قلعه های ایران ، نماد تمدنی چند هزار ساله و هنر معماری ایرانی
4794 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ایران کشوری با تمدن دو هزار و 500 ساله است. در جای جای این کشور پهناور تمدن‌های مختلفی می زیستند که امروزه هم شاهد آثار برخی از آنها هستیم. حتی در بخش‌هایی از ایران آثار با ارزشی، با قدمتی بیش از سه هزار سال به چشم می‌خورند. این نشان دهنده غنی بودن تاریخ این مرز و بوم است. از این رو قلعه‌های باستانی زیادی برای محافظت از این تمدن ها در کشورمان حضور داشته‌اند.


قلعه های ایران

قلعه‌هایی که چند صد سال و یا حتی هزاران سال قدمت دارند و جزء زیباترین جاذبه‌های کشورمان محسوب می‌شوند. متاسفانه گردشگران داخلی با قلعه های ایران آشنایی زیادی ندارند. به همین دلیل ما قصد داریم تا شما را با 10 نمونه از قلعه های ایران که بسیار مشهورند و داستان های عجیبی نیز در دل خود دارند، آشنا کنیم. پس با کایت همراه شوید تا برترین قلعه های ایران را بهتر بشناسید. 

تورهای پیشنهادی:

تورهای طبیعت گردی

تور فیلبند

آشنایی با قلعه های ایران 

ایران یک کشور بسیار وسیع است. مردم این کشور از دیرباز تا به امروز، در نقاط مختلف آن زندگی کاملا مستقلی داشتند. به همین دلیل در هر گوشه از این کشور پهناور و زیبا می‌توانیم شاهد حضور آثار باستانی و فرهنگی گوناگونی باشیم. در مورد قلعه های ایران نیز همینطور است. در هر گوشه و در هر دیار از کشورمان، قلعه‌های زیبایی با قدمت تاریخی حضور دارند که هر یک دارای ساختار منحصر به فردی هستند. هر کدام از قلعه های ایران به شکل خاصی ساخته شده‌اند و کاربرد منحصر به فردی داشته‌اند. به همین دلیل باید رخت سفر بست و آماده دیدن این همه عجایب شد. عجایبی که باعث می‌شوند به ایرانی بودن خود بیش از پیش افتخار کنیم. 


قلعه الموت 

همانطور که می‌دانید در روزگاران قدیم، قزوین پایتخت ایران بوده. به همین دلیل انتظار می‌رود که در نزدیکی این شهر، یک قلعه بزرگ و زیبا حضور داشته باشد. قلعه الموت یکی از برترین قلعه های ایران بوده. این قلعه ساختار بسیار عجیبی داشته که متاسفانه امروزه از آن آثار زیادی باقی نمانده است. بسیاری از افراد محلی این قلعه را به نام "قلعه حسن" می‌شناسند و دلیل این نام‌گذاری آن است که پیکر حسن صباح در این قلعه به خاک سپرده شده است. این قلعه یکی از آثار بسیار عجیب دوران خود بوده که متاسفانه پس از حمله مغول‌ها، به دستور هلاکوخان، به آتش کشیده شد. طول دیوار‌های این قلعه 10 تا 35 متر است. ضخامت برخی از دیواره‌های قلعه الموت به 20 متر هم می‌رسد. دیدن قلعه الموت شما را قطعا مات و مبهوت می‌کند. پس تماشای آن را از دست ندهید. 


قلعه پرتغالی‌ها 

در دوران قدیم، بخش جنوبی ایران تحت استعمار پرتغالی‌ها بوده. تنگه هرمز، جزیره هرمز و جزیره قشم برای پرتغالی‌ها، جزء مناطق مهم و استراتژیک محسوب می‌شده. به همین دلیل دو قلعه بزرگ، یکی در جزیره هرمز و دیگری در جزیره قشم بنا کردند. در این دو قلعه تجهیزات کاملی وجود داشته تا در صورت محاصره، حداقل تا یک سال دارای آذوقه کافی باشند. داخل قلعه پرتغالی‌ها که یکی از منحصر به فردترین قلعه های ایران محسوب می‌شود، آب انبار، سربازخانه، کلیسا، مدرسه، انبار اسلحه، انبار آذوقه و اصطبل وجود داشته. اما جالب است که این خاک هر بیگانه را از خود بیرون می‌راند و امروزه از آن همه عظمت پرتغالی‌ها تنها یک خرابه ‌‌و چند توپ قدیمی به جای مانده. در سفر به جنوب کشور حتما باید از این قلعه‌ها دیدن فرمایید. جالب است بدانید که از کشف قلعه پرتغالی‌های هرمز تنها چند سال می‌گذرد.


قلعه رودخان 

قلعه رودخان را به جرات می‌توان یکی از معروف‌ترین قلعه های ایران دانست. در طول تاریخ همیشه خطه شمال ایران از اهمیت خاصی برخوردار بوده. مجاورت به دریا و کوهستان باعث می‌شد تا دشمنان برای حمله به این دیار دچار مشکل شوند. فرمانروایان آن دوران نیز از این موقعیت به نفع خود استفاده می‌کردند و قلعه های خود را در بالاترین و مرتفع‌ترین بخش‌های کوه می‌ساختند. قلعه رودخان با 2.6 هکتار مساحت، جزء بزرگ‌ترین قلعه های ایران محسوب می‌شود که در استان گیلان و در نزدیکی فومن قرار گرفته است. نکته جالب توجه آن است که برای رسیدن به این قلعه، باید حدود هزار پله را پشت سر بگذارید. گاهی رسیدن به بالاترین نقطه قلعه برای افراد کم توان واقعا مقدور نیست. اکسیژن از میانه راه کاهش پیدا می‌کند و در عوض رطوبت هوا به شدت زیاد می‌شود. این روند تا حدی ادامه پیدا می‌کند که تنفس را دشوار کند. اما تصور کنید که از دل جنگل بر پله‌هایی قدم می‌گذارید که قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد قلعه رودخان و همچنین تورهای قلعه رودخان، به صفحه "تور قلعه رودخان" مراجعه نمایید.


قلعه-رودخان


قلعه سب

قلعه سب در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته. همانطور که می‌دانید، در این استان زیبا، هزاران چشمه زلال از دل زمین می‌جوشند. از طرفی "سب" در زبان محلی به معنای "محل چشمه ساران" است. قلعه سب نیز در محلی بنا شده که صدها چشمه مختلف از دل خاک می‌جوشند. از قدیم نیز ضرب المثل بوده که آب، آبادانی می‌آورد. به همین سبب، قلعه سب در نزدیکی این چشمه ساران قرار گرفته و جزء بلند‌ترین بناهای خشتی و از سالم‌ترین قلعه های ایران محسوب می‌شود. قدمت ساخت این قلعه به دوران قاجار باز می‌گردد و در شهرستان سیب و سوران قرار گرفته. این قلعه ظاهر خود را کاملا حفظ کرده و دیدن آن واقعا شما را حیرت زده می‌کند. 


قلعه-سب


قلعه هزار درب

همانطور که از نام آن مشخص است، این قلعه ورود‌ی‌ها و خروجی‌های زیادی داشته است. این قلعه یک هزارتوی به تمام معنا است. راهرو‌های طولانی با سقف‌های هلالی که تنها منافذ ورود و خروج هوا و نور در آنها، حفره‌های مستطیل شکلی بودند که روی سقف وجود داشتند. همه این‌ها نشان دهنده آن موضوع هستند که قلعه هزار درب، یکی از پادگان‌های نظامی محسوب می‌شده که در شمال شرق ایلام و شهرستان دره شهر قرار گرفته. این قلعه هنوز هم ظاهر خود را حفظ کرده و یکی از دیدنی‌های ایلام محسوب می‌شود. جالب است بدانید که قدمت این قلعه به دوران ساسانی باز می‌گردد و بیشتر قسمت های آن از سنگ و قلوه سنگ ساخته شده. 


نارین قلعه 

نارین قلعه یا قلعه نارنج، یکی از جاهای دیدنی استان یزد است که در شهر میبد قرار گرفته. این قلعه جزء زیباترین قلعه های ایران محسوب می‌شود و به نوعی می‌توان آن را نمادی از معماری اصیل ایرانی دانست. حضور نارین قلعه در میبد باعث شده تا گردشگران زیادی جذب این شهر کوچک کویری شوند. نکته جالب توجه در مورد نارین قلعه، وجود راهروهای زیرزمینی آن است. در دوران قدیم، تردد این قلعه بسیار زیاد بوده. اما جالب است بدانید که راهروهای زیرزمینی آن حدود سه کیلومتر طول داشتند و سکنه قلعه قادر بودند به صورت مخفیانه این فواصل طولانی را طی کنند. هنوز هم می‌توان دهانه برخی از این راهروهای زیرزمینی را به چشم دید.


قلعه برازجان

قلعه برازجان، دژ برازجان یا همان کاروانسرای مشیرالملک، یکی از بنا‌های دیدنی و از جاذبه‌های استان بوشهر است. این قلعه که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد، تاریخ پر فراز و نشیبی داشته. جالب است بدانید که در ابتدا، یکی از خیرین شیراز با نام حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی، این کاروانسرا را با هزینه شخصی خود بنا می‌کند. در آن دوران برای ساخت این کاروانسرا، حدود 40 هزار تومان هزینه می‌شود. مدتی از این قلعه به عنوان کاروانسرا استفاده می‌کردند. تا اینکه نهایتا کاربری آن تغییر می‌کند و به زندان تبدیل می‌شود. نکته حائز اهمیت آن است که افراد مشهوری همانند دکتر بازرگان نیز مدتی در این قلعه محبوس بوده‌اند. این کاروانسرا طی سالیان دراز ظاهر خود را حفظ کرده و هنوز هم به شکل همان دوران است. پس دیدن آن را از دست ندهید.


قلعه دختر یا همان قیز قالاسی

یکی از زیباترین و افسانه‌ای‌ترین جاذبه‌های استان آذربایجان شرقی، قطعا قلعه دختر است. این قلعه که قدمتی باستانی دارد و ساخت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد، افسانه‌های زیادی را در دل خود جای داده. از این قلعه جز خرابه‌هایی عجیب چیزی باقی نمانده. شاید از دور تصور کنید که این قلعه تنها صخره‌ای بزرگ در میان دشتی وسیع است. اما نزدیک که می‌روید متوجه ساختار آن خواهید شد. برخی از مورخان بر این باور هستند که در دوران باستان، پادشاهی دختر خود را تبعید می‌کند. به همین خاطر برای او در میانه کوه قلعه‌ای می‌سازد. به تدریج دختر با چوپانی که آن سمت رودخانه گله خود را به چرا می‌برده، آشنا می‌شود. این دو عاشق هم می‌شوند. به همین خاطر دختر پادشاه پلی را بر روی رود می‌سازد و چوپان اولین نفری است که بر آن پل پای می‌گذارد. به همین خاطر آن پل را پل دختر و این قلعه را قلعه دختر می‌نامند. قلعه دختر یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین قلعه های ایران محسوب می‌شود که در شهرستان میانه قرار گرفته.


قلعه-دختر


قلعه فلک الافلاک 

قلعه فلک الافلاک یکی از معروف‌ترین قلعه های ایران است که در استان لرستان و شهرستان خرم آباد قرار دارد. قدمت این قلعه زیبا و باستانی به دوران ساسانی باز می‌گردد. با دیدن قلعه فلک الافلاک قطعا شگفت زده خواهید شد زیرا این قلعه تا حد زیادی سالم باقی مانده است. البته متاسفانه مدتی است که ترک‌های عمیقی در قلب دیواره‌های این قلعه باستانی به وجود آمده و شدیدا نیاز به مرمت دارد. در بازدید از این قلعه دیدنی می‌توانید از موزه‌های مختلفی که در آن قرار دارد نیز دیدن فرمایید. همچنین در قلعه فلک الافلاک یک سفره‌خانه سنتی نیز وجود دارد که می‌توانید ساعت‌ها داخل آن در کنار خانواده وقت بگذرانید و تفریح کنید. این قلعه در میانه شهر خرم آباد و روی یک تپه مرتفع قرار گرفته و از هر نقطه شهر به آن دید خواهید داشت. 


ارگ کریم خان 

بسیاری از گردشگران، شیراز را تنها به تخت جمشید می‌شناسند. اما این شهر شعر و عاشقی، برای هر لحظه شما یک جاذبه دیدنی متفاوت را در نظر گرفته. در قلب شهر شیراز، قلعه‌ای قدیمی با نام ارگ کریم خان وجود دارد. این قلعه در دوران سلطنت کریم خان زند و حکومت زندیه ساخته شده. از زمانی که کریم خان شیراز را به عنوان پایتخت ایران زمین انتخاب کرد، در همین قلعه سکنی گزید. متاسفانه در دوران پهلوی این ارگ تبدیل به زندان شد. در این دوران، آسیب‌های زیادی به ارگ کریم خان وارد کردند. اما خوشبختانه امروزه پس از بازسازی‌های متعدد، این بنا همانند همیشه در مرکز شهر با اقتدار ایستاده است. 


ارگ-کریم-خان


خب همراهان عزیز، نظر شما در مورد قلعه های ایران چیست؟ قطعا در شهر‌های مختلف ایران، شاهد حضور قلعه های کوچک و بزرگ زیادی هستیم. حتی برخی از آنها را به سختی می‌توان تشخیص داد. اما در عین حال بعضی دیگر ظاهری کاملا سالم دارند. اگر بخواهید بین قلعه های ایران ، بهترین و زیباترین قلعه را انتخاب کنید، کدام یک را بر می‌گزینید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن فراموش نکنید که با کایت سفری آرامش بخش را در دل آسمان تجربه خواهید کرد. با کایت سفر کنید تا نگران هیچ چیز نباشید! 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید