تنگه رغز | کاملترین راهنمای سفر + تصاویر + آدرس
حامد مقتدایی 1398/10/25 16438 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که هر گوشه‌اش پر از شگفتی‌های طبیعت است. از جنگل‌های بکر شمال تا جزایر جذاب جنوب کشور، از کویرهای و بیابان‌های خشک و بی‌آب و علف شرق ایران تا کوهستان‌های دیدنی غربی، هرکدام جذابیت‌های خاص خود را داشته و تصویری متفاوت از جلوه‌های زیبای طبیعت را برای علاقه‌مندان و طبیعت‌دوستان به نمایش می‌گذارند. اگر به دنبال یک تفریح هیجان‌انگیز در دامان طبیعت هستید، پیشنهاد می‌کنیم این بار سری به تنگه رغز در استان فارس بزنید. جایی که در آن می‌توانید صخره‌های بلند و جذاب را در کنار چشمه‌های خروشان و آبشار‌های دیدنی ببینید و لذت ببرید. با ما همراه باشید تا با تنگه رغز، راه‌های دسترسی و راهنمای سفر به آن آشنا شوید.

معرفی اولیه تنگه رغز

تنگه رغز در فاصله 35 کیلومتری شمال غربی داراب در بخش فسارود و منطقه حسن‌آباد با داشتن 64 آبشار و حوضچه طبیعی جاری که تنها 14تای‌شان مورد توجه گردشگران قرار گرفته با طولی به درازای 4 کیلومتر از دره رغز آغاز شده و به دره جنوب ختم می‌شود. 

تنگه رغز کجاست؟

تنگه رغز کجاست؟


در میان سه شهر داراب، فسا و استهبان در استان فارس، تنگه‌ای زیبا و هیجان‌انگیز دیده می‌شود که آن را با نام تنگه رغز می‌شناسند. رغز، تنگه‌ای بسیار دیدنی است که صخره‌ها و ارتفاعات بلند را در کنار دره‌هایی عمیق و جذاب در خود جای داده و چشم‌اندازهایی خاص و منحصربفرد ایجاد کرده است. زیبایی این منطقه صدچندان می‌شود اگر بدانید آبشارهایی خروشان از بالای صخره‌ها به درون دره‌ها جاری هستند و حوضچه‌های کف دره را پر می‌کنند. وقتی از بالای صخره‌ها به پایین می‌نگرید، استخرهای طبیعی زیبایی را می‌بینید که هرکدام از آن‌ها شکل خاص خود را داشته و از آب‌های زلال و شفاف پر شده است. شنیدن صدای آب‌های خروشان، زمانی که به زیبایی از بالای صخره به داخل حوضچه‌ها روان می‌شوند و تماشای ماهی‌هایی که در این آب‌ها زندگی می‌کنند و بالا و پایین می‌پرند، بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. به تمام این زیبایی‌ها سرسبزی منطقه را نیز اضافه کنید که از گیاهان و درختانی چون کل‌خنگ، انار، پونه، برنوک، مرزنجوش، پر سیاوشان و ارژن پوشیده شده است.
به گفته محلی‌ها، این منطقه دارای 64 آبشار کوچک و بزرگ است، اما تنها 14 آبشار آن شناخته شده و 12 تای آن نامگذاری شده است. آبشار آذرخش با ارتفاع ۶۵ متر و آبشار وداع با ارتفاع ۴۶ متر بلندترین آبشارهای این تنگه هستند. آبشار کبوتر با ارتفاع ۲۵ متر، آبشار نگین با ارتفاع ۱۶ متر، آبشار دماغه با ارتفاع ۱۲ متر، آبشار گلاب حوضچه با ارتفاع ۱۱ متر، آبشار حکمت با ارتفاع ۱۱ متر، آبشار جام با ارتفاع ۹ متر، آبشار مسعود با ارتفاع ۸ متر، آبشار فتح با ارتفاع ۸ متر، آبشار بوم‌رنگ با ارتفاع ۷ متر و آبشار یادگار با ارتفاع ۴ متر، سایر آبشارهای این بخش می‌باشند.

تنگه-رغز

در مراتع خرم و سرسبز بین داراب و فسای استان شیراز، ارتفاعاتی جای دارد که داخل آن دره‌هایی با حوضچه‌های آب مخفی شده که به علت سختی مسیر و دسترسی به آن، تا همین 10 سال پیش بر همگان پوشیده بود. درون آب‌های این تنگه ماهیان نترس زیبا و بسیار زیادی وجود دارد که با طبیعت بکری که دارند، توانسته‌اند یکی از خوش‌آب‌و‌هواترین طبیعت‌های ایران را به نام خود بزنند. 

اگر صرفاً قصدتان بازدید از منطقه سرچشمه باشد، بدون دراختیارداشتن تجهیزات فنی می‌توان صرفاً از چند حوضچه ابتدای مسیر عبور کرد و بعد از رسیدن به آبشاری با بلندای 25 متر (آبشار کبوتر)، نمی‌توان دیگر به راه ادامه داد. در ادامه باید خودتان را به کمک راهنماهای مجرب با دره‌نوری، فرود و شیرجه به انتهای مسیر برسانید. 


آبشارهای تنگه رغز

تعداد آبشارهای تنگه رغز که موردتوجه گردشگران واقع شده، 14 مورد بوده که در منابع مختلف به نام 12تایشان اشاره شده و باقی 50 آبشار به حال خود رها شده‌اند. این آبشارها به علت ارتفاع زیاد و نیاز به فرودشان بسته به مشخصات و ویژگی‌های ظاهری‌شان، توریست‌ها بر آن‌ها، نام‌های متعدد گذارده‌اند. 

در ادامه نام آبشارهای تنگه رغز در کنار ارتفاع‌شان آورده شده است: 

ردیف

نام آبشار

ارتفاع (برحسب متر)

1

نگین

۱۶

2

بوم رنگ

7

3

مسعود

8

4

گلاب حوضچه

11

5

فتح

8

6

حکمت

11

7

کبوتر

25

8

جام

9

9

دماغه

12

10

آذرخش

65

11

یادگار

۴

12

وداع

۴۶


تنگه-رغز

بهترین زمان سفر و بازدید تنگه رغز


بهترین زمان برای طبیعت‌گردی، دو فصل بهار و تابستان است. اگر بین ماه‌های اردیبهشت تا مهر به تنگه سفر کنید، آن را در پرآب‌ترین حالت خود خواهید دید. در فصل بهار آب و هوا بسیار مطبوع است و درختان نیز تازه جوانه زده و جلوه‌ای خاص به منطقه داده‌اند. سرسبزی درختان در تابستان نیز بسیار چشم‌نواز است. با توجه به آبشارهای متعدد و حوضچه‌های فراوانی که در این تنگه وجود دارد، گرمای این فصل کمتر شده و برای گردشگران دلچسب و دوست‌داشتنی خواهد بود. زمستان‌های رغز بسیار سر، برفی و یخبندان است و امکان سفر به آن وجود نخواهد داشت.
البته هر زمان که قصد سفر به تنگه را داشته باشید، حتی در فصل تابستان، باید از قبل اخبار هواشناسی را مورد بررسی قرار دهید و از احتمال وقوع بارندگی یا حتی سیلاب، آگاهی پیدا کنید تا دچار حوادث غیرمترقبه نشوید.


راه‌های دسترسی به تنگه رغز


اگر از شهر شیراز به سمت تنگه حرکت می‌کنید، جاده فسا را در پیش گرفته و از آن‌جا وارد جاده داراب شوید. پس از طی 35 کیلومتر به گردنه‌ای با نام دراکویه خواهید رسید. از این‌جا مسیر خاکی شروع می‌شود و عبور از آن با ماشین‌های معمولی سخت است. باید سوار نیسان شوید تا پس از 2 ساعت رانندگی به ابتدای دره برسید. از این‌جا باید پیاده‌روی را آغاز کنید و مسیر پاکوب را در راستای چشمه بیدک ادامه دهید. پس از آن، تنگه زیبای رغز را در مقابل چشمان خود خواهید داشت.


دسترسی به تنگه رغز و اقامت در اطراف آن

برای دسترسی به تنگه رغز می‌توانید یکی از دو مسیر زیر را انتخاب کنید: 

1. شیراز » مسیر جاده فسا » جاده داراب » فرعی حسن‌آباد » مراتع سرسبز » ابتدای دره 

2. دارب » 35 کیلومتری سمت شمال غرب » بخش حسن‌آباد » 4 تا 5 کیلومتر درون دره 

دو راه برای اقامت در منطقه تنگه رغز وجود دارد:


تنگه-رغز

1. با خودتان وسائل کمپینگ ببرید و در طبیعت اتراق کنید. 

2. اقامت در هتل سه‌ستاره نقش شاپور که هزینه اقامت در آن از 98 تا 298 هزارتومان بسته به نوع اتاق و چندخوابه‌بودن آن، تفاوت خواهد داشت. 

راه‌های دسترسی به تنگه رغز

وسائل موردنیاز در سفر به تنگه رغز

برای سفر به تنگه رغز می‌توانید وسائل صخره‌نوردی و غواصی زیر را به همراه داشته باشید: 

ردیف

نام وسیله

کاربری

1

کفش مناسب برای صخره نوردی، دره نوردی و شاید شنا

استفاده در شرایط متفاوت مسیر

2

طناب‌ها و گیره‌های صخره‌نوردی

طی‌کردن راحت و مطمئن مسیر

3

هارنس یا صندلی صعود

فرود در برخی از مناطق

4

کوله پشتی ضدآب

برای نگهداری وسایل مورد نیاز دربرابر آب

5

جلیقه نجات

مهم‌ترین وسیله حین شیرجه در آب

6

کلاه ایمنی

محافظت از سر دربرابر اصابت ضربه به سر در پرش‌ از ارتفاع

7

لباس اضافه و البته خشک

تعویض لباس‌های خیس پس از پایان سفر

8

تجهیزات غواصی (کپسول هوا، لباس مخصوص)

مناسب برای پرش‌های بیشتر در حوضچه‌‌های تا عمق 20 متر

9

قایق‌های بادی

بمنظور استراحت روی حوضچه‌ها و مسیرهای آبی

10

قمقمه

برداشتن آب از چشمه

11

ضدآفتاب

استفاده پس از خروج از آب و انتهای مسیر

تجهیزات موردنیاز برای سفر به تنگه رغز


همان‌طور که گفتیم، تنگه رغز در منطقه‌ای بکر قرار دارد که پوشیده از صخره‌های بلند و دره‌های عمیق است. برای عبور از این تنگه گاهی مجبورید از صخره‌ها بالا بروید و یا در برخی مواقع پایین بیایید. همچنین در برخی مسیرها باید از میان رودخانه رد شوید یا به غواصی در آب بپردازید. بنابراین باید تجهیزات مناسب برای صخره‌نوردی، دره‌نوردی، شنا یا حتی غواصی را به همراه داشته باشید. تجهیزات و وسایل موردنیاز برای سفر به تنگه رغز شامل:

کفش مناسب: باید کفشی را انتخاب نمایید که کفه محکم و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد تا بتوانید به راحتی از روی صخره‌ها عبور کنید. کفش راه‌پیمایی و صخره‌نوردی باید همیشه خشک باشد. بنابراین، به کفش دیگری نیز نیاز دارید تا بتوانید درون دره‌ها و برای عبور از حوضچه‌ها و آبشارها از آن استفاده نمایید. برای این کار بهتر است یک کفش شنا تهیه کنید. کفش شنا معمولا یک کفش پلاستیکی است که بر روی آن سوراخ‌هایی تعبیه شده است که از جمع شدن آب درون کفش جلوگیری می‌کند. کفش‌های شنا برای عبور از روی صخره‌های خیس و لغزنده نیز مناسب هستند و به دلیل چسبندگی که ایجاد می‌کنند، از لیز خوردن شما جلوگیری خواهند کرد.
تجهیزات صخره‌نوردی: برای بالارفتن از صخره‎ها و حتی پایین آمدن از آن‌ها، باید وسایل موردنیاز صخره‌نوردی را به همراه داشته باشید. این وسایل شامل گیره‌ها، طناب‌ها و دستکش‌های مخصوص هستند. اگر برای اولین بار است این کار را انجام می‌دهید، بهتر است با یک فرد حرفه‌ای مشورت کنید تا به شما در تهیه تجهیزات موردنیاز و وسایل ایمنی لازم کمک کند.
صندلی صعود: اغلب افراد به قصد شیرجه زدن در آب از صخره‌ها بالا می‌روند، اما گاهی شرایط اجازه شیرجه به شما نخواهد داد. در این مواقع باید با استفاده از طناب و گیره، آرام آرام به سمت پایین دره حرکت کنید. برای این کار نیاز به صندلی صعود یا هارنس خواهید داشت.
کوله‌پشتی ضدآب: برای حمل وسایل نیاز به یک کوله‌پشتی دارید که زیاد بزرگ نباشد و همچنین ضدآب باشد. وارد شدن آب به داخل کوله‌پشتی علاوه بر این‌که باعث خیس شدن وسایلتان می‌شود، بار شما را سنگین‌تر کرده و ادامه راه را برایتان مشکل خواهد کرد.
جلیقه نجات: یکی از مهم‌ترین وسایلی که باید به همراه داشته باشید، جلیقه نجات است. تمامی گردشگرانی که واردتنگه می‌شوند باید این جلیقه را پوشیده و تا آخر مسیر آن را به تن داشته باشند. دقت کنید که بندهای جلیقه را به درستی ببیندید و برای محکم کردن آن نیز از دیگران کمک بگیرید. شما وارد مسیری می‌شود که جریان آب تند و پرفشاری دارد که ممکن است باعث باز شدن جلیقه و رها شدن آن از بدنتان شود.
کلاه ایمنی: پریدن از آبشارهای مرتفع و شیرجه زدن در درون حوضچه‌ها کاری هیجان‌انگیز و البته کمی خطرناک است. برای این کار باید تمامی موارد ایمنی را به درستی رعایت نمایید تا دچار آسیب نشوید. یکی از گزینه‌هایی که باید به همراه داشته باشید و در هنگام شیرجه مورد استفاده قرار دهید، کلاه ایمنی است.
لباس اضافی: در هنگام عبور از دره‌ها، لباس‌های شما کاملا خیس می‌شود. بنابراین، باید یک دست لباس اضافه داشته باشید تا بتوانید در هنگام برگشت آن را به تن کنید. با توجه به این که انتهای تنگه بن‌بست است، بسیاری از گردشگران زمانی که تنگه را تا انتها طی کردند، همان مسیر را برمی‌گردند. از این رو، بهتر است لباس‌های اضافی خود را در ابتدای تنگه بگذارید تا خشک بماند.
تجهیزات غواصی: برخی از حوضچه‌های تنگه رغز بسیار عمیق هستند تا جایی که ارتفاع آن‌ها به بیش از 20 متر نیز می‌رسد. اگر قصد غواصی در آب را دارید یا می‌خواهید در حوضچه‌های عمیق شیرجه بزنید، باید تجهیزات غواصی شامل لباس و کپسول هوا را به همراه داشته باشید.

از سایر وسائل موردنیاز برای سفر به تنگه رغز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

دستکش‌های مخصوص صخره‌نوردی و کوه‌نوردی، چراغ قوه، کلاه، عینک آفتابی بنددار، آب، فلاسک چای، غذای سبک، کیسه زباله، قلم دافع حشرات، جعبه‌ کمک‌های اولیه، ابزار فرود، تسمه‌ سنگ‌نوردی، صندل پشت و جلو بسته و ملافه‌ اضافه.

تجهیزات موردنیاز برای سفر به تنگه رغز

نکات لازم برای سفر به تنگه رغز


قبل از برنامه‌ریزی برای سفر وضعیت آب و هوایی منطقه را چک کنید و از عدم بارندگی در این ناحیه مطمئن شوید.
دقت داشته باشید که برای گذر از تنگه باید ارتفاعات زیادی را پشت‌سر بگذرانید. اگر ترس از ارتفاع دارید، این سفر را فراموش کنید.
همان‌طورکه گفتیم در بین دره‌ها حوضچه‌های عمیقی وجود دارد که گاهی مجبور به عبور از آن‌ها خواهید بود. از این رو، حتما باید شنا بلد باشید تا دچار دردسر نشوید.
تنگه رغز پر از حشره است که در مناطق پرآب بیشتر نیز دیده می‌شوند. برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت این حشرات بهتر است یک اسپری ضدحشره به همراه داشته باشید تا از شر حشرات در امان بمانید.
آب‌ حوضچه‌ها از چشمه‌ها تامین می‌شوند و قابل نوشیدن هستند، اما بهتر است آب آشامیدنی خود را از دهانه چشمه تهیه کنید. برای این کار حتما یک بطری آب یا قمقمه به همراه داشته باشید.
اگر وسایل خود مانند غذا، لباس و ... را به داخل تنگه می‌برید، حتما از یک کوله‌پشتی ضدآب استفاده نمایید تا وسایلتان خیس نشود.
یکی از جذابیت‌های این تنگه، ماهی‌های درون حوضچه‌های آن است. این ماهی‌ها از شما نمی‌ترسند و به راحتی در کنارتان شنا می‌کنند. بنابراین، شما نیز هراسی از آن‌ها نداشته باشید و با خیال راحت از تماشایشان در آب لذت ببرید.
برای انتخاب لباس این نکته را مد نظر داشته باشید که شما بخشی از مسیر را در آب هستید و وقتی خارج می‌شوید با وزش باد احساس سرما می‌کنید. از این رو، بهتر است لباستان را از جنسی انتخاب کنید که سریع خشک شود.
در صورتی که اهل کمپینگ هستید و قصد دارید در اطراف تنگه چادر بزنید، حتما یک آتش روشن کنید و مراقب حیوانات وحشی منطقه باشید.

نکات ضروری در سفر به تنگه رغز

  •  به همراه داشتن اسپری ضد حشره
  •  به همراه داشتن بطری آب و سعی در ننوشیدن آب این منطقه
  •  استفاده از کوله‌های ضد آب مخصوص دره‌نوردی و وسایل ضد آب
  •  خراب نکردن لانه‌های پرندگان وحشی در طول مسیر
  •  انتخاب مقصد گردشگری دیگر در صورت ترس از ارتفاع، آب و شنا
  •  ترس نداشتن از ماهیان در حال شنا در حوضچه‌ها
  • پوشیدن لباس‌های وت سوت بپوشید یا لباس‌هایی که به سرعت خشک می‌شوند.

تنگه-رغز

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با آبشارها، زمان مناسب سفر، دسترسی و اقامت و در نهایت وسائل موردنیاز برای سفر به تنگه رغز آشنا کردیم. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور شیراز راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید