راهنمای سفر به ترکیه با ماشین شخصی
علیرضا مشرقی 1399/01/16 94316 بازدید 11 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ترکیه کشوری بسیار زیبا و پرطرفدار است که با کشور عزیزمان ایران، مرز زمینی دارد و به همین خاطر، روش‌های مختلفی برای سفر به این کشور وجود دارند که می‌توانید با توجه به سلیقه، شرایط و بودجه خود، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. بسیاری از افراد استفاده از پرواز هوایی را ترجیح می‌دهند. در این روش شما با کمترین خستگی و در کوتاه‌ترین زمان به مقصد مورد نظرتان در ترکیه خواهید رسید و معمولا طول پرواز بین تهران تا شهر‌های مختلف ترکیه بیش از سه ساعت نیست. اما برخی از افراد ترس از پرواز دارند و روش‌های زمینی را ترجیح می‌دهند. خوشبختانه برای سفر زمینی به ترکیه نیز راه‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده نمایید. بعضی مسافران با اتوبوس‌های جهانگردی عازم ترکیه می‌شوند و برخی دیگر ماجراجویی را انتخاب می‌کنند و سفر با ماشین شخصی به ترکیه را برمی‌گزینند. در اینجا قصد داریم تا یک راهنمای جامع و کامل به عزیزانی که قصد سفر با ماشین شخصی به ترکیه دارند، ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید و اگر به دنبال ماجراجویی هستید، این مقاله را از دست ندهید.


برای سفر با ماشین شخصی به ترکیه باید چه مواردی را در نظر داشته باشیم؟


در اینجا قصد داریم تا شما را با مسائلی که پیش از تصمیم به سفر باید از آنها آگاه باشید، آشنا کنیم. سفر با ماشین شخصی به ترکیه، یک ماجراجویی کامل و البته سفری سخت است که باید انتظار مسیری طولانی را در آن داشته باشید. معمولا کسانی این نوع سفر را انتخاب می‌کنند که به دنبال تجربه یک سفر طولانی، همراه با دیدن مناظر مختلف و بازدید از شهرهای گوناگون در طول راه هستند. اگر ترجیح می‌دهید که سریع‌تر به مقصد برسید یا اینکه به فکر کاهش هزینه‌های سفر خود هستید، استفاده از وسیله شخصی برای سفر به ترکیه، بدترین انتخاب ممکن برای شما خواهد بود. از مرز بازرگان تا استانبول حدود 1550 کیلومتر فاصله است. این یعنی اگر شما با سرعت متوسط 100 کیلومتر در ساعت بدون توقف به حرکت خود ادامه دهید، بعد از حدود 16 ساعت به شهر استانبول خواهید رسید. البته معمولا انجام این کار اصلا شدنی نیست و چنین حجم از رانندگی، آن هم با این سرعت بسیار خسته کننده خواهد بود.
اگر از تهران قصد حرکت به سمت استانبول یا شهر‌های دیگر ترکیه را دارید، باید ابتدا خودتان را به یکی از سه مرز مشترک ایران و ترکیه برسانید. این فاصله نیز به خودی خود حدود 500 تا 700 کیلومتر است و این یعنی شما باید حدود شش تا هشت ساعت مسیر داخلی را نیز به فاصله سفر خود اضافه کنید. در نتیجه باید انتظار این را داشته باشید که حداقل حدود یک روز کامل را در راه بگذرانید تا به مرز برسید. البته در مرز حتما باید منتظر معطلی‌های طولانی مدت برای چک کردن پاسپورت، گشتن ماشین و از این قبیل مسائل باشید. به علاوه اینکه هزینه بنزین در ترکیه، کاملا بر اساس قیمت روز متغیر است. اما به صورت میانگین، بنزین ترکیه حدود یک دلار به ازای هر لیتر قیمت دارد و در طول مسیر خبری از جایگاه CNG نیست! این یعنی شما باید بین 13 تا 15 هزار تومان به ازای هر لیتر بنزین پرداخت کنید پس حتما بودجه زیادی را برای بنزین کنار بگذارید.
در سفر با ماشین شخصی به ترکیه باید مسائل زیادی را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال امکان بروز سوانح رانندگی بسیار زیاد است. در این سفر راننده بسیار خسته می‌شود و ممکن است به خاطر عدم شناخت قوانین راهنمایی و رانندگی در ترکیه، چندین و چند بار در طول مسیر جریمه شوید. پرداخت این جریمه‌ها را نمی‌توانید پشت گوش بیاندازید و پیش از خروج از مرز، باید همه آنها را پرداخت نمایید. به همین خاطر، راننده این سفر باید فردی آرام، صبور، ماجراجو و خستگی ناپذیر باشد. برخی در مورد امنیت جاده‌های ترکیه کمی اغراق می‌کنند. نمی‌توان امنیت این جاده‌ها را کاملا تضمین کرد. خب ترکیه هم همانند هر کشور دیگری خلاف‌کار دارد، به همین خاطر بهتر است شب‌ها را در نزدیک‌ترین شهر اقامت کنید و سپس در ساعات ابتدایی صبح به مسیر خود ادامه دهید. اگر با تمامی این مسائل مشکلی ندارید و باز هم در مورد تصمیم خود ثابت قدم هستید، در ادامه به شما یک راهنمای کامل در مورد سفر به ترکیه با ماشین شخصی ارائه می‌دهیم.

برای-سفر-با-ماشین-شخصی-به-ترکیه-باید-چه-مواردی-را-در-نظر-داشته-باشیم؟


چطور خودمان را برای سفر به ترکیه با ماشین شخصی آماده کنیم؟


گام اول: اخذ مدارک لازم برای سفر زمینی با ماشین شخصی به ترکیه


در گام اول شما باید مدارک لازم برای سفر زمینی همراه با ماشین شخصی به ترکیه را آماده کنید. خوشبختانه برای مسافران ایرانی، سفر به ترکیه نیاز به اخذ ویزا ندارد و هر ایرانی تنها با پاسپورت خود می‌تواند تا دو ماه در کشور زیبای ترکیه اقامت داشته باشد. اما شما به جز پاسپورت و ویزا، نیاز به مدارکی همچون بیمه نامه شخص ثالث ترکی، گواهی‌نامه بین المللی و کاپوتاژ خودرو خواهید داشت. در اینجا به شما نشان می‌دهیم که چطور باید این مدارک را به دست آورید.

  • بیمه نامه شخص ثالث
    ترکی خودرو بیمه نامه شخص ثالث ترکی خودرو، مخصوص تردد وسیله نقلیه شخصی شما در کشور ترکیه خواهد بود. همراه داشتن این بیمه در کشور ترکیه الزامی است و همانند ایران، اگر بیمه نامه شخص ثالث خودرو را همراه نداشته باشید، جریمه خواهید شد. شما می‌توانید به دو روش مختلف این بیمه نامه را به دست بیاورید. در درجه اول می‌توانید در ساعات کاری به شهر‌های مرزی مثل رازی یا بازرگان مراجعه کنید. در نزدیکی گمرک، چندین و چند موسسه بیمه خودرو ایرانی و ترکی وجود دارند که به راحتی در عرض کمتر از نیم ساعت، تمامی مراحل دریافت بیمه شخص ثالث خودرو شما را انجام می‌دهند و بیمه‎‌نامه را برای‌تان صادر خواهد کرد. در درجه دوم می‌توانید از شرکت بیمه ایران کمک بگیرید. شرکت بیمه ایران تنها بیمه ایرانی است که می‌توانید به کمک آن حتی بیمه نامه شخص ثالث ترکی خودرو را نیز صادر نمایید. تا آخرین اطلاع، هزینه بیمه خودروهای معمولی حدود 500 هزار تومان بوده است.
  • گواهی نامه بین المللی
    هر کسی که قصد دارد در سفر زمینی به ترکیه پشت فرمان بنشیند، باید به صورت جداگانه گواهی نامه بین المللی دریافت کنند. در بسیاری از مواقع، چند نفر در یک خودرو رانندگی می‌کنند و تنها یک نفر گواهی نامه بین المللی دریافت می‌کند. این یعنی اگر در هر لحظه، پلیس شما را توقیف کند، ممکن است جریمه شوید. پس هر کس که قصد دارد پشت فرمان خودرو بنشیند، باید به صورت جداگانه گواهی نامه بین المللی دریافت نماید. برای دریافت گواهی نامه بین المللی می‌توانید به مراکز اصلی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی مراجعه کنید و با در دست داشتن گواهی نامه رانندگی معتبر ایران که حداقل یک ماه اعتبار دارد، یا در دست داشتن گواهی نامه بین المللی با حداقل یک سال اعتبار، درخواست خود را ثبت نمایید. برای دریافت این گواهی نامه باید ابتدا فرم درخواست را تکمیل کرده، سپس اصل یا تصویر صفحه گذرنامه و یک قطعه عکس 3 در 4 را ارائه ‌دهید و گواهی نامه بین المللی خود را دریافت ‌کنید. توجه داشته باشید که تا آخرین بار، هزینه صدور گواهی نامه بین المللی یک ساله، 100 هزار تومان بوده است.
  • کاپوتاژ خودرو
    کاپوتاژ خودرو همان پلاک بین المللی است که شما باید آن را روی خودرو خودتان دریافت کنید. کاپوتاژ روی خودروی شما ثبت می‌شود و به شخص هیچ ارتباطی ندارد. این یعنی شما اگر قصد فروش خودرو خود را داشته باشید، باید پلاک را به خریدار تسلیم کنید وگرنه خریدار برای دریافت پلاک بین المللی، حین دوره اعتبار آن، دچار مشکلات متعددی خواهد شد. 700 هزار تومان هزینه دریافت پلاک بین المللی یک ساله است. فقط به یاد داشته باشید که دریافت کاپوتاژ، شرایط خاصی دارد که یکی از آنها، عمر ماشین است که نباید بیش از 10 سال باشد. برای دریافت کاپوتاژ نیز می‌توانید به مراکز اصلی کانون جهانگردی شهر خود مراجعه نمایید و با ارائه مدارکی از قبیل شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا همان برگه سبز، سند فروش یا همان برگه کمپانی، گواهی نامه بین المللی، کارت ماشین، گواهی نامه ایرانی، بیمه نامه خارجی و همچنین پاسپورت و پرداخت 700 هزار تومان هزینه، پلاک بین المللی خود را دریافت نمایید.

چطور-خودمان-را-برای-سفر-به-ترکیه-با-ماشین-شخصی-آماده-کنیم؟


گام دوم: انتخاب مسیر


در حال حاضر اگر بخواهیم از ابتدا یعنی بخش داخلی سفر شروع کنیم، باید یکی از سه مرز مشترک بین ایران و ترکیه را انتخاب نمایید. برای شروع سفر شما، سه مرز بازرگان، سرو و رازی وجود دارند که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. مرز سرو و رازی شبانه روزی نیستند و در همه ساعات نمی‌توانید از آنها استفاده نمایید. اما مرز بازرگان به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کند و به همین خاطر، بسیاری از مسافران، مرز بازرگان را انتخاب می‌کنند. مرز سرو در مناطق کوهستانی قرار دارد و بهتر است در ایام زمستان به هیچ وجه این مرز را برای شروع سفر خود انتخاب نکنید تا پشیمان نشوید. مرز رازی در ایام پیک مثل تعطیلات نوروز، شلوغی کمتری دارد و گزینه مناسبی خواهد بود.
از مرز بازرگان، بهترین مسیر به این ترتیب خواهد بود: ابتدا ارزوم، سپس ارزنجان، سپس سیواس، بعد از آن به سمت نیوشهیر می‌روید. از آنجا با دنبال کردن تابلو شهر قونیه، خودتان را به آنجا می‌رسانید و می‌توانید از موزه مولانا نیز بازدید نمایید. سپس به شهر سید و بعد از آن به آنتالیا خواهید رسید. اگر بخواهید مسیر را به سمت استانبول یا ازمیر ادامه دهید، باید به فتحیه رفته و از آنجا به ازمیر تغییر مسیر دهید. از ازمیر نیز با دنبال کردن تابلو‌های راهنمایی به استانبول خواهید رسید. از استانبول تا آنکارا نیز یک اتوبان دو بانده وجود دارد که می‌توانید در صورت تمایل از آن برای رسیدن به آنکارا استفاده کنید.


نکاتی که در سفر به ترکیه همراه ماشین شخصی باید به یاد داشته باشید

  • بهتر است به هیچ وجه شب را در جاده نمانید و در شهرهای نزدیک اقامت داشته باشید
  • در مسیر سفر خود برای اینکه لذت بیشتری ببرید، حتما به شهرهای مختلف سری بزنید و توجه خود را معطوف رسیدن به یک شهر خاص نکنید. اگر بخواهید فقط به یک شهر خاص برسید، سفر شما سخت و کلافه کننده خواهد بود.
  • باید برای اقامت در شهرهای کوچک 100 لیره و در شهرهای بزرگ 500 لیره کنار بگذارید.
  • حتما در هر جایگاه بنزین توقف کنید و باک خود را پر نمایید. زیرا نمی‌دانید جایگاه بعدی کجاست و ممکن است دچار مشکل شوید.
  • اگر در طول مسیر پنچر شدید، حتما در نزدیک‌ترین مکانیکی، لاستیک خود را مجددا پنچرگیری کنید تا در طول مسیر دچار مشکل نشوید. همراه داشتن پمپ باد سیار، ژل پنچرگیری و ابزارآلات پنچرگیری اکیدا توصیه می‌شود.
  • شما نمی‌توانید همانند ایران در طول مسیر چادر بزنید و استراحت کنید. اما اماکن بسیار زیادی برای چادر زدن در طول مسیر وجود دارند. در صورت چادر زدن در اماکنی غیر از مناطق تعیین شده، پلیس شما را جریمه خواهد کرد.
  • بهتر است یک سیم کارت ترک تهیه کنید و برای ارتباط با عزیزان خود از نرم افزارهای پیام رسان مثل واتس اپ استفاده نمایید. هزینه رومینگ در ترکیه به ازای هر دقیقه مکالمه 4 لیر است.
  • حتما از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کنید و وسایل یدکی و ابزارآلات مختلف را همراه داشته باشید.

نکاتی-که-در-سفر-به-ترکیه-همراه-ماشین-شخصی-باید-به-یاد-داشته-باشید


خب همراهان عزیز، نظر شما در مورد سفر به ترکیه با ماشین شخصی چیست؟ آیا شما حاضر هستید این نوع سفر را انتخاب کنید؟ به نظر شما این سفر برای چه کسانی مناسب است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/11/13

    سلام ممنونم اطلاعات خوبی بود

  • 1400/11/23

    سلام شما گفتید شرایط کاپوتاژ خودروی نباید بیش از ده سال عمر داشته باشد.اگر خودروی ما خارجی باشد و بیش از ده سال عمر کرده نمیتوان کاپوتاژ کرد؟

  • 1400/11/25

    ممنون از اطلاعات خوبتون. من خیلی اهل سفر های طولانی هستم و یک بار با خودرو شخصی خودم لندکروز رفتم خیلی لذت بخش بود ولی هزینه بنزین خیلی زیاد شد. ولی ارزششو داشت.

  • 1401/04/06

    با چند میلیون میشود یک سفر ده روز با ماشین شخصی رفت

  • 1401/04/31

    سلام من تهران هستم /// میخام برم استانبول //از کدام مسیر برم و میانگین هزینه های اصلی چقدره ؟؟؟؟

  • 1401/05/06

    ما امسال با ماشین ارمنستان گرجستان و وان رفتیم با هزینه کنسرت در ارمنستان سه نفر و خرید و سفر کامل و هتل های خوب صد میلیون هزینه کردیم لذت بخش بود ماشین سانتافه 2008

  • 1401/06/23

    سلام برای کاپوتاژ خودرو .حتما باید خودرو به نام راننده باشد یا فقط همراه داشتن مدارک کافیه؟

  • 1401/07/23

    سلام خوبین انشاالله من یک افغان هستم میخام راحت برم ترکیه میشه لطف راهنماییم کنید خانواده پنج‌نفره هستم

  • 1401/10/23

    سلام به نظر من این طور سفرها بدرد کسانی می خورد که هم وقت زیادی داشت باشند و خیلی هم آرام باشند و برای برگشت خیلی عجله نداشت باشند خصوصا کسانی که در ترکیه از بستگان نزدیکشان زندگی میکنند خیلی خوب است با تشکر

  • 1401/10/27

    سلام. اون دوستمون گفتن با ماشین ۲۰۰۸ رفتن تقریبا ۱۴ سال از عمر ماشین میگذره. شما گفتین ۱۰ سال ؟؟؟

  • 1402/02/19

    ممنونم اطلاعاتتون عالي بود

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید