روستای فیلبند ، لمس نسیمی خنک بر فراز بام مازندران
3620 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در گذشته سفر به شمال کشور تنها محدود به بازدید از نواحی ساحلی بود. در آن دوران کمتر کسی به دنبال یافتن مناطق دیدنی تازه می‌افتاد. اما رفته رفته با گسترش ارتباطات جمعی، گردشگران داخلی و خارجی، با جوانب دیگری از جاذبه‌های دیدنی مناطق شمالی کشور عزیزمان ایران آشنا شدند. این روند تا حدی ادامه داشته که گردشگران حتی از دور افتاده‌ترین و صعب العبور‌ترین روستاهای شمال کشور نیز سر در آورده‌اند. برای مشاهده‌ی اطلاعات بیشتر در مورد سفر به فیلبند وارد صفحه "اطلاعات فیلبند" و یا برای مشاهده لیست تورهای فیلبند، وارد صفحه "تور فیلبند" شوید.


روستای فیلبند

روستای فیلبند یکی از همین روستاهای صعب العبور شمال کشورمان محسوب می‌شود که به تازگی در میان تور‌های طبیعت گردی طرفداران زیادی پیدا کرده. این روستا در ارتفاع دو هزار و 700 هزار متری از سطح دریا قرار دارد و یک منطقه ییلاقی است. اگر به کشف جاذبه‌های بکر و دیدنی طبیعت شمال ایران علاقه‌مند هستید، با کایت همراه شوید تا روستای فیلبند را بهتر بشناسید. 


روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند در استان مازندران قرار گرفته. این روستا جزء منطقه غربی بندپی شهر بابل و یکی از مناطق روستایی این شهر باستانی محسوب می‌شود. سنگچال آمل نیز در غرب روستای فیلبند است. به همین دلیل در گذشته، بسیاری از ساکنین آمل و بابل، از گرمای هوا به این روستا پناه می‌آوردند. اگر از سمت جنوب شرق روستای فیلبند مسیر را ادامه دهید، به روستای معروف شیخ موسی و جنگل‌های بکر و دست نخورده آن خواهید رسید. در نتیجه کافیست چشمان خود را ببندید و تصور کنید که روستای فیلبند تا چه حد می‌تواند زیبا، بکر و دیدنی باشد. 


فیلبند


روستای فیلبند را می‌توان تلاقی ابر و زمین دانست. این روستا آنقدر مرتفع است که در مواقع بارندگی یا ابری شدن هوا، مه سنگینی بر زمین می‌نشیند. غلظت این مه تا حدی خواهد بود که به سختی می‌توانید دستان خود را ببینید. اگر کمی پیش روی کنید و در ارتفاع بالاتری قرار بگیرید، احساس می‌کنید که بر فراز ابرها و در دل آسمان هستید. به همین دلیل است که روستای فیلبند را به عنوان بام شرقی استان مازندران می‌شناسند. حتی جالب است بدانید که فیلبند در زبان باستانی مازنی، به معنای از خستگی درمانده شدن است! محلیان به دلیل صعب العبور بودن منطقه این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. 


چرا باید به روستای فیلبند برویم؟

در حال حاضر بخش‌های مختلف شمال کشور مخصوصا مناطقی که دسترسی آسان تری دارند، مملو از گردشگران مختلف است. این شاید برای کسانی که به دنبال آرامش و طبیعتی بکر می‌گردند، قابل قبول نباشد. در فیلبند می‌توانید آرامش مطلق را تجربه کنید. در برخی از نواحی فیلبند حتی موبایل آنتن نمی‌دهد. پس خبری از تماس‌های کاری خسته کننده نخواهد بود. اگر هنوز تصور شما از مفهوم طبیعت بکر و آرامش مطلق این منطقه کامل نشده، باید اضافه کنیم که بعضی از قسمت‌های روستای فیلبند، فاقد برق شهری است و در این مناطق هنوز برای گرمایش خود از هیزم استفاده می‌کنند. انگار اینجا همه چیز همانطوری است که باید باشد. صدا و دود خودروهای مختلف شما را آزار نمی‌دهد. آسمان آبی است و آلودگی جلوی دید شما را به آسمان نمی‌گیرد. به جای برج‌های طویل،  کلبه‌های روستایی حضور دارند. مردم به حیوانات غذا می‌دهند و خبری از زباله نیست. 


فیلبند


زمانی که از روستای فیلبند به شهر خود باز گردید، روزها در خاطرات خود غوطه ور می‌شوید و به آن آرامش فکر خواهید کرد. حتی خیال لحظاتی که در فیلبند سپری کردید نیز می‌تواند به شما آرامش دهد. اگر اهل پیاده‌روی و ورزش باشید، می‌توانید ساعت‌ها در دشت‌های اطراف فیلبند پیاده‌روی کنید و اکسیژن خالص را وارد ریه‌های خسته خود نمایید. تصور کنید که شب را داخل یک کلبه چوبی سپری کرده‌اید و صبح با صدای پرندگان بیدار می‌شوید. کمی هیزم جمع کرده و آتشی کوچک به پا می‌کنید. کتری را برداشته و با یک چای آتشی، روز خود را شروع می‌کنید. کمی به اطراف می‌نگرید، آسمان آبی و هوا کمی ابری است. شبنم بر روی دستان شما می‌نشیند.

 سرما در حدی است که نه احساس سرما می‌کنید و نه می‌توانید از آتش فاصله بگیرید. سکوت همه جا حکم فرما است. حتی نمی‌خواهید با همسفران خود صحبت کنید تا مبادا این سکوت شکسته شود. کوله پشتی خود را بر می‌دارید. از هر چهار جهت اصلی که پیش بروید، یک زیبایی منحصر به فرد انتظار شما را می‌کشد. از چشمه‌های طبیعی گرفته تا دشت‌های وسیع با گل‌های زرد کوچک همگی پیش روی شما خود نمایی می‌کنند. در روستای فیلبند انگار همه چیز برای چند روز آرامش و انرژی گرفتن برای ادامه این زندگی ماشینی آماده شده. 


آب و هوای روستای فیلبند چطور است؟

تا به اینجای کار اشاره کردیم که روستای فیلبند در ارتفاع دو هزار و 700 متری از سطح دریا قرار گرفته. به همین خاطر، آب و هوای این روستا ، بسیار سرد و کوهستانی است. حدود هفت ماه از سال می‌توانید شاهد بارش برف سنگین در فیلبند باشید. شش ماه دوم سال اصلا برای بازدید از روستای فیلبند مناسب نیست. چون در فصول سرد، به دلیل بارش های سنگین و سرمای شدید، این روستا تقریبا خالی از سکنه خواهد بود. حتی در فصل بهار و تابستان نیز نسیم خنکی صورت شما را نوازش می‌دهد. اکثر مسافران برای فرار از گرمای تابستان، به این روستای زیبا پناه می‌آورند.


فیلبند


اقامت در روستای فیلبند به چه شکل است؟

کاملا طبیعی است که نباید انتظار حضور هتل، مسافرخانه و انواع اقامتگاه را در این روستا داشته باشید. بسیاری از مسافران و گردشگران، به یک روز بازدید از این روستا قناعت می‌کنند و شب را به شهر خود باز می‌گردند. روستای فیلبند گزینه‌ی مناسبی برای تور یک روزه شهروندان تهرانی محسوب می‌شود. اما با این حال اگر قصد اقامت در این روستا را دارید، می‌توانید شب را در خانه روستاییان سپری کنید. خانه روستایی‌های منطقه با هتل‌های لوکس بسیار تفاوت دارد. اما این سادگی و صمیمیت قطعا شما را جذب خود خواهد کرد و خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای شما به جای خواهد گذاشت. 


فیلبند


هزینه اقامت در روستای فیلبند کاملا مقرون به صرفه است و می‌توانید بر سر قیمت با اهالی روستا به توافق برسید. حتی در برخی موارد صاحب‌خانه‌ها از مسافران پذیرایی می‌کنند و آنها را بر سر سفره غذای خود می‌آورند. اگر حس می‌کنید یافتن چنین خانه‌هایی برای شما دشوار است و در عین حال به این نوع سفرها علاقه‌مند هستید، می‌توانید در تورهای فیلبند آژانس‌های معتبری مثل کایت شرکت کنید تا نگران هیچ چیز نباشید و تنها از لحظه به لحظه سفر خود لذت ببرید. 


مسیر دسترسی به روستای فیلبند

با وجود اینکه روستای فیلبند جزء شهر بابل محسوب می‌شود، اما دسترسی به آن از آمل ساده‌تر است. مسیر بابل به روستای فیلبند یک جاده خاکی پر پیچ و خم و با شیب بسیار زیاد است. اما اگر قصد آفرود سواری دارید، بهترین راه برای شما همین مسیر خواهد بود! در غیر این صورت، بهتر است از جاده هراز و سنگچال خودتان را به روستای فیلبند برسانید. زمانی که از آمل وارد جاده هراز می‌شوید، پس از طی کردن مسافتی دو کیلومتری به یک تونل خواهید رسید. بعد از تونل، با تابلوی روستای چلاو رو به رو خواهید شد. روستای فیلبند دقیقا بعد از چلاو قرار گرفته. 


فیلبند


البته اگر قصد دارید کمی ماجراجویی کنید، می‌توانید ابتدا به منطقه ییلاقی شیخ موسی رفته و از مسیر راه شوسه، خودتان را به روستای فیلبند برسانید. این مسیر و مسیر کرمیانپی، برای افرادی که به آفرود علاقه مند هستند، بسیار مناسب است. این مسیر‌ها ترکیبی از مناطق کوهستانی و جنگلی هستند و  در طول مسیر می توانید شاهد مناظر بسیار زیبایی باشید. 

خب همراهان عزیز، نظر شما در مورد روستای فیلبند چیست؟ شما حاضرید تا چنین مسیر سخت و طاقت فرسایی را پشت سر بگذارید اما از طبیعتی بکر لذت ببرید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن اگر به چنین سفرهایی علاقه‌مند هستید اما در عین حال مشکلات احتمالی شما را نگران می‌کنند، می‌توانید در تور فیلبند کایت شرکت کنید. برای کسب اطلاعات در مورد تورهای کایت، تنها کافیست با شماره 02175097700 تماس حاصل فرمایید. کایت همواره تلاش دارد تا بهترین و خاطره انگیزترین سفرها را برای شما عزیزان تدارک ببیند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید