در کویر چه بپوشیم؟ راهنمای انتخاب لباس مناسب کویرنوردی
زهرا نیرومند 1399/02/01 52179 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



حتما این سوال را بارها از خودتان پرسیده‌اید که، چه بپوشم؟ لباسی که برای رفتن به خرید، مهمانی، دانشگاه و ... می‌پوشید با هم متفاوت است و با توجه به شرایط تغییر می‌کند. اولین چیزی که قبل از انتخاب لباس باید به آن توجه داشته باشید، مکانی است که قصد رفتن به آن‌جا را دارید. لباس شما باید متناسب با مکان موردنظر باشد. این مسئله در سفر نیز بسیار اهمیت دارد. قبل از انتخاب لباس باید بدانید به کجا می‌روید و با چه شرایطی روبرو هستید. در این بخش قصد داریم در مورد انتخاب لباس مناسب کویرنوردی با شما صحبت کنیم و اطلاعاتی در زمینه لباس، شلوار، کلاه و کفش مناسب کویرنوردی را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.


در کویر چه بپوشیم؟


نکته‌ای که برای انتخاب لباس باید به آن توجه داشته باشید، مقصد و آب و هوای منطقه‌ایست که به آن سفر می‌کنید. این موضوع در سفرهای طبیعت‌گردی و زمانی که قرار است کمپینگ داشته باشید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. باید بدانید منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید، آب وهوای گرمی دارد یا با سرما مواجه می‌شوید؟ به منطقه‌ای مرطوب سفر می‌کنید یا به جای گرم و خشکی می‌روید؟ اگر بخواهید از میان آب عبور کنید باید چه لباسی به تن داشته باشید و چه جنسی را انتخاب کنید؟
در مورد انتخاب کفش نیز باید به تمامی این موارد توجه کنید و مقصد موردنظر خود را خوب بشناسید. مسیرهایی که ممکن است از آن عبور کنید را مدنظر قرار دهید و با توجه به آن کفش مناسب را انتخاب نمایید. قطعا کفش کوه‌نوردی مناسب رودخانه‌نوردی نیست یا نمی‌توانید با کفش کتانی از روی برف و یخ عبور کنید. پس باید کفشی را انتخاب نمایید که برای سفر مناسب بوده و مشکلی را برای شما و پاهایتان ایجاد نکند.


انتخاب لباس مناسب کویرنوردی


اگر برای اولین بار است که به کویر سفر می‌کنید و با آب و هوا و شرایط مناطق کویری آشنایی ندارید، بهتر است اطلاعات کاملی در مورد آن به دست آورید تا بتوانید انتخاب بهتری برای لباس مناسب کویرنوردی داشته باشید. به این نکته توجه داشته باشید که آب و هوای کویر چندان قابل پیش‌بینی نیست. در اغلب موارد روزها با آفتاب شدید و هوای گرم مواجه می‌شوید و شب‌های سردی را پیش رو خواهید داشت. در نتیجه باید هردوی این موارد را مدنظر قرار دهید و علاوه بر لباس خنک، لباس گرم نیز به همراه داشته باشید. نکته‌ دیگری که باید به یاد داشته باشید، وجود حشرات موذی در کویر است. این موجودات ممکن است به شما آسیب رسانده و سفرتان را با مشکلاتی مواجه کنند. اگر لباس مناسبی به تن داشته باشید تا حد بسیار زیادی می‌توانید از آسیب این موجودات در امان بمانید و سفر شیرین‌تری را تجربه کنید. در ادامه هریک از از لباس‌هایی که به آن نیاز دارید را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده و بهترین گزینه برای لباس مناسب کویرنوردی را معرفی می‌کنیم.

انتخاب لباس مناسب کویرنوردی


انتخاب لباس بالاتنه


همان‌طور که می‌دانید، کویر زمینی خشک و بی‌آب و علف است که معمولا روزهای گرمی دارد و آفتاب نیز مستقیما بر روی سر شما می‌تابد. با این تفاسیر بهتر است در طول روز از لباس‌های نخی پنبه‌ای و سبک برای کویرنوردی استفاده کنید. رنگ لباس نیز در جذب نور خورشید و گرما بسیار مهم است. بهتر است لباس‌های رنگ روشن را برای کویرگردی انتخاب کنید. دقت داشته باشید که لباس‌های پوشیده با آستین‌های بلند پوست بدن شما را از تابش مستقیم نور خورشید حفظ کرده و از آفتاب‌سوختگی بدنتان پیشگیری می‌کنند. در نتیجه، بهترین لباس برای بالاتنه لباسی است که از گردن تا مچ دست را به طور کامل بپوشاند. ضمن این که هرچه لباس پوشیده‌تر باشد از نیش حشرات و مزاحمت آنان نیز بیشتر در امان خواهید بود.
شب‌های کویر، عکس روزهای آن، بسیار سرد است. بهتر است علاوه بر لباسی که به تن دارید، یک بلوز یا ژاکت گرم نیز در کوله‌پشتی خود قرار دهید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که به همراه داشتن لباس گرم خصوصا زمانی که چادر می‌زنید و شب را در دل کویر به صبح می‌رسانید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که لباس گرم باید به راحتی در کوله پشتی‌تان جا شود تا در هنگام پیاده‌روی مزاحمتی برایتان ایجاد نکند. پس حتی‌الامکان از به همراه داشتن پالتو یا کاپشن‌های سنگین و حجیم خودداری کنید.


شلوار مناسب کویرنوردی


بخش عمده‌ای از کویرنوردی، پیاده‌روی بر روی شن‌های روان و ماسه‌های نرم کویر است. برای پیاده‌روی باید شلوار مناسبی داشته باشید تا بتوانید به راحتی قدم بردارید یا از روی شن‌ها سر بخورید. شاید دوست داشته باشید تفریحاتی چون دوچرخه‌سواری، موتورسواری، شترسواری و ... را نیز امتحان کنید. در این حالت اگر شلوار تنگ یا چسبان به تن داشته باشید، اذیت خواهید شد. ضمن این که همان‌طور که گفتیم، هوای روزهای کویر گرم است و شلوار نامناسب باعث عرق کردن پاها و ایجاد ناراحتی برای شما خواهد شد. در مورد شلوار نیز پوشیدگی و بلند بودن آن را در نظر داشته باشید تا از آفتاب سوختگی و نیش حشرات موذی در امان بمانید.
بهترین گزینه برای شلوار، پوشیدن شلوار نخی مدل ارتشی است. شلوارهای نخی پنبه‌ای بسیار سبک و خنک هستند و از عرق کردن پا جلوگیری می‌کنند. مدل شلوار نیز بسیار مهم است. شلوارهای ارتشی معمولا در قسمت باسن و زانوها ضخیم‌تر هستند. علاوه بر این، جیب‌های زیادی دارند که می‌توان استفاده‌های خوبی از آن‎‌ها کرد. مورد دیگری که باعث انتخاب این شلوار به عنوان بهترین گزینه برای کویرنوردی می‌شود، دم‌پای گشاد آن است. این شلوارها در ناحیه مچ پا دارای قسمتی هستند که با عبور نخ یا کش جمع می‌شود. جمع کردن این بخش و قرار دادن آن بر روی پوتین مانع ورود شن به داخل کفش می‌شود که این مسئله در کویرنوردی بسیار مهم است.

انتخاب لباس مناسب کویرنوردی


جوراب مناسب کویرنوردی


از دیگر بخش‌های انتخاب لباس مناسب کویرنوردی، جوراب است. جوراب‌های ضخیم با ساق‌های بلند برای کویرگردی مناسب هستند. ساق‌های بلند جوراب پاهای شما را از نیش موجوداتی چون مار و عقرب حفظ می‌کند. جنس جوراب نیز بسیار مهم است. جوراب باید از جنسی باشد که باعث عرق کردن پا و خیس شدن آن درون کفش نشود.


کفش مناسب کویرنوردی


کفش یکی از مهم‌ترین بخش‌های انتخاب لباس مناسب کویرنوردی است که در کیفیت سفر تاثیر بسیار زیادی دارد. هرچه کفش شما راحت‌تر و مناسب‌تر باشد، لذت سفر برایتان بیشتر خواهد بود. برای خرید کفش به این نکته توجه داشته باشید که کفش باید دقیقا اندازه پاهای شما باشد. کوچک یا بزرگ بودن کفش می‌تواند راه رفتن شما را دچار مشکل کرده و خستگی را برایتان به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، جنس و اندازه نامناسب کفش در پیاده‌روی‌های طولانی باعث آسیب رسیدن به پاهایتان می‌شود. تاجایی که ممکن است شما را از ادامه سفر باز‌ ‌دارد.
همان‌طور که می‌دانید، کویر پوشیده از شن‌های نرم و روان است که به داخل کفش نفوذ کرده و باعث آزار و اذیت می‌شود. به همین دلیل، بهترین گزینه برای انتخاب کفش مناسب کویرنوردی، پوتین‌های ساق‌دار است. ساق کفش از نفوذ شن به داخل پیشگیری کرده و علاوه بر آن پا را از نیش مار و عقرب در امان نگه می‌دارد. همچنین، ساق پوتین از مچ پا حمایت کرده و از پیچ‌خوردگی آن در حین راه رفتن بر روی شن‌های روان جلوگیری می‌کند.
برای خرید پوتین، علاوه بر مدل و اندازه، به جنس آن نیز توجه داشته باشید. سبک بودن پوتین و قابل تنفس بودن آن، بسیار مهم است. پوتین‌‌هایی با رویه چرم انتخاب مناسبی هستند و پا از گرما و سرما حفظ می‌کنند، اما رویه‌های پارچه‌ای با قابلیت تنفس پا در سفرهای کویری بیشتر توصیه می‌شود. بهتر است پوتین‎هایی با زیره پلاستیکی بپوشید تا بر روی شن‌ها سر نخورید.

انتخاب لباس مناسب کویرنوردی


کلاه مناسب کویرنوردی


یکی از پوشش‌هایی که در کویرنوردی حتما باید به همراه داشته باشید، کلاه آفتاب‌گیر است. کلاه، از چشم‌های شما در مقابل نور خورشید محافظت کرده و پوستتان را در مقابل آفتاب‌سوختگی ایمن نگه می‌دارد. کلاه سبکی را برای سفر انتخاب کنید و ترجیحا ار کلاه‌های دولایه برای حفاظت بیشتر از پوست سر استفاده نمایید. می‌توانید زیر کلاه یک تکه پارچه سفید قرار دهید تا گردنتان نیز از آفتاب‌سوختگی حفظ باشد.

انتخاب لباس مناسب کویرنوردی


در این مقاله در مورد انتخاب لباس مناسب کویرنوردی با شما صحبت کردیم و تکه‌های مختلف لباس از کلاه تا کفش را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم این اطلاعات مورد توجه‌تان قرار گرفته و شما را در انتخاب بهتر و لباس مناسب‌تر یاری رساند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/07/27

    ممنون عالی

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید