چطور می‌توان در هواپیمایی ماهان ویلچر دریافت کرد؟
علیرضا مشرقی 1399/01/15 2874 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شرکت‌های هواپیمایی معتبر همانند ماهان، همواره خدمات خاصی را برای مسافران خود در نظر می‌گیرند. یکی از این شرایط، ارائه ویلچر به مسافرانی است که از نظر توان فیزیکی دچار مشکل شده‌اند و قادر به راه رفتن نیستند. اما ویلچر به چه کسانی تعلق می‌گیرد و چطور می‌توان از این نوع خدمات در هواپیمایی ماهان استفاده کرد؟ به صورت کلی امکان دریافت ویلچر در هواپیمایی ماهان، به افراد توانخواه تعلق می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل شما را با تعریف افراد توانخواه، شرایط دریافت ویلچر در هواپیمایی ماهان و هزینه آن آشنا کنیم. پس با کایت همراه باشید تا بتوانید بدون هیچگونه مشکل، از هواپیمایی ماهان ویلچر دریافت کنید.


مسافر توانخواه به چه کسی اطلاق می‌شود؟


مسافر توانخواه به فردی یا افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل شرایط پزشکی، روحی یا فیزیکی نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند و مسافران معمولی به این مراقبت‌های ویژه نیازی ندارند. به صورت کلی برای اینکه یک مسافر را توانخواه در نظر بگیریم، باید یک یا چند مورد از شرایط زیر را دارا باشد:

  • ناتوانی دائمی: به عنوان مثال فردی که به صورت دائم فلج شده یا بخشی از بدن وی به دلیل ورم مفاصل دیگر قادر به حرکت نیست را ناتوان دائمی طلقی می‌کنند و جزء افراد توانخواه محسوب می‌شود. اما باید بدانید که ناتوانی دائمی تنها محدود به محدودیت حرکتی نیست و ناشنوایی یا نابینایی را نیز شامل می‌شود. در نتیجه یک فرد ناشنوا یا نابینا را نیز مسافر توانخواه در نظر می‌گیرند.
  • ناتوانی موقتی: در بسیاری از مواقع امکان دارد که مسافر به خاطر یک عمل جراحی یا درمان پزشکی، دچار ناتوانی موقت شده باشد. شکستگی دست و پا یکی از بارزترین نمونه‌های ناتوانی موقت محسوب می‌شود. به همین خاطر اگر یک مسافر به خاطر عمل جراحی یا درمان پزشکی قابلیت‌های سابق خود را به عنوان یک انسان کامل از دست داده باشد، جزء مسافران توانخواه به حساب می‌آید.
  • بیماری‌های فیزیکی یا روحی که فرد به تازگی با آنها دست و پنجه نرم کرده: ممکن است یک بیماری شدید همانند سرطان، تنگی عروق قلبی یا از این قبیل امراض، محدودیت‌های خاصی برای مسافر ایجاد کند و دیگر به او اجازه ندهد که همانند گذشته فعالیت داشته باشد. تحت چنین شرایطی نیز مسافر، جزء افراد توانخواه به حساب می‌آید.

مسافر-توانخواه-به-چه-کسی-اطلاق-می‌شود؟


چه کسانی نیاز به دریافت ویلچر دارند؟


اگر یک مسافر در هواپیمایی ماهان نیاز به استفاده از ویلچر داشته باشد، او را با کد AIRMP مشخص می‌کنند. کد‌های مختلفی بر این اساس در کارت پرواز مسافر درج می‌شوند که به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

  • کد WCHR: این کد برای مسافرانی استفاده می‌شود که قادر به بالا یا پایین آمدن از پله‌ها بوده و می‌توانند در کابین هواپیما قدم بزنند. اما برای پیمودن مسافت‌های طولانی، نیاز به استفاده از ویلچر دارند. این دسته افراد نیز جزء مسافران توانخواه محسوب می‌شوند و ویلچر به آنها تعلق می‌گیرد.
  • کد WCHS: این کد به مسافرانی تعلق می‌گیرد که می‌توانند به سمت هواپیما و بالعکس حرکت کنند اما قادر به بالا و پایین رفتن از پله‌ها نیستند. در نتیجه برای بالا یا پایین رفتن از پله‌ها به کمک نیاز دارند.
  • کد WCHC: این کد به مسافرانی تعلق می‌گیرد که کاملا قابلیت حرکتی خود را از دست داده‌اند و نه می‌توانند از پله‌ها بالا و پایین بروند و نه می‌توانند در کابین هواپیما حرکت کنند. به همین خاطر این دسته مسافران را جزء افراد توانخواه دسته‌بندی می‌کنند و هواپیمایی ماهان با ثبت کد WCHC، نشان می‌دهد که شرایط دریافت ویلچر را دارند و باید به صورت کامل از آنها مراقبت شود. این کد نشان دهنده آن است که مسافر به صورت کامل بی‌حرکت است و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

چه-کسانی-نیاز-به-دریافت-ویلچر-دارند؟


شرایط دریافت ویلچر در هواپیمایی ماهان


مسافرانی که کاملا بی حرکت هستند و برای بالا یا پایین رفتن از پله‌ها، حرکت تا هواپیما و راه رفتن در کابین هواپیما نیاز به کمک دارند، مشمول دریافت ویلچر می‌شوند. اگر شما چنین شرایطی را دارا هستید یا یکی از اعضای خانواده و کسانی که در کنار شما حضور دارند دارای چنین شرایطی هستند، می‌توانید به بخش مخصوص، این مساله را اعلام کرده و ویلچر دریافت نمایید.
گاهی ممکن است گواهی پزشکی مبنی بر لزوم استفاده از ویلچر برای مسافر صادر نشده، اما مسافر برای حرکت نیاز به ویلچر داشته باشد. در چنین شرایطی، مسافر می‌تواند از طریق رزرواسیون، درخواست خود را اعلام نماید. همچنین مسافرانی که قصد دارند با ویلچر شخصی خود به فرودگاه وارد شوند و می‌خواهند ویلچر خود را به هواپیما وارد کنند، مجاز هستند که از ویلچر خود تا لحظه ورود به کابین استفاده نمایند و سپس آن را به بخش بار تحویل دهند. برای انجام این کار، باید هنگام پذیرش، تگ جامه داران به ویلچر الصاق شود تا حین عبور از گیت، مشکلی برای آنها به وجود نیاید.
باید بدانید که بر طبق قوانین و مقررات شرکت هواپیمایی ماهان، هر هواپیما تنها می‌تواند بر اساس سیستم رزرواسیون، درخواست خود را برای حمل ویلچر اعلام کند. کسانی که قصد استفاده از ویلچر را دارند، باید کد SSR در بلیت آنها درج شده باشد تا اجازه پرواز به آنها داده شود. در غیر این صورت حتی اگر جزء مسافران بی‌حرکت باشند، باز هم قادر به استفاده از ویلچر نخواهند بود. البته هواپیمای Bae-RJ از این قاعده مستثنا است.
مسافرانی که قصد دارند از ویلچر استفاده کنند، می‌توانند هنگام مراحل خرید، درخواست خود را ثبت نمایند و طبق قانونی که از سال 93 لازم الاجرا بوده، همکاران محترم فرودگاه در لحظه قادر به ارائه ویلچر نیستند.
هر هواپیما ظرفیت خاصی برای حمل ویلچر دارد و به همین خاطر باید حتما هنگام ثبت نام، شرایط و درخواست خود را اعلام نمایید تا بر اساس ظرفیت، بلیت هواپیما مناسب را به شما اختصاص دهند. خوشبختانه سیستم ثبت نام کاملا به صورت اتوماسیون اداره می‌شود و در صورت تکمیل ظرفیت ویلچر، بلیت به افراد متقاضی فروخته نمی‌شود.
در بخش بیزینس کلاس تمام هواپیما‌های بوئینگ 747 ماهان، امکان پذیرش مسافران توانخواه و باردار که نیاز به ویلچر دارند وجود ندارد. پس هنگام خرید بلیت به این مساله دقت کنید.

شرایط-دریافت-ویلچر-در-هواپیمایی-ماهان


هزینه دریافت ویلچر در هواپیمایی ماهان


در پروازهای داخلی و یا پروازهای خارجی که از تهران به سمت خارج از کشور در حرکت باشند، بابت دریافت ویلچر باید هزینه‌ای در حدود 100 هزار تومان پرداخت کنید. البته این موضوع برای مسافران حوزه شینگن و مسافرانی که سنی بیش از 65 سال دارند، رایگان خواهد بود. همچنین مسافرانی که دارای کارت ایثارگری هستند و مسافران پرواز‌های حج و عتبات عالیات نیز نیازی به پرداخت هزینه ویلچر نخواهند داشت. اما باید در نظر داشته باشید که در پروازهایی که از خارج به سمت ایران حرکت می‌کنند، باید حدود 40 دلار آمریکا بابت دریافت ویلچر بپردازید.

هزینه-دریافت-ویلچر-در-هواپیمایی-ماهان


شرایط اجازه اسکورت


اکثر مسافرانی که باید با ویلچر سفر کنند، نیاز به کسانی خواهند داشت تا آنها را از پشت هدایت کنند و به آنها برای ادامه مسیر یاری برسانند. همانطور که می‌دانید، افرادی که کارت پرواز ندارند، تنها تا گیت می‌توانند پیش بروند و شما را بدرقه کنند. اما تحت شرایط خاص، شما می‌توانید اجازه داشتن اسکورت را دریافت کنید تا در مبداء و همچنین مقصد، یک نفر از جلوی گیت تا بیرون فرودگاه و بالعکس شما را بدرقه کرده و به حرکت‌تان کمک کند. اما باید حداقل 24 تا 48 ساعت پیش از پرواز، مشخصات اسکورت خود را اعلام کنید و او نیز کارت مخصوص اسکورت را دریافت نماید.


خب همراهان عزیز کایت، امیدواریم توانسته باشیم تا حدودی شما را با شرایط دریافت ویلچر در هواپیمایی ماهان آشنا کنیم. آیا تا به حال تجربه دریافت ویلچر از این هواپیمایی را داشته‌اید؟ ما را با تجربیات خود بیشتر آشنا کنید! فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید