لیر ترکیه | برای سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟
علیرضا مشرقی 1399/01/16 2047 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



بی شک سفر به ترکیه یکی از پرطرفدارترین سفرهای خارجی در میان ایرانیان محسوب می‌شود. برای سفر به این کشور زیبا، نیازی به داشتن ویزا نیست و می‌توانید تنها با در دست داشتن پاسپورت ایرانی خود، به ترکیه سفر کنید. به همین خاطر، شاید این سفر، برای بسیاری از گردشگران ایرانی، سفر سختی نباشد. از طرف دیگر، نسبت به دلار یا یورو، واحد پولی ترکیه ارزش کمتری دارد و به همین خاطر، جزء واحد‌های پولی مناسب برای سفر ایرانیان به شمار می‌آید. ارتباط برقرار کردن با مردم ترکیه برای ایرانیان نسبتا ساده است و برخی از آذری زبان‌ها به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. اما مساله اصلی که می‌تواند در سفر به ترکیه برای شما تبدیل به یک چالش بزرگ شود، همراه بردن واحد پولی خارجی است. بسیاری از کسانی که قصد سفر به ترکیه را دارند، نمی‌دانند باید چه واحد پولی را همراه خود داشته باشند. اما ما در اینجا قصد داریم به شما نشان دهیم که در سفر به ترکیه بهتر است لیره همراه داشته باشید یا دلار؟ پس با کایت همراه شوید.


در سفر به ترکیه، لیره ترکیه را همراه داشته باشیم یا دلار؟


در بسیاری از کشورهای دنیا، من جمله ایران، مسافران خارجی بهتر است تنها از واحد پولی رسمی همان کشور استفاده کنند. اما جالب است بدانید در ترکیه، بسیاری از معاملات بر اساس دلار یا یورو انجام می‌شود. اگر به دنبال دلیل این مساله هستید، باید بدانید که بسیاری از افرادی که در حوزه گردشگری ترکیه مشغول به کار هستند، ترجیح می‌دهند دلار یا یورو دریافت کنند تا سود بیشتری به دست بیاورند. این مساله همیشگی نیست و در برخی مواقع این اتفاق رخ می‌دهد. به همین خاطر، اکیدا توصیه می‌شود که در سفر به ترکیه، حتما دلار یا یورو همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. جالب است بدانید که حتی برخی از فروشگاه‌های بزرگ که در مناطق توریستی قرار دارند، اجناس خود را با دلار معاوضه می‌کنند. پس اگر در سفر به ترکیه وارد یک فروشگاه شدید و مشاهده کردید که اجناس آن بر اساس دلار یا یورو قیمت گذاری شده‌اند، تعجب نکنید. البته همیشه دلیل فروشندگان برای انجام چنین کاری کسب سود بیشتر نیست، بلکه بسیاری از مشتریان آنها را گردشگران تشکیل می‌دهند و به همین خاطر بهتر است که از دلار و یورو برای فروش خود استفاده نمایند.
در سفر به ترکیه شاید مجبور باشید در بسیاری از مواقع، برای مبادلات خود، از دلار یا یورو استفاده نمایید، اما با این حال برای انجام بعضی کارها، باید لیر ترکیه را نیز همراه داشته باشید. این مساله شاید برای برخی از افراد، مشکل ساز باشد. اما بهتر است حتما هر بار که از هتل خارج می‌شوید، مقداری دلار یا یورو و همچنین لیر ترکیه را همراه داشته باشید. به عنوان مثال برای خرید از دست فروش‌ها یا پرداخت کرایه برخی از تاکسی‌ها، باید از لیر استفاده کنید. البته شاید تعجب کنید اگر بدانید که نرخ برخی از تاکسی‌‌های شرکت‌های خصوصی در ترکیه نیز بر اساس دلار محاسبه می‌شود. حتی اگر وارد رستوران‌های لوکس و مجلل شوید، باز هم این احتمال وجود دارد که مجبور شوید با استفاده از دلار یا یورو حساب خود را پرداخت نمایید.
در مورد خرید از فروشگاه‌ها نیز ممکن است با چنین مساله‌ای برخورد کنید. برخی از فروشگاه‌های بزرگ و برند همانند گوچی، ورساچی و غیره، معاملات خود را تنها با استفاده از دلار انجام می‌دهند. اما برای خرید از فروشگاه‌های کوچک و معمولی باید از لیر استفاده نمایید. پس بهتر است حتما مقداری دلار یا یورو و همچنین لیره همراه خود داشته باشید تا در سفر به ترکیه دچار مشکلاتی از این قبیل نشوید.

در-سفر-به-ترکیه،-لیره-ترکیه-را-همراه-داشته-باشیم-یا-دلار؟


کارت‌های بانکی ایرانی در ترکیه


خوشبختانه به دلیل همسایگی ایران و ترکیه، صرافی‌های ایرانی زیادی در شهرهای کوچک و بزرگ این کشور وجود دارند که شما می‌توانید برای دریافت انواع خدمات مالی و اقتصادی به این صرافی‌ها مراجعه کنید. یکی از خدماتی که صرافی‌های ایرانی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، امکان استفاده از کارت‌های بانکی ایرانی است. این یعنی دستگاه‌های پوز ایرانی در صرافی‌های خاص وجود دارند و شما می‌توانید از کارت خود پول برداشت کرده و آن را تبدیل به لیر کنید. البته برای انجام این کار، نسبت به تبدیل ساده ارز باید کارمزد بیشتری پرداخت نمایید. این کارمزد می‌تواند بین 5 تا 10 درصد متناوب باشد. اما باید بدانید که دستگاه‌های پوز ایرانی در مغازه‌های معمولی ترکیه وجود ندارند و تنها امکان استفاده از کارت‌های بین المللی مثل ویزا کارت در مغازه‌های ترک وجود خواهد داشت.

کارت‌های-بانکی-ایرانی-در-ترکیه


از ایران چه پولی همراه خودمان ببریم؟


یکی از سوالاتی که مسافران ترکیه می‌پرسند، این است که پیش از سفر به این کشور، چه ارزی همراه خود داشته باشیم. قبل از هر چیز باید بدانید که خوشبختانه صرافی‌های ایرانی مختلفی در شهر‌های متفاوت ترکیه وجود دارند و مشغول فعالیت هستند. به همین دلیل از نظر ارتباط برقرار کردن با افراد خارجی می‌توانید با خاطری آسوده به این کشور زیبا و دوست داشتنی سفر کنید و حتی ارز داخل کارت بانکی ایرانی خود را به ارز مورد نیازتان تبدیل نمایید. از این رو حتی اگر بدون هر گونه ارز خارجی و تنها با استفاده از کارت بانکی ایرانی خود نیز به ترکیه سفر کنید، می‌توانید با یافتن اولین صرافی ایرانی، پول خود را به ارز مورد نیاز تبدیل نمایید.
اما اکیدا توصیه می‌شود که پیش از سفر، ارز خود را به یورو و لیره تبدیل نمایید. بهتر است نسبت لیره و یورو کاملا مساوی باشد و از هر دو ارز به یک مقدار همراه خود داشته باشید. از نظر کارمزد تبدیل ارز، باید بدانید که نرخ کارمزد صرافی‌ها در ایران کمتر از صرافی‌های خارجی است و به همین خاطر کاملا مقرون به صرفه و منطقی است که ارز خود را از صرافی‌های مجاز یا بانک‌های ایرانی تهیه نمایید و همراه خود ببرید. اما حتما از صرافی بخواهید تا پول خرد در اختیار شما قرار دهد. متاسفانه بسیاری از افراد با 500 یورویی سفر می‌کنند و برای خرج کردن آن دچار مشکل خواهند شد. همراه داشتن پول درشت هم می‌تواند از نظر سرقت خطرناک باشد و هم امکان دارد که به خاطر نداشتن پول خرد، مقدار زیادی پول از دست دهید.

از-ایران-چه-پولی-همراه-خودمان-ببریم؟


خب همراهان عزیز کایت، نظر شما در مورد انتخاب واحد پولی در سفر به ترکیه چیست؟ آیا تا به حال تجربه سفر به ترکیه را داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، پس در مورد پولی که همراه بردید و مشکلاتی که با آن روبرو شده‌اید برای ما بگویید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید