بندر بریس کجاست؟ راهنمای جامع معرفی پرتگاه بریس
حامد مقتدایی 1399/01/18 4329 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



بندر بریس، پرتگاه بریس یا اسکله بریس از اسامی است که به یک فضای حیرت‌انگیز در میان کوه‌های مینیاتوری و دریای عمان در فاصله 64 کیلومتری چابهار گفته می‌شود.


روستای بریس


موقعیت دقیق روستای بریس را می‌توان دهستان نگور از بخش دشتیاری چابهار در فاصله 44 کیلومتری از نگور دانست. در کناره ساحل دریای عمان، پیش از رسیدن به بندر بریس، چند خانه‌ متروکه که زمانی محل زندگی صیادان بوده دیده می‌شود و در اطراف آن خانه‌های جدید این ماهی‌گیران زحمتکش واقع شده است. بریس را می‌توان یکی از نزدیک‌ترین روستاهای ماهی‌گیری به چابهار دانست


روستای-بریس


بندر بریس


بندر بریس از شمال به کوه‌های مریخی و از غرب و جنوب به دریای عمان محدود می‌شود. منظره حیرت‌انگیز کوه‌های مریخی در یک سوی جاده و دریا در یک سوی دیگر، برای عکاسی فوق‌العاده است.
بندر بریس یا اسکله بریس، بندری است 200 ساله که ماهی‌گیران تورهای‌شان را کنار آن پهن کرده و حاصل کار طاقت‌فرسای صیادی‌شان را که ماهیان بسیار باشد، داخل سبدهای مخصوصی می‌گذارند. از انواع این ماهیان می‌شود به شیرماهی، شوریده، میگو، کوسه‌ماهی، شاه‌میگو، لابستر، ماهی حلوای سفید و سیاه، هوور، شیرماهی و سرخو اشاره کرد.
بندر بریس، مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد که بومیان‌شان اصالتاً مید هستند. میدها به ساکنان قدیمی چابهار که صدها سال است در این نواحی به صید و ماهی‌گیری مشغول‌اند گفته می‌شود.
آب و هوای بندر بریس، گرم و مرطوب است و پرندگان دریایی و سواحل صخره‌ای و سواحل ماسه‌ای بی‌نظیر انتظار گردشگران را در این منطقه می‌کشد.


جاذبه‌های تماشایی و گردشگری بندر بریس


از جاذبه‌های تماشایی بندر بریس می‌توان به رفت و آمد قایق‌ها و لنج‌های صیادی در میان دریا و پرواز مرغ‌های دریایی بر فراز قایق‌ها دانست. در ساحل بریس، آرامش مطلق برقرار است و کمتر امواج پرتلاطم در آن دیده می‌شود، مگر در شب‌ها که کمی خروشان می‌گردد.
برای تماشای غروب خورشید از بالای دیوار‌ه‌های صخره‌ای یا پرتگاه بریس یا روی خاک نرم و طلایی ساحل، باید حتماً سری به بندر بریس بزنید. آبادی بریس، تنها ده متر از سطح دریا فاصله دارد و حداقل عمق آن به 4 متر در قسمت خور می‌رسد.


جاذبه‌های-تماشایی-و-گردشگری-بندر-بریس


از جاذبه‌های گردشگری بندر بریس می‌توان به امکان قایق‌سواری و تماشای ماهی‌گیری صیادان این منطقه و نیز بازدید از اسکله پسابندر و جزیره شیطان اشاره کرد. از دیگر امکانات گردشگری بندر بریس می‌توان به رستوران فوق‌العاده نزدیک روستا که به ارائه انواع غذاهای محلی از جمله ماهی و بریانی مرغ در کنار ترشی انبه می‌پردازد، اشاره کرد.


جاذبه‌های گردشگری اطراف بندر بریس


از جاذبه‌های گردشگری اطراف بندر بریس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


1. موج افشان چابهار


در ابتدای جاده ساحلی چابهار و بریس و پسابندر، صخره‌هایی با سوراخ‌های متعدد ناشی از فرسایش حضورشان در کنار دریا دیده می‌شود و زمانی‌که امواج به سمت‌شان حرکت کنند، آب با شدت از آن‌ها به سوی آسمان فوران می‌کند. چنین پدیده‌ای را موج‌افشان می‌گویند که ارتفاع‌شان در فصل بادهای موسمی چابهار به 20 متر هم می‌رسد.


2. تالاب بریس


تالاب بریس را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های سیستان و بلوچستان دانست که در فاصله 10 کیلومتری از روستای بریس قرار داشته و به صورت یک سد طبیعی، آب‌های سرگردان اطراف را در خود جمع کرده و انواع درختچه‌های گز و چش هم کنارش دیده می‌شوند.


تالاب-بریس


3. روستای قدیم بریس


در فاصله 5 کیلومتری از روستای بریس فعلی، روستای قدیم بریس با بناهای قدیمی واقع شده است. بندری محروم از داشتن آب آشامیدنی در کنار دریایی بی‌پایان.


بهترین زمان سفر به بندر بریس


در همه ایام سال می‌توان به چابهار و بندر بریس سفر داشته باشید. بهتر است بدانید که حداکثر دمای بندر بریس در تیرماه، 36 درجه سانتی‌گراد و حداقل آن 16 درجه سانتی‌گراد در بهمن ماه خواهد بود.
فقط توجه داشته باشید که به علت آغاز طوفان‌های استوایی از اواسط خردادماه تا اواخر مردادماه، شناورهای کوچک دیگر به سمت دریا نرفته و به سوی جاسک و تنگه هرمز روانه می‌شوند و آن منظره تماشایی قایق‌ها و لنج‌ها را نخواهید دید.


راه‌های دسترسی به بندر بریس


بندر بریس و قایق‌های کوچک و بزرگی که دارد در فاصله 64 کیلومتری از مرکز چابهار قرار دارد. با عبور از کناره‌های سواحل تماشایی و طلایی‌رنگ مکران به سمت شرق و با گذر از جاده‌ای پرپیچ و خم در میان کوه‌های مینیاتوری و دریای عمان، جاده‌ بریس پیش روی‌تان قرار می‌گیرد.
بنابراین برای رفتن به بندر بریس بهتر است ابتدا خودتان را به چابهار برسانید و پس از آن با طی کردن مسیری 64 کیلومتری که فاصله بین چابهار تا بندر بریس است، به این پرتگاه تماشایی سفر کنید.


راه‌های-دسترسی-به-بندر-بریس


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را نکات جذاب و خواندنی از موقعیت مکانی بریس، فاصله آن تا چابهار، راه‌های دسترسی به آن و اسکله بریس آشنا کردیم. اگر قصد سفر به تور چابهار را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور چابهار و بندر بریس راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید