معرفی کامل تنگه چاهکوه
حامد مقتدایی 1398/10/25 1740 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آیا با تنگه چاهکوه، یکی از شگفت‌انگیزترین، عجیب‌‍و‌غریب‌ترین و تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم و ویژگی‌های خارق‌العاده آن آشنایی دارید؟.


معرفی تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه‌های گردشگری، تفریحی این جزیره محسوب شده که تماشای آن را باید در تور قشم جزو برنامه‌های‌تان قرار دهید. 

دره یا تنگه چاهکوه، ماحصل پدیده‌ای است بسیار زیبا در بخش کوچکی از ایران در طول سالیان طولانی که امروزه از یک طاقدیس برجای مانده و هنرمایی خلاقانه‌ای از اثر دستان طبیعت برشمرده می‌شود و موردتوجه جهانگردان است. 


تنگه-چاهکوه

حفره‌ها و برجستگی‌های داخل یک قطعه صخره بزرگ که بر اثر باران‌های سیل‌آسا و بادوطوفان از هم گسسته شده و دو دره عمود برهم از میان‌شان سر بیرون آورده است. این دیوارهای تنگه چاهکوه ستارگان شب را قاب کرده و جلوه‌ای تماشایی در پیش چشمان گردشگران قرار می‌دهد. 

آب‌وهوای بیابانی جزیره قشم، آسمانی زیبا چون آبی کویر برایش رقم زده و ستاره‌هایش آن‌قدر به شما نزدیک احساس می‌شوند که گویا با یک دست دراز کردن می‌توانید آن‌ها را برچینید. سفر به تنگه چاهکوه، یک ماجراجویی شگفت‌انگیز و بیادماندنی برایتان خواهد شد.


علت نام‌گذاری تنگه چاهکوه

علت نام‌گذاری تنگه چاهکوه، وجود کوهستان پر از چاه‌های آب آن است. در گذشته، دسترسی به آب‌ شیرین در منطقه بیابانی جزیره دشوار بوده و حدوداً 400 سال پیش، ساکنانش مجبور به حفر چاه و کانال‌های عبور آب در این تنگه شده‌اند. آب باران در این چاه‌ها جمع می‌گردد و به علت کانال‌های تعبیه‌شده در کنار آن، آب شیرین مردم منطقه تامین می‌گردد و برای گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه حیات‌بخش است. 


هنرنمایی طبیعت در تنگه چاهکوه

از جمله ویژگی‌های حیرت‌انگیز هنرنمایی طبیعت در تنگه چاهکوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  •  فرسایش صخره‌ای بزرگ بر اثر باران‌های سیلابی و بادهای سهمگین
  •  وجود گودال‌ها و برجستگی‌ها در اشکال مختلف به صورت دایره‌وار با بخش‌های نوک‌تیز صیقلی
  •  عمق متفاوت گودال‌ها به صورت اشکال متفاوتی همچون مخروط و قاشق


تنگه-چاهکوه

  •  عمق صدمتری تنگه چاهکوه با پهنایی که هرچه به مرکز چهارسو نزدیک‌تر می‌شویم، باریکتر می‌شود. 
  •  بهره‌مندی کمتر از درخشندگی آفتاب به علت دیوارهای بلند دره و داشتن دمای هوای خنک‌
  •  مخزن مناسبی برای نگهداری آب
  •  ایجاد حفره‌ها و برجستگی‌ها و تندیس‌های زیبا


محبوبیت تنگه چاهکوه در جهان

مشابه این پدیده جغرافیایی بسیار تماشایی و استثنایی در تعداد کمی از کشورهای جهان مانند آمریکا، انگلستان، آلمان، چین و چند کشور دیگر دیده شده است. 

تنگه چاهکوه به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم، موفق شده ژئوپارک خود را جهانی کرده و با رعایت استانداردهای گردشگری، تاییدیه یونسکو را اخذ نماید. ژئوپارک به منطقه‌ای اطلاق می‌گردد که دارای تنوع زیستی و زمین‌شناسی جالب‌توجهی باشد که ایران در بین این 35 کشور دنیا قرار دارد و در خاورمیانه تک است. 

تنگه چاهکوه دارای 16 گونه جانوری مختلف بوده که گران‌بهاترین‌شان غزال است. پوشش گیاهی این منطقه بیابانی، درختان و درختچه‌های پراکنده و استپی است. کشور چین از 8 ژئوپارک خود توانسته به اندازه درآمد نفتی یک کشور، درآمدزایی داشته باشد و ایران هم با تبلیغات گسترده می‌تواند از این موقعیت و موفقیت بهره‌مند گردد. 


ستارگان از زاویه دید تنگه چاه کوه

آسمان شب در تنگه چاهکوه، در کنار روزهای زیبا و پر از مناظر تماشایی و دیدنی که دارد، زاویه دید منحصربه‌فردی برای علاقمندان به ستاره‌شناسی فراهم می‌کند و در آن می‌توان رویدادهایی همچون کسوف و خسوف را تماشا کرد. آسمان شفاف و ستاره‌های درخشان، منظره خاص و زیبایی ایجاد می‌کند که نه تنها ستاره‌شناسان، بلکه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. 


تنگه-چاهکوه

موقعیت جغرافیایی تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه در بخش شهاب، از توابع شهرستان زیبای قشم در کار روستای چاهوی شرقی در هفتاد کیلومتری قشم واقع شده است. در سفر به تنگه چاهکوه می‌توان از خانه‌های محلی یا هتل‌های قشم برای اقامت استفاده کرد، یا اگر اهل کمپینگ باشید، در مناطق طبیعی اطراف، موقعیت مناسب برای اتراق وجود دارد. 

جهت حرکت به سوی تنگه چاهکوه از قشم، باید از میدان درگهان قشم به جاده غربی بروید و پس از 20 کیلومتر به دوراهی دیرستان رسیده و در امتداد مسیر مستقیم پیشین و با گذر از 11 کیلومتر وارد جاده سمت راست خود شوید. سپس 40 کیلومتر دیگر را راهی می‌شوید تا به روستای چاهوی شرقی برسید و از مسیر سمت چپ وارد می‌شوید و پس از 7 کیلومتر به بخش شمالی تنگه چاهکوه می‌رسید. تا دو کیلومتری تنگه چاهکوه، آسفالت بوده و بخش خاکی آن هم برای گذر خودرو کاملاً مناسب است. 


نکات جالب‌توجه در سفر به تنگه چاهکوه

در سفر به تنگه چاهکوه می‌توانید به نکات زیر توجه کنید: 

  •  به علت شرایط جغرافیایی بهتر است پاییز، زمستان و ایام نوروز را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. 
  •  کشف زیبایی‌های تنگه به علت دشواری مسیر در بخش‌هایی از آن نیازمند مهارت و دقت بالاست.
  •  امکانات رفاهی این منطقه به پارکینگ، نگهبانی و سرویس بهداشتی محدود شده است. 
  •  آنتن‌دهی در داخل دره بسیار ضعیف است. 
  •  حداقل 2 ساعت برای یک ماجراجویی خودتان را آماده کرده و علاوه بر کفش مناسب کوه‌نوردی، آب و مواد غذایی هم به همراه داشته باشید. 
  •  مواظب قدم‌های‌تان باشید و عینک دودی، کرم ضدآفتاب و لباس راحتی با خود حمل کنید. 


تنگه-چاهکوه

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با توضیحاتی جذاب و خواندنی از بافت، ویژگی‌های زمین‌شناختی، محبوبیت جهانی، موقعیت جغرافیایی و نکات جالب‌توجه تنگه چاهکوه آشنا کردیم. اگر قصد سفر به قشم را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور قشم راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید