میدان شهرداری رشت زیباترین میدان شهری ایران
حامد مقتدایی 1398/10/12 4090 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


آیا با میدان شهرداری رشت، یکی از تماشایی‌ترین میادین شهری ایران و قلب تپنده رشت، برنده جایزه بین‌المللی بزرگترین رقابت طراحی جهان در سال 2017 آشنایی دارید؟ در این مقاله راهنمایی کاملی را در ارتباط با میدان شهرداری رشت در مطالعه خواهید کرد.


تاریخچه و معرفی میدان شهرداری رشت

تاسیس شهرداری از موارد نوظهوری بود که در رشت به عنوان یکی از شهرهای پیشرو تاسیس شد و ایجاد آن، موجب ساخته‌شدن تدریجی مراکز مهم تجاری، فرهنگی و اقتصادی در خیابان‌های اطراف شد. میدان شهرداری رشت نیز با وجود کاخ ساختمان شهرداری در مساحتی به وسعت 7000 مترمربع به اولین میدان بلدیه ایران بدل شد. از زمان رضاشاه پهلوی کم‌کم کار تعریض میدان انجام شد  و تا سال 1350 ادامه داشت و بعد از انقلاب مدتی نامش به میدان شهدا تغییر پیدا کرد. 

برای بازدید از میدان شهرداری رشت می‌توان با استفاده از تاکسی‌های خطی یا ماشین‌های دربست به نزدیکی میدان رسید و پس از آن با پیاده‌روی به نزدیکی آن رفت. 

لیست تورهای مرتبط:

تور فیلبند کایت

تور ماسال کایت

تور ترکمن صحرا

کاخ-شهرداری-در-نزدیکی-میدان-شهرداری-رشت

امروزه میدان شهرداری رشت و قسمتی از خیابان‌های اطراف آن به صورت یک پیاده‌راه شهری بزرگ و تماشایی درآمده و در اطراف آن می‌توانید شاهد بازار محلی و قدیمی شهر رشت، میدان و پیاده‌راه علم‌الهدی، خیابان علم‌الهدی و مراکز خرید مدرن و سنتی باشید. همچنین توجه داشته باشید که طراحی و بازسازی صورت‌گرفته برای میدان شهرداری رشت موجب شده تا در سال 2017، جایزه بین‌المللی بزرگترین رقابت طراحی دنیا را از آن خود کند. این اثر به شماره 1516 در سال 1356 در فهرست آثار ملی ثبت شده است. 


آشنایی با حال‌وهوای میدان شهرداری رشت

اگر از سمت سبزه میدان و پارک معروفش به سمت میدان شهرداری رشت حرکت کنید، در این مسیر می‌توانید از فضای دلچسب پیاده‌روی در کنار مجسمه‌ها، گل‌کاری‌ها و بساط رنگارنگ دست‌فروش‌ها لذت ببرید. پس از رسیدن به میدان شهرداری رشت، شاهد استخری بزرگ در بخش بالایی آن خواهید بود با فواره‌هایی خروشان که به فرم‌های مختلف در حرکت‌اند. صدای نواخت آهنگ از رادیو و صدای زنگ ساعت شهرداری و حال و هوای خوبی که دارد جان می‌دهد برای یک عکاسی حرفه‌ای. 



بازار-سنتی-در-نزدیکی-میدان-شهرداری-رشت

از سمت میدان شهرداری تا اواسط خیابان علم‌الهدی، سنگ‌فروش بوده و از مسیری دیگر، می‌توان به بازار سنتی رشت سر زد. بازاری قدیمی و پرهمهمه با جوی دوست‌داشتنی و به‌یادماندنی که اطراف‌تان را لهجه شیرین رشتی و گیلکی با رنگ‌ها، عطرها و مغازه‌های ریز و درشت با اجناس مختلف شما را احاطه می‌کند.


خوشمزه‌گردی در میدان شهرداری رشت

در کنار تماشای میدان شهرداری رشت و جذابیت‌های تفریحی و گردشگری اطراف آن، پس از کلی پیاده‌روی و عکس‌برداری می‌توانید یکی از راه‌های زیر را انتخاب کنید، تا دلی از عزا دربیاورید: بستنی‌های خوشمزه انتهای پیاده‌راه علم‌الهدی، باقالی و لبوی داغ روبروی سینما سپیده، کبابی‌های داخل بازار، نان‌و‌شیرینی‌فروشی‌های محلی برای خرید کلوچه‌های فومن و رشته خوشکار. 


دیدنی‌های اطراف میدان شهرداری رشت

در ادامه به ارائه توضیحاتی درخصوص دیدنی‌های اطراف میدان شهرداری رشت برای آشنایی بیشتر شما گردشگران علاقمند به شرکت در تور رشت می‌پردازیم:


کتابخانه-ملی-در-نزدیکی-میدان-شهرداری-رشت

1. کاخ شهرداری رشت

محبوب‌ترین و تماشایی‌ترین ساختمان اطراف میدان که در بین سال‌های 1286 تا 1308 هجری شمسی به دستور اداره بلدیه رشت با الهام از معماری سن‌پترزبورگ و تحت تاثیر روس‌‌ها احداث‌شده به عنوان ساختمان شهرداری رشت، اکنون بخش مرکزی شهرداری رشت محسوب می‌شود. برج ساعت کاخ شهرداری که در گذشته از آن برای دیده‌بانی، امنیت و جلوگیری از آتش‌سوزی استفاده می‌شده، هر نیم‌ساعت یک‌بار به تعداد اعداد همان ساعت به صدا درمی‌آید.

  

2. کتابخانه ملی رشت

ساختمان قدیمی با نمایی متفاوت از مغازه‌ها و پاساژهای کناری با الهام از معماری سازه‌های کشورهای شرق اروپا ساخته‌ شده و در سال 1313 همزمان با اجلاس هزاره فردوسی طوسی افتتاح شده و امروزه میزبان 150 هزار جلد کتاب چاپی و 1750 جلد کتاب خطی است و همه‌روزه بین ساعات 8 صبح تا 6 غروب به غیر از روزهای تعطیل می‌توان از آن بازدید کرد. 


اداره-پست-در-نزدیکی-میدان-شهرداری-رشت

3. ساختمان قدیمی هتل ایران

یکی از اصلی‌ترین و دیدنی‌ترین بناهای تاریخی اطراف میدان شهرداری رشت، هتل مجلل ایران بوده که در سال 1314 پس از 6 سال گذشت از ساخت، افتتاح شد و به مساحت 1800 مترمربع در سال 1386 قرار بر بازسازی آن بوده، اما علی‌رغم ثبت ملی شدن این اثر تاریخی در سال 1379، کماکان به حال خود مانده است. 


4. ساختمان اداره پست و تلگراف رشت

یکی دیگر از سازه‌های زیبا اطراف میدان شهرداری رشت، با الهام از اروپای شرقی و روسیه به دستور فرمانده تیپ محمدحسین آیرم در دوره پهلوی اول در 4 طبقه با نمای سفید در ضلع شمالی آن در سال 1379 واقع شده و امروزه نمایشگاهی است با موضوعات مرتبط با پست، ارتباطات و... 


5. سینما سپیدرود رشت

در ابتدای پیاده‌راه علم‌الهدی، یکی دیگر از ساختمان‌های قدیمی اطراف میدان شهرداری رشت با کاربری اولین سالن اجتماعات فرهنگ در سال 1320 به دست کریشا مایاک، به سینما بدل شد و درحال‌حاضر با دراختیارداشتن دو سالن نمایش با فیلم مجزا 800 نفر ظرفیت دارد. 


سینما-سپیدرود-در-نزدیکی-میدان-شهرداری-رشت

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با توضیحاتی جذاب و خواندنی از تاریخچه، حال‌وهوا، خوردنی‌ها و دیدنی‌های اطراف میدان شهرداری رشت آشنا کردیم. اگر قصد سفر به رشت را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور رشت راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید