سوغاتی ارمنستان چیست | در سفر به ارمنستان چه سوغاتی بخریم؟
علیرضا مشرقی 1399/01/02 3043 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



خرید سوغاتی یکی از زیباترین بخش‌های هر سفری محسوب می‌شود. عموما زمانی که ما به سفر می‌رویم، به رسم یادبود و اینکه نشان دهیم حتی در سفر هم به یاد عزیزان خود هستیم، برای آنها سوغاتی تهیه می‌کنیم. معمولا سوغاتی باید نمادی از جایی باشد که به آن سفر کرده‌ایم و به همین خاطر رسما دیگران نیز با دیدن سوغاتی ما به یاد این می‌افتند که به چه جایی سفر کرده بودیم. از این رو سوغاتی معمولا باید چیزی باشد که تنها می‌توان آن را در شهری که به آنجا سفر کرده‌اید، پیدا کرد. شاید خرید سوغاتی در شهرهای داخلی کشورمان ساده‌تر از سفرهای خارجی باشد. به عنوان مثال رسم است کسانی که به شمال کشور سفر می‌کنند، کلوچه، مربا یا انواع ترشیجات همراه خود سوغات می‌آورند. اما در مورد ارمنستان چطور؟ آیا می‌دانید سوغاتی ارمنستان چیست؟ واقعا اگر به ارمنستان سفر کنید، چه چیزی را باید به عنوان سوغاتی ارمنستان برای دوستان و نزدیکان خود بیاورید؟ همین سوالات باعث شدند تا ما مقاله‌ای در مورد سوغاتی ارمنستان تهیه کنیم و به شما نشان دهیم در سفر به ارمنستان باید چه نوع سوغاتی تهیه کنید و آن را به عزیزان خود هدیه دهید. پس این بار هم با کایت همراه شوید تا انواع سوغاتی ارمنستان را بشناسید.

برای مشاهده‌ی تورهای ارمنستان وارد صفحه "بهترین تورهای ایروان" شوید.


میوه‌های خشک کادویی، سوغاتی ارمنستان


ارمنستان یک کشور کوچک با حدود سه میلیون نفر جمعیت است. اما با این حال، بسیاری از مردم آن به کشاورزی مشغول هستند و همواره بازار میوه و تره بار بزرگ ایروان، بسیار شلوغ و پر ازدحام است و می‌توانید میوه‌های تازه و خوشمزه‌ای را در آن پیدا کنید. اما برخی از کشاورزان خوش ذوق، میوه‌های خود را خشک می‌کنند و آنها را به فروش می‌رسانند. برخی از آنها این میوه‌ها را به صورت فله و کیلویی ارائه می‌دهند و برخی دیگر کمی وقت می‌گذارند و آنها را در ظروف شکیل کادویی تزئین می‌کنند و از انواع میوه خشک خوشمزه در این ظروف قرار می‌دهند. این ظروف کادویی، مخصوص سوغاتی است و بسیاری از مسافران آنها را برای عزیزان خود تهیه می‌کنند. مهم‌ترین مزیت این میوه‌های خشک این است که در طول مدت سفر به هیچ وجه آسیب نمی‌بینند و برای ‌نگهداری، نیازی به شرایط خاص ندارند.

میوه‌های-خشک-کادویی-،-سوغاتی-ارمنستان


صنایع دستی ارمنستان


با وجود اینکه تنها 30 سال است که ارمنستان از روسیه جدا شده و استقلال پیدا کرده است، اما تاریخی غنی و فرهنگی باستانی دارد و از این رو چند سالی است که دوباره ساخت صنایع دستی سنتی ارمنستان، در این کشور رواج پیدا کرده است. صنایع دستی کشور ارمنستان شامل انواع سفالینه، نقاشی، گلدوزی، سنگ حجاری، فرش، چلیپا سنگ، زیورآلات دست بافت و سایر اشیاء زیبا ساخت دست می‌شود. شما می‌توانید به بازارهای سنتی ارمنستان مراجعه کنید و چند نمونه از این صنایع دستی زیبا را برای عزیزان خود به یادگار ببرید. صنایع دستی را می‌توان بهترین سوغاتی ارمنستان دانست، زیرا مشابه آن را در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توانید پیدا کنید. قیمت این صنایع دستی بسیار متنوع است و به راحتی می‌توانید انواع سوغاتی ارزان قیمت تا گران قیمت را تهیه کنید. بهترین فروشگاه در زمینه فروش صنایع دستی ارامنه، فروشگاه ورنیسژ محسوب می‌شود.

صنایع-دستی-ارمنستان


آثار هنری ارامنه


فرهنگ مردم ایران و ارمنستان بسیار به هم شباهت دارد و این مساله به تاریخ باستانی ایران باز می‌گردد که در آن ارمنستان جزئی از امپراتوری ایران بود و در گذر تاریخ از کشورمان جدا شد. از این رو، آثار هنری ارامنه شباهت زیادی به آثار هنری ایرانی دارد اما به هر حال می‌توانید در آن کمی از رگه‌های اختلاف فرهنگی را مشاهده کنید. در بازار دالان ایروان یا موزه Cafesijan، می‌توانید دستفروشانی را مشاهده کنید که مشغول فروش آثار هنری هستند. این آثار از بشقاب‌های سفالی نقاشی شده تا تابلوفرش‌های دست بافت و انواع سفالینه کار دست را شامل می‌شوند. همچنین می‌توانید به پارک هنر سری بزنید تا شاهد تابلوهای نقاشی اثر دست هنرمندان نقاش ارامنه باشید. این نقاشی‌ها برای کسانی که به دنبال یک تابلو هنری برای دکوراسیون خانه خود می‌گردند، بسیار مناسب خواهند بود و به این شکل علاوه بر سوغاتی ارمنستان، عزیزان خود را با فرهنگ و هنر این کشور آشنا می‌کنید. اما علاوه بر تمام این آثار هنری، در این بازارچه‌ها می‌توانید شاهد زیورآلات دست ساز سنتی مردم ارمنستان باشید که با دقت و ظرافت خاصی توسط هنرمندان این کشور خلق شده‌اند. قیمت این زیورآلات بسیار متغیر هست و می‌توانید بر اساس بودجه خود یکی از آنها را تهیه کنید.

آثار-هنری-ارامنه


ساز دودوک


ساز دودوک یکی از سوغاتی‌های خاص و منحصر به فرد ارمنستان محسوب می‌شود که ساز اصلی این کشور است و شباهت زیادی به فلوت دارد. این ساز از چوب زردآلو ساخته می‌شود و معمولا دو نوازنده آن را همراه یکدیگر می‌نوازند. معمولا در این حالت، نوازنده اول آهنگ اصلی را می‌نوازد و نوازنده دوم نوایی ثابت و یکنواخت را ایجاد می‌کند تا با او همراهی نماید. این ساز را می‌توانید در انواع بازارهای سنتی ارمنستان مشاهده کنید و به عنوان سوغاتی ارمنستان برای عزیزان خود که به موسیقی علاقه‌مند هستند، ببرید.

ساز-دودوک


سنگ ابسیدین


سنگ ابسیدین نوعی سنگ آتشفشانی است که بیشتر در منطقه ارمنستان و در نزدیکی ایروان یافت می‌شود و مردم ارمنستان در ساخت صنایع دستی و انواع زیورآلات سفارشی به کرات از آن استفاده می‌کنند. این سنگ ظاهری بسیار زیبا دارد به طوری که حتی گاهی ابسیدین را به شکل تخم مرغ در می‌آورند و روی آن را به خوبی سیقل می‌دهند تا ظاهری براق، درخشنده و منحصر به فرد پیدا کند. شما می‌توانید انواع جاکلیدی، خودکار، جعبه جواهرات و انواع جواهرآلات ساخته شده از سنگ ابسیدین را در بازار صنایع دستی ارمنستان پیدا کنید. همچنین برای ایجاد یک خاطره خوب، می‌توانید از هنرمندان بازار بخواهید تا نام عزیزان‌تان را به عنوان یادگاری بر روی این سنگ حکاکی کنند تا خاطره این سفر شما همواره همراه آنها باشد.

سنگ-ابسیدین


خاچکار


خاچکار یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی ارمنستان محسوب می‌شود که تنها به این کشور تعلق دارد. خاچکار به صورت کلی حکاکی اشکال مختلف صلیب یا همان چلیپا بر روی انواع سنگ و سفالینه است. قدمت ساخت خاچکار به قرن دوازدهم و سیزدهم میلادی باز می‌گردد و در یونسکو از آن به عنوان میراث فرهنگی ارمنستان یاد می‌کنند. البته قدمت خاچکارهایی که شما از بازارهای سنتی ارمنستان خریداری می‌کنید، قطعا به قرن سیزدهم میلادی باز نمی‌گردد، اما ظاهر آنها دقیقا شبیه به نمونه‌های اولیه خاچکار بوده و به نوعی سوغاتی اصیل ارمنستان محسوب می‌شوند که قیمت‌های مختلفی دارند و در هر بازار سنتی و صنایع دستی می‌توانید آنها را به سادگی بیابید.

خاچکار


انواع فرش


همانطور که اشاره کردیم، فرهنگ مردم ارامنه با فرهنگ مردم ایران گره خورده است و به همین خاطر بارها می‌توانید شاهد تاثیر فرهنگ آریایی بر این مرز و بوم باشید. از این رو، یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف ارمنستان، فرش‌های دست بافتی هستند که شباهت زیادی به طرح‌های ایرانی دارند. اما برخی از این طرح‌ها، همانند فرش‌های ایجوان و دلیجان و قره باغ، تقریبا منحصر به ارمنستان هستند و کیفیت بسیار مطلوبی نیز دارند. شما می‌توانید این سوغاتی ارمنستان را برای عزیزان هنر دوست خود یا منزل شخصی خودتان تهیه کنید و از آن لذت ببرید. البته نگران نباشید، این فرش‌ها بیشتر در اندازه یک قالیچه هستند و به راحتی در چمدان شما قرار می‌گیرند و وزن کمی هم دارند.

انواع-فرش


مربای گردو


مربای گردو یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان محسوب می‌شود که از نظر طعم شبیه به مربای آلبالو و از نظر رنگ شبیه به زرشک است. این مربای خوشمزه از گردوی تازه تهیه می‌شود و می‌توانید آن را در تمامی سوپر مارکت‌ها، مغازه‌های فروش سوغات و بازارهای صنایع دستی پیدا کنید. اما اگر به دنبال مرغوب‌ترین مربای گردوی ارمنستان هستید، باید به روستاهای توریستی گارنی و گقارت مراجعه نمایید. این مربای خوشمزه حداقل تا یک سال به صورت دربسته قابل استفاده است و می‌توانید با خیال راحت آن را همراه خود به ایران سوغات ببرید. اما به یاد داشته باشید که حتما درب آن را محکم کنید، زیرا امکان بیرون ریختن شیره مربا از آن وجود دارد.

مربای-گردو


خب همراهان عزیز کایت، به نظر شما بهترین سوغاتی ارمنستان کدام مورد است؟ آیا تا به حال از ارمنستان برای کسی سوغات برده‌اید؟ یا کسی برای شما از ارمنستان سوغات آورده است؟ آن سوغات چه چیزی بوده؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید