کویر مرنجاب کجاست؟ راه‌های دسترسی به مرنجاب
حامد مقتدایی 1399/02/02 5052 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



معرفی کویر مرنجاب


کویر مرنجاب در فاصله تقریبی 48 کیلومتری شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان به عنوان بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ، از شمال به دریاچه نمک مسیله محدود شده و ارتفاع آن از سطح دریا، 850 متر است.


معرفی-کویر-مرنجاب


کاروانسرای مرنجاب حکم مروارید این کویر زیبا را داشته و زمانی استراحتگاه تاجران جاده ابریشم با برج و باروهای بسیار بلند در میان شن‌های طلایی‌رنگ کویر بوده است. در این دریای بی‌پایان شن، جنگل‌های درختان تاغ و رد پای گربه‌ها و روباه‌های شنی را نیز شاهد خواهید بود.
کویر مرنجاب به علت ویژگی‌های مناسب جغرافیایی، در اختیار داشتن فضایی امن، وجود اعتدال نسبی آب‌وهوایی، و نزدیکی به پایتخت، فضایی مناسب گردشگری و سرمایه‌گذاری بلندمدت است. از زیبایی‌های این کویر می‌توان به تپه‌های شنی بلند، دریاچه نمک تماشایی و جزیره سرگردان اشاره کرد.


علت نام‌گذاری کویر مرنجاب


در مناطق کویری ایران که آب شیرین به راحتی دردسترس مردم قرار نمی‌گیرد، گذشتگان برای گذران روزگار سخت زندگی، چاه‌های متعددی حفر می‌کردند. گفته می‌شود که به خاطر همین سخت‌کوشی در دستیابی به آب، واژه مرنجاب از ترکیب کلمات مرنج و آب ساخته شده باشد و معنایش می‌شود: رنج نکش، آب وجود دارد. البته عده‌ای هم انتخاب نام این کویر و کاروانسرایی که در نزدیکی‌اش وجود دارد را به شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند.


امکانات و تجهیزات لازم جهت سفر به کویر مرنجاب


امکاناتی که در کاروانسرای کویر مرنجاب در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد به شرح زیر است:
سرویس بهداشتی، غرفه فروش اقلام ضروری مثل آب معدنی
لوازم و تجهیزات ضروری همچون موارد زیر را می‌توانید در سفر به کویر مرنجاب به همراه داشته باشید:
آتش زنه، حشره‌کش، داروهای عمومی، دمپایی و صندل، دوربین، دوربین شکاری، زیرانداز، عینک آفتابی، قطب‌نما، هدلامپ، نقشه یا GPS، کیسه خواب، گوپرو، کلاه آفتاب‌گیر، کفش پیاده‌روی، کفش اضافه، کرم دافع حشرات، کیسه زباله، کبریت یا فندک، وعده‌های غذایی، پاور بانک، لباس گرم، لباس نخی و خنک، سوخت، لباس اضافه، میان وعده، پول نقد، چادر مسافرتی، کارت شناسایی، کرم ضد آفتاب، کمک‌های اولیه و کوله پشتی.


امکانات-و-تجهیزات


نکات ضروری سفر به کویر مرنجاب


در سفر به کویر مرنجاب به نکات زیر توجه داشته باشید:
1. با یک فرد محلی در منطقه یا به شکل گروهی یا با تورهای طبیعت‌گردی و راهنماهای مجرب به کویر مرنجاب بروید.
2. از وسایل الکترونیکی خود به خوبی مراقبت کنید تا شن در آن‌ها نفوذ نکند.
3. حدوداً 4 لیتر آب آشامیدنی در کویر مرنجاب با خود به همراه داشته باشید.
4. برای پیشگیری از افت قند خون، خوراکی‌های کربوهیدرات‌دار به همراه‌‌تان باشد.
5. اگر قصد عکاسی در شب یا رصد آسمان شب در کویر را دارید، اطراف‌تان را با نفت یا گازوئیل دایره بکشید تا از خطر نیش جانداران در امان بمانید.
6. کرم ضدگزیدگی به همراه داشته باشید و از لباس‌های آستین بلند با رنگ روشن استفاده کنید.
7. در حین حرکت سعی کنید، مصرف انرژی در بدن‌تان را به حداقل برسانید تا رطوبت آن حفظ و نیازتان به وعده غذایی کاهش پیدا کند.


اقامت در کویر مرنجاب


درصورتی‌که قصد اقامت در کویر مرنجاب را دارید، کاروانسرای شاه عباسی مرنجاب یا اکوکمپ‌های کویری اطراف از بهترین گزینه‌های پیش‌روی‌تان در کنار امکان کمپ‌زنی خواهند بود.


اقامت-در-کویر-مرنجاب


همچنین معمولاً هزینه اقامت در کارونسرای شاه عباسی کویر مرنجاب به ازای هر نفر برای یک شب اقامت و در کنار سرو صبحانه چیزی در حدود 100 الی 150 هزار تومان می‌شود.


راه‌های دسترسی به کویر مرنجاب


برای رسیدن به کویر مرنجاب باید به نکات زیر توجه کنید:


از هرکجای ایران که بخواهید به سوی کویر مرنجاب حرکت کنید، باید خودتان را به شهرستان آران و بیدگل برسانید.
پس از ورود به این شهرستان، وارد بلوار ارتش شوید، پس از رسیدن به میدان، یک طرف‌تان جاده آران و بیدگل و فیض‌آباد و در طرف دیگر، جاده مرنجاب را می‌بینید. ابتدای این جاده خاکی یک تابلو و یک کیوسک وجود دارد. 40 کیلومتر این جاده را ادامه دهید تا به کاروانسرای مرنجاب برسید و در محدود کویر مرنجاب قرار بگیرید.
اگر بخواهید از سمت ابوزیدآباد به کویر مرنجاب برسید، پس از ورود به کمربندی آران و بیدگل، آن را تا ابتدای بلوار ارتش در نزدیکی پادگان شهید کبریایی ادامه دهید. پس از آن به میدانی می‌رسید که یک بخش آن به مجتمع فولاد رفته و بخش دیگر به سوی جاده مرنجاب. پس از ورود به جاده مرنجاب، مسیر پیش‌روی‌تان را تا کاروانسرا ادامه دهید.
هزینه ورودی برای وسائل نقلیه متفاوت به کویر مرنجاب به شرح زیر است:


اتومبیل شخصی: 5000 تومان
اتومبیل‌های آفرود و شاسی‌بلند: 10000 تومان
ون: 20000 تومان
مینی بوس: 20000 تومان
اتوبوس: 40000 تومان


راه‌های-دسترسی-به-کویر-مرنجاب


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از کویر مرنجاب، اقامت در آن، امکانات و تجهیزات لازم برای سفر به این منطقه، علت نام‌گذاری و راه‌های دسترسی به آن آشنا کردیم. اگر قصد سفر به کویر مرنجاب را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور کویر مرنجاب راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید