بلیط سیستمی چیست
حامد مقتدایی 1398/11/07 2279 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

اگر زیاد اهل مسافرت هستید و برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی برای تمام فعالیت‌های کاری و تحصیلی‌تان دارید، باید حتماً بلیط سیستمی بخرید و با قوانین آن آشنایی داشته باشید.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط سیستمی همان بلیط معمولی هواپیماست که برای پروازهای داخلی و خارجی از سوی شرکت‌های هواپیمایی به فروش می‌رسد. در ادامه برخی دانستنی‌های ضروری درباره بلیط سیستمی آورده شده است: 

بلیط-سیستمی

  •  با خرید بلیط سیستمی خیالتان راحت خواهد بود و هر زمان که بخواهید می‌توانید بدون مشکل آن را پس بدهید. 
  •  تحت شرایط متفاوت، قیمت بلیط سیستمی تغییری نخواهد کرد. 
  •  در نگاه اول قیمت بلیط سیستمی کمی گران به نظر می‌رسد، اما توجه داشته باشید که واقعاً ارزش را دارد.
  •  بلیط سیستمی برای کودکان متحمل تخفیف و کاهش قیمت چشم‌گیری می‌شود که این مسئله به سن آن‌ها نیز بستگی دارد. 
  •  بلیط سیستمی، بسته به میزان بار و جریمه کنسلی کلاس‌های نرخ‌های متفاوتی دارد. 


ترفندهایی برای خرید ارزان‌تر بلیط سیستمی

برخلاف تصور گردشگران و مسافران، قیمت بلیط سیستمی بالا بوده و خرید بلیط‌های لحظه آخری را به آن ترجیح می‌دهند. اما نکاتی وجود دارد که با رعایتشان می‌توانید، بلیط‌ سیستمی ارزان‌تری خریداری نمایید. 

  •  در زمان اقدام به خرید بلیط سیستمی، باید کمی حوصله به خرج دهید و در تقویم قیمتی وبسایت‌های فروش بلیط هواپیما جستجو کنید تا ارزان‌ترین آن را خریداری کنید. 
  •  می‌توانید زمان سفرتان را به روزهای کم‌سفر و غیر از تعطیلات موکل کنید و بلیط‌های آخر شب را خریداری کنید. 


مزایا و معایب بلیط سیستمی

در ادامه به مزایا و معایب خرید بلیط سیستمی اشاره شده است: 

  1. قابلیت استرداد بلیط سیستمی بعد از پرواز: اگر بنا به هر دلیلی، مسافری موفق به استفاده از پرواز نشود، با کسر درصدی به عنوان جریمه، مابقی وجه به حساب مسافر بازگشت داده می‌شود.
  2. وجود کلاس نرخ متمایز جهت خرید بلیط سیستمی: قیمت بلیط سیستمی هواپیما برای نوزادان 0 تا 2 سال، 10 درصد قیمت بزرگسالان است. برای کودکان 2 تا 12 سال نیز این میزان به 50 الی 75 درصد می‌رسد.

    بلیط-سیستمی-و-پاسپورت
  3. درصد جریمه کنسلی پرواز: جریمه کنسلی بلیط سیستمی پروازهای داخلی با جریمه کنسلی بلیط پروازهای خارجی متفاوت بوده و این مسئله به نوع بلیط و شرکت هواپیمایی مربوطه نیز بستگی دارد.
  4. ثابت بودن نرخ فروش بلیط سیستمی: بلیط سیستمی در هر مسیری با نرخی مشخص به فروش رسیده و هیچ‌یک از سامانه‌های رزوراسیون اجازه تغییر قیمت را ندارند و نرخ فروش، نرخی ثابت و مصوب خواهد بود.
  5. رزرو بلیط در بازه طولانی: بلیط سیستمی را می‌توان در یک فاصله زمانی 2 ماهه تهیه کرد. 


انواع سیستم‌های رزرواسیون بلیط سیستمی هواپیما

پروازهای سیستمی به لحاظ نرم‌افزار رزرواسیون سه دسته‌اند: 

  1. سیستم‌های توزیع جهانی (GDS): که از معروف‌ترین سیستم‌های توزیع بلیط سیستمی می‌توان به آمادئویس، گالیلی، سیبر، سیرنا ترول و ورلداسپن اشاره کرد.
  2. سیستم‌های رزرواسیون مرکزی یا سیستم‌های رزرواسیون رایانه‌ای (CRS): که از رایج‌ترین‌ سیستم‌های رزرواسیون مرکزی بلیط سیستمی می‌توان به گابریل، سپهر و مقیم اشاره کرد. 
  3. سیستم‌های رزرواسیون آنلاین یا وب‌محور (ORS): که از محبوب‌ترین سیستم‌های آن می‌توان به قشم‌ایر، زاگرس‌ایر، کیش‌ایر، معراج، تابان و... اشاره کرد. 


بلیط-سیستمی-و-الزامات-سفر

سوالات و پاسخ‌های متداول گردشگران درخصوص بلیط سیستمی

در ادامه به تعدادی از سوالات پرتکرار مسافران و گردشگران درباره بلیط سیستمی پاسخ می‌دهیم: 

  1. آیا هزینه خرید بلیط سیستمی با سایر بلیط‌های دیگر تفاوت دارد؟
    قیمت بلیط سیستمی ثابت بوده و بنابر شرایطی همچون پرنشدن صندلی‌های هواپیما تغییری نخواهد کرد و صرفاً عواملی همچون کلاس پرواز و کلاس نرخی، در قیمت تغییر ایجاد خواهد کرد.
  2. یا بلیط سیستمی را می‌توان پس داد؟
    بلیط هواپیمای سیستمی را می‌توان برخلاف بلیط چارتری، به‌راحتی پس داد و روند دریافت مبلغ هم به سهولت صورت می‌گیرد و در بازه زمانی کوتاهی پول به حساب شما بازمی‌گردد، منتها بسته به نوع شرکت‌ هواپیمایی و قوانین و مقررات داخلی‌اش جریمه استرداد بر آن لحاظ می‌شود. 
  3. حجم بار باید خرید بلیط سیستمی چقدر خواهد بود؟
    حجم باری که در یک سفر می‌توانید آن را حمل کنید، هیچ ارتباط با سیستمی یا غیرسیستمی بودن یک پرواز ندارد و عواملی همچون کلاس پرواز، کلاس نرخی و نوع شرکت هواپیمایی، حد مجاز بار را مشخص می‌کنند.
  4. در شرایط مشابه بلیط چارتری بخریم بهتر است یا بلیط سیستمی؟
    زمانی‌که قیمت بلیط یکسان باشد، خب قطعاً خرید بلیط سیستمی باید در اولویت باشد چون مزایایی همچون سریع‌تر و راحت‌تر بودن فرایند استرداد بلیط و ارزان‌تر بودن بلیط برای کودکان در اولویت قرار می‌گیرند.
  5. آیا نحوه خدمات‌رسانی با خرید بلیط سیستمی با خرید سایر بلیط‌ها تفاوت دارد؟
    خیر. کیفیت خدمات و امکانات پروازی به شرایط شرکت هواپیمایی و کلاس پروازی ارتباط داد. 


بلیط-سیستمی-و-گذرنامه

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با دانستنی‌های مفید و کاربردی درباره بلیط سیستمی، مزایا و معایب آن و سوالات و پاسخ‌های رایج مسافران دراین‌خصوص آشنا کردیم. اگر قصد سفر دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تورهای داخلی و خارجی با بلیط سیستمی راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید