بزرگترین مسجد جهان کجاست؟ معرفی 10 مسجد بزرگ دنیا
حامد مقتدایی 1398/11/26 117189 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آیا می‌دانید که بزرگترین مسجد جهان در کجای این جهان پهناور واقع شده است؟ با بزرگترین مساجد جهان، ظرفیت نمازگزاران‌، تاریخچه و معماری بی‌نظیرشان آشنایی دارید؟


معرفی بزرگترین مساجد جهان

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با بزرگترین مساجد جهان آشنا کنیم: 


10. مسجد مقدس دهلی، هند

در دهمین جایگاه فهرست بزرگترین مساجد جهان، مسجد جامع دهلی واقع شده است. ساخت و ساز این بنا در دوران حکومت شاه جهان اول، پادشاه امپراطوری مغول آغاز شد. نام او به خاطر ساخت آرامگاه بزرگ مسجد تاج محل در تاریخ ثبت شده و به یادگار مانده است. ساخت مسجد جامع در سال 1656 آغاز شد. این مسجد ظرفیت حضور 25 هزار نمازگزار را دارد. 


مسجد-جامع-دهلی-از-بزرگترین-مساجد-جهان

9. مسجد شیخ زاید، امارات متحده عربی

مسجد شیخ زاید رتبه نهم را در بین بزرگترین مساجد جهان به خود اختصاص داده و این جایگاه صرفاً به خاطر اندازه‌اش نیست، بلکه زیبایی فوق‌العاده تماشایی‌اش هم در آن دخیل است. این مسجد، یکی از نگین‌های زینتی شهر ابوظبی محسوب می‌شود. ظرفیت تعداد نمازگزاران این مسجد، 40 هزارنفر است. از معماری با شکوه این مسجد می‌توان به دکوراسیون ساختمان‌ها، سنگ‌های مرمری رنگی و نیمه‌گرانبهای آن اشاره کرد. در این مسجد بزرگترین‌ و لوکس‌ترین لوستر جهان نصب شده است. محوطه مسجد نیز 22 هزار متر مربع می‌باشد. 


مسجد-شیخ-زائد-از-بزرگترین-مساجد-جهان

8. مسجد الصالح، یمن

هشتمین جایگاه در بین بزرگترین مساجد جهان به مسجد الصالح در یمن می‌رسد. افتتاحیه رسمی این جاذبه فرهنگی در سال 2008 بود. تامین هزینه ساخت و ساز این مسجد برعهده رئیس‌جمهور یمن بود. او هزینه‌ای گزاف بالغ بر 60 میلیون دلار را به آن اختصاص داد. مسجد الصالح، یک ساختمان امروزی است که میزبانی کلاس‌های آموزشی و کتابخانه‌های متعددی را نیز برعهده دارد. در تالار اصلی مسجد نیز حدوداً 44 هزار نمازگزار جای خواهند گرفت. 


مسجد-الصالح-از-بزرگترین-مساجد-جهان

7. مسجد بادشاهی، پاکستان

مسجد بادشاهی واقع در شهر لاهور پاکستان در رتبه هفتم فهرست بزرگترین سازه‌های مذهبی جهان در دنیای اسلام قرار گرفته است. این مسجد در میانه قرن هفدهم به دستور آخرین حکمران سلسله بزرگ مغول ساخته شد. این مسجد ظرفیت حضور 60 هزار نمازگزار را در خود دارد. 


مسجد-بادشاهی-از-بزرگترین-مساجد-جهان

6. حرم امام رضا (ع)، ایران

ششمین جایگاه در بین بزرگترین مساجد جهان به مجمتع مذهبی آرامگاه امام رضا (ع) اختصاص دارد. این آرامگاه در شهر مشهد کشور عزیزمان ایران قرار دارد. در کنار مقبره امام رضا (ع)، مقبره شخصیت‌های مذهبی مشهور دیگر جهان اسلام در کنار یک مسجد، کتابخانه و موزه واقع شده است. این آرامگاه یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری ایران بوده و سالانه 20 میلیون بازدیدکننده دارد. در قرن سیزدهم ساخت و ساز اطراف مقبره امام رضا (ع) در دوران حکومت تیموریان آغاز شد. اولین مسجد در قرن یازدهم ساخته شد، اما خیلی زود ویران شد. محوطه صحن حرم امام رضا (ع) حدوداً 331 هزار متر مربع بوده و ظرفیت حدوداً 100 هزار نمازگزار را در خود دارد. 


حرم-امام-رضا-(ع)-از-بزرگترین-مساجد-جهان

5. مسجد حسن دوم، مراکش

مسجد حسن دوم یکی دیگر از بزرگترین مساجد جهان در شهر کازابلانکا واقع شده که علاوه بر اندازه بزرگی که دارد، یک نمای بی‌نظیر و استثنایی را می‌توان از تالار شیشه‌ای بزرگ آن به سوی اقیانوس آتلانتیک شاهد بود. ظرفیت نمازگزاران این مسجد، 105 هزارنفر است. محوطه این مسجد، حدوداً 9 هکتار است. 

یک واقعیت جالب توجه: همه 800 میلیون دلار خرج‌شده در ساختمان این مسجد، به صورت کمک‌های داوطلبانه مردمی جمع‌آوری شده است. 


مطالب مرتبط:

بزرگترین مسجد ترکیه در استانبول که شکوه آن کافر را مسلمان می‌کند

معرفی جذاب ترین مسجدهای مالزی


مسجد-حسن-دوم-از-بزرگترین-مساجد-جهان

4. مسجد استقلال، اندونزی

مسجد استقلال، واقع در شهر جاکاراتای اندونزی رتبه چهارم بزرگترین مساجد جهان را برای خود کرده است. در زمان استقلال اندونزی در سال 1949، رویداد بزرگ پیش روی این کشور، آغاز ساخت و ساز بزرگترین سازه مذهبی جهان در جنوب شرقی آسیا بود. ساخت و ساز این مسجد در سال 1961 شروع شد. این آرامگاه میزبان حدوداً 120 هزار بازدیدکننده از سراسر نقاط جهان است. محوطه مسجد حدوداً 10 هکتار است. 


مسجد-استقلال-از-بزرگترین-مساجد-جهان

3. مسجد فیصل، پاکستان

سومین جایگاه در بین بزرگترین مساجد جهان به مسجد فیصل، واقع در اسلام‌آباد تعلق دارد. هزینه ساخت و ساز آن توسط دولت عربستان سعودی تامین شد. ساختمان این مسجد نیز در یک محوطه بسیار تماشایی قرار گرفته است. قابل ذکر است که طراحی آن با معماری سنتی مساجد بسیار متفاوت بوده است. ابتدا نظرات نسبت به طراحی چنین سازه مذهبی با استقبال روبرو نشد، اما در نهایت و بعد از تماشای نمای نهایی به شگفتی آن ایمان آوردند. مسجد فیصل ظرفیت 300 هزار نمازگزار را دارد و محوطه آن 5 هزار متر مربع است. 


مسجد-فیصل-از-بزرگترین-مساجد-جهان

2. مسجد پیامبر اکرم (ص)، عربستان سعودی

دومین و ارزشمندترین مسجد سراسر جهان برای تمامی مومنان در شهر مدینه عربستان سعودی واقع شده است. این مسجد متعلق به آخرین پیامبر برگزیده خداوند است و نام دیگرش مسجد النبی می‌باشد. می‌گویند ساخت این مسجد در سال 622 انجام شده و به دستان گرانقدر خاتم النبیین صورت گرفته است. حضرت محمد (ص)، در زیر گنبد سبز آرام گرفته است. در شرایط معمولی، ظرفیت این مسجد، 600 هزار نفر است. اما در طول زمان حج می‌تواند تا 1 میلیون زائر را در خود جای دهد. محوطه این مسجد 400 هزار متر مربع می‌باشد. 


مسجد-پیامبر-اکرم-(ص)-از-بزرگترین-مساجد-جهان

1. مسجدالحرام، عربستان سعودی

بزرگترین مسجد جهان، مسجد فراموش‌شده یا مسجد الحرام است. به خاطر جنگی که در نزدیکی این منطقه روی داده به آن فراموش‌شده نیز می‌گویند. این مسجد در شهر مکه واقع شده و در نزدیکی خانه خدا، کعبه قرار دارد. بنا به باورهای مسلمانان، اولین سنگ بنای این مسجد را فرشتگان زده‌اند. 

گفته می‌شود که این مسجد در سال 638 ساخته شده است. در طول دوران قدمتش، این مسجد بارها و بارها دستخوش بازسازی و نوسازی قرار گرفته تا بتواند زائران بیشتری را در خود جای دهد. اکنون ظرفیت این مسجد 1 میلیون نفر برآورد شده است. اگر نزدیکی مسجد به محوطه خانه خدا را هم در نظر بگیرید، ظرفیتش را تا 2 میلیون نفر نیز می‌توانید تخمین بزنید. محوطه این مجتمع مذهبی 357 هزار متر مربع است. و توجه داشته باشید که این مسجد، کماکان در حال گسترش است. 


مسجدالحرام-از-بزرگترین-مساجد-جهان

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از بزرگترین مساجد جهان، از مسجد جامع دهلی تا مسجدالحرام آشنا کردیم. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید