ترکیه و 15 داستان عجیب‌ و غریب
حامد مقتدایی 1398/10/15 3524 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور ترکیه، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین مقاصد توریستی بین‌المللی، پر است از نکات عجیب‌وغریب؛ از زادگاه بابانوئل تا میزبانی از اولین کلیسای جهان.


15 مورد از دانستنی‌های عجیب‌وغریب درباره کشور ترکیه 

در ادامه شما را با چندین مورد از دانستنی‌های عجیب‌‌وغریب کشور ترکیه آشنا می‌کنیم: 


1. جمهوری ترکیه

اسم رسمی کشور ترکیه، جمهوری ترکیه است؛ این کشور که اکنون تحت عنوان جمهوری ترکیه شناخته می‌شود، زمانی بخشی از امپراطوری عثمانی بود؛ تا زمانی‌که بعد از جنگ جهانی اول، دوران سلطنتش به اتمام رسید. جنگ استقلال ترکیه پس از آن شکل گرفت و سپس در سال 1923 جمهوریت با اولین رئیس‌جمهور ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک به ترکیه بازگشت. 


نمایی-از-ترکیه

2. طراحی پلی بر فراز شاخ طلایی توسط داوینچی

لئوناردو داوینچی یک بار پلی را با گذر از شاخ طلایی طراحی کرد؛ در سال 1503، لئوناردو داوینچی طرح‌های یک پل عبوری از شاخ طلایی، خلیج کوچک بوسفر که شهر استانبول (آن زمان قسطنطنیه نام داشت) را به دو بخش جدا می‌سازد، طراحی کرد. این پل هرگز ساخته نشد، اگرچه رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان چندین سال پیش اعلام کرد که عده‌ای داوطلبانه مشغول کار بر روی طرح‌های داوینچی هستند. 


3. سلطان صادرات فندق جهان

ترکیه مسئول 75 درصد از صادرات فندق جهان است؛ بیشتر فندق‌های جهان در کف مدیترانه، در ترکیه، یونان، ایتالیا و اسپانیا رشد می‌کنند. ایتالیا بزرگترین تولیدکننده بعدی است و 20 درصد از فندق جهان را تامین می‌کند.


4. اولین کلیسای جهان

اولین کلیسای مسیحیت در انطاکیه واقع شده و تصور بر این است که این کلیسا توسط یکی از پیروان حضرت مسیح، سیمون پیتر ساخته شده است. همین مسئله، این کلیسا را به یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های پرستش مسیحیت در جهان بدل می‌کند. امروزه با سفر به ترکیه و شهر انطاکیه می‌توانید این کلیسا و شکوه دوران گذشته را شاهد باشید. 


5. زادگاه بابانوئل، پاتارای ترکیه

بابانوئل در پاتارای ترکیه متولد شد؛ سنت نیکولاس –شخصیت تاریخیِ پشت کاراکتری که آن را به نام بابانوئل می‌شناسیم- حدوداً 300 سال بعد از ظهور میلاد مسیح، در پاتارای ترکیه متولد شد. مرد مقدسی که مردم باور دارند در طول دوران زندگی‌اش معجزات بسیاری انجام داده و از بین آن‌ها می‌توان به نجات جان دیانوردان از کشتی‌های در حال غرق اشاره کرد. نه تنها داستان‌های روایت‌شده در خصوص بخشندگی‌اش به مفاهیم اولیه بابانوئل بدل شده، بلکه خود این شخصیت به یکی از حامیان مقدس دریانوردان مبدل گشته است. نام بابانوئل یا سانتا کلاس از واژه هلندی سینتر کلاس، نسخه کوتاه‌شده سنت نیکولاس برگرفته شده است. 


6. داستان واقعی گل‌های لاله هلند

هلند باید به خاطر گل‌های لاله‌اش از ترکیه سپاسگزار باشد؛ گل‌های لاله برای اولین بار در امپراطوری عثمانی پرورش پیدا کردند. دانه‌های عشق کشور هلند به گل لاله زمانی‌ شکوفا شدند که سفیر هلند در قرن 16ام به دربار سلطان سلیمان ترکیه سفر کرده بود، پس از بازگشتش به آمستردام، دسته‌ای از پیازهای لاله را با خود به همراه برد. 


نمایی-از-ترکیه

7. استانبول، شهری در دو قاره

استانبول در دو قاره همزمان حضور دارد – اروپا و آسیا؛ استانبول با سپاس از رودخانه تماشایی بوسفور، کناره غربی آن در قاره اروپا و کناره شرقی آن در قاره آسیا واقع شده است. شما می‌توانید از روی پل گالاتا بین دو قاره حرکت کنید. تنها 3 درصد از ترکیه در اروپا واقع شده است، و عمده‌ترین بخش‌های خاک این کشور در قاره آسیاست. 


8. قدیمی‌ترین راه‌آهن زیرزمینی اروپا

تونل ترکیه، قدیمی‌ترین راه‌آهن زیرزمینی فعال در قاره اروپاست؛ این تونل کار خود را در سال 1875 آغاز کرد و محله‌های کاراکوی و بیوگلو را به هم متصل می‌سازد و تنها 8 سالی از راه‌آهن زیرزمینی لندن جوان‌تر است. این تونل 600 متر طول دارد.


9. زادگاه هرودت و سنت پائول

ترکیه وطن شخصیت‌های تاریخی مشهوری همچون اسوپِ نویسنده، هرودتِ تاریخ‌نگار و یکی از حواریون حضرت مسیح به نام سنت پائول؛ پائول که یکی از حواریون بود در شمال ترکیه و در شهری به نام طرسوس به دنیا آمد. بسیاری از افراد باور دارند که اسوپ، داستان‌پرداز مشهور یونانی در ناحیه تراس در کنار دریای سیاه بزرگ شده است. تاریخدان یونانی، هرودت نیز در بودروم کنونی چشم به جهان گشوده است. 


10. صحبت به بیش از 30 زبان

بیش از 30 زبان در ترکیه صحبت می‌شود؛ اگرچه زبان رسمی کشور ترکیه، ترکی است، بیش از 30 زبان دیگر نیز در این کشور رواج دارد، مانند کرمانجی (کردی شمالی)، عربی بین‌النهرینی و ززکی. 

لیست تورهای مرتبط:

لیست تورهای اقساطی استانبول

لیست تورهای اقساطی آنتالیا

لیست تورهای اقساطی کوش آداسی

11. بلندترین خط ساحلی

خط ساحلی دریای سیاه ترکیه به 1175 کیلومتر می‌رسد؛ این فاصله با فاصله بین لندن و ونیز برابری می‌کند. 


نمایی-از-ترکیه

12. ممنوعیت پوشیدن کلاه قرمز منگوله‌دار

رسماً پوشیدن فاس در ترکیه غیرقانونی است؛ نام کلاه قرمز منگوله‌دار از شهر فاس در مراکش گرفته شده است. در آنجا از رنگ قرمز برای رنگ‌آمیزی کلاه‌های‌شان استفاده می‌کردند. مصطفی کمال آتاتورک پوشیدن فاس را در دهه 1920 ممنوع کرد، چون نمایانگر دوران امپراطوری عثمانی بود. این قانون هرگز زیرپا گذاشته نشد، اگرچه اگر هم اکنون چنین کلاهی بر سر کنید، بعید است به خاطرش دستگیر شوید. 


13. بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول 64 خیابان و 4000 مغازه در خود دارد؛ یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین‌ بازارها در جهان، بازار بزرگ روزانه میزبان 400 هزار بازدیدکننده است و اغلب از آن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید موجود در سطح جهان یاد می‌شود.


14. طولانی‌ترین واژه با 70 حرف

Muvaffakiyetsizleştiricileştiriveremeyebileceklerimizdenmişsinizcesine طولانی‌ترین کلمه به زبان ترکی است؛ این کلمه تقریباً بدین شکل ترجمه می‌شود: اگر شما از آن‌دسته افراد هستید، ما به سادگی قادر نخواهیم بود تا همانند سازنده‌های ناموفق، چیزی را بسازیم. این عبارت از 70 حرف تشکیل شده است. از این واژه در زبان محاوره روزمره استفاده نمی‌شود و یک داستان پشت آن قرار دارد. 


15. ترکیه، کشوری بدون شتر

علی‌رغم وجود شترها در اقامتگاه‌های ترکیه، این حیوانات بومی این کشور نیستند؛ هیچ صحرایی در ترکیه وجود ندارد، بنابراین هیچ شتر بومی در این کشور زندگی نمی‌کند. همچنین، درگذشته کاروان‌ها از این کشور عبور می‌کردند تا به مراکز تجاری آفریقا و آسیا بروند. در منطقه آگیان ترکیه، کشتی‌گیری شترها یک ورزش مشهور است. 


نمایی-از-ترکیه

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با توضیحاتی جذاب و خواندنی از نکات و دانستنی‌های عجیب و غریب در مورد کشور ترکیه، از ممنوعیت کلاه قرمز منگوله‌دار تا پادشاهی دنیای فندق آشنا کردیم. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تورهای ترکیه راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید