همه چیز درباره بندر بریس چابهار به همراه عکس
21552 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



بدون شک وقتی اسم چابهار را می‌شنویم به یاد تصاویری می‌افتیم از بندی که قایق‌هایی با ابعاد مختلف درون آن قرار گرفته‌اند. نام این مکان زیبا، بندر بریس است. بندر بریس، خانه مرغ‌های دریایی بسیار زیادی است که در فصول مختلف به این بندر می‌آیند و بر زیبایی آن می‌افزایند. همچنین سالانه گردشگران زیادی از سرتاسر ایران با تور‌ چابهار می‌آیند تا سری به بندر بریس و زیبایی‌های خیره‌کننده آن بزنند.


موقعیت جغرافیایی بندر بریس


بریس-چابهار


چابهار پر است از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های طبیعی که هر جا چشم بچرخانید می‌توانید نشانه‌ای از آن را ببینید. از تالاب لیپار، کوه‌های مریخی تا بندر زیبایی همچون بندر بریس. بندر بریس تقریباً در فاصله 64 کیلومتری مرکز چابهار واقع شده است. برای رسیدن به بندر زیبای بریس باید از سواحل طلایی مکران به سمت شرق بروید و سپس در مسیرتان به جاده‌ای پر پیچ و خم می‌رسید که از بین کوه‌های مینیاتوری عبور می‌کند. درنهایت وارد جاده‌ای می‌شوید که به روستای بریس و بعد بندر بریس ختم می‌شود. 

عمر بندر بریس چیزی در حدود 200 سال بوده و از فعالیت‌های مرسوم در آن می‌توان به ماهیگیری اشاره کرد. ماهیگیرها به طور روزانه تورشان را در کنار بندر پهن می‌کنند و هرچه گیرشان بیاید خرج روزانه‌شان می‌شود. در این بندر تا دلتان بخواهد می‌توانید میگو، شوریده، شیر ماهی و ماهی حلوا ببینید و بوی آن‌ها را استشمام کنید. موقعیت جغرافیایی دقیق بندر بریس بر روی نقشه در دهستان نگور از بخش دشتیاری چابهار قرار گرفته و از خود نگور چیزی در حدود 44 کیلومتر فاصله دارد. 


تماشایی‌های بندر بریس


چابهار


همین طور که از کنار ساحل دریای عمان پیش می‌روید، پیش از این که به بندر بریس برسید چند خانه قدیمی و متروکه می‌بینید که در گذشته خانه بسیاری از صیادان بوده و اکنون تنها باقیمانده آن برجای‌مانده است. البته کمی که پیش بروید می‌توانید خانه جدید صیادان را نیز ببینید. همچنین از مواردی که بر زیباتر شدن بندر بریس افزوده می‌توان به قایق‌ها و لنجهای صیادی اشاره کرد که دارند از دریا برمی‌گردند یا به تازگی در مسیر رفتن به دریا هستند. همچنین حضور مرغ‌های دریایی که بر فراز آن اسکله و بندر پرواز می‌کنند از مواردی است که بر دو چندان شدن زیبایی بندر بریس افزوده است. شب‌های بندر بریس از دیگر مواردی است که آن را بسیار تماشایی ساخته چرا که موج‌هایی بسیار خروشان در آن به جریان می‌افتد و از همیشه زیباتر می‌شود.


غروب بندر بریس


روستای-چابهار


در بین اهالی و همچنین گردشگران بسیار مشهور است که برای تماشای غروب خورشید از بالای دیواره‌های صخره‌ای یا از روی ساحل طلایی، بهترین کار این است که به روستای بریس بروند چرا که روستای بریس حدوداً 10 متری از دریا فاصله دارد و حداقل عمق آن به چیزی در حدود 4 متر می‌رسد. این امکان را به شما می‌دهد تا به خوبی بتوانید غروب خورشید را که به قرمزی میزند تماشا کنید و عکس‌های بسیار زیبایی ثبت کنید. بریس از چهار طرف خود با اماکن و جاذبه‌های گردشگری احاطه شده به طوری که شمال آن به کوه‌های مینیاتوری و غرب و جنوب آن به دریای عمان می‌رسد. قطعاً بندر بریس یکی از بهترین و دنج‌ترین بنادر در ایران است که می‌توانید برای عکاسی به آن جا بروید.


فصل مناسب برای سفر به بندر بریس


بندر-بریس-چابهار


چابهار از جمله مکان‌هایی است که شما در هر فصل سال می‌توانید به آن سفر کنید. دما در بالاترین حد خود به چیزی حدود 36 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و حداقل دمای چابهار 16 درجه سانتی‌گراد است که بیشتر چنین اتفاقی در ماه بهمن رخ می‌دهد. تنها زمانی که شاید کمی برای قایق‌های کوچک مشکل ایجاد کند و نتوانند به راحتی جابجا شوند، نیمه خرداد تا اواخر مرداد است چرا که در این ماه طوفان‌های استوایی آغاز می‌شوند.


جاذبه‌های گردشگری بندر بریس


تالاب-بریس


صخره‌هایی در ابتدای مسیر ساحلی چابهار وجود دارد که به خاطر فرسایشی که اتفاق افتاده، سوراخ‌های عمیقی روی آن وجود دارد و وقتی موج به سمت آن‌ها حرکت می‌کند، آن‌ها با شدت به سمت هوا فوران می‌کنند و تصویری همچون موج آتش‌فشان ایجاد می‌کنند. ارتفاع این موج‌ها گاهی به 20 متر هم می‌رسد و تماشای آن یا حتی نزدیک آن رفتن حسی دل‌پذیر ایجاد می‌کند.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اطراف بندر بریس، تالاب بریس است که بزرگ‌ترین تالاب سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود. فاصله تالاب بریس تا روستای بریس چیزی در حدود 10 کیلومتر است و درست مثل سدی طبیعی آب‌های اطراف خودش را جمع می‌کند. پوشش گیاهی که می‌توانید اطراف تالاب بریس ببینید، درختچه گز و چش است. روستای قدیمی بریس نیز در فاصله‌ای در حدود 5 کیلومتری روستای فعلی بریس واقع شده و تماشای بناهای قدیمی آن به عنوان جاذبه‌های گردشگری خالی از لطف نخواهد بود. یکی از مواردی که بهتر است درباره بندر بریس بدانید این است که دریای بسیار بزرگی دارد اما این بندر فاقد آب آشامیدنی است.


اطلاعات بیشتر درباره بندر بریس


تالاب-بندر-بریس


در این مقاله از مجله گردشگری کایت به معرفی بندر بریس و همچنین شرح دقیق موقعیت جغرافیایی آن پرداختیم. در ادامه به بهترین زمان جهت سفر به بندر بریس و همچنین جاذبه‌های گردشگری آن پرداختیم تا شناختی کامل نسبت به بندر بریس و ویژگی‌های آن داشته باشید. اگر قصد سفر به چابهار و سپس بندر بریس را دارید بهتر است ابتدا با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت درباره نحوه سفر و همچنین نکات مهم درباره چابهار به شما اطلاعات کافی و دقیقی دهند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید