بدنسازی باشد. یک ساختمان دو طبقه که دارای یک حیاط داخلی است و اطراف آن با اتاق‌هایی پر شده است. در قسمت بیرونی نیز طاقچه‌ها و تزئیناتی دیده می‌شود که مربوط به قرن اول پس از میلاد است.
آمفی تئاتر: در بخش شرقی بازار، ساختمانی دیده می‌شود که چشم‌انداز بسیار زیبایی به دشت‌های ترمسوس دارد. در این ساختمان ردیف‌هایی شبیه به پله تعبیه شده است که مردمان بر روی آن می‌نشستند و اجرای نمایش‌ها را تماشا می‌کردند. این ردیف‌ها دارای دو بخش بالایی و پایینی هستند و به صورت نیم‌دایره شکل قرار گرفته‌اند. در بخش پایینی 16 ردیف صندلی و در بخش بالایی 8 ردیف صندلی ساخته شده است که روی‌هم رفته ظرفیت حدود 4200 تماشاگر را دارند. ویژگی‌های دیده شده در صحنه نمایش، نشان می‌دهد که این بنا در قرن دوم میلادی ساخته شده است. در صحنه‌نمایش ورودی یک راهروی باریک و طولانی دیده می‌شود که در آن 5 اتاق وجود دارد. این اتاق‌ها محلی برای نگهداری حیوانات وحشی قبل از جنگ بوده است.
در 100 متری ساختمان تئاتر، بنای دیگری دیده می‌شود که ساخت آن مربوط به قرن اول پیش از میلاد است. این ساختمان با بلوک‌های سنگی مربعی شکل ساخته شده و سنگ‌های آن با بهترین کیفیت تراشیده شده است. با توجه به ریخته شدن دیواره‌ها و صندلی‌های این بنا، دقیقا نمی‌توان گفت این مکان گنجایش چند نفر را داشته است، اما به نظر می‌رسد ظرفیت آن چیزی حدود 600 تا 700 نفر بوده باشد. بر اساس اسناد به دست آمده گفته می‌شود از این سالن در گذشته به عنوان ساختمان شورا مورد استفاده قرار می‌گرفت.


جاذبه‌های دیدنی شهر باستانی ترمسوس آنتالیا


معابد: در پشت ساختمان آمفی تئاتر شش معبد قرار دارد که در ‌اندازه‌های مختلفی ساخته شده‌اند. نکته جالب این معابد، هنر زیبای حجاری آن است که ذوق و سلیقه مردمان گذشته را نشان می‌دهد. آن‌ها نقش‌های بسیار زیبایی را بر روی سنگ‌ها ایجاد کرده و با ظرافت خاصی شروع به تراشیدن آن می‌کردند تا تصاویری بی‌نظیر خلق کنند. 4 معبد دقیقا در کنار آمفی‌تئاتر قرار دارند که یکی از آن‌ها زرق و برق بیشتری نسبت به بقیه دارد. این معبد زئوس، پادشاه خدایان شهر است. بر روی سر در یکی از معابد، که در بخش جنوب غربی آمفی تئاتر واقع شده است، کتیبه‌ای مشاهده می‌شود که نوشته روی آن بیانگر این است که این مکان محل پرستش آرتمیس، خدای رومیان، بوده است. در شرق معبد آرتمیس، بقایایی از معبد دوریک دیده می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین معابد شهر ترمسوس است که نقوش برجسته و نگاره‌های روی آن نشان‌دهنده پرستش آرتمیس در این معبد بوده است. در کنار معبد دوریک ویرانه‌ای از معبد دیگر قرار دارد که بر اساس اطلاعات به دست آمده در اوایل قرن سوم میلادی و به سبک معماری کلاسیک ساخته شده است.
خانه رومی: از دیگر بناهایی که در شهر ترمسوس آنتالیا دیده می‌شود، یک خانه معمولی است که به سبک رومی ساخته شده است. بر سر در این خانه کتیبه‌ای دیده می‌شود که در آن از صاحب‌خانه به عنوان بنیان‌گذار شهر ترمسوس تقدیر شده است. البته قطعا خانه متعلق به موسس ترمسوس آنتالیا نیست، بلکه شخصی است که به این شهر خدمات شایانی کرده است. از ظاهر بنا و مشخصات آن می‌توان به این نتیجه رسید که خانه متعلق به یکی از اشراف و بزرگان شهر بوده است. ورودی اصلی خانه به تالاری می‌رسد که به ورودی دوم راه دارد. سپس وارد حیاط مرکزی شده و در نهایت به اتاق میانی ختم می‌شود. اتاق میانی یکی از مهم‌ترین اتاق‌ها در خانه‌های رومی است که از آن برای فعالیت‌های روزانه و پذیرایی از مهمان استفاده میشد. از این رو، ظاهر آن با دیگر اتاق‌ها متفاوت بوده و تزئینات بیشتری در آن قرار می‌گرفت. سایر اتاق‌ها در اطراف اتاق میانی قرار داشتند.
قبرستان‌ها: در بخش جنوبی، شمالی و غربی شهر، قبرستان‌هایی دیده می‌شود که دارای مقبره‌های سنگی بزرگی است. یکی از این مقبره‌ها مربوط به سردار آل‌ستاس(Alcetas) که با حکاکی‌هایی زینت داده شده و سمت چپ آن تصویری از جنگجوی سوار بر اسب دیده می‌شود. مقبره این سردار توسط شکارچیان گنج کاملا تخریب شده است.


جاذبه‌های دیدنی شهر باستانی ترمسوس آنتالیا


راه‌های دسترسی به ترمسوس آنتالیا


همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ترمسوس حدود 34 کیلومتر از مرکز شهر آنتالیا فاصله دارد. برای رفتن به این منطقه می‌توانید از ماشین شخصی، تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. اگر با ماشین شخصی به ترمسوس می‌روید، باید جاده آنتالیا – دنیزلی را در پیش بگیرید. پس از طی 25 کیلومتر، در سمت چپ خود یک بریدگی مشاهده می‌کنید که شما را به سمت جاده ترمسوس هدایت می‌کند. در این‌جا حدود 8.5 کیلومتر راه پرپیچ‌وخم را در پیش خواهید داشت تا به پارکینگ ترمسوس برسید.
اگر بخواهید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، تاکسی و اتوبوس بهترین راه است. هزینه کرایه تاکسی از آنتالیا تا ورودی ترمسوس حدود 50 لیر است. برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید که با 12 لیر شما را از ایستگاه آنتالیا تا ابتدای بریدگی می‌رساند. از آن‌جا باید 8.5 کیلومتر را پیاده‌روی کنید. در صورتی که پیاده‌روی برای شما سخت است، می‌توانید تاکسی بگیرید و با 30 لیر به پارکینگ ترمسوس برسید.
برای بازدید از شهر باستانی ترمسوس آنتالیا نکات زیر را مد نظر قرار داشته باشید:

  • دقت داشته باشید که شهر باستانی ترمسوس در بالای کوه واقع شده است. از این رو، برای بازدید از بناهای این شهر باید از مسیرهای شیب‌دار و سنگی عبور کنید. برای انجام این کار باید توانایی بدنی لازم را داشته باشید.
  • برای رسیدن به بالاترین نقطه شهر حدود 4 تا 5 ساعت باید پیاده‌روی کنید. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را از صبح زود آغاز کنید و کفش مناسب و آب آشامیدنی را نیز فراموش نکنید.
  • در طول مسیر علائم راهنمایی و توضیحاتی در مورد شهر نخواهید دید. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام بازدید یک راهنما به همراه داشته باشید یا از قبل مطالعاتی در مورد این شهر انجام دهید تا اطلاعاتی در مورد راه و بناهای تاریخی این شهر به دست آورید.


راه‌های دسترسی به ترمسوس آنتالیا


در این مقاله به معرفی شهر تاریخی ترمسوس آنتالیا پرداختیم و جاذبه‌های دیدنی آن را به شما دوستان معرفی نمودیم. همچنین در مورد راه‌های دسترسی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم و نکاتی برای بازدید بهتر و راحت‌تر از شهر ترمسوس برشمردیم. اگر با خواندن این مطلب مشتاق بازدید از این شهر شدید، باید ابتدا به آنتالیا سفر کنید. برای سفر به شهر زیبا و تفریحی پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به وب‌سایت کایت با آدرس www. kite.ir بیندازید و تورهای آنتالیا را مورد بررسی قرار دهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید