کویر کاراکال کجاست؟ آدرس + تصاویر + جاذبه‌ها + امکانات
حامد مقتدایی 1399/01/22 12079 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کویر کاراکال یزد، در حوالی شهر بافق، یکی از زیباترین کویرهای ایران با امکانات اقامتی و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری هیجان‌انگیز، یکی از بهترین مناطق کویری کشور محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم به شرح موقعیت جغرافیایی کویر کاراکال و راه‌های دسترسی به این کویر زیبا در دل استان یزد بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده اطلاعات کامل کویر کاراکال و تورهای گروهی و طبیعت گردی این کویر، سری هم به صفحه "کویر کاراکال" بزنید.


کویر کاراکال کجاست؟ 

کویر کاراکال در استان یزد، نزدیکی شهرستان بافق و درست کنار روستای صادق آباد قرار گرفته است. با توجه به همجواری این کویر با این روستا، برخی به آن کویر صادق آباد هم می‌گویند. فاصله یزد تا بافق، 100 کیلومتر است. صادق آباد با بافق چیزی در حدود 15 کیلومتر فاصله دارد و پس از آن هم با طی کردن مسیری 2 کیلومتری می‌توانید خود را به کویر کاراکال برسانید. برای رفتن به این منطقه هم می‌توان از خودرو شخصی، هواپیما (تا فرودگاه یزد)، اتوبوس (تا پایانه بافق) و قطار (تا شهرستان بافق) استفاده کرد. رصد آسمان شب، تفریحاتی همچون شترسواری، آفرودسواری و...، اقامت در اقامتگاه‌های سنتی و کلاسیک و تجربه آرامش و سکوت شب در کنار کمپینگ تفریحی توریستی شهید برزگری موجب شده تا گردشگران سالانه از سراسر نقاط ایران، به این منطقه کویری سفر کنند و یک تور کویرگردی استثنایی را تجربه کنند.


معرفی-کویر-کاراکال-یزد

شاید بد نباشد که بدانید کاراکال نام یکی از گونه‌های گربه‌سانان است که در گذشته در این منطقه زندگی می‌کرده و اهالی محلی برای شکار، آنها را تربیت می‌کردند. امروزه این گربه‌ها به نام «سیاه گوش» هم شناخته می‌شوند زیرا گوش‌هایی بلند و سیاه دارند. 


جاذبه‌های دیدنی کویر کاراکال

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه‌های دیدنی کویر کاراکال می‌پردازیم:

1.قلعه باقرآباد

در مسیر رسیدن به کویر کاراکال، پس از بافق در مسیر جاده‌ آسفالته به سوی روستای صادق‌آباد، در فاصله 9 کیلومتری از کویر کاراکال، قلعه‌ای به نام باقرآباد دیده می‌‎شود. این قلعه یکی از دژهای تاریخی یزد و یادگاری از سلسله قاجار است که به دستور عبدالرحیم‌خان فرزند محمد تقی خان بافقی ساخته شده است. هدف از ساخت این قلعه، محافظت از مردم در برابر بروز خطرات و ذخیره غلات بوده و 45 اتاق، 2 برج نگهبانی، 3 جایگاه سنگ‌اندازی و 10 جایگاه تیراندازی از بخش‌های مختلف آن می‌باشد.

2. نخلستان‌ها و باغ‌های انار و پسته

یکی دیگر از جاذبه‌های کویر کاراکال را می‌توان نخلستان‌های اطراف آن و پیاده‌روی در بین درختان انار و پسته دانست، جایی‌که یکی از زیباترین‌ بخش‌های این کویر برای عکاسی محسوب می‌شود.

3. تپه‌های شن‌‌های روان

بزرگترین تپه‌های شنی کویر کاراکال، ارتفاع‌شان به 50 متر نیز می‌رسد و با بالارفتن از این تپه‌ها با منظره‌ خیره‌کننده و مناسب عکاسی روبرو می‌شوید.

تفریحات و دیدنی های کویر کاراکال 

اگر قصد سفر به کویر کاراکال را دارید، از همین حالا باید خود را برای تجربه‌ای متفاوت آماده کنید. در این منطقه زیبا که برخی آن را زیباترین کویر یزد می‌دانند، تفریحات بسیاری در انتظار شماست تا حسابی بتوانید از سفرتان لذت ببرید. رانندگی با ماشین‌های آفرود، لذت راندن موتورهای چهارچرخ در دل کویر و شترسواری در میان شن‌های روان، برخی از تفریحاتی هستند که در کویر کاراکال می‌توان تجربه کرد. 

هرچند، احتمالا هیچ‌کدام از مواردی که بالاتر گفتیم به اندازه تماشای آسمان پرستاره و منظره‌های حیرت‌انگیز آن که خاطره آن هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد، لذت‌بخش نیست. واقعیت این است که شب‌ها آسمان کویر کاراکال به گونه‌ای در میان ستاره‌ها غرق می‌شود که بسیاری دوست دارند تا صبح، آنها را تماشا کنند.

دیدنی های کویر کاراکال

به موارد بالا باید چشم‌اندازهای بی‌نظیر از بالای تپه‌های شنی، تماشای غروب آفتاب، سکوت خیال‌انگیز کویر کاراکال و تجربه دنیای آرام‌بخش به دور از محیط پرهیاهوی شهری را هم اضافه کرد.

اینجا علاوه بر تفریحات متفاوت می‌توان از جاذبه‌های تاریخی منطقه هم بازدید کرد. مهم‌ترین جاذبه‌ای که در مسیر کویر کاراکال مشاهده خواهید کرد، قلعه باقرآباد است. این قلعه تقریبا 9 کیلومتر با کویر کاراکال فاصله دارد و یکی از دژهای تاریخی دوره قاجار محسوب می‌شود. جالب است بدانید در کویر کاراکال و از بالای تپه‌ها به راحتی می‌توان قلعه باقرآباد را مشاهده کرد.

نخلستان‌های زیبا و باغ‌های پسته و انار از دیگر دیدنی‌های اطراف کویر کاراکال هستند. قدم زدن در میان نخل‌ها چیزی نیست که بتوان آن را در شهرهای بزرگ یا پایتخت تجربه کرد؛ پس توصیه می‌کنیم حتما این تفریح لذت‌بخش را برنامه خود قرار دهید. 

پیاده‌روی در نخلستان‌ها، پیاده‌روی در کویر و بالا رفتن از تپه‌های شنی، عکاسی از چشم‌اندازهای کویری و تماشای غروب آفتاب، آفرودسواری با هزینه 40000 تومان برای هر نفر، شترسواری با هزینه 20000 تومان برای هر نفر، موتور چهارچرخ سواری با هزینه 30000 تومان برای هر نفر و رصد ستارگان با هزینه 10000 تومان (در صورت رسیدن به حد نصاب 10 نفر و هماهنگی قبلی) برای هر نفر.


امکانات کویر کاراکال


از امکانات کویر کاراکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


سرویس بهداشتی، کافه رستوران، اقامتگاه، آلاچیق، تفریحات کویری، تورهای گردشگری، اقامت در کویر کاراکال، اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه و هتل در شهر بافق.
توجه داشته باشید که اگر قصد چادرزنی و استراحت در چادر را دارید، باید حتماً ملحفه و پتوی مسافرتی و کیسه خواب به همراه داشته باشید؛ اما اگر می‌خواهید داخل اقامتگاه یا هتل بمانید، لوازم خواب تمیز و مرتب در اختیارتان قرار داده می‌شود.


بهترین فصل و لوازم سفر به کویر کاراکال

کویرها آب و هوایی خاص دارند و نمی‌توان در هر فصلی از سال از آنها بازدید کرد. دمای هوا در تابستان بسیار بالا می‌رود و ممکن است در برابر آفتاب سوزان کویر، گرمازده شوید. سرمای خشک زمستان هم بسیار طاقت‌فرساست. در کل بهترین زمان سفر به کویر کاراکال، اوائل پاییز تا اواسط فصل بهار خواهد بود و بهترین زمان به این منطقه را می‌توان همان ماه‌های پاییز و زمستان با آب‌وهوای معتدلی که دارد، در نظر گرفت.


بهترین-فصل-و-لوازم-سفر-به-کویر-کاراکال


از بهترین لوازم سفر در کویر کاراکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تلفن همراه، داروهای عمومی، دفترچه بیمه، لباس اضافه، عینک آفتابی، شارژر موبایل، دمپایی و صندل، پاور بانک، وعده‌های غذایی، میان وعده، لباس گرم، لباس نخی و خنک، کفش اضافه، کرم ضد آفتاب، کارت شناسایی، کلاه آفتابگیر، کلاه گرم، کوله پشتی و کیسه زباله.


راه دسترسی به کویر کاراکال


الف) برای اینکه بتوانید با ماشین شخصی به کویر کاراکال بروید، باید در بزرگراه بافق-یزد، وارد جاده سنگ آهن مرکزی شوید. سپس به یک میدان می‌رسید و از آنجا از یک خروجی به روستای باقرآباد می‌روید و پس از آن تا صادق‌آباد ادامه می‌دهید تا به کویر کاراکال برسید.
ب) برای اینکه بتوانید با قطار به کویر کاراکال بروید، باید سوار یکی از قطارهای تهران به کرمان، تهران به بندرعباس، تهران به زاهدان و بافق به مشهد شوید و در میانه راه در ایستگاه یزد یا بافق از قطار پیاده‌ شوید به سمت کویر کاراکال حرکت کنید.
پ) برای اینکه بتوانید با اتوبوس به کویر کاراکال بروید، می‌توانید یکی از اتوبوس‌های سواری به مقصد یزد-بافق را سوار شوید و پس از پیاده‌شدن در ترمینال به سراغ سرویس‌ها و تورهای گردشگری مستقر در محل بروید و خودتان را به کویر برسانید.


راه-دسترسی-به-کویر-کاراکال

اقامت در کویر کاراکال

خوشبختانه برای اقامت در کویر کاراکال هیچ مشکلی وجود ندارد و گردشگران می‌توانند شب را در مسافرخانه‌ها یا هتل‌های شهرستان بافق، اقامت‌گاه‌های محلی و منطقه‌ای مثل کمپ برزگری و قلعه فوق‌العاده آریز کاراکال که امکاناتی عالی دارد یا چادرهای شخصی بمانند.

اقامت در کویر کاراکال

لوازم مورد نیاز برای سفر به کاراکال یزد

علی‌رغم سکوت حیرت‌انگیز و زیبایی‌های تکرارنشدنی، آفتاب کویر بسیار سوزان است؛ از این رو توصیه می‌شود از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب پوست استفاده کنید. لباس گرم برای شب‌های سرد کویر، کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی و لباس‌های نخی آستین‌بلند حتما در این سفر به کارتان می‌آید. به علاوه، توصیه می‌کنیم از پوتین‌هایی با ساق‌های بلند استفاده کنید تا شن‌ها و حشره‌های کوچک وارد کفش‌تان نشوند. 


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از کویر کاراکال، جاذبه‌های تفریحی و دیدنی، امکانات، بهترین فصل سفر و راه‌های دسترسی به آن آشنا کردیم. اگر قصد سفر به کویر کاراکال را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور کویر کاراکال راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید