معروف‌ترین کلیساهای ایران
3862 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

آیا با خیره‌کننده‌ترین و معروف‌ترین کلیساهای ایران آشنایی دارید؟ آیا چیزی از قدمت، معماری و ویژگی‌های تماشایی‌شان می‌دانید و علاقه دارید از آن‌ها بازدید کنید؟ در ادامه توضیحاتی جامع و مختصر درباره 6 مورد از تماشایی‌ترین و تاریخی‌ترین کلیساهای ایران خواهید خواند: 


1.کلیسای سرخ‌آباد، مازندران

کلیسای سرخ آباد در روستایی به همین نام در نزدیکی شهرستان سوادکوه در استان مازندران، کوچکترین کلیسای ایران است که به دست مهندسین ایتالیایی در زمان پهلوی که بمنظور ساخت راه‌آهن به این منطقه آمده بودند، ساخته شده است. این کلیسا، با طول و عرض 3 متر در 3 متر و جنس گچ و آجر با کف و دیوار سیمانی از کوچکترین کلیساهای ایران به شمار رفته و در تاریخ 7 مرداد 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. با وجود اینکه این کلیسا تحت مرمت واقع شده است، اما تابلوی راهنمای کلیسا از سردر آن برداشته شده و بر درب آن قفلی زده‌اند و تا اطلاع ثانوی نمی‌توان از آن بازدید کرد. 


کلیسای-سرخ‌آباد


2. قره کلیسا، آذربایجان غربی

قره کلیسا یا کلیسای سیاه یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کلیساهای ایران واقع در 20 کیلومتری شهر ماکو در نزدیکی چالدران در استان آذربایجان غربی در سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. قره کلیسا توسط دو نفر به نام‌های تادئوس و بارتقیموس جهت ترویج مذهب مسیحیت در ایران، ساخته شد و تلاش‌شان در این مسیر، به مسیحی‌شدن 3500 نفر از ایرانیان زرتشتی‌پرست آن زمان انجامید که در بین‌شان می‌توان به پادشاه ارمنیان سانتروک و دخترش اشاره کرد. 


قره-کلیسا


معماری قره کلیسا، یکی از منحصربه‌فردترین کلیساهای ایران، از جمله بهترین نمونه‌های هنرهای تجسمی بوده و برج‌های دیده‌بانی و قلعه با شکوه آن در کنار دیواره‌ها و گوشه‌های گردمانند، سقف‌های مخروطی‌شکل و دو گنبد بزرگ، دهان بازدیدکنندگان را از تعجب باز نگه‌ می‌دارد. این کلیسا، از دو بخش سیاه و سفید تشکیل شده که بخش دوم آن در سال 1810 میلادی و جهت بازسازی بخش اول، اینگونه ساخته شده است. 

آدرس: آذربایجان غربی، ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان چالدران (سیه چشمه)، روستای قره کلیسا


3.کلیسای سرکیس مقدس، تهران

کلیسای جامع سرکیس مقدس، یکی از کلیساهای ایران متعلق به ارمنی‌های وابسته به پاپ، بزرگترین کلیسای تهران، در سال 1349 با هزینه شخصی یکی از ارامنه ساکن تهران به نام مارکار سرکیسیان به کمک مهندس آقای آفتاندلیانس احداث شد. 


کلیسای-سرکیس-مقدس


درخصوص معماری کلیسای سرکیس مقدس می‌توان گفت که بخش بیرونی این کلیسا با سنگ‌های مرمر سفید و دیوارهای داخلی با نقاشی‌ها و مضامین کتاب مقدس طراحی شده است. در محوطه حیاط این کلیسا، سه قطعه‌ سنگ از جنس مرمر به یاد قتل عام ارامنه در سال‌های 1914 تا 1923 وجود داشته و روی‌شان نمادی از رستاخیز مسیح، آزادی‌خواهی و اعتقاد به پیروزی حقیقت نقش بسته است. 

معماری این کلیسا، یکی از زیباترین کلیساهای ایران، امروزی بوده و تلفیقی است از معماری قرون وسطا و ارمنیان با مساحتی حدوداً 650 متر مربعی که ساختش موجب مهاجرت ارامنه به ایران و تهران و افزایش چشمگیر جمعیت آن‌ها شد. 

آدرس: تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی


4. کلیسای وانک، اصفهان

کلیسای وانک یکی از قشنگ‌ترین و معروف‌ترین کلیساهای ایران، به عنوان کلیسای جامع مسیحی با نام آمنا پرکیچ یا نجات‌دهنده مقدس یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان در محله جلفا محسوب می‌شود. حوالی قرن هفدهم میلادی به دستور شاه‌عباس دوم در دوران صفویان، این کلیسا به دست ارمنیان ساکن منطقه جلفا ساخته شد. 


کلیسای-وانک


کلیسای وانک به واسطه نقاشی‌ها، طرح‌های تهذیب و معماری منحصربه‌فرد داخلی آن و تشابه گنبدش با گنبدهای مساجد ایرانی دوران صفویان، این کلیسا را به یکی از پربازدیدترین کلیساهای ایران بدل کرده است. جالب است بدانید پس از ساخت این کلیسا با تاثیرپذیری از مبلغ‌‌های مذهبی، سربازان مزدور و گردشگران اروپایی، سبک و سیاق خاصی پیدا کرد و موجب شد تا هزاران ارمنی در مناطق اطراف این کلیسا ساکن شوند. کلیسای وانک در 15ام دی ماه سال 1310 هجری شمسی به شماره 85 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در اطرافش دو برج ناقوس به چشم می‌خورد. 

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظرشرقی، کوچه کلیسای وانک


5. کلیسای سنندج

کلیسای سنندج یکی از قدیمی‌ترین و در واقع فراموش‌شده‌ترینِ کلیساهای ایران واقع در محله مسیحی‌نشین آقازمان سنندج، در خیابان نمکی، با معماری زیبای اصفهانی به دست تبعیدیان ارمنی از حکومت عثمانی در دوران صفویان، ساخته شده است. 

این کلیسا امروزه دیگر کاربری گذشته را ندارد و صرفاً از آن جهت استفاده‌های تحقیقاتی دانشجویی تحت بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 


کلیسای-سنندج


در ورودی کلیسا، آب‌نمای زیبایی در ضلع جنوبی آن واقع شده و پس از تماشایش، مات و مبهوت سردر ورودی کلیسا با نقش و نگار گل لوتوس و ترنج مزین آن خواهید شد و خاطره بازدید از یکی از بهترین کلیساهای ایران برای همیشه در ذهن‌تان نقش خواهد بست. 


6. کلیسای گاراپت مقدس، خوزستان

کلیسای گاراپت مقدس یکی از زیباترین و کم‌بازدیدترین کلیساهای ایران، در سال 1958 در جنوب ایران و در شهر آبادان در مجاورت با یک مسجد ساخته شده که این خود نشانگر احترام و ارتباط بین مذاهب مختلف است. در طول جنگ هشت سال دفاع مقدس بین ایران و عراق، این کلیسا به مرکز آموزش و آماده‌سازی سربازان بدل شد و پس از جنگ با توجه به آسیب‌های واردشده به آن، در بین سال‌های 1375 تا 1378 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. کلیسای گاراپت مقدس، سومین مورد از کلیساهای ایران واقع در آبادان است و به علت تعداد کم مسیحیان این شهر، مراسم و بزرگداشتی در این کلیسا برگزار نمی‌شود، اما شکوه و عظمت آن همچنان باقی است. 


کلیسای-گاراپت-مقدس


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با توضیحاتی جذاب و خواندنی از 6 مورد از زیباترین و معروف‌ترین کلیساهای ایران از شمال تا جنوب ایران، از کلیسای سرخ آباد تا کلیسای گاراپت مقدس آشنا کردیم. اگر قصد بازید از یکی از این کلیساهای ایران را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور مربوطه راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید