مناسب‌ترین تجهیزات طبیعت‌گردی
حامد مقتدایی 1398/10/19 1185 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آیا قصد دارید در یکی از تورهای گردشگری شرکت کنید اما نمی‌دانید مناسب‌ترین و بهترین تجهیزات طبیعت‌گردی که لازم است با خود همراه ببرید، چه مواردی هستند؟ در ادامه با 10 مورد از کاربردی‌ترین و اصولی‌ترین تجهیزات تورهای طبیعت‌گردی که برای یک سفر لازم آن‌ها را در کوله خود جای دهید، آورده شده است.


1. چادر

برای خرید چادر به عنوان یکی از تجهیزات طبیعت‌گردی توجه داشته باشید که دو نوع چادر داریم: 

چادرهای پاپ‌آپ یا چادرهای اتوماتیک: زمانی‌که با ماشین به سمت مسیری که قصد دارید چادرتان را آنجا سرپا کنید، می‌روید مناسب هستند. این چادرها اغلب سنگین بوده و در زمان وزش باد، خیلی مناسب نیستند، چون خود چادر به جایی متصل نمی‌شود. 


کیسه-خواب-از-تجهیزات-طبیعت‌گردی

2. چادرهای بک‌پکینگ: این چادرها در بین تجهیزات طبیعت‌گردی شکلی کشیده و مستطیلی دارند، بسیار سبک بوده و جای زیادی نمی‌گیرند. تمام میله‌ها تاشده و در یک بسته کوچک قرار گرفته و می‌توان آن‌ها را به کوله‌‌پشتی نصب کرد.

به لحاظ جنس نیز چادرها دو نوع دوپوش یا یک‌پوش دارند. چادرهای دوپوش دو لایه داشته و لایه اول از جنس توری و لایه دوم مجهز به بادشکن بوده و در واقع ضدآب هستند. وزن چادرهای دوپوش کمی بیشتر از چادرهای یک‌پوش هستند. 

نکته: حتماً زیر چادر خود یک زیرانداز بیندازید. 


2. کیسه خواب

خرید کیسه خواب به عنوان یکی دیگر از تجهیزات طبیعت‌گردی به دو دسته تقسیم می‌شود: کیسه خواب‌های پر و الیاف. 

سعی کنید کیسه خوابی تهیه کنید که برای دماهای منفی هم مناسب باشند. 

کیسه خواب‌های الیاف ارزان‌تر بوده و نگهداری و شست‌وشوی آن‌ها بسیار راحت است. 

کیسه خواب‌های پر سبک‌تر بوده و عمر طولانی‌تری دارند. اما نگهداری از آن بسیار کار دشواری است. 

نکته: حتماً زیر کیسه خواب خود یک زیرانداز بیندازید. 


3. کوله‌ پشتی

کوله پشتی‌ها برای سفر به عنوان یکی از تجهیزات طبیعت‌گردی در دو دسته جای می‌گیرند: 

کوله پشتی‌های کوه و کوله پشتی‌های سفر. 

تفاوت بین این کوله ها در نحوه قرارگیری زیپ در آن‌هاست. 

کوله پشتی‌های کوه را باید از بالا باز کرد و وسائل داخل‌شان را هم باید از زیر به بالا چید. 

کوله پشتی‌های سفر را از دور کوله می‌توان باز کرد و همزمان می‌توان به بالا و پایین کوله دسترسی داشت. 

برای یک سفر یک‌روزه به کوله 25 تا 40 لیتری و برای سفر دو روزه به کوله 40 تا 60 لیتری نیاز خواهید داشت. سفرهای بیشتر از دو روز هم طبیعتاً به کوله‌های بزرگتر نیاز دارند. 


چادر-از-تجهیزات-طبیعت‌گردی

4. کفش

کفش یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تجهیزات طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. بسته به برنامه پیش‌رویتان برای طبیعت‌گردی باید کفش مناسبی را انتخاب کنید. برای طبیعت‌گردی‌های سبک، کفش سه فصل که مناسب تمام برنامه‌ها به جز برنامه‌های زمستانی است کاملاً به کارتان خواهد آمد. کف کفش را هم باید به آن توجه کنید. کف کفش برای طبیعت‌گردی نباید به هیچ‌وجه لیز باشد. کفش‌های ساقدار برای محافظت از قوزک پا فوق‌العاده هستند. 

از برندهای ایرانی مناسب برای کفش‌های کوه‌نوردی می‌توان به پایار و لاوان و در برندهای خارجی می‌توان به اسکارپا، لووا و ترزتا اشاره کرد. 


5. لوازم پخت و پز

لوازم پخت و پز، یکی از تجهیزات طبیعت‌گردی ضروری محسوب می‌شوند. ست‌های پخت و پز چندتکه‌ای مانند کتری، ماهیتابه، قابلمه، کاسه و بشقاب همراه با کفگیر و اسکاچ را باید حتماً به همراه داشته باشید. به همراه داشتن یک گاز کوچک سفری و سرشعله هم به عنوان یکی از تجهیزات طبیعت‌گردی برای پخت و پز به شدت توصیه می‌شود. لیوان، قاشق و چنگال، فلاسک، قمقمه و چاقو را هم فراموش نکنید. 


6. لباس

از جمله تجهیزات طبیعت‌گردی، به همراه داشتن لباس و پوشاک مناسب است. از مهم‌ترین‌شان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: جوراب پشمی، جوراب ضدآب، شلوار، کاپشن، بادگیر، پانچو، کلاه نقاب‌دار، لباس آستین‌بلند، دستکش، شال گردن، دمپایی، تیشرت، مانتو، کلاه آفتابی. بسته به فصلی که در آن سفر می‌کنید خودتان می‌توانید نوع مناسب این دسته از تجهیزات طبیعت‌گردی را تشخیص دهید. 


کفش-اسکارپا-از-تجهیزات-طبیعت‌گردی

7. وسایل بهداشتی و کمک های اولیه

وسایل بهداشتی و کمک‌های اولیه از جمله تجهیزات طبیعت‌گردی فوق‌العاده ضروری هستند که باید حواستان باشد که آن‌ها را در دقایق آخر جا نگذارید: کرم ضدآفتاب، چسب زخم، لوسیون یا اسپری ضد حشره، دستمال رولی، ژل ضد عفونی، کیسه زباله، قرص‌های مسکن و تهوع، حوله، مسواک، خمیردندان، صابون و شامپوی سفری، محافظت‌کننده‌ها در برابر نور‌خورشید، عینک آفتابی و وسایلی چون گاز استریل، باند و ... 


8. لوازم الکترونیکی

از جمله تجهیزات طبیعت‌گردی الکترونیکی که باید به همراه داشته باشید می‌توان به باتری اضافه یا پاوربانک برای تلفن همراه‌تان اشاره کرد. برای دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای نیز به همراه داشتن یک لنز 18 تا 55 میلی‌متری کفایت می‌کند. 

پیش از سفر حتماً یاد بگیرید که با قطب‌نما و GPS بتوانید کار کنید و آن‌ها را به عنوان یکی از تجهیزات طبیعت‌گردی ضروری در کوله پشتی‌تان، جای دهید، چون در مواقع به اتمام رسیدن باتری فوق‌العاده به کارتان می‌آیند. 


9. غذا و خوراکی‌ها

اگر قرار است چندروزی را در طبیعت سر کنید، حتماً باید به فکر یک سری غذا و خوراکی به عنوان خوردنی‌های تجهیزات طبیعت‌گردی خود باشید. کنسروها، چای سیاه، گوشت خشک‌شده و دودی‌شده، آجیل، میوه‌خشک، مواد انرژی‌زا و انواع تنقلاتی که فضای زیادی از شما نمی‌گیرند را حتماً حتماً در کوله‌ پشتی‌تان جای دهید. به همراه داشتن یک بطری آب و یک مخزن تاشو برای آن را هم می‌توانید به فهرست ضروریات سفر طبیعت‌گردی خود  بیفزایید. 


10. سایر تجهیزات طبیعت‌گردی

از سایر تجهیزات طبیعت‌گردی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بیلچه، سوت، چراغ قوه یا هد لمپ، طناب پاراکورد، قیچی، گره باز کن، موچین، فندک و کبریت، نقشه و راهنمای مسیر، جعبه ابزار و یا ابزارهای چندکاره.


لباس-مناسب-از-تجهیزات-طبیعت‌گردی

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات و دانستنی‌های خواندنی از 10 مورد از تجهیزات طبیعت‌گردی که در سفرها و تورهای پیش‌روی‌تان حسابی به کارتان می‌آید، آشنا کردیم. اگر قصد شرکت در تورهای طبیعت‌گردی را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تورهای طبیعت‌گردی راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید