دوریان بد بو ترین میوه جهان
حامد مقتدایی 1398/11/15 13194 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آیا با بدبوترین میوه جهان، دوریان یا خارگیل که در مسافرت به جنوب شرق آسیا با آن روبرو می‌شوید و به آن سلطان میوه‌ها می‌گویند و خواصی که دارد، آشنایی دارید.


همه چیز در مورد دوریان، سلطان میوه ها

اگر تابحال به یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا سفر نکرده باشید، بعید است که تابحال با این میا‌ن‌وعده سالم و مشهور در آن منطقه روبرو شده باشید. بااین‌حال، حتماً خوردن این میوه بوگندو را در سفر به کشورهایی همچون مالزی و تایلند در برنامه‌تان جای دهید، چون چشیدن طعم و مزه‌ای که دارد، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای‌تان به همراه خواهد داشت.


دوریان،-سلطان-میوه‌ها

در ادامه 8 نکته که پیش از مواجهه با دوریان، پادشاه میوه‌ها بهتر است درموردشان اطلاع داشته باشید، آورده شده است: 


1. ظاهر منحصربه‌فرد و بوی فراموش‌نشدنی دارد.

میوه دوریان، بیضی شکل است و حدوداً 30 سانتی‌‌متر طول و پوسته‌ای با خارهای ترسناک دارد. وزن این میوه بین یک تا سه کیلوگرم بوده و اگر آن را از جای درست در دستان‌تان نگیرید، سوراخ سوراخ می‌شوید. بااین‌حال، ظاهر غیرعادی آن دربرابر بوی بدی که دارد، هیچ است. بعد از اینکه دوریان‌‌ها باز شوند و میوه داخلی‌شان از جای درآید، بوی خیلی بدشان به مشام می‌رسد. 


2. حین استفاده از وسائل نقلیه عمومی، دوریان با خود به همراه نبرید.

به خاطر بوی وحشتناک بدی که دارد، در بسیاری از محیط‌های حمل‌ونقل عمومی تایلند، ژاپن و هنگ‌کنگ به همراه داشتن‌شان ممنوع شده است. در سنگاپور، به طور کلی نمی‌توان در هیچ‌یک از وسائل نقلیه موجود این میوه را حمل کرد، حتی روی تاکسی‌ها علامت «دوریان ممنوع» نصب شده است.  


دوریان،-سلطان-میوه‌ها

3. دوریان یک شاه‌میوه است.

علی‌رغم بوی تعفنی که دارد، دوریان به‌شدت برای سلامتی بدن مفید است، حتی بسیار بسیار بهتر از سایر میوه‌هاست. دوریان غنی از آهن، ویتامین سی و پتاسیم است و قدرت ماهیچه را افزایش داده، موجب بهبود سلامت پوست شده و سطح فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین، یک دوریان کوچک دربردارنده 23 گرم فیبر رژیمی است که تمام نیاز غذایی روزانه شما را تامین می‌کند. بااین‌حال، نباید بیش از حد از آن‌ها خورد. یکی از اتفاقات جالب در اثر خوردن بیش از حد دوریان به ماجرای پرخوری سیاستمدار اهل مالزی، احمد لای بوجانگ برمی‌گردد که وی را به خاطر مشکلات تنفسی و گیجی به بیمارستان رساند.  


4. قدیمی دربرابر جدید

این میوه در طول یک بازه زمانی کوتاه دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شود. زمانی‌که زود برداشت شود، گیاه محسوب می‌شود، چون پوست سختی دارد و به جای اینکه شیرین باشد، مزه تلخی می‌دهد. افرادی که از خوردن دوریان لذت می‌برند آن را بیش از حد رسیده دوست دارند. اما اگر از یک حدی زمان برداشت‌شان بگذرد، به شوری می‌زنند. 

معمولاً زمانی دوریان‌ها خورده می‌شوند که خودشان به طور طبیعی به زمین افتاده باشند. مزرعه‌داران دوریان معمولاً آن‌ها را پیش از موعد می‌چینند تا بتوانند آن‌ها را صادر کنند.  


دوریان،-سلطان-میوه‌ها

5. بیش از یک نوع دوریان وجود دارد.

حدود 30 نوع متفاوت از دوریان وجود دارد. این میوه بومی مالزی، اندونزی و برنئو است، اما امروزه مزارع دوریان در سری‌لانکا، جنوب هند، کامبوج، ویتنام، تایلند و جزیره هاینان در جنوب چین نیز وجود دارد. تایلند بزرگترین صادرکننده میوه دوریان بوده و میزبان مزارع دوریان بسیار زیادی است که گونه‌های بسیار متنوعی را نسبت به جاهای بومی خود این میوه تولید می‌کند. 


6. طعم و بوی دوریان را نمی‌توان توصیف کرد.

تاکنون گردشگران بسیار زیادی از سراسر جهان تلاش کرده‌اند تا بتوانند طعم و بوی دوریان را به نزدیک‌تر حالت ممکن توصیف کنند اما در انجام این کار شکست خورده‌اند و هیچ‌گاه به اندازه تجربه‌ شخصی خود افراد نرسیده است. 


7. دوریان الهام‌بخش معماری است.

میوه رسمی سنگاپور، دوریان است. ساختمان اسپلانده در نزدیکی خلیج مارینا، کار خود را با دو گنبد آغاز کرد، اما زمانی‌که سطح ساختمان با سایه‌کاری‌های آلومینومی پوشانده شد، ساختمان ظاهری یک دوریان را به خود گرفت که گویا از وسط نصف شده است.  


دوریان،-سلطان-میوه‌ها

8. دوریان پادشاه میوه‌هاست.

به لحاظ اندازه، وزنی 3 کیلوگرمی دارد و طعم و مزه فوق‌العاده‌ای هم دارد و مردم جنوب شرق آسیا آن را شاه‌میوه می‌خوانند. به علت دشواری شیوه کاشت آن و خطرناک بودنش در زمان سقوط، نیازمند این است که در خاک آن مواد ویژه‌ای باشد و در صادرات نیز گران‌قیمت‌ترین میوه است.  

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از هشت مورد از حقایق جالب‌توجه درباره دوریان یا خارگیل آشنا کردیم. اگر قصد سفر به جنوب شرق آسیا را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تورهای جنوب شرق آسیا راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید