هزار دره ترکمن صحرا کجاست؟ آشنایی با هزار دره ترکمن صحرا
حامد مقتدایی 1399/02/19 10356 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ترکمن صحرا را می‌توان محدوده‌ای عجیب و غریب به لحاظ جغرافیایی دانست که در نزدیکی آرامگاه و قبرستان خالد نبی واقع شده است. شما در این منطقه در کنار عکس‌برداری و فیلم‌برداری از چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر و استثنایی، به تماشای فرهنگ بومی مردم ترکمن صحرا، اسب‌سواری‌های‌شان و ساز و آهنگ و موسیقی دلربای عشایری که فضای این صحرای بی‌انتها را رویایی می‌سازد، خواهید پرداخت. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با حال‌وهوای هزار دره ترکمن صحرا آشنا کنیم:

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای ترکمن صحرا وارد صفحه "تور ترکمن صحرا" شوید.


هزار دره ترکمن صحرا


هزار دره ترکمن صحرا، منطقه‌ای است واقع در استان گلستان که شهرهایی همچون گنبد کاووس، بندر ترکمن و روستاهای شمال کلاله را در بر می‌گیرد و از منحصربه‌فردترین نواحی اقلیمی ایران به شمار می‌رود.
تپه‌های سرسبز و تماشایی هزار دره ترکمن صحرا، گویا رویایی است بی‌پایان که به حقیقت پیوسته است. در یک آب‌وهوای دلپذیر، ساعت‌ها از وقت‌تان را صرف گشت‌وگذار در بین گندم‌زارها و تپه ماهورهایش خواهید کرد و مجذوبش خواهید شد.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره سفر به ترکمن صحرا، می‌توانید نگاهی به مقاله «راهنمای کامل سفر به ترکمن صحرا به همراه عکس» بیندازید.
رانندگی در جاده هزاره دره ترکمن صحرا، با گذر از پیچ و خم دشت‌های دیدنی و رنگارنگ با دورهمی تپه و جاده و خط سفید میانه آن در کنار محافظانی همچون تیرهای چراغ برق، لذتی بی‌همتا برایتان فراهم می‌کند.
تپه‌ماهورهای تخم‌مرغ شکل هزار دره ترکمن صحرا واقع در کنار روستای توریستی گچی سو بالا واقع شده است. جنس خاک این تپه‌ماهورها را رس تشکیل می‌دهد و علت نام‌گذاری این منطقه نیز به خاطر دره‌های باریک و کم‌ارتفاع و جاد‌ه‌های خاکی فراوان است. این منطقه با نوار مرزی کشور ترکمنستان 45 کیلومتری فاصله دارد و در گذشته دریا بوده است.


پرنده‌نگری در هزار دره ترکمن صحرا

از جاذبه‌های گردشگری و تماشایی‌تان در سفر به هزار دره ترکمن صحرا می‌تواند، نشستن به تماشای پرندگان زیبایی همچون سبزقبا و چلچله باشد. پرندگانی که روی کابل‌های برق و دیوارهای بلند دیده می‌شوند. همچنین دیدن پرندگان شکاری مانند دلیجه‌ها، که در موقعیت‌های مناسب به شکار طعمه‌هایشان می‌روند نیز هیجان‌انگیز است.


نمای-از-هزار-دره-ترکمن-صحرا


آرامگاه و قبرستان خالد نبی


با گذر از پیچ‌وخم‌های هزار دره ترکمن صحرا به کوهی به نام گوگجه داغ می‌رسید، جایی‌که یک قبرستان عجیب‌وغریب با سنگ‌ قبرهایی که به عمرتان در هیچ کجای دیگر دنیا نخواهید دید، از زمین سر بیرون آورده‌اند و زیر پای زیارتگاهی متعلق به خالد نبی، آرام گرفته‌اند. در پای زیارتگاه کوچک خالد نبی، یک سوی‌تان تپه‌ماهورهای سبزرنگ است و سوی دیگر هزار دره ترکمن صحرا.


آرامگاه-خالد-نبی


وسایل مورد نیاز و امکانات منطقه


در روستاهایی که در مسیرتان و در نزدیکی مقبره خالد نبی وجود دارد، فرصت دیگری برای خرید خوراکی و وسایل ضروری نخواهید داشت. پس بهتر است قبل از شروع، وسایلی همچون آب، داروهای ضروری، کلاه آفتابی، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و… را با خود به همراه داشته باشید. همچنین اگر قصد کمپینگ دارید، مواد غذایی کافی به همراه‌تان باشید. در نزدیکی گورستان سرویس بهداشتی و فضایی مناسب برای پارک خودروی گردشگران تعبیه شده است.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره جاذبه‌های ترکمن صحرا، می‌توانید نگاهی به مقاله «جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا» بیندازید.


بهترین زمان سفر


فصل بهار، به‌‌ویژه اواخر فروردین‌ ماه و اوایل اردیبهشت ماه، آب‌وهوای منطقه هزار دره ترکمن صحرا بسیار دلپذیر بوده، همه دشت‌ها سرسبز و پر از گل‌های قرمزرنگ شقایق هستند. بنابراین باید حتماً پیش از سفر، آب‌وهوای منطقه را بررسی کنید تا بتوانید با یک برنامه‌ریزی مناسب، مسافرتی خاطره‌انگیز را تجربه کنید.


اسب‌های-ترکمن-در-هزار-دره-ترکمن-صحرا


اقامت در هزار دره ترکمن صحرا


برای اقامت در زمان سفر به هزار دره ترکمن صحرا می‌توانید به سراغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف همچون اقامتگاه هزار دره ترکمن صحرا یا بوم‌گردی ترکمن اوی در روستایس کلاله بروید. در این اقامتگاه‌ها می‌توانید طعم بی‌نظیر چکدرمه، بورک و دیگر غذاهای محلی را در کنار اقامت در چادرهای مردمان ترکمن و اسب‌سواری با اسب‌های زیبای‌شان تجربه کنید.


کمپینگ-در-هزار-دره-ترکمن-صحرا


مسیر دسترسی به هزار دره


برای اینکه بتوانید خودتان را به این منطقه تماشایی برسانید، باید به استان گلستان سفر کنید و راهی شهرستان کلاله شوید. در فاصله 55 کیلومتری کلاله، مسیر روستای گچی سو بالا را پیش بگیرید تا کمی بعد از آن چشمان‌تان رو به چشم‌اندازهای خیره‌کننده تپه‌ماهورهای سبز مخملی باز شود.


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از هزار دره ترکمن صحرا و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا کردیم. اگر قصد سفر به ترکمن صحرا را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور ترکمن صحرا راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید