بزرگترین مسجد ترکیه | مسجد چاملیجا، باشکوه و حیرت‌انگیز
31736 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

بازدید از بزرگترین مسجد ترکیه؛ «چاملیجا»


در این مقاله به معرفی بزرگترین مسجد ترکیه که از جمله جاذبه‌های گردشگری است که در تور استانبول از آن بازدید خواهیم کرد؛ در تاریخ 3 مِی 2019 بزرگترین مسجد ترکیه به دست رئیس جمهور این کشور «رجب طیب اردوغان»، بعد از برگزاری نماز جمعه افتتاح شد. «مسجد چاملیجا» که به معنی سروستان است و 63 هزار نفر می‌توانند برای اقامه نماز در این مسجد حضور داشته باشند. بزرگترین مسجد ترکیه در قسمت آسیایی استانبول قرار دارد که در ارتفاع بالایی بر فراز یک تپه ساخته شده است و با معماری با شکوهی برای گردشگران تور استانبول خودنمایی می‌کند. یکی از جاذبه‌های گردشگری که باید از آن بازدید کرد مسجد چاملیجا است که در تور استانبول نباید آن را از یاد برد. بزگترین مسجد ترکیه 100 میلیون هزینه در بر داشت که این امر نشان از این دارد که این کشور اسلامی برای صنعت گردشگری و نشان دادن جاذبه‌های گردگشری استانبول اهداف بزرگی را دنبال می‌کند تا بتواند گردشگران زیادی را از سراسر جهان به تور استانبول جلب کند. البته که هر هدف بزرگی منتقدانی دارد و سنگ‌اندازی‌هایی می‌شود و برخی معتقد بودند که ساخت بزرگترین مسجد ترکیه در این برهه از مشکلات اقتصادی، هدر دادن بودجه است و برخی منتقدان دیگر این حرکت را جریانی سیاسی می‌دانستند تا ساخت بزرگترین مسجد ترکیه حتما در دوره ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان انجام شود؛ اما موافقان ساخت مسجد چاملیجا اعتقاد داشتند که این بنای باشکوه جزء میراث ملی ترکیه خواهد شد. در تور استانبول ترکیه بازدید از بزرگترین مسجد ترکیه، چاملیجا را از دست ندهید.

 بزرگترین مسجد ترکیه؛ «چامیلیجا»
گردشگران تور استانبول در مراسم افتتاحیه بزرگترین مسجد ترکیه:


بسیاری از گردشگرانی که در تاریخ 3 مِی 2019 با تور استانبول به این شهر سفر کردند؛ شاهد مراسم افتتاحیه بزرگترین مسجد ترکیه بودند که می‌توان آن را رویداد مهمی در تاریخ ترکیه دانست. بسیاری از گردشکران در تور استانبول در این مراسم که ساعت 9:30 دقیقه صبح برگزار شد، دیدن کردند. حضور سران بسیاری از کشورها در این مراسم مشهود بود که بعد از اقامه نماز جمعه اولین بار صوت قرآن کریم در 6 مناره زیبای چاملیجا به گوش همگان، از جمله گردشگران در تور استانبول رسید. گنبد بزرگترین مسجد ترکیه 72 متر بلندی و 34 متر قطر آن است که در آسمان استانبول برافراشته شده و 6 مناره، بزرگترین مسجد ترکیه، از 90 متر تا 107 متر ارتفاع دارد.

مراسم افتتاحیه مسجد چامیلیجا
بازدید از معماری بزرگترین مسجد ترکیه


ساخت بزرگترین مسجد ترکیه با مساحت ۱۷ هزار مترمربع در 6 سال کار دشواری است که ترکیه از پس آن برآمده تا قدرت معماری خود را به تماشای گردشگرانی که از سراسر دنیا به تور استانبول می‌آیند، نشان دهد. این که نماد یک شهر یا یک کشور مسجدی با این عظمت باشد نیاز به بسترسازی‌های زیادی دارد که اردوغان رییس جمهور وقت ترکیه توانست با وجود مخالفت‌ها و منتقدان زیادی که در پیش روی او ایستاده بودند بگذرد و بزرگترین مسجد ترکیه را افتتاح کند که به بازدید از آن در تور استانبول خواهیم رفت. در داخل این مسجد 25 هزار مسلمان می‌توانند نمازی با شکوه را شانه به شانه هم اقامه کنند اما در کل، این مسجد گنجایش 63 هزار نفر را دارد که گردشگران زیادی در تور استانبول، می‌توانند در ساعات بعد از اقامه نماز از مسجد چاملیجا دیدن کنند.

معماری با شکوه مسجد چامیلیجا
درک معنای نهفته در معماری بزرگترین مسجد ترکیه


اگر در تور استانبول به دیدن مسجدهای زیبای این شهر بروید جالب است بدانید که معماری با شکوه این مساجد معنایی نهفته دارد؛ به طور مثال 6 مناره بزرگترین مسجد ترکیه که در تور استانبول از آن دیدن می‌کنیم، اعتقادات اصلی مسلمانان ترکیه را به یاد می‌آورد؛ وحدانیت خدا، اعتقاد به ملائک و کتاب‌های مقدس، پیامبران، معاد و مشیت الهی است که با هنر معماری این شش مفهوم در مسجد چاملیجا مجسم شده است. اگر در تور استانبول به بازدید از این مسجد با شکوه بروید؛ سبک معماری آن عثمانی- سلجوقی است. چاملیجا سمبل پیروزی یکی از سلاطین سلجوقی به نام آلپ ارسلان است که در جنگ با امپراتوری روم، رومانس دیوجانوس را مغلوب کرد. جالب است بدانید که در تور استانبول بزرگترین گنبد مساجد ترکیه را نیز در مسجد چاملیجا مشاهده می‌کنید که یکی دیگر از ویژگی‌های بزرگترین مسجد ترکیه است که ارتفاع این گنبد 72 متر است و روایتی در دل این گنبد نهفته است که 72 ملتی که در ترکیه زندگی می‌کنند را یادآور می‌شود.

معماری مسجد چامیلیجا
دیدن شکوه بزرگترین مسجد ترکیه در تور استانبول با معماری بانوان ترکیه‌ای

اگر در تور استانبول به بازدید از مسجد چاملیجا بروید و شکوه معماری این بنا را از نزدیک ببینید شاید تصور کنید که جمعی از ماهرترین معماران از جهان گرد هم آمدند تا بزرگترین مسجد ترکیه را بنا کنند. اما جالب است بدانید که معماران این بنای باشکوه «بهار میزراق» و «خیریه گول توتی» دو بانوی معمار ترکیه‌ای هستند که این شکوه را با دستان هنرمند خود در تاریخ معماری ترکیه به ثبت رساندند و گردشگران زیادی در تور استانبول از بزرگترین مسجد ترکیه بازدید خواهند کرد. مسجد چاملیجا 11 هزار متر موزه و 3 هزار و 500 متر گالری هنری و دیگر بناهای جانبی چون؛ سالن کنفرانس و کتابخانه دارد که در بزرگترین مسجد ترکیه طراحی شده است.

مطالب مرتبط:

بلیط هواپیما استانبول

دیدن شکوه مسجد چامیلیجا در تور استانبول
مساجدی که در تور استانبول بعد از چاملیجا باید دید:


در گذشته با بمب‌گذاری‌هایی که انجام شد سفر گردشگران با تور استانبول تحت تأثیر قرار گرفت که در مقابل این حرکت تروریستی رییس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه بزرگترین مسجد ترکیه پاسخی زیبا داد که به شرح زیر است:
 متأسفانه در زمانی زندگی می‌کنیم که اقدامات تروریستی زیادی در مکان‌های مقدس مسلمانان و مسیحیان انجام می‌شود؛ رجب اردوغان به کشتار در مکان‌های مذهبی نیوزلند و سری‌لانکا اشاره کرد و پیام ساخت بزرگترین مسجد ترکیه را صلح جهانی دانست که دیگر در هیچ جای دنیا خون بی‌گناهی چه مسیحی و چه مسلمان در هر زمان به خصوص هنگام عبادت معبود ریخته نشود. در ادامه به دیگر مساجدی که در تور استانبول از آن بازدید خواهیم کرد اشاره می‌کنیم:
•    بازدید از مسجد ایاصوفیه در تور استانبول
•    دیدن مسجد سلیمانیه در تور استانبول
•    تماشای شکوه مسجد اورتاکوی در تور استانبول
•    مسجد رستم پاشا از دیدنی‌ترین مساجد، در تور استانبول
•    مسجد جدید دیگر جاذبه توریستی در تور استانبول

مساجدی که در تور استانبول
در مقالات بعدی به دیگر جاذبه‌های گردشگری که در تور استانبول از آن بازدید خواهیم کرد را بیان می‌کنیم. کایت مجری ارزان‌ترین تور استانبول است که شما می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها خریدی مطمئن را داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل به سفر به ترکیه، اطلاعات تورهای زیر را نیز مشاهده کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید