چرا پروازهای هواپیمایی ماهان به چین پس از کرونا لغو نشد؟
علیرضا مشرقی 1398/12/24 3942 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



از حدود اوایل بهمن ماه سال 1398 بود که ویروس کرونا در ووهان چین شروع به گرفتن قربانی‌های زیادی کرد. از همان زمان، بسیاری از کشورهای دنیا، پروازهای خود را به چین لغو کردند و مرز‌های خود را به روی شهروندان این کشور و تمامی کسانی که سفر به چین داشتند، به صورت کامل بستند. اما متاسفانه شاهد این بودیم که این مساله در مورد ایران رعایت نشد و پروازهای هواپیمایی ماهان، حتی پس از اعلام جهانی کرونا، باز هم به چین ادامه داشت. حتی نکته جالب اینجاست که هنوز هم پروازهای هواپیمایی ماهان به شهرهای مختلف چین ادامه دارد! اما واقعا چرا پروازهای هواپیمایی ماهان به چین هنوز هم ادامه دارد و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد؟ این نشان دهنده قدرت بی حد و اندازه هواپیمایی ماهان یا سوء مدیریت کشور است؟ با کایت همراه باشید تا دلیل تداوم پروازهای ماهان به چین را بدانید.


از چه زمانی باید پروازهای هواپیمایی ماهان به کشور چین ممنوع اعلام می‌شد؟


با وجود اینکه اوایل اسفند ماه بود که در ایران به صورت رسمی شاهد اولین قربانی کرونا بودیم، اما بر اساس نظر پزشکان و متخصصان، این بیماری از اوایل بهمن ماه وارد ایران شده بود و افرادی نیز وجود داشتند که بر اثر علائمی مشابه کرونا جان خود را از دست می‌دادند و کسی شک به وجود این ویروس نمی‌کرد. از اوایل بهمن ماه وزیر بهداشت، آقای نمکی در زمینه شیوع ویروس کرونا در ایران ابراز نگرانی کرد و به صورت مستقیم از آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهور درخواست کرد تا پروازهای ایران به چین و چین به ایران از تاریخ 12 بهمن ماه، کنسل شوند.
اما متاسفانه در کمال ناباوری، شاهد ادامه پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به کشور چین بودیم. این روند تا زمانی ادامه داشت که کرونا وارد ایران شد. اما باز هم شرکت هواپیمایی ماهان، به پروازهای خود ادامه می‌داد. علاوه بر اینکه پروازهای مستقیم ایران به چین و چین به ایران انجام می‌شد، بلکه ماهان تبدیل به یک ترانزیت برای چینی‌ها در کشور ترکیه نیز شده بود. همانطور که می‌دانید بسیاری از افراد چینی، در فرودگاه‌های‌ کشورهای مختلف، من جمله ترکیه، اسیر شدند و هیچ شرکت هوایی حاضر به انتقال آنها نبود. اما شرکت هواپیمایی ماهان با شعار بشر دوستی وارد عمل شد و به عنوان یک ترانزیت، چینی‌ها را به مقصد خود می‌رساند.
این عمل به صورت مستقیم باعث شیوع کرونا در ایران و همچنین صادر کردن آن به کشورهای همسایه شد. برخی از مسئولین هواپیمایی ماهان مدعی هستند که پرواز تهران به ووهان، به دستور مستقیم وزیر بهداشت و شخص رئیس جمهور انجام شده و نباید این شرکت را مقصر جلوه دهند. اما واقعا قضیه دستور رئیس جمهور برای پرواز تهران به ووهان چه بود؟

از-چه-زمانی-باید-پروازهای-هواپیمایی-ماهان-به-کشور-چین-ممنوع-اعلام-می‌شد؟


قضیه پرواز ارسالی برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی چه بود؟


بر اساس اخبار به دست آمده، حدود 70 تن از دانشجویان ایرانی در ووهان چین گرفتار شده بودند که علائمی از بیماری نداشتند. از این رو وزیر بهداشت به رئیس جمهور اعلام کرد تا با ارسال یک هواپیما، این 70 دانشجو به ایران بازگردانده شوند و آنها را در قرنطینه نگه دارند و در صورت ثبات وضعیت، آنها را به آغوش خانواده‌هایشان باز گردانند. این دستور به صورت مستقیم ابلاغ شد تا تنها 70 دانشجوی ایرانی گرفتار شده در ووهان چین به ایران بازگشت داده شوند. اما در عین ناباوری شاهد این بودیم که شرکت هواپیمایی ماهان چندین و چند پرواز مختلف را به مقصد ووهان ترک کرد و با افرادی بیشتر از 70 دانشجوی ایرانی بازگشت!

قضیه-پرواز-ارسالی-برای-بازگرداندن-دانشجویان-ایرانی-چه-بود؟


فرصت طلبی یا انسان دوستی ماهان؟


جالب است بدانید که شرکت هواپیمایی ماهان، پرواز چین را با شعار انسان دوستی راه اندازی کرد و اجازه نداد تا مردم کشور چین، دچار مشکلات مختلف شوند. اما بر اساس گفته مسئولین، اگر دقت کنیم، خواهیم دید که این تنها یک فرصت طلبی برای کسب درآمد بیشتر بوده و اصلا موضوع انسان دوستی در کار نیست. با جا به جایی مسافران مشکوک به کرونا، این شرکت آسیب زیادی به سلامت مردم کشور ایران وارد کرد. در حقیقت می‌توان شرکت هواپیمایی ماهان را جزء اولین مقصرهای شیوع کرونا در ایران دانست. اما زمانی که از ریاست محترم این شرکت برای این کار دلیل خواستند، او اعلام کرد که بخش عمده‌ای از درآمد کشوری مثل ترکیه، از صنعت گردشگری تامین می‌شود. ترکیه مرزهای خود را به روی کشور چین بسته است. اما ایران آنقدر گردشگر ندارد که بتواند این کار را انجام دهد و با لغو پروازهای چین، آسیب زیادی به صنعت کشور وارد می‌شود. اما آیا واقعا لزومی داشت تا تورهای گردشگری چین را در همدان و شهرهای دیگر ایران برگزار کنیم؟

فرصت-طلبی-یا-انسان-دوستی-ماهان؟


چه کسی را باید مقصر دانست؟


قطعا زمانی که یک اتفاق ناگوار رخ می‌دهد، اشتباه‌ترین کار ممکن، یافتن مقصر است. یافتن مقصر، هیچ کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند و بهتر است به دنبال یک راه حل مناسب باشیم. اما بر اساس اظهارات مسئولین بخش‌های مختلف کشور مثل وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و درمان و ارگان‌های دیگر، بارها و بارها دستور لغو پروازهای چین به تمامی شرکت‌های هواپیمایی صادر شد و تنها شرکتی که از این دستور مستقیم تخطی کرد، شرکت ماهان بوده است. پس به نوعی می‌توان گفت که حتی وزیر بهداشت، آقای نمکی، به موقع برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ایران اقدام کرد اما اجرای قانون به درستی صورت نگرفت و مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر ما هستند، به وجود آمدند.

چه-کسی-را-باید-مقصر-دانست؟


آیا هنوز هم پرواز ایران- چین ادامه دارد؟


شاید تعجب کنید اگر بدانید که هنوز هم پروازهای چین توسط شرکت ماهان صورت می‌گیرند. البته بر اساس گفته ریاست محترم این شرکت هوایی، پروازها تنها باربری هستند و مسافری در این پروازها وجود ندارد. اما همانطور که می‌دانید، ویروس کرونا می‌تواند بین 2 ساعت تا 2 روز روی سطوح مختلف زنده بماند. زمانی که از ریاست این شرکت برای لغو نکردن پروازهای چین سوال کردند، وی پاسخ داد که ما تابع این دستور هستیم، اما لغو تمامی پروازها یک عمل بسیار دشوار و البته زمان بر است. امیدواریم که در آینده بسیار نزدیک، شاهد لغو تمامی پروازهای ایران به چین و بالعکس و یا حتی ترانزیت این عزیزان باشیم تا بلکه به مهار کردن این ویروس و کاهش قربانیان آن کمکی شود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید