کویر مصر و جاذبه های گردشگری و دلیل نام گذاری آن
3161 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کویر مصر در میان زیباترین و حیرت‌انگیزترین کویرهای ایران قرار گرفته که در کنار جاذبه‌های گردشگری دیدنی‌اش سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. وجود اکو کمپ‌ها و اقامتگاه‌های طبیعی برای این که گردشگران بتوانند شب را در این کویر زیبا اقامت کنند از امکانات بسیار خوب کویر مصر به شمار می‌رود و همچنین این امکان را می‌دهد تا افراد بتوانند از جاذبه‌های گردشگری تور کویر مصر نیز دیدن کنند و از آن لذت ببرند. در ادامه به معرفی برخی از این جاذبه‌های گردشگری خواهیم پرداخت و همچنین پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که تمایل دارید اطلاعات کاملی در مورد تورهای کویر ایران داشته باشید، روی لینک مربوطه کلیک کنید.


معرفی کویر مصر و دلیل نام‌گذاری آن


جاذبه-گردشگری-کویر-مصر


دلیل نام‌گذاری این کویر به داستانی برمی‌گردد که مربوط به فردی به نام یوسف از اهالی روستا می‌شود. درواقع این فرد هنگامی که قنات روستا رو به خشک شدن رفت، تصمیم گرفت با موتورهای دیزلی چاه‌هایی را حفر کند و از آنجایی که چاه‌ها بسیار عمیق بودند، نام روستا را روستای چاه دراز و به تبعیت از آن نام کویر را نیز همین گذاشتند. اما یوسف تمایل زیادی به این نام نشان نداد و از اهالی روستا خواست تا به خاطر نام حضرت یوسف و محل زندگی او در مصر نام روستا و کویر را مصر بگذارند. 


جاذبه‌های گردشگری کویر مصر

در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری کویر مصر خواهیم پرداخت که سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود:


3 روستای نزدیک کویر مصر


کویر-مصر


در نزدیکی کویر مصر، روستاهای بسیار کوچکی وجود دارند که قطعاً از گشت و گذار در آن لذت خواهید برد. روستای گرمه، امیرآباد و فرحزاد، سه روستای کوچک نزدیک کویر مصر هستند که هرکدامشان ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. مثلاً روستای گرمه، نخلستانی سوخته دارد که 40 سال پیش به چنین وضعی دچار شده است. روستای امیرآباد پوشش گیاهی بسیار غنی‌ای دارد. روستای فرحزاد در شمال کویر مصر واقع شده و تپه‌های شنی و نخلستانی بسیار زیاد دارد.


قلعه بیاضه حاشیه کویر مصر


قلعه-بیاضه-کویر-مصر


این قلعه زیبا در فاصله حدوداً 110 کیلومتری کویر مصر قرار گرفته که به دلیل داشتن قنات‌ها و حسینیه‌ها گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. قلعه بیاضه سازه‌ای است مربوط به عهد ساسانیان که کاربردی مسکونی و در عین حال دفاعی داشته و در دوره اسماعیلیه درست مانند قلعه الموت قزوین به پایگاهی برای هواداران حسن صباح تبدیل شد. 


دریاچه نمک سلکنون کویر مصر


کویر-مصر


سیلی که سال 1355 در این منطقه رخ داد باعث شد تا اهالی این منطقه آن را سیل کنون یا به زبان محلی سلکنون بخوانند. این دریاچه نمک زیبا، از جمله جاذبه‌های گردشگری کویر مصر بوده که در ناحیه شمالی آن واقع شده است. همچنین باتلاق‌های کوچکی نیز در این دریاچه می‌توانید ببینید و اگر دوربینی باکیفیت همراهتان داشته باشید می‌توانید این لحظات را ثبت کنید.


نیزار کویر مصر


کویر-مصر


ارتفاع نی‌های این منطقه نیزار که در اطراف کویر مصر واقع شده است گاهی به طول 4 متر نیز می‌رسد و فضایی بسیار دل‌نشین ایجاد کرده که تماشای آن بسیار حیرت‌انگیز است. شما در این منطقه می‌توانید از حیات وحش کویر مصر عکاسی کنید. درواقع این نیزار منطقه‌ای است که گربه شنی، خرگوش، کاراکال و دیگر حیوانات این منطقه در آن آب می‌خورند و می‌توانید آن‌ها را با فاصله‌ای بسیار نزدیک ببینید.


تخت عباسی


تخت-عباسی


کویر تخت درواقع جایی است بسیار هموار که در بلندترین نقطه قرار می‌گیرد و از روی آن در گذشته جهت‌یابی می‌کردند. اگر روی این کویر بایستید می‌توانید روستای مصر، سلکنون و ... را ببینید و نکته دیگر درباره این منطقه‌ این است که در آن هیچ‌گونه پوشش گیاهی وجود ندارد. 


دریاچه نمک خور کویر مصر


کویر-مصر


این دریاچه را می‌توان بزرگ‌ترین دریاچه نمکی ایران در نظر گرفته که وقتی پوشیده از نمک می‌شود شکلی همچون پنج‌ضلعی پیدا می‌کند و گردشگران را به خود جلب می‌کند. اشکال مختلفی که این دریاچه به خود می‌گیرد به همراه خاک رس ترکیب می‌شود و به رنگی نزدیک به سیاه درمی‌آید. البته این اتفاق در زمستان رخ می‌دهد. در تابستان کاملاً سفید و خیره‌کننده خواهند بود. 


ریگ کله


ریگ-کله


این بیابان در نزدیکی کویر مصر واقع شده است. ریگ کله درواقع متشکل است از چند قیف ماسه‌ای که شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. بلندترین تپه موجود در این منطقه که از جمله جاذبه‌های گردشگری کویر مصر به شمار می‌رود، 227 متر ارتفاع دارد. از دیگر نکاتی که می‌توان درباره ریگ کله گفت، وجود چشمه آبی دائمی در آن است که ظاهر تازه و با طراوتی به این منطقه بخشیده است.


تل خاکستری کویر مصر


کویر-مصر


رنگ خاکستری تپه‌ها که از فاصله دور قابل مشاهده هستند، باعث شده تا به این منطقه تل خاکستری گفته شود و برای این که به چنین منطقه زیبایی بروید لازم است تا خودروی دو دیفرانسیلی داشته باشید. تپه‌های این منطقه بسیار مرتفع هستند و قسمت شمالی این منطقه بسیار صاف است. 

در این مقاله از مجله گردشگری کایت به معرفی جاذبه‌های گردشگری کویر مصر پرداختیم و از زیبایی‌ها و امکاناتی که هر کدام از این اماکن دیدنی واقع در کویر مصر ارائه می‌کنند، گفتیم. اگر قصد سفر به کویر مصر و بازدید از این جاذبه‌های گردشگری زیبا را دارید می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت، نکات لازم درباره سفر به کویر مصر را در اختیارتان قرار دهند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید