بهترین خانه های تاریخی تهران
علیرضا مشرقی 1398/12/06 2801 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



طهران با وجود حدود هشت میلیون نفر جمعیت، شلوغ‌ترین و پر ازدحام‌ترین شهر در تمام ایران محسوب می‌شود. بسیاری از ساکنین این شهر زیبا، شهرهای دیگر را برای سفر و سیاحت انتخاب می‌کنند، اما غافل از اینکه جای جای تهران مملوء از جاهای دیدنی مختلفی است که روح‌شان هم از آن خبر ندارد.


خانه های تاریخی تهران | گشت‌زنی در کوچه و پس کوچه‌های پایتخت

طهران از دوران قاجار تبدیل به پایتخت شده و از همان دوران تا به امروز، رونق بسیار زیادی داشته است. دوران قاجار را می‌توان دوران اوج شکوفایی طهران در تاریخ دانست. به همین خاطر، هنوز هم بناهای بسیار زیبایی از آن دوران بر جای مانده‌اند که می‌توانید از آنها بازدید کنید و صفحات کتاب تاریخ پایتخت پر حاشیه جهان، یعنی طهران را ورق بزنید. متاسفانه سازمان میراث فرهنگی، بسیاری از ابنیه را به حال خود رها کرده و این اماکن ارزشمند در حال نابودنی هستند. اما در عین حال، برخی از آنها با بازسازی به موقع، تبدیل به یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی طهران شده‌اند و شما هم می‌توانید بازدید از آنها را در برنامه تعطیلات آخر هفته خود قرار دهید و طعم روزهای خوش قدیم پایتخت را به خوبی بچشید. خانه های تاریخی تهران آنقدر زیبا و رنگارنگ هستند که در یک مقاله نمی‌توان به معرفی همه آنها پرداخت. به همین خاطر ما نیز تلاش داریم تا حد امکان شما را با این خانه‌های زیبا که بوی کهنگی تاریخ می‌دهند، آشنا کنیم تا فرهنگ مردم پایتخت را از صد‌ها سال پیش تا به امروز بهتر بشناسید.


عمارت سرای روشن تهران


عمارت سرای روشن، نام عمارتی زیبا است که در خیابان ناصر خسرو، نزدیک کوچه مروی و در منطقه بازار سنتی طهران قرار دارد. قدمت این خانه به سال 1311 و دوران پهلوی باز می‌گردد، اما با دیدن آن قطعا تصور می‌کنید که در خیابان‌های مجارستان یا اتریش قدم می‌زنید. تعجب نکنید، باید بدانید که بسیاری از معماران و طراحان در دوران پهلوی اول، تحت تاثیر معماری گوتیک بوده‌اند. عمارت سرای روشن تهران نیز دقیقا تحت تاثیر معماری گوتیک ساخته شده و شمایلی بسیار مشابه کلیساهای قدیمی دوران رنسانس را دارد. این نوع معماری بسیار جالب توجه است و دلیل آن هم تلفیق معماری ایرانی سنتی و معماری گوتیک اروپایی است. اگر به سردرب این عمارت نگاهی دقیق بیاندازید، خواهید دید که فرشته‌های نیمه برهنه در کنار نماد‌های ایرانی همانند فروهر قرار گرفته‌اند. به همین خاطر معماری عمارت سرای روشن که یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران محسوب می‌شود را می‌توان تلفیقی از معماری گوتیک و همچنین معماری ایرانی – سنتی دانست!

عمارت-سرای-روشن-تهران


مهمانخانه پهلوان رزاز تهران


همانطور که انتظار می‌رود، اکثر خانه های تاریخی تهران در قدیمی‌ترین محله آن، یعنی بازار سنتی طهران قرار دارند. در کوچه و پس کوچه‌های محله عودلاجان بازار تهران که قدم بزنید، با عمارتی قدیمی رو به رو خواهید شد که قدمت آن بیش از 100 سال است. این ساختمان قدیمی که بر اساس اسناد تاریخی در سال 1270 ساخته شده است، مهمانخانه پهلوان رزاز نام دارد. این خانه در اصل متعلق به پهلوان رزاز، یکی از مهم‌ترین پهلوانان قدیمی ایرانی و تهرانی بوده است و خوشبختانه تا به امروز هم به خوبی از آن نگه‌داری کرده‌اند تا نسل جدید نیز بتوانند نام این پهلوان بلند آوازه را به یاد بیاورند. جالب است بدانید این خانه زیبا قرار بود به دست یکی از خریداران، تبدیل به مسافرخانه‌ای بزرگ با طرح سنتی شود. به همین خاطر آن را به صورت کامل بازسازی کردند. اما در این حین، خریدار متوجه قدمت تاریخی این بنا شد و فهمید که اینجا زمانی محل سکونت پهلوان رزاز بوده است. به همین خاطر از کار خود دست کشید و امروزه می‌توانیم از آن به عنوان یکی از خانه های تاریخی تهران دیدن کنیم.

مهمانخانه-پهلوان-رزاز-تهران


خانه فاموری تهران


خانه فاموری یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران محسوب می‌شود که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید که خانه فاموری تهران با شماره 31544 در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده و به همین خاطر از ارزش خاصی برخوردار است. این خانه همان طراحی ایرانی سنتی را دارد و چشم هر بیننده را جذب خود خواهد کرد. حیاطی بزرگ، حوضی سنگی، آب انبار و اتاق‌های کوچک‌ و بزرگی که کنار ایوان اصلی خانه قرار دارند، همگی را می‌توان نمادی اصیل از معماری سنتی ایرانی دانست. نوعی معماری که به هیچ وجه تحت تاثیر کشورهای غربی نبوده و تمام اصول و ارزش‌های ایرانی در آن رعایت شده است. این خانه در خیابان جمهوری، بین خیابان ولیعصر و حافظ، بعد از خیابان روم و داخل کوچه گشتاسب قرار دارد. شما می‌توانید از این خانه به همراه اسباب داخل آن دیدن کنید و به یاد پیشینه تارخی خود بیافتید.

خانه-فاموری-تهران


عمارت کوچه نظامیه


اگر گذرتان به محدوده میدان بهارستان تهران افتاد، می‌توانید کمی مسیر خود را کج کرده و خودتان را به کوچه شهید حسن اصالت برسانید. در پلاک 41 این کوچه، یکی از خانه های قدیمی تهران قرار دارد، خانه‌ای که از ابتدا مالکیت خصوصی داشته و یکی از زیباترین معماری‌های قدیمی ایرانی را دارد. البته اگر کمی به معماری این خانه دقت کنید، شاهد تاثیراتی از معماری غربی نیز خواهید بود. بنا بر اسناد تاریخی به جا مانده، عمارت کوچه نظامیه تهران، در بین سال‌های 1305 تا 1315 ساخته شده و مالک آن مشخص نیست، اما شما می‌توانید از این ملک زیبا بازدید فرمایید و مات و مبهوت زیبایی و عظمت آن شوید.

عمارت-کوچه-نظامیه


خانه موتمن الاطباء | یکی از معروف‌ترین خانه های قدیمی تهران


اگر شما نیز یکی از هزاران طرفدار سریال بی‌نظیر شهرزاد بوده‌اید، حتما می‌خواهید بدانید که این فیلم زیبا در چه لوکیشنی فیلم‌برداری شده است. بد نیست بدانید که خانه موتمن الاطباء، واقع در محله عودلاجان بازار سنتی تهران، لوکیشن اصلی فیلم‌برداری سریال زیبای شهرزاد بوده است. ساخت این سریال باعث جلب توجه بیشتر بازدید کنندگان به خانه های تاریخی تهران شد و بسیاری از گردشگران تهرانی و غیر تهرانی، از خانه موتمن الاطباء بازدید کردند. نکته جالب توجه در مورد خانه موتمن الاطباء این است که این خانه در اصل به پزشک اصلی ناصرالدین شاه تعلق داشته. اگر قصد بازدید از خانه موتمن الاطباء را دارید، باید به آدرس میدان بهارستان، چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر غربی، خیابان پامنار، روبه‌روی مسجد کاشانی، بن‌بست موتمن‌الاطبا، انتهای بن‌بست مراجعه نمایید. البته گفتنی است که این خانه جزء آثار باستانی کشور محسوب می‌شود و بازدید از آن همه روزه امکان پذیر نیست. به همین خاطر باید صفحه اینستاگرام این خانه را دنبال کنید تا ببینید چه زمانی برای بازدید عموم آزاد خواهد بود.

خانه-موتمن-الاطباء


خب همراهان عزیز کایت، باید بدانید که خانه های تاریخی تهران محدود به همین چند مورد نیستند. آیا شما تا به حال از هیچ یک از این خانه‌های تاریخی بازدید کرده‌اید؟ به نظر شما کدام خانه تاریخی تهران از همه زیباتر است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید