سفر زمینی به شهر وان ترکیه با ماشین شخصی | آپدیت 1400
زهرا نیرومند 1399/01/21 35043 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


ترکیه، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کشورهای همسایه ایران است که جایگاه ویژه‌ای در بین گردشگران و علاقه‌مندان به سفر دارد. هم مرز بودن این کشور با ایران، ‌جاذبه‌های متنوع تاریخی و طبیعی، کم هزینه‌تر بودن سفر نسبت به دیگر مقاصد گردشگری خارجی¬، نزدیکی فرهنگ دو کشور و عدم نیاز به دریافت ویزا، از جمله دلایل استقبال ایرانیان از این کشور زیبا و دیدنی است. برای سفر به ترکیه راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها، سفر زمینی با ماشین شخصی است. اگر زمان کافی برای سفر دارید، پیشنهاد می‌کنیم این راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب نمایید. در این صورت این فرصت را دارید که از زیبایی‌ها و مناظر دیدنی بین راه لذت برده و خاطرات خوب و هیجان‎‌انگیزی را برای خود و همراهانتان بسازید. در این مقاله در مورد سفر به شهر وان صحبت می‌کنیم و هر آن‌چه که در مورد سفر زمینی به شهر وان ترکیه با ماشین شخصی لازم دارید، در اختیارتان قرار می‌دهیم. بنابراین، اگر قصد برنامه‌ریزی برای چنین سفری را دارید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.


شهر وان ترکیه

وان، یکی از شهرهای تاریخی ترکیه است که در بخش شرقی این کشور و در نزدیکی مرز بین ایران و ترکیه قرار دارد. دریاچه وان، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه، در بخش شمالی و غربی این شهر کوچک قرار داشته و از سمت جنوب و شرق نیز با کوه‌های آرتس و سیاه‌کوه احاطه شده است. اگر نام این شهر را شنیده باشید، حتما گربه‌های وان را نیز در کنار آن دیده‌اید. گربه‌های وان، رنگی سفید دارند و بسیار پشمالو هستند. شهرت این گربه‌های زیبا به دلیل چشم‌های تا به تایشان است که یکی از آن‌ها آبی و دیگری قهوه ‌ای است.
اغلب مسافران وان به دلایل تجاری به این شهر سفر می‌کنند و بیشتر قصد خرید دارند. در این شهر مراکز خرید چندطبقه و بازارها و فروشگاه‌های فراوانی وجود دارد که کالاهایی متنوع را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. مغازه‌داران و تجار ایرانی که قصد خرید از ترکیه را دارند معمولا این شهر را برای خرید عمده کالاهای خود انتخاب می‌کنند. دلیل آن نیز نزدیکی شهر وان به مرز ایران و ارزان‌تر بودن اجناس نسبت به دیگر شهرهای ترکیه از جمله استانبول و آنتالیاست. هر آن‌چه در بازارهای استانبول به دنبال آن هستید را می‌توانید در مراکز خرید این شهر نیز پیدا کنید. تعداد مراکز خرید وان نسبت به مساحت و جمعیت مردم این شهر به حدی بالاست که قطعا از دیدن آن‌ها تعجب خواهید کرد.
تجاری بودن این شهر دلیل بر این نیست که وان هیچ جای تفریحی یا تاریخی ندارد. علاوه بر گردشگران تجاری، افرادی نیز هستند که برای تماشای بناهای دیدنی و تاریخ 3400 ساله وان، به این شهر سفر می‌کنند. از جمله جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر وان می‌توان به قلعه وان، کلیسای واراگاوانک و کلیسای آختامار اشاره کرد. آبشار مرادیه و دریاچه وان نیز دو جاذبه طبیعی این شهر زیبا و دوست‌داشتنی هستند.

شهر وان ترکیه


سفر زمینی به شهر وان ترکیه

برای انجام سفرهای خارجی و مسیرهای طولانی، اغلب از هواپیما برای رسیدن به مقصد استفاده می‌شود. هواپیما یک وسیله نقلیه راحت و سریع است که در کمترین زمان ممکن شما را به مقصد موردنظرتان می‌رساند. در برخی موارد و زمانی که مقصد از شما کیلومترها فاصله دارد، چاره‌ای جز استفاده از هواپیما ندارید. اما اگر زمان کافی برای سفر داشته باشید و مقصد شما نیز نزدیک باشد، چه می‌کنید؟ بازهم سفر با هواپیما را ترجیح می‌دهید یا دوست دارید سفر زمینی داشته باشید و ازجذابیت‌های دیدنی بین راه نیز بهره‌مند شوید؟ سفر زمینی شاید کمی سخت‌تر از سفر با هواپیما باشد، اما لحظات پرخاطره‌ و هیجان‌انگیزی را به جای می‌گذارد که آن را دلنشین و دوست‌داشتنی خواهد کرد.
اگر سفر زمینی را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرده‌اید، می‌توانید از قطار مستقیم تهران- وان استفاده نمایید. این قطار هفته‌ای یک بار از ایستگاه راه‌آهن تهران به سمت وان حرکت کرده و پس از عبور از مسیرهای بسیار زیبا و جاده‌های دیدنی، به شهر وان ترکیه می‌رسد. افرادی که به تبریز نزدیک‌تر هستند می‌توانند بلیط قطار تبریز- وان را برای سفر تهیه نمایند. این قطار نیز هفته‌ای یک بار به مقصد وان حرکت می‌کند. سفر با قطار از برخی جهات انتخاب خوبی است، اما توصیه نمی‌شود. دلیل آن نیز بازرسی‌های متعدد و طولانی است که در بین راه انجام می‌شود و اغلب خستگی و کلافگی مسافران را در پی دارد.
اتوبوس و ماشین شخصی، گزینه‌های دیگر سفر زمینی به شهر وان ترکیه هستند. برای رسیدن به مقصد باید ابتدا خود را به شهر تبریز برسانید. شهر وان ترکیه، یکی از شهرهای مرزی ترکیه است که در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. این شهر از طریق سه مرز رازی در شهر خوی، بازرگان در شهر ماکو و سرو در شهر ارومیه، قابل دسترسی است.

سفر زمینی به شهر وان ترکیه


مدارک لازم جهت سفر با ماشین شخصی

اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود سفر کنید، باید مدارکی را از قبل آماده نمایید تا برای عبور از مرز دچار مشکل نشوید. مدارکی که برای این کار نیاز دارید شامل موارد زیر می‌باشد:

گذرنامه: به هر کشوری که سفر می‌کنید، حتی اگر نیاز به ویزا نباشد، به همراه داشتن گذرنامه الزامی است. پس گذرنامه خود را حتما به همراه داشته باشید.
گواهینامه بین‌المللی با یک سال اعتبار: شما می‌توانید ماشین خود را تا لب مرز ببرید و از آن‌جا با استفاده از ون‌هایی که وجود دارد به شهر وان ترکیه بروید. اگر می‌خواهید ماشین خود را از مرز رد کنید و در شهر وان نیز آن را به همراه داشته باشید، باید ابتدا مدارک ماشین خود را بین‌المللی کنید. به همراه داشتن گواهینامه بین‌المللی با یک سال اعتبار یکی از مدارکی است که حتما باید قبل از سفر به آن فکر کرده و برای دریافت آن اقدام نمایید. برای انجام این کار به آدرس اینترنتی WWW.taci.ir ، وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران، مراجعه نموده و گواهینامه خود را به صورت آنلاین دریافت نمایید. گواهینامه‌ای که برای شما صادر می‌شود از یک تا سه سال اعتبار دارد. اگرگواهینامه خود را قبلا دریافت کرده‌اید، قبل از سفر به تاریخ اعتبار آن توجه کنید.
پلاک ماشین بین‌المللی: برای دریافت پلاک ترانزیت خودرو نیز می‌توانید به وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، بخش صدور اسناد و مدارک بین‌المللی مراجعه نمایید. سپس با در دست داشتن مدارک موردنیاز به آدرس مرکز اصلی کانون یا شعب آن در استان‌ها مراجعه کرده و پلاک خود را دریافت کنید. پلاک ترانزیت برای هر اتومبیل فقط یک بار صادر می‌گردد و تاریخ اعتبار ندارد.
کاپوتاژ کردن یا دریافت مجوز خروج خودرو از کشور: برای این‌که بتوانید ماشین شخصی خود را از کشور خارج کنید، باید از اداره گمرک مجوز بگیرید. مجوز صادر شده تا یک سال اعتبار دارد.
کارت سبز یا بیمه بین‌المللی خودرو: وسایل نقلیه‌ای که در کشور ترکیه تردد می‌کنند موظف به رعایت قوانین و مقرارت این کشور هستند. یکی از این قوانین، داشتن بیمه شخص ثالث است که باید قبل از سفر آن را تهیه کرده و با سایر مدارک ماشین به همراه داشته باشید.
هزینه عوارض شهرداری قطور: مرز رازی در بخش قطور واقع درشهرستان خوی قرار دارد. برای عبور از این مرز علاوه بر پرداخت عوارض خروج از کشور، باید مبلغی را نیز به حساب شهرداری قطور واریز نمایید. با توجه به این که مرز رازی همیشه شلوغ است و انجام کارهای اداری زمان زیادی طوا می‌کشد، بهتر است از قبل شماره‌حساب‌های مربوطه را دریافت و هزینه عوارض را در شهر خودتان پرداخت نمایید. آن‌گاه با نشان دادن فیش مربوطه می‌توانید از کشور خارج شوید. دقت داشته باشید که عوارض خروج باید به صورت جداگانه پرداخت شود. پس برای هر فردی که همراه شماست فیش جداگانه دریافت نموده و کد ملی شخص را نیز بر روی آن بنویسید.
زمانی که مدارک موردنیاز را دریافت کردید، می‌توانید آماده سفر شوید و به سمت شهر وان ترکیه حرکت کنید.

مدارک لازم جهت سفر با ماشین شخصی


مسیر سفر به شهر وان ترکیه

برای سفر زمینی به شهر وان ترکیه، ابتدا باید خود را به تبریز برسانید. اگر از تهران حرکت کنید، حدود 7 ساعت در راه خواهید بود. از آن جا 3 راه دارید که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای عبور از مرز انتخاب نمایید:

مرز رازی- کاپیکوی: مرز رازی کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به شهر وان است. پس از رسیدن به تبریز باید به سمت خوی حرکت کنید. از تبریز تا مرز رازی، حدود 3 ساعت و نیم و از آن‌جا تا وان یک ساعت و نیم در راه خواهید بود. اغلب افرادی که قصد سفر با ماشین شخصی را دارند این مسیر را به دلیل نزدیکی انتخاب می‌کنند. دقت داشته باشید که این مرز دارای محدودیت عبور و مرور است. شما باید بین ساعت 9 صبح تا 5 عصر در مرز باشید تا بتوانید کارهای عبور خود را انجام داده و به سمت وان حرکت کنید. البته دقت داشته باشید که انجام کارهای اداری شما حدود 2 ساعت طول می‌کشد. پس بهتر است قبل از ساعت 3 به مرز رازی برسید.


مرز سرو- اسندره: برای عبور از مرز سرو، باید ابتدا به ارومیه بروید. از ارومیه تا مرز، حدود 30 دقیقه و از آن‌جا تا وان 4 ساعت در راه خواهید بود. جاده سرو به وان یک جاده کوهستانی و پرپیچ و خم است و برای کسانی که با ماشین شخصی سفر می‌کنند، چندان مناسب نیست. تنها دلیلی که باعث می‌شود افراد این مرز را برای عبور انتخاب نمایند، عدم محدودیت زمانی در مرز است. مرز سرو همیشه فعال است و هر زمان که بخواهید می‌توانید از آن عبور کنید. از این رو، اغلب تورهای زمینی وان این مرز را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنند.


مرز بازرگان – گورباغ: این مرز طولانی‌ترین مرز رسیدن به شهر وان ترکیه است. برای عبور از مرز بازرگان ابتدا باید به شهر ماکو بروید. تبریز از ماکو 290 کیلومتر فاصله دارد که حدود 4 ساعت در راه خواهید بود. از مرز ماکو تا شهر وان ترکیه نیز حدود 200 کیلومتر می‌باشد که عبور از آن با خودروی شخصی چیزی حدود 3 ساعت و نیم طول می‌کشد. با توجه به این‌که بازرگان یک مرز ترانزیتی است، عبور از آن محدودیت زمانی نداشته و در هر ساعت شبانه‌روز باز است. این مرز اغلب برای سفر زمینی به دو شهر استانبول و ترابزون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسیر سفر به شهر وان ترکیه


نکات مهم در رابطه با سفر به شهر وان ترکیه

قبل از سفر حتما خودتان و تمامی همراهانتان را بیمه کنید. بیمه سفر یکی از ضرورت‌های سفرهای خارجی است که باید در سفر با ماشین شخصی نیز آن را به یاد داشته باشید.
وان شهر کوچکی است و با توجه به این‌که بیشتر یک شهر تجاری محسوب می‌شود، اغلب دارای مراکز خرید و بازار است. در این شهر انتظار زیادی از هتل‌ها یا امکانات رفاهی و گردشگری نداشته باشید.
مردم شهر وان، برخلاف دیگر نقاط ترکیه، اغلب کرد هستند و به زبان کرد کرمانجی صحبت می‌کنند. انگلیسی آن‌ها نیز ضعیف است و از عهده سوالات شما بر نمی‌آیند. توصیه می‌کنیم حتما یک نرم‌افزار مترجم زبان بر روی گوشی خود نصب کنید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده نمایید. می‌توانید زبان ترکی استانبولی را برای مترجم خود انتخاب کنید.
قبل از سفر پول خود را به لیر یا دلار تبدیل کنید. البته با توجه به این‌که ایرانیان بسیاری برای خرید به این شهر می‌آیند، بسیاری از فروشگاه‌ها دستگاه کاتخوان ایرانی دارند که می‌توانید از آن استفاده نمایید.
اگر برای سفر تفریحی به وان می‌روید و اطلاعاتی در مورد بازارهای این شهر ندارید باید بدانید که شهر وان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید لباس است. شما می‌توانید انواع پوشاک باکیفیت ترک را در فروشگاه‌های وان با قیمتی بسیار مناسب و ارزان خریداری نمایید. پس اگر قصد خرید لباس را دارید، این کار را تا زمان سفر به شهر وان ترکیه به تعویق بیندازید.

نکات مهم در رابطه با سفر به شهر وان ترکیه


در این مقاله از کایت سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد سفر به شهر وان ترکیه با ماشین شخصی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات مفید بوده و مورد استفاده‌تان قرار گیرد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/08/27

    سلام آیا میتوان باسواریهای ویژه از ارومیه به وان رفت واین سواری‌ها متعلق به کدام ارگان میباشند

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید